Πηνελόπη Γατσά, τι θέλουν να μας πουν οι Γραμμές των πόλεων;
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος

Η Πηνελόπη Γατσά μιλάει για τη διαδρομή της και την έκθεση «City lines. Γραμμές των πόλεων» στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κοιτάω τον Πύργο Αθηνών έτσι όπως τον αποτύπωσε η Πηνελόπη Γατσά. Ιδωμένος από τη βάση του, μαύρες και γκρι γραμμές τον διατρέχουν μαζί με λίγα φωτισμένα παράθυρα ως την κορυφή του, εκεί που φωτίζει το σήμα της Interamerican. Από πίσω πρέπει να υπάρχει ένα ολόγιομο φεγγάρι – δεν φαίνεται, αλλά τα ελαφρώς πιο φωτισμένα σύννεφα ενός μαύρου ουρανού μαρτυρούν την ύπαρξή του. Αυτός ο πίνακας μοιάζει με νουάρ μυθιστόρημα. Δηλαδή, τουλάχιστον εγώ, αυτόν θα επέλεγα να εικονογραφήσω ένα βιβλίο που μιλά για εγκλήματα και πάθη της Αθήνας.

Το μυαλό της Πηνελόπης Γατσά, πάλι, μεταφράζει αυτή την πόλη μέσα από τις γραμμές της. Με αφορμή την πλούσια διαδρομή της στον χώρο της τέχνης τα τελευταία 30 χρόνια, η Πηνελόπη δημιούργησε μια σειρά έργων με θέμα τις γραμμές της πόλης. Σε αυτά αποτυπώνει αστικά τοπία και γνώριμα τοπόσημα με την τεχνική mixed media και συνοδεύει αυτούς τους πίνακες με μια σειρά από κεραμικές πιατέλες και φωτιστικά από μέταλλο και plexiglass. Η εικαστική έκθεση «City lines. Γραμμές των πόλεων» θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025 στην γκαλερί Μελάνυθρος και θα διαρκέσει έως τις 12 Απριλίου. Με αφορμή αυτή την έκθεση, της ζητήσαμε να μας αφηγηθεί τη διαδρομή της, αλλά και να μας πει λίγα λόγια για τα έργα που θα θαυμάσουμε την Παρασκευή 28 Μαρτίου:
«Ξεκίνησα την καριέρα μου, κατευθείαν μετά το σχολείο, στο ατελιέ των εκδόσεων Λυμπέρη και μέχρι τα 22 έβγαζα μόνη μου το surf+ski, περιοδικό με πολλούς φαν εκείνη την εποχή. Ακολούθησαν 3 χρόνια στο Λονδίνο, όπου εργάστηκα σε διαφημιστική εταιρεία σαν γραφίστρια πάντα, ενώ παράλληλα παρακολούθησα δύο σεμινάρια: βιομηχανικό σχεδιασμό και packaging, στο LCP (London college of printing).

Όταν η γραφιστική έγινε ηλεκτρονική, έχασα κάπως το ενδιαφέρον μου για τη δουλειά αυτή καθαυτή. Σε εκείνη τη φάση μπήκε το σίδερο στη ζωή μου. Ως μια πηγή έκφρασης μέσα από ένα υλικό δυνατό και άθραυστο αλλά και εύπλαστο! Έτσι, οι γραφίστικες κοπιδιές μετατράπηκαν σε laser cuts, και το χαρτί έγινε λαμαρίνα. Αν το σκεφτείς, δεν έχει αλλάξει κάτι. Γραφιστική είναι και τα δύο. Τα υλικά αλλάζουν.
Όλο αυτό το παιχνίδι με τα υλικά και τις άπειρες δυνατότητές τους εκφράστηκαν μέσα από την Euphoria design, μια εταιρεία που ιδρύσαμε με τη φωτογράφο Ιωάννα Νικολαρεΐζη. Χρησιμοποιώντας τη φωτογραφία ως μέρος του design, δημιουργήσαμε φωτιστικά και χρηστικά αντικείμενα από μέταλλο και plexiglass.

