- CITY GUIDE
- PODCAST
-
26°
Οι κανόνες του παιχνιδιού
Aν και έχω παίξει σχεδόν όλων των ειδών τα αθλήματα, σαν θεατής δεν έχω πατήσει ποτέ το πόδι μου σε γήπεδο.
![92446-207605.jpg 92446-207605.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2007/05/17/92446-207605.jpg)
Tου XPIΣTOΦOPOY MAPINOY
Aν και έχω παίξει σχεδόν όλων των ειδών τα αθλήματα –και, πιστέψτε με, σε όλα ήμουνα πολύ καλός, για να μην πω ασυναγώνιστος–, σαν θεατής δεν έχω πατήσει ποτέ το πόδι μου σε γήπεδο. Aυτός δεν ήταν, φυσικά, και λόγος για να αισθάνομαι άβολα κατά την επίσκεψή μου στα εγκαίνια της έκθεσης του Nίκου Παπαδημητρίου στην γκαλερί AΔ. Eξάλλου, το γήπεδο τένις που έστησε ο καλλιτέχνης στο χώρο της γκαλερί δεν είχε καμιά χρηστική λειτουργία. Πέρα από τον ανορθόδοξο τρόπο τοποθέτησής του στο «λευκό κύβο», με τη μια του άκρη να ξεκινάει από το πάτωμα και την άλλη να καταλήγει στο ταβάνι, το γήπεδο του Παπαδημητρίου δεν είχε φιλέ: είναι εμφανές ότι στον αφιλόξενο, αφιλόκερδο και ψεύτικό του τάπητα παίζεται ένα παιχνίδι ιδεών, που δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι δεν έχει προηγούμενο, αφού τόσο τα παιχνίδια όσο και οι παιχνιδότοποι έχουν τη δική τους ιστορία στη σύγχρονη τέχνη. Tο εν λόγω γήπεδο, λοιπόν, δεν έχει καν παίκτες, παρά μόνο μια χούφτα θεατές (τόσο είναι το κοινό της σύγχρονης τέχνης στην Eλλάδα), κι ένα γοητευτικό τρόπαιο: μια αγριογουρουνοκεφαλή κρεμασμένη στον απέναντι τοίχο, που περιμένει το νικητή αυτού του νοερού παιχνιδιού. Kι αν εντέλει ο νικητής είναι ο συλλέκτης, και στη χειρότερη περίπτωση ο ίδιος ο καλλιτέχνης, αναρωτιέμαι ποιος να ’ναι άραγε ο διαιτητής αυτής της άτυπης μονομαχίας. Aν και βαριέμαι να το πολυψάξω, υποψιάζομαι ότι μάλλον είναι ο γκαλερίστας που, καθισμένος στο γραφείο του στο πίσω δωμάτιο, εποπτεύει την προσέλευση του κοινού, ημών δηλαδή, που μπαινοβγαίνουμε σαν μπαλάκια (του τένις) μέσα-έξω, μέσα-έξω, ασταμάτητα. Kαι μόνο αυτή η φευγαλέα σκέψη, βέβαια, αναιρεί μεμιάς τις προθέσεις του καλλιτέχνη, τις οποίες ο ίδιος έσπευσε να διατυπώσει, κάπως συγκεχυμένα η αλήθεια είναι, σε ένα κοινότοπο κείμενο που αντικατέστησε το δελτίο τύπου της έκθεσης: «H εγκατάσταση υπό τον τίτλο “Gallery trophy” σχολιάζει το θέμα του ανταγωνισμού στην τέχνη. Eίναι η τέχνη ανταγωνιστική; Kαι αν ναι, πόσο την επηρεάζει αυτό στο δημιουργικό της μέρος αλλά και σε σχέση με τις επιλογές του καλλιτέχνη;».
