- CITY GUIDE
- PODCAST
-
21°
Ο Φίλιππος Τσιάρας και τα Υπερβολικά του Άλογα
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα


Tsiaras, Poseidon & The Hyperbolic Horse: Παρουσίαση της έκθεσης που φιλοξενείται στη The Blender Gallery
Φίλιπ Τσιάρας και μάλιστα έφιππος, για άλλη μια φορά, στην Αθήνα. Με έργα τριάντα ετών για τους μυθικούς επιβήτορες και τη γενεαλογία τους, μέσα από τις αποδράσεις του Ποσειδώνα που γέννησε τον Αρίωνα, τον πιο γρήγορο από όλα τα άτια, αλλά και τον φτερωτό Πήγασο, που γεννήθηκε μέσα από το κομμένο κεφάλι της Μέδουσας, ο κοσμοδιεθνής αμερικανοέλληνας εικαστικός, ακολουθώντας τα βήματα των μύθων, σαμπλάρει υπέροχους καλπασμούς σε ένα υπερφαντασιακό φτερωτό σύμπαν, την αναδρομική έκθεση Tsiaras, Poseidon & The Hyperbolic Horse. Κάποια από τα άλογά του γεννήθηκαν στη θάλασσα, άλλα απεικονίστηκαν σαν μεσογειακοί δράκοι με πύρινη αναπνοή, ή σαν αισθησιακά θαλάσσια και βιομορφικά όντα. Ιδιότυπα χρυσαφένια πουλάρια με μακριά πόδια κι όποια άλλη φαντασία συλλαμβάνει χρόνια τώρα το ακάματο μυαλό του θα τα δεις εδώ.
Στην αναδρομική της γκαλερί Blender στη Γλυφάδα, που μερικά μόνο μέτρα τη χωρίζουν από τη θάλασσα - ιδανικό τόπο αφήγησης των ιστοριών του, ο Τσιάρας σας περιμένει έως και τις 27 Ιουλίου. Τον ρωτώ: «Ο μύθος λέει ότι ο Έλληνας Θεός Ποσειδώνας, ο αρχαϊκός υποκινητής και δαμαστής των σεισμών και των κυμάτων, η τρίαινα των θαλασσών είναι ο δημιουργός του Αλόγου. Δεν είναι η πρώτη φορά που καταπιάνεσαι με το άλογο, οπότε θέλω να μάθω τι τρέχει με την… ιππομανία σου!»

Σολάρει: «Η ελληνική μυθολογία έχει την ικανότητα να αγκαλιάζει και να περιλούζει κάθε ζωντανό πλάσμα με πανέμορφες εικόνες φαντασίας. Είναι σουρεαλιστική αλλά και απίστευτα μεγαλειώδης η ελληνική μυθολογία, απείρως ανώτερη και άπιαστη ακόμα και από κάθε χολιγουντιανό σενάριο. Προφανώς και τα άλογα δεν είναι ο μόνος τομέας στον οποίο επικεντρώνω τόσες δεκαετίες στη σκηνή της τέχνης, αλλά επειδή παραμένουν πάντα ένα ενδιαφέρον θέμα για μένα, φροντίζω να μην τα ξεχνώ. Ψυχαναλυτικά μιλώντας, η τακτική επιστροφή σε αυτά ίσως έχει να κάνει και με εκείνη την περφόρμανς μου στην έρημο Σονόρα του Μεξικού που με σημάδεψε, όταν τα έβαλα με τους ληστές, τα φίδια, τους κάκτους και τους σκορπιούς, ιππεύοντας ένα άλογο που είχα τη βέβαιη πεποίθηση ότι ως μυθολογικά ευγενές ον θα προστάτευε την αχαλίνωτη και απερίσκεπτη νιότη μου! Εκείνον τον καιρό σαν φωτογράφος φρόντισα να ντοκουμεντάρω την περφόρμανς μου, αλά Κάρλος Καστανέδα. Μόλις, όμως επέστρεψα στη Νέα Υόρκη, το γύρισα από τους σκοτεινούς θαλάμους στη ζωγραφική και τους καμβάδες. Τι να πω, ίσως εκεί στην έρημο με το άλογό μου στο Μεξικό του 1980, βίωσα μιαν… ίππεια επιφοίτηση!»

Στο σύνολό τους τα άλογα του Τσιάρα μεταδίδουν θαυμασμό, φαντασία, πόθο, και φυσικά τη φρεσκάδα του παλιού ψυχεδελικού οράματος που βίωσε στην έρημο και συνεχίζει να πάλλεται, με τον εαυτό του μαγεμένο και ακόμα υπό την επήρεια, να παράγει αγιογραφίες ίππων, προκειμένου να ευχαριστήσει τους Θεούς.

