- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Ο Ζήσης Μπλιάτκας μιλάει για τη ζωγραφική και το έργο του
Ο κόσμος στον οποίο εργάζεται ο Ζήσης Μπλιάτκας είναι αγροτικός. Η ύπαιθρος είναι ο χώρος που συναντά τα θέματά του και έτσι η ζωγραφική του τοποθετείται σε έναν ευρύ χώρο, έναν απέραντο κάμπο. Οι εικόνες του είναι τα τοπία που έχει γύρω του, η εξοχή και η παραγωγική γη. Εκεί, ο καλλιτέχνης εντοπίζει ευτελείς κατασκευές (κυματοθραύστες, χαρταετούς, ηλιακούς θερμοσίφωνες). Η ατελής μορφή τους και η εν δυνάμει ικανότητα τους να λειτουργούν, τα μετατρέπει σε αφηγηματικά οχήματα, σχεδίες με τις οποίες μπορεί κανείς να επισκεφτεί τον εξωτερικό κόσμο.
Τον συνάντησα ένα ηλιόλουστο πρωινό στην Γκαλερί Καμχή και του έθεσα μερικές ερωτήσεις.
Μπορείς να μου περιγράψεις ένα τυπικό ξύπνημα σου στη Νάουσα;
Οι μέρες μου στη Νάουσα μοιάζουν πολύ μεταξύ τους. Είναι μια όχι και τόσο ενδιαφέρουσα ρουτίνα στην οποία οποιαδήποτε μικρή αλλαγή και κάθε καινούρια παρατήρηση μοιάζουν μεγαλειώδεις. Καφές, πρωινό, τακτοποίηση του εργαστηρίου, ζωγραφική. Έπειτα σούπερ μάρκετ και μεσημεριανό με τη γιαγιά μου, ακολουθεί καφές, ζωγραφική, υπολογιστής, ύπνος. Κάθε διάρρηξη αυτής της ρουτίνας είναι το ίδιο ενοχλητικήόσο και ευπρόσδεκτη.
Μπορείς να μου περιγράψεις το εργαστήριο σου και τι βλέπεις από το παράθυρο;
Το εργαστήριο μου βρίσκεται στον κάμπο της ΝάουσαςΗμαθίας πολύ κοντά στην πόλη και είναι το παλιό ψυγείο φρούτων του παππού μου. Εκεί συντηρούσαμε τα μήλα πριν πάνε στη λαϊκή. Τα τελευταία χρόνια το έχω μετατρέψει σε ένα ευρύχωρο εργαστήρι στο οποίο και διαμένω. Αναμφίβολα ο τόπος υπεισέρχεται στη ζωγραφική μου. Μια κερασιά, μια μουριά, και μια ψηλή οξιά φαίνονται από το παράθυρό μου.
Γιατί επέλεξες τα στρώματα αντί για τελάρο;
Η ίδια η ζωγραφική καλεί κάποιον να εξετάσει τον τρόπο στήριξης και την επιφάνεια της εικόνας. Αναζητούσα έναν τέτοιο τρόπο υποστήριξης των ψηφιακών εικόνων που να μην είναι τελάρο ζωγραφικής αλλά ούτε και οθόνη. Μέχρι να βρεθεί η λύση ήταν μπροστά στα μάτια μου επι ένα χρόνο καθώς περνούσα καθημερινά από το ημιυπόγειο ενός τεχνίτη στρωμάτων χαζεύοντας τα όπως ήταν στοιβαγμένα. Το στρώμα είναι κάτι ενδιάμεσο, ένα μαλακό και χορταστικό τελάρο ζωγραφικής συνάμα όμως και ένα portal για τους ενυπνίους.
Ποιο ήταν το αγαπημένο σου video game; Πόσες ώρες έπαιζες ασταμάτητα;
Έχω περάσει πολλές ώρες στο Old School Runescape με το να φαρμάρω χρυσό και να ανεβαίνω επίπεδα εκτονώνοντας τα ένστικτα της απληστίας και της συσσώρευσης. Πιο πολύ σαν κάτεργο θα το περιέγραφα παρά σαν παιχνίδι. Παραμένει αγαπημένο παρόλα αυτά.
Ποιο ήταν το μεγαλύτερο μάθημα που παίρνει κάποιος από τη Σχολή Καλών Τεχνών;
Η σχολή αποτελεί έναν εύφορο και δυναμικό χώροανθρώπων και ιδεών. Αυτό που μαθαίνει κανείς είναι οι τρόποι που σχετίζεται ο ίδιος μέσα σ’ αυτό το οικοσύστημα. Αν και κανείς δεν μπορεί να σε βοηθήσει στο έργο ατομικά, οι ιδιαίτερες συνενώσεις των ανθρώπων μπορούν.
Τι νιώθεις όταν βλέπεις κάποιον να παρατηρεί έναν πίνακά σου;
Αναρωτιέμαι αν το έργο τον κοιτάζει πίσω.
Ο Ζήσης Μπλιάτκας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1992 και μένει στη Νάουσα, στην Ημαθία. Οι πίνακές του περιλαμβάνουν τη χρήση παλαιών προγραμμάτων ζωγραφικής στον υπολογιστή, καθώς και έργα σε καμβά και χαρτί. Είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο στις Καλές Τέχνες από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας. Από το 2023, είναι στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα “Συστηματική Φιλοσοφία” στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα, τη Νέα Υόρκη, τη Μύκονο, και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και το Βερολίνο. Ήταν ιδρυτικό μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας στον συλλογικό καλλιτεχνικό φορέα ατόμων με ή χωρίς αναπηρία, “Εν Δυνάμει.”
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι είδαμε στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ένα σπίτι του αθηναϊκού Μεσοπολέμου μετατρέπεται σε εφαλτήριο πολιτισμού
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.