Εικαστικα

Το κουτί της Πανδώρας «ανοίγει» στη Σύρο

Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις

A.V. Team
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το κουτί της Πανδώρας: Ομαδική έκθεση κεραμικής στο Χίμαιρα art & craft στη Σύρο

Ένας μύθος, μια γυναίκα που το όνομά της συνδέεται με την καταστροφή. Αλλά θα έπρεπε; Είχε ευθύνη ή μήπως χρησιμοποιήθηκε με συγκεκριμένους σκοπούς; Μήπως αυτό συμβαίνει και σήμερα; Αυτά τα ερωτήματα τίθενται στην ομαδική έκθεση κεραμικής «Το κουτί της Πανδώρας» στο Χίμαιρα art & craft στη Σύρο, σε επιμέλεια Μάνου Μαστοράκη, ως τις 3 Αυγούστου 2024. 

Σύρος: Ομαδική έκθεση κεραμικής με τίτλο «Το κουτί της Πανδώρας» στο Χίμαιρα art & craft

Ο μύθος
Το πλάνο εκδίκησης των θεών προς των Προμηθέα για την κλοπή της φωτιάς δεν είχε ολοκληρωθεί με την τιμωρία του στον Καύκασο και τον αετό που του έτρωγε το συκώτι. Μετά την απελευθέρωση του οι θεοί σκέφτηκαν ένα πιο πολύπλοκο σχέδιο. Ο Ήφαιστος φτιάχνει με πηλό ένα πλάσμα που οι θεοί του εμφύσησαν όλα τα γυναικεία χαρακτηριστικά και προέκυψε η πανέμορφη Πανδώρα. Τη δίνουν ως νύφη στον αδερφό του Προμη- θέα, Επιμηθέα και προίκα της είναι ένα κουτί που λαμβάνει ο Επιμηθέας με οδηγία να μην ανοιχθεί. Η Πανδώρα, ένα από τα χαρακτηριστικά που έλαβε στη δημιουργία της ήταν η περιέργεια, ανοίγει το κουτί και εξαπο- λύονται όλα τα δεινά του κόσμου. Προλαβαίνει να συγκρατήσει στο κουτί την ελπίδα που βρισκόταν κάτω κάτω. Το κουτί αυτό, το πιο ενδιαφέρον τεχνούργημα στην ιστορία τέχνης, πιθανόν να ήταν ένας κεραμικός πίθος με πώμα.

Πίσω από τον μύθο
Η Πανδώρα όπως και η Εύα είναι δυο αντίστοιχες περιπτώσεις γυναικών που δημιουργήθηκαν από άλλους, για να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένο σκοπό και όταν των εξυπηρέτησαν λοιδορήθηκαν εσσαεί. Πως μπορεί να έχουν την ευθύνη της πράξης τους όταν η δημιουργία και η πράξη που της χαρακτήρισε ήταν αυτοσκοπός. Οι αντίστοιχοι μύθοι της περίεργης γυναίκας που η περιέργεια της φέρνει καταστροφή υπάρχουν στην παγκόσμια ιστορία και εξυπηρέτησαν την μεταστροφή του κοινού νου από τις πρώτες πρωτόγονες μητριαρχικής κοινωνίες, με τη μητέρα θέα, μητέρα φύση στις νεότερες πατριαρχικές κοινωνίες οι οποίες απειλούνταν από τα κατάλοιπα τις γυναικείας κυριαρχίας.

Έργο την Έλενας Μάναλη

Σήμερα
Στο συλλογικό ασυνείδητο όλων η Πανδώρα είναι μια γυναίκα τέρας που έφερε το κακό. Αντίστοιχα η Εύα και τόσες άλλες. Η ζημιά γίνεται εδώ και χιλιετίες, ώστε να δαιμονοποιηθεί μια κοινωνική ομάδα μόνο και μόνο για το γενετήσιο φύλο της και να αποκτά αυθαίρετα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Δυστυχώς βλέπουμε ακόμα την κοινωνία να κατηγορεί γυναίκες για την τύχη τους καθώς φορούσαν το λάθος ρούχο, είπαν τη λάθος λέξη, τα έβαλαν με το λάθος άνθρωπο.

Για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις, τις προκαταλήψεις, με την ευχή κάποτε να σπάσουμε τα στερεότυπα, ας είναι αυτή μια αρχή.

Έργο της Καρμέλας Ιατροπούλου

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ: ΗΛΙΑΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ, ΚΑΡΜΕΛΑ ΙΑΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΓΚΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, ΒΙΒΗ ΚΑΣΣΑΡΑ, ΜΑΡΩ ΚΕΡΑΣΙΩΤΗ, ΧΑΡΟΥΛΑ ΚΟΡΟΠΟΥΛΗ, ΕΦΗ ΚΟΥΤΑΒΑ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, ΕΛΕΝΑ ΜΑΝΑΛΗ, ΜΑΡΟΥ ΜΕΛΕΝΙΟΥ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΜΙΧΟΠΟΥΛΟΥ, HELEN MUDIE IOANNIDOU, NISAKI MU, ΚΑΛΛΙΑ ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΕΡΑΚΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΣΑΝΟΥΔΑΚΗ, ΦΑΝΗ ΣΚΟΥΛΙΚΙΔΗ, ΝΙΚΟΣ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ, ΜΕΛΙΝΑ ΞΕΝΑΚΗ, YI CERAMICS, ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΩΗΣ, ΖΩΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ALBA