Φράνσις Μπέικον, Ιανουάριος 1984 στο Παρίσι, Γαλλία
Φράνσις Μπέικον, Ιανουάριος 1984 στο Παρίσι, Γαλλία © Ulf Andersen/Getty Images
Εικαστικα

Φράνσις Μπέικον: Human Presence - Η νέα έκθεση στο Λονδίνο

Η εξέλιξη της προσωπογραφίας κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του
Γιώργος Δήμος
Γιώργος Δήμος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Φράνσις Μπέικον: Θα ήθελα οι πίνακές μου να αφήνουν ένα ίχνος παρουσίας και μνήμης από γεγονότα του παρελθόντος

Με περισσότερα από 50 έργα, από τη δεκαετία του 1940 και ύστερα, η νέα έκθεση του Φράνσις Μπέικον στην National Portrait Gallery του Λονδίνου, με τίτλο «Human Presence», ερευνά τη σχέση του σπουδαίου μοντερνιστή καλλιτέχνη με την προσωπογραφία και τους τρόπους με τους οποίους αμφισβήτησε τους παραδοσιακούς ορισμούς του είδους.

Ο Φράνσις Μπέικον γεννήθηκε στο Δουβλίνο το 1909 και πέθανε το 1992, στη Μαδρίτη. Για πολλά χρόνια έψαχνε μία θεματολογία που θα «κρατούσε το ενδιαφέρον του» και έτσι το πρώτο από τα σημαντικά έργα του, το «Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion», όπου ο καλλιτέχνης ασχολείται για πρώτη φορά με τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης ύπαρξης, δημιουργήθηκε το 1944 και σήμερα ανήκει στη συλλογή της Tate.

Η συγκεκριμένη έκθεση ιχνηλατεί την εξέλιξη της προσωπογραφίας κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του Φράνσις Μπέικον. Από την εμμονή του με το έργο του Ντιέγο Βελάθκεθ, «Πάπας Ιννοκέντιος Ι'» (1650), μέχρι τα πορτραίτα των στενών φίλων του, συμπεριλαμβανομένων των εραστών του Πίτερ Λέισι και Τζορτζ Ντάιερ, αλλά και των συναδέλφων του Λούσιαν Φρόιντ και Ιζαμπελ Ρόουσθορν, των οποίων οι φυσιογνωμίες και οι προσωπικότητες επηρέασαν τον Φράνσις Μπέικον για αρκετές δεκαετίες.

Η δουλειά του καλλιτέχνη είναι πάντα να εμβαθύνει στο μυστήριο. Θα ήθελα οι πίνακές μου να μοιάζουν σαν να έχει περάσει ανάμεσά τους ένας άνθρωπος, αφήνοντας ένα ίχνος παρουσίας και μνήμης από γεγονότα του παρελθόντος, όπως το σαλιγκάρι αφήνει το στίγμα του

— είναι το απόφθεγμα του ζωγράφου με το οποίο ξεκινά η έκθεση.

Τόσο μέσα από τα έργα που παρουσιάζονται, όσο και από τις φωτογραφίες του Φράνσις Μπέικον και των θεμάτων του, αλλά και το ντοκιμαντέρ της συνέντευξής του με τον κριτικό τέχνης Ντέιβιντ Σιλβέστερ, «Fragments Of A Portrait» (1966), η έκθεση εστιάζει στην εμμονή του καλλιτέχνη με τη ζωγραφικότητα και την ψυχογράφηση των θεμάτων του.

Η έκθεση εξετάζει προσεκτικά τις επιρροές του Φράνσις Μπέικον από τους μεγάλους ζωγράφους, όπως τον Ρέμπραντ, τον Ουίλιαμ Μπλέικ και τον Βαν Γκογκ, συχνά παραθέτοντας αυθεντικά έργα τους ή και αντικείμενα που σχετίζονταν με αυτούς (όπως για παράδειγμα την νεκρική μάσκα του Μπλέικ), δίπλα στους ανάλογους πίνακες του Φράνσις Μπέικον. Παράλληλα, βλέπουμε πορτραίτα συγχρόνων του ζωγράφου που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της καριέρας του, όπως τον επιχειρηματία Ρ. Τζ. Σέινσμπουρι, που υπήρξε ένας από τους πρώτους σημαντικούς υποστηρικτές του.

Η έκθεση «Φράνσις Μπέικον: Human Presence», στην National Portrait Gallery, άνοιξε στις 10 Οκτωβρίου 2024 και θα διαρκέσει έως τις 19 Ιανουαρίου του 2025.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

Δειτε περισσοτερα

Η Αντιγόνη Μεταξά την περίοδο που πρωταγωνιστούσε στο θέατρο, φωτογραφημένη από τη Nelly
Η Θεία Λένα στο Μέγαρο και στην καρδιά μας

Η σκηνοθέτρια Μαρία Ηλιού μιλάει για τη γιαγιά της Αντιγόνη Μεταξά, τη Θεία Λένα. Αφορμή το ντοκιμαντέρ «Αγαπημένη Θεία Λένα» που σκηνοθέτησε η ιδία για τη ζωή και το έργο της μεγάλης παιδαγωγού, το οποίο θα προβληθεί στις 18 & 19 Οκτωβρίου 2024 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.