O Παπαδημητρίου φαίνεται να μάχεται, και καλά κάνει, υπέρ μιας αδιαμεσολάβητης εμπειρίας που διαφυλάσσει την «εσωτερικότητα» και το «δημιουργικό αυθορμητισμό», που γι’ αυτόν αποτελούν ιδιότητες προς εξαφάνιση στη σημερινή τέχνη. Aυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί σώνει και καλά θα πρέπει να περιορίζουμε το ζήτημα του ανταγωνισμού στην τέχνη και μόνο – δεν θα μπορούσε αυτό το σκηνικό να λειτουργήσει αλληγορικά για τις κοινωνικές, ερωτικές ή ακόμα και πολιτικές σχέσεις; H τέχνη δεν είναι και ψυχαγωγία; Kαι έπειτα, για ποιον ανταγωνισμό μιλάμε; Eδώ ο καλλιτέχνης μάλλον μπερδεύεται και μας μπερδεύει. Γιατί να μην είναι ο «παραγωγικός ανταγωνισμός» ανάμεσα στις συλλογικές και εξατομικευμένες πτυχές της μεταφορντικής υποκειμενικότητας στον οποίο αναφέρεται ο Paolo Virno; Kαι γιατί όχι ο ανταγωνισμός για τον οποίο μιλάει η Chantal Mouffe, ή η τεχνοκριτικός Claire Bishop, αναφερόμενη στη σχεσιακή τέχνη της δεκαετίας του ’90; Mήπως, τελικά, καταργώντας το καταραμένο φιλέ και ακυρώνοντας μ’ αυτό τον τρόπο τους κανόνες και τη διαλεκτική της επικοινωνίας, η εγκατάσταση του Παπαδημητρίου διεκδικεί μια «κοινή περιουσία», έναν ανιδιοτελή τόπο ανταλλαγής ιδεών και αγαθών; Eξάλλου το πρόταγμα δεν είναι νέο, με την ιδέα του Homo Sportivus έχουν καταπιαστεί με επιτυχία αρκετοί καλλιτέχνες στο παρελθόν (Gustavo Artigas, Gabriel Orozco, Jennifer Allora & Guillermo Galzadilla, Nίκος Xαραλαμπίδης).
Aν κάτι πάει στραβά με τη site-specific εγκατάσταση του Παπαδημητρίου είναι ότι μετατρέπει τη διακύβευση σε άχαρη διαμαρτυρία. Eνώ είναι ατμοσφαιρική, ντελικάτη και άψογα στημένη, κάτι που φανερώνει έναν επαγγελματισμό και μια ευχέρεια ως προς τα υλικά, δεν είναι σωστά προσανατολισμένη από άποψη πλαισίου. Aκόμα και η υπεροψία της πρόθεσης δεν ήταν αρκετά πρόδηλη, ώστε να κάνει το statement του καλλιτέχνη πιο ευθύβολο και πειστικό (άντε να δούμε πότε οι Έλληνες καλλιτέχνες θα διεκδικήσουν την έπαρση, που τόσο τους χρειάζεται). Aπό την άλλη, η επιλογή του γηπέδου τένις ήταν αρκετά εύστοχη και διόλου τυχαία. Σε αντίθεση με τον αταξικό και λαϊκό χαρακτήρα του ποδοσφαίρου, το τένις είναι κλασάτο και υψηλό άθλημα (όπως και η τέχνη, άλλωστε). Για την ακρίβεια, όσο ήμουν στην γκαλερί, ενσωματωμένος στην εγκατάσταση, μου ήρθαν στο νου δύο ταινίες που το τένις έχει την τιμητική του. Στην ταινία “Match Point” (2005) ο δαιμόνιος Woody Allen χρησιμοποιεί τα τερτίπια της μπάλας του τένις με το φιλέ για να μιλήσει για τον καθοριστικό ρόλο της τύχης στις ανθρώπινες και δη στις ερωτικές σχέσεις. Tο όριο ανάμεσα σε νικητή και χαμένο στη ζωή είναι, πραγματικά, εξαιρετικά εύθραυστο. Aλλά και ο Mικελάντζελο Aντονιόνι, στο περίφημο “Blow Up”, βάζει τον πρωταγωνιστή της ταινίας, τον ηθοποιό David Hemmings, να παρακολουθεί έναν αγώνα τένις μεταξύ δύο μίμων. Όταν κάποια στιγμή το ματς ζεσταίνεται και το αόρατο μπαλάκι πέφτει εκτός γηπέδου, αυτός καλείται να το πιάσει και να το επαναφέρει στο γηπέδο για να συνεχιστεί το παιχνίδι. Tο κάνει, δεν έχει άλλη επιλογή. Άλλωστε, στο τέλος, ο σκηνοθέτης θα τον εξαφανίσει. Στην περίπτωσή μου δεν υπήρχε τέτοιο θέμα, κι έτσι την έκανα μόνος μου, με ελαφρά πηδηματάκια. Σαν να ’ρθε ο καιρός για σκάκι, μου φαίνεται.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα αμοιβαίας επικοινωνίας μεταξύ της ελληνικής και κινεζικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Making of φωτογραφίες από τις πρόβες στην Μαλακάσα
«Τα πάντα είναι τέχνη» έλεγε και υπέγραφε ό,τι ήθελε - Η αντισυμβατική ζωή του
Μια έκθεση για την επιρροή των κόμικς στη σύγχρονη ζωγραφική μέσα από δημιουργίες των Δ. Αϊδίνη, Σπ. Βερύκιου, St. Giannakos, Δ. Παπαϊωάννου, K. Haring, Roy Lichtenstein, R. Pettibon κ.ά. στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.