Χριστίνα Χρίστου | Έκθεση Ζωγραφικής: Πίνακες και συναισθήματα
Από τις 8 έως τις 26 Αυγούστου 2025 η Σειρά των έργων «Existing Elsewhere»


Χριστίνα Χρίστου: Η ζωγράφος, και αναπόφευκτα και οι θεατές αισθάνονται να χάνονται, να βυθίζονται, να προστατεύονται, να ξαναγεννιούνται και να υπάρχουν αλλού
Η ζωή καθημερινά μας τροφοδοτεί με συναισθήματα. Κάποιοι χαρισματικοί άνθρωποι τα μετατρέπουν σε τέχνη. Και τα συναισθήματα τους μένουν αποκρυσταλλωμένα στη μνήμη των ανθρώπων, καθώς δε χρειάζεται να έχεις βιώσει αντίστοιχη εμπειρία για να μπορείς να νιώσεις και να συμπάσχεις με τα συναισθήματα του καλλιτέχνη. Αυτές ήταν οι πρώτες μου σκέψεις παρατηρώντας τη νέα δουλειά της Χριστίνας Χρίστου όπου μέσα από την ομορφιά και την αγνότητα της αναπαράστασης του κύκνου, αλλά και μέσα από την ελαφρότητα του φτερού η καλλιτέχνης εξερευνά τη θλίψη της από τον πρόωρο χαμό της αδελφής της.

Χρησιμοποιεί τη ζωγραφική για να κατανοήσει και να εξερευνήσει τη δική της ψυχολογική κατάσταση που με τη σειρά της τη βοηθά να θεραπευτεί από το τραύμα της απώλειας και να βρει παρηγοριά. «Οι κύκνοι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ιστορία της τέχνης ως σύμβολο ομορφιάς και χάρης, και το χρησιμοποιώ ως τέτοιο, αλλά έχω προχωρήσει να το ανατέμνω, να το εξετάζω από κοντά και να το μετατρέπω σε γέφυρα γι’ αυτό που βρίσκεται πέρα. Το να υπάρχεις αλλού σημαίνει επίσης να υπάρχεις εδώ και αλλού ταυτόχρονα» μου λέει η Χριστίνα Χρίστου και με βγάζει από τις σκέψεις μου.
Με ζεσταίνουν τα λόγια της, η τρυφερότητα και η δύναμη που έχουν και της το λέω. «Η αγάπη και η τρυφερότητα είναι ιδιότητες που ξεπερνούν το χρόνο και το χώρο και αποτελούν το θεμέλιο της ανθρώπινης ύπαρξης, ακόμα κι όταν η ζωή είναι στην πιο βάναυση και επώδυνη φάση της. Είναι δύναμη να είσαι τρυφερός δεν είναι αδυναμία» μου λέει με το μειλίχιο χαμόγελο της.

Διάλογος μεταξύ ύλης και πνεύματος
Στο λαβύρινθο της ύπαρξης μας υπάρχει ένας άρρητος διάλογος, μια συνομιλία μεταξύ της ύλης και του πνεύματος. Αυτή τη συνομιλία που τη χάνουμε μέσα στη θορυβώδη καθημερινότητα μας, έρχεται η τέχνη να τη ξεκλειδώσει. «Θυμάμαι να νιώθω ότι αν δεν ζωγραφίσω κάτι δεν θα το καταλάβω» θα μου πει η Χριστίνα Χρίστου και συμπληρώνει: «Η παρατήρηση είναι η μεγαλύτερη μορφή γενναιοδωρίας. Παρατήρηση του εσωτερικού κόσμου αλλά και του άυλου. Έχει περίγραμμα και αυτός ο κόσμος, δεν είναι τόσο άπιαστος».
Μιλάει κατευθείαν στη καρδιά μου η Χριστίνα και οι πίνακες λάμπουν φως στο σκοτάδι του πένθους και ψιθυρίζουν λόγια, που ορκίζομαι δεν θα τα έβγαζα αν δεν είχα επικεντρωθεί στο «εδώ και αλλού» και στο τρόπο της Χριστίνας Χρίστου να σε συνδέει με το «εδώ και το αλλού».
«Ο κύκνος ζει στο νερό αλλά και στις όχθες του ποταμού. Αυτή η δυαδικότητα είναι μια μεταφορά για το υλικό και το πνευματικό, το προσωρινό και το αιώνιο» μου εξηγεί καθώς παρατηρώ τις αριστοτεχνικές πινελιές της. Πινελιές που αναδεικνύουν μια αίσθηση ανάλαφρης καρδιάς και ζωηρού συναισθήματος.

Βαθιά στοχαστικοί και συναισθηματικά φορτισμένοι οι πίνακες της, εξερευνούν ζητήματα απώλειας, αναπόλησης και ανθρώπινης σύνδεσης στο αδυσώπητο πέρασμα του χρόνου. Στέκομαι μπροστά στον πίνακα «Gift bearer». Αυτός ο πίνακας απεικονίζει τις ειρηνικές στιγμές μιας οικογένειας. Με βάζει στην ησυχία, τη γαλήνη και την ασφάλεια του σπιτιού.
Στον πίνακα ο καναπές καθορίζει το δωμάτιο του σπιτιού και τα θερμά χρώματα, η καμένη σιένα, το βαθύ πράσινο, η κίτρινη ώχρα είναι συναισθηματικά έντονα χρώματα και νομίζω ότι μέσω των χρωμάτων η Χριστίνα Χρίστου υπαινίσσεται τις δικές της, προσωπικές στιγμές με την οικογένεια της, στιγμές που εγώ ως θεατής μπορώ μόνο να μαντέψω. Το ζεστό φως που ξεχύνεται αόρατα μέσα στο χώρο πιθανόν έχει να κάνει με τα χρώματα της Κύπρου που είναι και ο τόπος που γεννήθηκε η καλλιτέχνης.

