Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Μια εικαστική έκθεση 55 καλλιτεχνών στην εποχή του AI
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Η Ανθρώπινη κατάσταση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. 55 καλλιτέχνες σε έναν κόσμο που διαμορφώνεται διαρκώς από αλγόριθμους και ψηφιακές τεχνολογίες
Η ΑΜΚΕ «Ρίζες Πολιτισμού» διοργανώνει την εικαστική έκθεση, με τίτλο: «Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Η Ανθρώπινη κατάσταση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης», σε επιμέλεια Δημήτρη Τρίκα, σε τέσσερις χώρους στο κέντρο της Αθήνας. Το Φυσικείο (Παλαιό Χημείο), το Μαράσλειο Διδασκαλείο, το Μέγαρο Στάη και το Γρυπάρειο Μέγαρο φιλοξενούν έργα 52 καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών ομάδων, τα οποία συμπληρώνονται από ένα δυναμικό δημόσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει performances, μουσικά δρώμενα και στρογγυλά τραπέζια με περί τους 50 ομιλητές και ομιλήτριες.
Χρησιμοποιώντας ως σημείο αφετηρίας τις οραματικές ιδέες της φιλοσόφου Χάνα Άρεντ και του συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Φίλιπ Κ. Ντικ, η έκθεση διερευνά τη δύσκολη σχέση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) με τη Δημοκρατία και αντίστροφα, θέτοντας καίρια ερωτήματα για το μέλλον της ανθρωπότητας, σε έναν κόσμο που διαρκώς διαμορφώνεται από τους αλγόριθμους και τις ψηφιακές τεχνολογίες.
Η σκέψη της Χάνα Άρεντ διαπνέεται από στοχασμούς και κριτικές θεωρήσεις σχετικά με την ικανότητα της ανθρωπότητας να ξεκινήσει κάτι νέο. Στο εμβληματικό έργο της, «Η ανθρώπινη κατάσταση» (1958), εισαγάγει τον όρο «vita activa» για να περιγράψει τις τρεις θεμελιώδεις ανθρώπινες δραστηριότητες: τον μόχθο, την εργασία και τη δράση, κομβικές «γιατί αντιστοιχούν στις βασικές προϋποθέσεις υπό τις οποίες έχει προσφερθεί ως δεδομένη στον άνθρωπο η ζωή πάνω στη Γη».
Μια δεκαετία αργότερα, ο Φίλιπ Κ. Ντικ γράφει το καλειδοσκοπικό μυθιστόρημα «Το Ηλεκτρικό Πρόβατο» (1968), που αποτέλεσε τη βάση για το περίφημο φιλμ του Ρίντλεϊ Σκοτ, «Blade Runner» (1982), τοποθετώντας την ιστορία και τους πρωταγωνιστές του σε ένα δυστοπικό μέλλον, γεμάτο συντρίμμια και ραδιενεργή σκόνη, με ανθρώπους έρμαια της οδύνης και της καταστροφής, οι οποίοι μεταναστεύουν σε άλλον πλανήτη, με κίνητρο μια κυβερνητική υπόσχεση για ένα ανδροειδές σύντροφο, τόσο προηγμένο που μόνο ένα περίπλοκο τεστ ενσυναίσθησης μπορεί να το διακρίνει από τον άνθρωπο. Η σκέψη του Ντικ διαπνέεται από στοχασμούς σχετικά με την ικανότητα των ανθρώπων να καταστρέφουν τον πλανήτη και τον πολιτισμό τους, την ώρα που τα ανδροειδή έχουν αναλάβει τις «τρεις θεμελιώδεις ανθρώπινες δραστηριότητες» (κατά την Άρεντ) καθώς και πολλές περισσότερες.
Μέσα από τα έργα και τη συμμετοχή τους στο δημόσιο πρόγραμμα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε ζητήματα Δημοκρατίας, δικαιοσύνης και δικαίου, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, επιτήρησης, προσφύγων, εργασίας, ελεύθερου χρόνου, τέχνης και δημιουργικότητας, εκπαίδευσης, αλλά και των δυνατοτήτων παρέμβασης σε αποφάσεις ζωής και θανάτου στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Εδώ, η «Δημοκρατία» λειτουργεί ως ένας όρος - περιεκτικό πλαίσιο για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι σύγχρονες κοινωνίες, χρησιμεύοντας ως εννοιολογικό πεδίο έμπνευσης αλλά και κριτικής, μέσω του οποίου εξετάζονται οι ηθικές και πολιτικές επιπτώσεις των εξελίξεων από την καθολική πλέον εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης.