Γιατί εμφανέστατα μετά τη διήγησή του για τα συμβάντα στο Μεξικό, το ήθος των αλόγων μοιάζει να συγχωνεύτηκε με το alter ego του, αναμειγνύοντας την καμένη έρημο και τον πνευματικό μυστικισμό των αυτόχθονων Σαμάνων με τη βαθιά ελληνικότητα που πάντα τον διέκρινε. Ο νεαρός Τσιάρας του τότε διέσχισε χιλιόμετρα στη Σονόρα, γυμνός και έφιππος, φωτογραφίζοντας τον εαυτό του σε μια ιδεαλιστική προσπάθεια να αμφισβητήσει το βάναυσο ψυχεδελικό τοπίο και τις παραισθήσεις της νιότης.

Συνεχίζοντας το Ταξίδι με το άλογο, ο καλλιτέχνης από τότε έως σήμερα χρησιμοποιεί πλούτο υλικών και όποιους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης μπορεί να φανταστεί κανείς για να ανακαλύψει, αλλά και να αποδομήσει, καινούργια πλάσματα: με φωτογραφία, ζωγραφική, κεραμική, μπρούτζο και γυαλί, ο Φίλιπ χαράζει κάθε φορά νέα μονοπάτια πάνω στα οποία αναπτύσσει τα μάντρα του. Όπως έκανε νέος στην έρημο Σονόρα (τον φαντάζομαι να τραγουδά Doors, 13th Floor Elevator και Syd Barret), ο Φίλιππος Τσιάρας συνεχίζει να δηλώνει ευθέως με την αναδρομική στην Blender πόσο η τέχνη του εμπεριέχει οργανικά τα άλογα και η εξελικτική του διαδικασία καλπάζει μαζί τους.
Blender gallery and Varvara Rosa galleries present: Tsiaras, Poseidon and the Hypervolic horse (Ζησιμοπούλου 4, Γλυφάδα, έως 27 Ιουλίου)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε στο εργαστήριο του εικαστικού λίγο πριν το στήσιμο της νέας του έκθεσης στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Κινητό και ακουστικά είναι τα μόνα που χρειάζεσαι για να ξεναγηθείς στα video installations της θεατρολόγου Μάγδας Κόρπη στο Μουσείο
Η φτώχεια, ο πόλεμος, η απουσία του πατέρα της, η αρπαγή της από τους Τούρκους, ο τίτλος της πρώτης «κυρίας επί των τιμών» της βασιλικής αυλής, ο αταίριαστος γάμος και το ιστορικό πορτραίτο
Το έργο «Yes I can» προβλήθηκε στο γήπεδο, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσής του «Catch me»
Με αφορμή την αναδρομική του έκθεση στην ΑΣΚΤ μας μιλά για την τέχνη του, για όσα του έχει δώσει αλλά και για όσα λαχταρά να ανακαλύψει μέσα από αυτή.
Τα φιλμ της καλλιτέχνιδος αποτελούν ένα σημαντικό «ανεπίσημο» ντοκουμέντο για την ιστορία των εκθέσεων και της τέχνης στην Ελλάδα
Μια συζήτηση με τη visual artist με αφορμή την πρώτη της ατομική έκθεση στον χώρο Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα
5 εκθέσεις που προτείνουμε για αυτήν την εβδομάδα
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κρατήθηκαν κλεισμένα στο σπίτι της στο Μεξικό για 50 χρόνια - Δείτε εικόνες
Λίγες μέρες μετά τον βανδαλισμό από βουλευτή της Νίκης
Ένα πρωτόγνωρο πολιτιστικό γεγονός που ενώνει την τέχνη, την ιστορία και τη συμπερίληψη
Η ελληνικής καταγωγής εικαστικός μιλάει για τη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «I’ll be your mirror» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Ήταν γνωστός στους ειδικούς, όχι όμως και στο ευρύ κοινό
Μετά τις πράξεις βανδαλισμού σε τέσσερα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο
Τι θα δούμε στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας
Τιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για το καθεστώς των γυναικών
Με αφορμή την επίθεση στην Εθνική Πινακοθήκη, η ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης σε Ελλάδα και εξωτερικό
Συνέντευξη του Στέφανου Ζαννή για τη νέα του ατομική έκθεση «Ζωγραφική λαϊκή», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 13 Μαρτίου στην γκαλερί Alma
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.