Η υπαινικτική δεινότητα της Χριστίνας Χρίστου για την οδυνηρή απώλεια της αδελφής της Μαρίας φαίνεται και στον επόμενο πίνακα «Εμείς οι τρεις» με τους τρεις κύκνους. Ωστόσο η αινιγματική δύναμη των δυο αυτών έργων -και όχι μόνο- βρίσκεται στην ανοιχτή ερμηνεία και στην αφήγηση που δεν πρόκειται να αποκαλυφθεί ποτέ. Αυτό που αποκαλύπτεται είναι το εδώ και το αλλού.
«Αυτό το έργο ξεκινά δείχνοντας τους κύκνους σε μια ομάδα τριών, υιοθετώντας μια ψυχολογική δυναμική ενός τριγώνου, μόνοι και επιβλητικοί, αρμονικοί και αλληλεπιδρώντας με τους ανθρώπους, μερικές φορές με απροσδόκητους τρόπους» θα μου πει η Χριστίνα Χρίστου.
Ο χρόνος ρέει και οι πίνακες αντηχούν τις στιγμές. Και κάπου εκεί η Χριστίνα Χρίστου ξεκινά την αποδόμηση. Την αποδόμηση που οδηγεί στο φτερό. «Το αόρατο γίνεται ορατό μέσα από την ελαφρότητα του φτερού. Τα φτερά συνδέονται επίσης με τους αγγέλους και την προστασία. Θεϊκή παρουσία και άλλο βασίλειο» θα μου πει η Χριστίνα Χρίστου ενώ παρατηρώ τα φτερά σε άλλους πίνακες να γίνονται πιο αιχμηρά. «Σαν πανιά» λέει η Χριστίνα Χρίστου «και υπονοούν τη δυνατότητα να σε μεταφέρουν αλλού».

Λατρεύω τα χρώματα που χρησιμοποιεί η Χριστίνα Χρίστου σε αυτή τη συλλογή που την ονομάζει «Existing Elsewhere». Τα ρευστά διάφανα παστέλ, τα πύρινα κόκκινα με έντονο κοντράστ υπόλευκων διαβαθμίσεων, τις αποχρώσεις του πράσινου και του μπλε. Χρώματα που ουρλιάζουν, που προσφέρουν υπονοούμενα των βαθύτερων αναταράξεων της ανθρώπινης ψυχής, ενώ ταυτόχρονα συνειδητοποιώ και το βαθύτερο είδος γαλήνης, ανακούφισης και ασφάλειας που νιώθεις όταν χάνεσαι μέσα στα φτερά των έργων της Χριστίνας Χρίστου. «Η ζωγράφος, και αναπόφευκτα και οι θεατές αισθάνονται να χάνονται, να βυθίζονται, να προστατεύονται, να ξαναγεννιούνται και να υπάρχουν αλλού» μου λέει η Χριστίνα Χρίστου σαν να διάβασε τις σκέψεις μου.

→ Από τις 8 έως τις 26 Αυγούστου 2025 η Σειρά των έργων «Existing Elsewhere» της Χριστίνας Χρήστου θα εκτεθεί στην αίθουσα τέχνης Ι & Ε Βάτη στη Σύρο.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο καλλιτέχνης που ανέλαβε το εικαστικό κομμάτι του 25ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου συστήνεται στην Athens Voice
Η συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου διευρύνει τα σύνορα της σύγχρονης Τέχνης
Μπήκαμε στο εργαστήριο του εικαστικού λίγο πριν το στήσιμο της νέας του έκθεσης στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Κινητό και ακουστικά είναι τα μόνα που χρειάζεσαι για να ξεναγηθείς στα video installations της θεατρολόγου Μάγδας Κόρπη στο Μουσείο
Η φτώχεια, ο πόλεμος, η απουσία του πατέρα της, η αρπαγή της από τους Τούρκους, ο τίτλος της πρώτης «κυρίας επί των τιμών» της βασιλικής αυλής, ο αταίριαστος γάμος και το ιστορικό πορτραίτο
Το έργο «Yes I can» προβλήθηκε στο γήπεδο, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσής του «Catch me»
Με αφορμή την αναδρομική του έκθεση στην ΑΣΚΤ μας μιλά για την τέχνη του, για όσα του έχει δώσει αλλά και για όσα λαχταρά να ανακαλύψει μέσα από αυτή.
Τα φιλμ της καλλιτέχνιδος αποτελούν ένα σημαντικό «ανεπίσημο» ντοκουμέντο για την ιστορία των εκθέσεων και της τέχνης στην Ελλάδα
Μια συζήτηση με τη visual artist με αφορμή την πρώτη της ατομική έκθεση στον χώρο Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα
5 εκθέσεις που προτείνουμε για αυτήν την εβδομάδα
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κρατήθηκαν κλεισμένα στο σπίτι της στο Μεξικό για 50 χρόνια - Δείτε εικόνες
Λίγες μέρες μετά τον βανδαλισμό από βουλευτή της Νίκης
Ένα πρωτόγνωρο πολιτιστικό γεγονός που ενώνει την τέχνη, την ιστορία και τη συμπερίληψη
Η ελληνικής καταγωγής εικαστικός μιλάει για τη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «I’ll be your mirror» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Ήταν γνωστός στους ειδικούς, όχι όμως και στο ευρύ κοινό
Μετά τις πράξεις βανδαλισμού σε τέσσερα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο
Τι θα δούμε στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας
Τιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για το καθεστώς των γυναικών
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.