- Επιμέλεια: Δημήτρης Τρίκας
- Οργάνωση: «Ρίζες Πολιτισμού» ΑΜΚΕ
- 21 Νοεμβρίου 2024 – 22 Δεκεμβρίου 2024
Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες
Δημήτρης Αληθεινός, Κατερίνα Αποστολίδου, Φανή Αράπη, Αντώνης Βασιλάκης, Φίλιππος Βασιλείου, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χάρης Βλάχος, Ναταλία Γεράκη, Ευαγγελία Δαναδάκη, Δiμiiτρiii, Νεφέλη Δημητριάδη, Γιώργος Διβάρης, Γιώργος Δρίβας, Γιώργος Δρόσος, Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος, Έκτορας Θεουλάκης, Νίκος Καναρέλης, Απόστολος Καρακατσάνης, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Δημήτρης Κοντοδήμος, Λευτέρης Κοντοπόδης, Δανάη Κωτσάκη, Άλεξ Λουλούδης, Μανούσος Μανουσάκης, Μαρία Μαυροπούλου, Ελένη Μεσάδου, Χριστίνα Μήτρενσε, Γιάννης Μήτρου, Βασίλης Μπακάλης, Φανή Μπουντούρογλου, Νουράκο, Γιούλα και Όλγα Παπαδοπούλου, Γιώργος Παπαφίγκος, Ελευθερία Προφητηλιώτη, Μάνθος Σαντοριναίος, Γιάννης Σκουρλέτης, Νίκος Σταθόπουλος, Μάριος Σταμάτης, Κωστής Σταφυλάκης, Δανάη Στράτου, Αθανασία Τσάτσου, Γιώργος Τσεριώνης, Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Αθανασία Τσοπαναργιά, Πάνος Φαμέλης, Μάριος Φούρναρης, Πάνος Χαραλάμπους, Γιάννης Χρηστάκος, Κώστας Χριστόπουλος, Βασίλης Ψαρράς, Collective Continuum (Διονύσης Ζαμπλάρας), Νεφέλη Γεωργακοπούλου, Σοφία Κουρκουλάκου, Ingo Dunnebier, Kildi Drasa, Shekine Naidi, Τμήμα Κινηματογράφου ΑΠΘ (Άκης Αφεντουλίδης, Δημήτρης Βαφειάδης, Μάριος Λεωκράτης, Δευκαλίων Νικόλαος Παπαδόπουλος, Δαμιανός Παπατσικουράκης, Νατάσα Χασάκιοϊλη).
Επιστημονική επιτροπή για τη διοργάνωση των Ημερίδων
- Σπύρος Βλαχόπουλος (καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ)
- Γιώργος Πλειός (καθηγητής τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ ΕΚΠΑ)
- Μανώλης Πατηνιώτης (καθηγητής τμήματος Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ)
- Βασίλης Τσάφος (κοσμήτορας της Σχολής των Επιστημών της Αγωγής)
- Δημήτρης Τρίκας (επιμελητής, μουσειολόγος, μέλος AICAHELLAS)
Βοηθοί Επιμέλειας: Ανδριάνα Παπαφλωράτου, Άρια Φίνου, Ελπίδα Χαρίτου
Γραφιστική Επιμέλεια: Αναστασία Δαφερέρα
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Ελπίδα Χαρίτου
Πληροφορίες έκθεσης
- 21 Νοεμβρίου 2024 – 22 Δεκεμβρίου 2024
- Παρασκευή 17:00 - 21:00
- Σάββατο και Κυριακή 15:00 - 21:00
- Εγκαίνια 21 Νοεμβρίου, Παλαιό Χημείο, Μέγαρο Στάη & Γρυπάρειο Μέγαρο
22 Νοεμβρίου Μαράσλειο Διδασκαλείο 19:00 – 22:00
Εκθεσιακοί χώροι
- Παλαιό Χημείο, Σόλωνος 104 & Μαυρομιχάλη, Αθήνα
- Μαράσλειο Διδασκαλείο, Μαρασλή 4, Αθήνα
- Μέγαρο Στάη (εικαστικό εργαστήριο Παιδαγωγικού), Σταδίου 5, Αθήνα
- Γρυπάρειο Μέγαρο (αίθριο), Σοφοκλέους 1, Αθήνα
*Οι ομιλίες και τα στρογγυλά τραπέζια διεξάγονται στο Μικρό Αμφιθέατρο του Παλαιού Χημείου, Σόλωνος 104, Αθήνα και στο Αμφιθέατρο του Μαράσλειου Διδασκαλείου, Μαρασλή 4, Αθήνα. Θα ακολουθήσει η ανακοίνωση του αναλυτικού προγράμματος των στρογγυλών τραπεζιών και των performances στα social media του project και στον ημερήσιο Τύπο.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στον IANO η παρουσίαση του δίγλωσσου λευκώματος AGGELIKA KOROVESSI Γλυπτική / Sculpture
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση
Η Αμερικανίδα επιμελήτρια έχει αναγνωριστεί για το έργο της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σικάγο
Διίστανται οι απόψεις για την ερμηνεία του - Tα σχόλια στα social media
Έργα τέχνης ζεσταίνουν τις καρδιές των επισκεπτών και γίνονται παράθυρα ελπίδας και χαμόγελα σε στιγμές αγωνίας
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.