- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Ο Maurizio Cattelan κάνει βόλτα στην Αθήνα
Τι λέει ο διάσημος καλλιτέχνης για την «κρίση» και το «μαύρο» χιούμορ των Ελλήνων


Ο διεθνούς φήμης γλύπτης Maurizio Cattelan, που είχε γράψει κάποτε στην A.V. για την αγαπημένη του Ύδρα, επισκέφτηκε την Αθήνα και μοιράστηκε την εμπειρία του στο Vulture του New York Magazine. Ήδη στην εισαγωγή του άρθρου του ο 55άχρονος Ιταλός δίνει το στίγμα της πολυπλοκότητας της πόλης: «Η Αθήνα είναι μία μεγαλόπολη του παράδοξου η οποία, εν μέσω τσιμέντου και άργιλου, συνδυάζει μία περασμένη ευρωπαϊκή αύρα με τη μεσογειακή ηπιότητα και ένα χάος τριτοκοσμικού τύπου».
Ο Cattelan ενδιαφέρεται, όμως, περισσότερο να διερευνήσει πόσο βαθιά τσαλαβουτάει η αθηναϊκή πραγματικότητα στην «Κρίση» που διανύει τον πέμπτο πλέον χρόνο της. Και διαπιστώνει ότι ο μύθος «φτωχοί άλλα σέξι» καταρρέει και το μόνο αντίβαρο απέναντι στις ολοένα δυσκολότερες συνθήκες διαβίωσης είναι το «εκκεντρικό» όσο και «μαύρο» χιούμορ των Ελλήνων. Ως ζωντανή απόδειξη αυτού θεωρεί τις τσάντες με λογότυπο «Fuck crisis, let’s dance» που διατίθενται στο πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς. Ένα λογότυπο με διπλή λειτουργία, αφού αποτελεί τόσο μετα-σχόλιο πάνω στην εγχώρια φετιχοποίηση της ελληνικής «τραγωδίας» όσο και έμμεση καταγγελία σε όλους όσοι ρομαντικοποιούν την ελληνική πραγματικότητα από την ασφάλεια του εξωτερικού.
Έργο του Παναγιώτη Λουκά (φωτό: Myriam Ben Salah)
Φτάνοντας στην Αθήνα στις 14 Φεβρουαρίου, ο Cattelan παίρνει ταξί από το αεροδρόμιο, όπου και λαμβάνει μαθήματα αποφυγής των διαδηλωτών του Συντάγματος από τον λαλίστατο ταξιτζή. Κατόπιν, οδηγείται από τη Νάντια Αργυροπούλου σε μία διονυσιακή γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, ξεναγείται στην Breeder από τη Νάντια Γεραζούνη, παρακολουθεί μία συναυλία στο Callas Studio και καταλήγει στο Six D.O.G.S. Τις επόμενες μέρες μιλάει με πλήθος ανθρώπων από τον χώρο της τέχνης, μεταξύ αυτών τον Δάκη Ιωάννου του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ.
Mirage Machines του Άγγελου Πλέσσα (στην Breeder)
Ποιο είναι το απόσταγμα αυτής της επίσκεψης; Ο Cattelan αναρωτιέται αν υπάρχει πραγματικά αυτό που αποκαλούμε «τέχνη της κρίσης». Μήπως απλώς για ακόμα ένα κλισέ, μια ρομαντική προβολή του «arte povera»; Δεν μπορεί παρά να καταγράψει το οργασμικό σχεδόν ξεπέταγμα νέων χώρων τέχνης, τις άφθονες εκθέσεις που φιλοξενούνται σε κάθε πιθανό και απίθανο χώρο. Μήπως όμως αυτός ο αναβρασμός υπάγεται στη «διπλή βουλιμία» που παρατηρεί η Αργυροπούλου, το διαρκές άνοιγμα χώρων αφιερωμένων είτε στην τέχνη είτε στη γαστρονομία; Λίγοι εξ αυτών θα επιβιώσουν. Αρκετοί θα κλείσουν, θα αλλάξουν διεύθυνση, θα μετατραπούν σε κάτι άλλο. Σε μία πόλη που όλα γίνονται με τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια και τους ελάχιστους δυνατούς πόρους, μπορεί να υπάρξει μία kunsthalle, όπως προβλέπει μισοαστειευόμενη η Γεραζούνη; Είναι η Αθήνα προορισμένη να γίνει το νέο Βερολίνο δίκην εναλλακτικότητας; Ή κι αυτό αποτελεί μία αυτοεκπληρούμενη προφητεία, μία φαντασιακή κατασκευή; Ο Cattelan διαπιστώνει άλλωστε ότι η ελληνική τέχνη εξακολουθεί να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα μεγάλα ιδρύματα με τα «ελλειπτικά ονόματα» –ΝΕΟΝ, Ωνάσης, Νιάρχος– , δηλαδή από οικογένειες που παραμένουν αλώβητες σε μεγάλο βαθμό από την κρίση. Ο καλλιτέχνης καταλήγει με μία ευχή: είθε η τέχνη να ενώσει με κάποιο τρόπο τις αντίθετες παρατάξεις.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο καλλιτέχνης που ανέλαβε το εικαστικό κομμάτι του 25ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου συστήνεται στην Athens Voice
Η συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου διευρύνει τα σύνορα της σύγχρονης Τέχνης
Μπήκαμε στο εργαστήριο του εικαστικού λίγο πριν το στήσιμο της νέας του έκθεσης στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Κινητό και ακουστικά είναι τα μόνα που χρειάζεσαι για να ξεναγηθείς στα video installations της θεατρολόγου Μάγδας Κόρπη στο Μουσείο
Η φτώχεια, ο πόλεμος, η απουσία του πατέρα της, η αρπαγή της από τους Τούρκους, ο τίτλος της πρώτης «κυρίας επί των τιμών» της βασιλικής αυλής, ο αταίριαστος γάμος και το ιστορικό πορτραίτο
Το έργο «Yes I can» προβλήθηκε στο γήπεδο, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσής του «Catch me»
Με αφορμή την αναδρομική του έκθεση στην ΑΣΚΤ μας μιλά για την τέχνη του, για όσα του έχει δώσει αλλά και για όσα λαχταρά να ανακαλύψει μέσα από αυτή.
Τα φιλμ της καλλιτέχνιδος αποτελούν ένα σημαντικό «ανεπίσημο» ντοκουμέντο για την ιστορία των εκθέσεων και της τέχνης στην Ελλάδα
Μια συζήτηση με τη visual artist με αφορμή την πρώτη της ατομική έκθεση στον χώρο Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα
5 εκθέσεις που προτείνουμε για αυτήν την εβδομάδα
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κρατήθηκαν κλεισμένα στο σπίτι της στο Μεξικό για 50 χρόνια - Δείτε εικόνες
Λίγες μέρες μετά τον βανδαλισμό από βουλευτή της Νίκης
Ένα πρωτόγνωρο πολιτιστικό γεγονός που ενώνει την τέχνη, την ιστορία και τη συμπερίληψη
Η ελληνικής καταγωγής εικαστικός μιλάει για τη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «I’ll be your mirror» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Ήταν γνωστός στους ειδικούς, όχι όμως και στο ευρύ κοινό
Μετά τις πράξεις βανδαλισμού σε τέσσερα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο
Τι θα δούμε στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας
Τιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για το καθεστώς των γυναικών
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.