- CITY GUIDE
- PODCAST
-
20°
Το Χαρέμι που σκανδάλισε το Κατάρ
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ


Τι συμβαίνει με τα έργα Τέχνης που δεν... αρέσουν στο υπουργείο Πολιτισμού του Κατάρ;
Ένα έργο της Τουρκάλας καλλιτέχνιδας İnci Eviner, το οποίο εξερευνά τις απεικονίσεις του χαρεμιού ανά τους αιώνες, αποσύρθηκε την τελευταία στιγμή από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Mathaf) στη Ντόχα του Κατάρ, με απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού του εμιράτου.
Το έργο, με τίτλο Harem (2009), επρόκειτο να εκτεθεί στην έκθεση Seeing Is Believing: The Art and Influence of Gérôme, που άνοιξε για το κοινό στις 3 Νοεμβρίου (έως τον Φεβρουάριο του 2025). Η έκθεση, που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Μουσείο Lusail του Κατάρ, περιλαμβάνει πάνω από 400 αντικείμενα και «εξετάζει την ευρύτερη επίδραση του κινήματος της ανατολίτικης τέχνης μέσω της φωτογραφίας και σε συνομιλία με έργα σύγχρονης και μοντέρνας τέχνης από τη Δυτική Ασία, τη Βόρεια Αφρική και την Κεντρική Ασία», σύμφωνα με τον ιστότοπο του μουσείου. Η εκτεταμένη έκθεση περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δάνεια από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Η Eviner λέει ότι της τηλεφώνησε η διευθύντρια του Μουσείου Mathaf, Zeina Arida, και την ενημέρωσε ότι, με εντολή του υπουργείου Πολιτισμού, και «χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις και συγγνώμη», το έργο της δεν θα συμπεριληφθεί πλέον στην έκθεση. «Σοκαρίστηκα και αναστατώθηκα από αυτή την απόφαση, καθώς το Χαρέμι έχει εκτεθεί ευρέως σε όλο τον κόσμο χωρίς ποτέ να συναντήσω τέτοια αντίδραση», λέει η ίδια.
Η καλλιτέχνις προσθέτει: «Το έργο μου είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα μου. Θεωρώ ότι η περίπτωση της αφαίρεσης του έργου μου από την έκθεση, οδηγεί στο ερώτημα πώς τα δικαιώματα των γυναικών, καθώς και η ελευθερία του λόγου και η ελεύθερη έκφραση της τέχνης, αλλάζουν ανάλογα με τις τοπικές αξίες και [είναι] παγκόσμια ανθρώπινα δικαιώματα. Το Μουσείο Mathaf προσκαλεί επιμελητές και καλλιτέχνες καθώς και άλλους επαγγελματίες της τέχνης από όλο τον κόσμο να νομιμοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τη σύγχρονη τέχνη... Πρέπει να αναρωτηθούμε πώς οι εκθέσεις σύγχρονης τέχνης μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία για να αποδείξουν μέρος μιας δημοκρατικής κοινωνίας στον κόσμο της τέχνης».
Το έργο παρουσιάστηκε στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι και στο TBA21 (Thyssen-Bornemisza Art Contemporary) στη Μαδρίτη, ενώ και τα δύο ιδρύματα έχουν μια έκδοση του Harem στις συλλογές τους.
Τι συμβαίνει με την Τέχνη στο Κατάρ;
Για την Eviner, το έργο έχει τις ρίζες του στις ιστορικές ιδέες για το φύλο, την αποικιοκρατία και την περίπλοκη θεώρηση του χαρεμιού σε όλη την ιστορία. «Το ενδιαφέρον μου για το χαρέμι με ωθεί να αρθρώσω λόγο γι’ αυτές τις γυναίκες πέρα από το να είναι αντικείμενα γνώσης, δίνοντάς τους φωνή... Νομίζω ότι με κάποια παρέμβαση, αυτές οι γυναίκες [του χαρεμιού] που έχουν φυλακιστεί από το επιστημονικό ταλέντο του καλλιτέχνη, μπορούν να αποκαλύψουν σχέσεις ενδιαφέροντος που βρίσκονται κάτω από [το ζεύγος] της πραγματικότητας και της φαντασίας», λέει η Eviner.
Το Mathaf ιδρύθηκε το 2010 και αποτελεί μέρος των Μουσείων του Κατάρ, με επικεφαλής την Α.Ε. Sheikha Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani. Βρίσκεται σε ένα ανακαινισμένο πρώην σχολικό κτήριο στην Πόλη της Εκπαίδευσης, η οποία είναι ένας κόμβος και βρίσκεται στη Ντόχα. Η συλλογή του μουσείου, η οποία περιλαμβάνει πάνω από 9.000 έργα, είναι επίσης συνιδιοκτησία των Μουσείων του Κατάρ και του Ιδρύματος του Κατάρ, σύμφωνα με την ιστοσελίδα τους.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το Κατάρ έχει ιστορικό περιορισμού της ελευθερίας του λόγου και φυλάκισης πολιτιστικών προσωπικοτήτων με διαφορετικές απόψεις. Το 2020 το εμιράτο εισήγαγε έναν νέο νόμο, ο οποίος, όπως προειδοποιεί η Διεθνής Αμνηστία, θα μειώσει περαιτέρω την ελευθερία έκφρασης του λαού του.
Με πληροφορίες από ArtNewspaper.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο καλλιτέχνης που ανέλαβε το εικαστικό κομμάτι του 25ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου συστήνεται στην Athens Voice
Η συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου διευρύνει τα σύνορα της σύγχρονης Τέχνης
Μπήκαμε στο εργαστήριο του εικαστικού λίγο πριν το στήσιμο της νέας του έκθεσης στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Κινητό και ακουστικά είναι τα μόνα που χρειάζεσαι για να ξεναγηθείς στα video installations της θεατρολόγου Μάγδας Κόρπη στο Μουσείο
Η φτώχεια, ο πόλεμος, η απουσία του πατέρα της, η αρπαγή της από τους Τούρκους, ο τίτλος της πρώτης «κυρίας επί των τιμών» της βασιλικής αυλής, ο αταίριαστος γάμος και το ιστορικό πορτραίτο
Το έργο «Yes I can» προβλήθηκε στο γήπεδο, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσής του «Catch me»
Με αφορμή την αναδρομική του έκθεση στην ΑΣΚΤ μας μιλά για την τέχνη του, για όσα του έχει δώσει αλλά και για όσα λαχταρά να ανακαλύψει μέσα από αυτή.
Τα φιλμ της καλλιτέχνιδος αποτελούν ένα σημαντικό «ανεπίσημο» ντοκουμέντο για την ιστορία των εκθέσεων και της τέχνης στην Ελλάδα
Μια συζήτηση με τη visual artist με αφορμή την πρώτη της ατομική έκθεση στον χώρο Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα
5 εκθέσεις που προτείνουμε για αυτήν την εβδομάδα
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κρατήθηκαν κλεισμένα στο σπίτι της στο Μεξικό για 50 χρόνια - Δείτε εικόνες
Λίγες μέρες μετά τον βανδαλισμό από βουλευτή της Νίκης
Ένα πρωτόγνωρο πολιτιστικό γεγονός που ενώνει την τέχνη, την ιστορία και τη συμπερίληψη
Η ελληνικής καταγωγής εικαστικός μιλάει για τη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «I’ll be your mirror» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Ήταν γνωστός στους ειδικούς, όχι όμως και στο ευρύ κοινό
Μετά τις πράξεις βανδαλισμού σε τέσσερα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο
Τι θα δούμε στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας
Τιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για το καθεστώς των γυναικών
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.