Τα κολάζ ξεκίνησαν λίγο αργότερα όταν κάποιος φίλος στη Μύκονο μου ζήτησε να του φτιάξω μερικούς πίνακες για τα δωμάτια του ξενοδοχείου του. Με λίγες ξυραφιές έφτιαξα 12 έργα. Είχαν μεγάλη επιτυχία και αυτό με οδήγησε σε ένα καινούργιο δρόμο.
Στην αρχή ήταν μόνο χαρτί. Σήμερα υπάρχουν περισσότερα υλικά. Τα κολάζ στήνονται πάνω σε καμβά με ακρυλική βάση. Πολλές φορές προσθέτω και κάποιο άλλο υλικό, όπως φωσφοριζέ λουρίδες ή μεταλλικά γράμματα για να δώσω έμφαση.

Οι γραμμές των πόλεων βγήκαν στην πορεία. Δεν υπήρχε αρχική ιδέα. Μερικές φωτογραφίες από το διαδίκτυο τράβηξαν το ενδιαφέρον μου, ο Πύργος των Αθηνών με ένα πυροσβεστικό, το Mινιόν από τη Βεραντζέρου, το Rex στην Πανεπιστημίου. Μου άρεσε η προοπτική των κτιρίων. Κάπως έτσι βγήκαν οι γραμμές. Γιατί η αρχιτεκτονική είναι γραμμές. Όπως και η γραφιστική.

Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη. Κάποτε ένας Αιγινίτης τεχνίτης πέτρας έφτιαχνε ένα καλντερίμι. Είχε ένα συγκεκριμένο μοτίβο που έβαζε τις πέτρες. Όταν τον ρώτησα γιατί τις βάζει έτσι και όχι τυχαία που θα ήταν και ευκολότερο, εκείνος απάντησε: «Παιδί μου! Για να μην σκοντάφτει το βλέμμα, για να μην σκοντάφτει η σκέψη, για να μην σκοντάφτει το βήμα!».

Info
Εγκαίνια, Παρασκευή 28 Μαρτίου, 7 μμ.
Χώρος τέχνης Μελάνυθρος
Ζάππα 4, 11635
Καλλιμάρμαρο
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κρατήθηκαν κλεισμένα στο σπίτι της στο Μεξικό για 50 χρόνια - Δείτε εικόνες
Λίγες μέρες μετά τον βανδαλισμό από βουλευτή της Νίκης
Ένα πρωτόγνωρο πολιτιστικό γεγονός που ενώνει την τέχνη, την ιστορία και τη συμπερίληψη
Η ελληνικής καταγωγής εικαστικός μιλάει για τη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «I’ll be your mirror» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Ήταν γνωστός στους ειδικούς, όχι όμως και στο ευρύ κοινό
Μετά τις πράξεις βανδαλισμού σε τέσσερα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο
Τι θα δούμε στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας
Τιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για το καθεστώς των γυναικών
Με αφορμή την επίθεση στην Εθνική Πινακοθήκη, η ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης σε Ελλάδα και εξωτερικό
Συνέντευξη του Στέφανου Ζαννή για τη νέα του ατομική έκθεση «Ζωγραφική λαϊκή», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 13 Μαρτίου στην γκαλερί Alma
Ο ζωγράφος είναι διάσημος για την «Κραυγή»
Η νέα ατομική έκθεση του καλλιτέχνη έχει τίτλο «Αγκάλιαζέ με / άναξ ιακ άναξ» και υπότιτλο «ένα τρυφερό αποτέλεσμα μέσα από πράξεις βίας»
Ο Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης, που γεννήθηκε με όγκο στον εγκέφαλο και έχει αντιμετωπίσει χιλιάδες επιληπτικές κρίσεις, εμπνέει με τη ζωγραφική του
Η αμφιλεγόμενη δημοπρασία του οίκου Christie's ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις
Η εξωφρενική του τέχνη και persona σε μία έκθεση που μόλις άνοιξε στην Tate Modern
106 καλλιτέχνες δίνουν το ετήσιο ραντεβού τους στο Πολεμικό Μουσείο
Τι θα δούμε σε μουσεία, γκαλερί και χώρους τέχνης
Στο σπίτι της σήμερα στεγάζεται η Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.