Εικαστικα

Iσπανία: Αποκαλύφθηκε χαμένος πίνακας της Ροζάριο Βάις μαθήτριας του Γκόγια

Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό

62224-137655.jpg
Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Iσπανία: Αποκαλύφθηκε χαμένος πίνακας της Ροζάριο Βάις μαθήτριας του Γκόγια
© Prado

Iσπανία: Αποκαλύφθηκε χαμένος πίνακας της Ροζάριο Βάις μαθήτριας του Γκόγια

Το Museo Nacional del Prado στην Ισπανία αποκάλυψε πρόσφατα μια χαμένη αυτοπροσωπογραφία της Ροζάριο Βάις, μιας από τις σημαντικότερες ρομαντικές ζωγράφους της εποχής της. Ο πίνακας, με ημερομηνία 1841 και τίτλο La Atención (Η προσοχή), εκτίθεται τώρα στην αίθουσα 62Α του κτιρίου Villanueva. Για χρόνια, ο πίνακας θεωρούνταν χαμένος, αλλά η επανεμφάνισή του προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό στους ιστορικούς τέχνης και στους επισκέπτες του μουσείου.

Η ανακάλυψη αυτή κατέστη δυνατή χάρη στην ταυτοποίηση ενός σχεδίου που φυλάσσεται στο Μουσείο Ρομαντισμού στην Ισπανία το οποίο βοήθησε στην αυθεντικοποίηση του έργου. Η αυτοπροσωπογραφία είναι μέρος ενός δίπτυχου- το άλλο μισό, μια αλληγορία της Σιωπής, ανήκει στη συλλογή του Δημαρχείου του Μπορντό, όπου η Βάις πέρασε μέρος της ζωής της εξόριστη.

Η απόκτηση του La Atención από το Πράδο αποτελεί κρίσιμο ορόσημο στις συνεχείς προσπάθειες του μουσείου να ρίξει φως στη συμβολή των γυναικών καλλιτεχνών, ιδίως εκείνων που ιστορικά έχουν επισκιαστεί από τους άνδρες συναδέλφους τους. Το έργο ενισχύει τη συλλογή του μουσείου για την ισπανική τέχνη του 19ου αιώνα, εμπλουτίζοντας ιδιαίτερα την αφήγησή του γύρω από τον καθοριστικό ρόλο των γυναικών σε αυτή την περίοδο.

Η Ροζάριο Βάς, ένα θαύμα της εποχής της, ήταν μαθήτρια του θρυλικού Φρανσίσκο Γκόγια. Η Βάις πέρασε τα χρόνια της διαμόρφωσής της εξόριστη με τον Γκόγια στο Μπορντό, όπου μοιράστηκε την πρώιμη καριέρα της με εξέχουσες προσωπικότητες. Παρά το γεγονός ότι αντιμετώπισε σημαντικά εμπόδια που αντιμετώπιζαν οι γυναίκες καλλιτέχνες της εποχής -περιορισμένη πρόσβαση στην εκπαίδευση, κοινωνικές προσδοκίες και συστημικά εμπόδια- το ταλέντο της Γουάις άνθισε.

Ο πίνακας που εκτέθηκε πρόσφατα αποτυπώνει την ουσία του αυτοστοχασμού της Βάις και την επιδέξια δεξιότητά της στην αλληγορία. Στο έργο La Atención, η Βάις  παρουσιάζει τον εαυτό της ως προσωποποίηση της ίδιας της προσοχής, με το έντονο βλέμμα και την έκφρασή της να υποδηλώνουν βαθιά ενδοσκόπηση. Αυτός ο πίνακας αναδεικνύει τη μαεστρία της στη σύλληψη του ψυχολογικού βάθους και την ικανότητά της να επικοινωνεί σύνθετα θέματα μέσω της προσωπογραφίας.

Η Βάις σχεδίασε το La Atención ως μέρος ενός ζεύγους με το El Silencio (Η σιωπή), επίσης μια αυτοπροσωπογραφία και μια αλληγορία. Και τα δύο εκτέθηκαν το 1841 στη Société Philomatique στο Μπορντό. Μετά την έκθεση αυτή, το El Silencio αποκτήθηκε από τη δημοτική συλλογή του Μπορντό, αλλά το La Atención χάθηκε από τον χρόνο - μέχρι σήμερα.

Η ανάκτηση αυτού του έργου όχι μόνο σηματοδοτεί μια κρίσιμη στιγμή για την αναγνώριση της καλλιτεχνικής κληρονομιάς της Weiss, αλλά παρέχει επίσης νέες πληροφορίες για τις πνευματικές και δημιουργικές της αναζητήσεις. Η ικανότητά της να ασχολείται με αφηρημένες έννοιες όπως η προσοχή και η σιωπή αντανακλά την εκλεπτυσμένη σκέψη της και την πρωτοτυπία του καλλιτεχνικού της οράματος.

Η Βάις έφυγε πρόωρα από τη ζωή σε ηλικία 29 ετών, αλλά η σύντομη ζωή της σημαδεύτηκε από αξιοσημείωτα επιτεύγματα στον κόσμο της τέχνης. Η Βάις έγινε γνωστή για την ευαισθησία της στην προσωπογραφία, μια δεξιότητα που τελειοποίησε μέσα από χρόνια μελέτης και στενής συνεργασίας με τον Γκόγια. Το έργο της, αν και περιορισμένο από τον πρόωρο θάνατό της, παραμένει αξιοσημείωτο για το συναισθηματικό του βάθος και την τεχνική του ακρίβεια. Τα πορτρέτα της συχνά αποτύπωναν την εσωτερική ζωή των προσώπων της, αποδίδοντάς τα όχι μόνο ως σωματικά ομοιώματα αλλά και ως ψυχολογικές μελέτες.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.