Εικαστικα

Pablo Picasso: Έργα φτιαγμένα από Εξορία και Νοσταλγία στη Θεσσαλονίκη

Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη

4754-202316.jpeg
Στέφανος Τσιτσόπουλος
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Pablo Picasso: Έργα φτιαγμένα από Εξορία και Νοσταλγία στη Θεσσαλονίκη

Pablo Picasso: Εξορία και Νοσταλγία - Παρουσίαση της έκθεσης στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη Θεσσαλονίκη.

1945, Τουλούζη. Στο πάρτι γενεθλίων της Πασιονάρια (Dolores Ibarruri), o Πάμπλο Πικάσο συναντά τον κουρέα Ευγένιο Αρίας και μια φιλία γεννιέται αναμεταξύ τους, καθώς οι δυο εξόριστοι αριστεροί στη Γαλλία και αντιφρανκικοί ως το μεδούλι νοσταλγούν την Ισπανία που άφησαν πίσω. Ο σενιόρ Πάμπλο αρχίζει να συχνάζει τακτικότερα στο κουρείο του Αρίας για περιποίηση και ανταλλαγή πολιτικών απόψεων, με αποτέλεσμα το 1947 να του χαρίσει το πρώτο σκίτσο, ενθύμιο της φιλίας τους, στο οποίο το κεφάλι του Φαύνου παίζει τρομπέτα. 

Ευγένιο Αρίας, Πάμπλο Πικάσο
Ευγένιο Αρίας, Πάμπλο Πικάσο

Την επόμενη χρονιά οι δυο εμιγκρέδες πηγαίνουν μαζί για πρώτη φορά σε ταυρομαχίες, ενώ το 1954 ο Αρίας παρακολουθεί στη Vallauris την πρώτη ταυρομαχία που διοργανώθηκε στη γαλλική πόλη με πρόεδρο (!) – διοργανωτή τον Πάμπλο. Το 1956 o Αρίας ξαναδέχεται ένα σπάνιο δώρο: Ο Πικάσο σχεδιάζει στις Κάννες τα Δυο γυναικεία πρόσωπα και ένα περιστέρι για το αλμανάκ της Γαλλοϊσπανικής Ένωσης, αφιερώνοντάς το και πάλι στον Ευγένιο. Το ίδιο γίνεται και το 1959 με τους Τρεις ταύρους. Το 1960, ο Πικάσο ξαναχτυπά με αφιέρωση: Του χαρίζει την πυρογραφία Πικαντόρ και Ταύρος, χτυπημένη επάνω στο κουτί με τα κουρευτικά εργαλεία του φίλου του. 

έργο του Πάμπλο Πικάσο
Ταύρος, Παρίσι, 2 Ιανουαρίου 1946, Λιθογραφία, Προέλευση: Casa Natal Picasso, Μάλαγα
έργο του Πάμπλο Πικάσο
Μαύρο πρόσωπο, Vallauris, 1948, Edition Picasso Madoura Plein Feu, Ζωγραφισμένη και επισμαλτωμένη λευκή, πήλινη πλάκα, έκδοση 100 αντιτύπων, Κεραμικό, Προέλευση: Casa Natal Picasso, Μάλαγα

«Πώς είναι αυτός ο φίλος σου ο Αρίας για τον οποίο μας μιλάς συνεχώς;» τον ρώτησαν κάποτε. Εκείνος απάντησε: «Ένας όπως κι εγώ». Αργότερα, όταν έκαναν την ίδια ερώτηση και στον κουρέα, ο Αρίας απάντησε πανομοιότυπα: «Ο Πάμπλο; Ένας σαν εμένα!». Την ίδια χρονιά ο Αρίας βοήθησε τον Πάμπλο να βρει νέο σπίτι στη Vallauris, οπότε είναι πολύ πιθανόν, για ανταπόδοση της βοήθειας, ο ζωγράφος να απαθανάτισε και τη μητέρα του Ευγένιου. 

Πάμπλο Πικάσο
Juan Gyenes, Ο Picasso... με το βιβλίο μου για τις ταυρομαχίες, Κάννες, 16 Ιουνίου 1958, Φωτογραφία 29,8 x 39,7 εκ.Προέλευση: Casa Natal Picasso, Μάλαγα

Pablo Picasso: Εξορία και Νοσταλγία

Κάπου εδώ ξεκινά και το απίθανο παιχνίδι τους που πέρασε στην ιστορία και ήρθε στη Θεσσαλονίκη: Ο Αρίας άρχισε να στέλνει στον Πικάσο σελίδες της εφημερίδας ABC με θέματα που είχαν να κάνουν με ταυρομαχίες, ρεπορτάζ και στοιχήματα, με τον τρισμέγιστο να τα επιστρέφει πίσω «πειραγμένα» με χειροποίητες παρεμβάσεις του. 

Έργα του Πάμπλο Πικάσο
«Viernes» (Παρασκευή) και Δύο κεφαλές ταύρων, μία en face και μία προφίλ, Mougins, πιθανότατα τέλη Απριλίου 1964, Μαρκαδόρος σε εφημερίδα, Προέλευση ARIAS

Το συνωμοτικό τους παιχνίδι κρατά ως το 1968, όταν ο Πικάσο φιλοτέχνησε το τελευταίο από τα σχέδια για τον Αρίας. Πέντε χρόνια αργότερα, ο Ισπανός κουρέας, ο σύντροφος, ο καρδιακός φίλος, ο αδελφοποιητός του, αναλαμβάνει τη σορό του και παρευρίσκεται στην κηδεία του στο Vauvenargues. «Ο Πικάσο μου έλεγε ότι πρέπει να ζεις εξόριστος για να απολαμβάνεις και να υποφέρεις έντονα. Όσοι δεν έχουν ζήσει εξόριστοι δεν ξέρουν τι είναι ζωή». 

Ευγένιο Αρίας, Πάμπλο Πικάσο
Ευγένιο Αρίας, Πάμπλο Πικάσο

Αυτό είναι η σάγκα της έκθεσης Pablo Picasso: Εξορία και Νοσταλγία, η ιστορία μιας βαθιάς αντρικής φιλίας δυο πολιτικών αριστερών εξορίστων στη Γαλλία που, εκτός από την επανάσταση και τις ιδέες, αγαπούσαν και τις ταυρομαχίες. Ο Πικάσο ζωντάνευε τις ασπρόμαυρες σελίδες της λαϊκής συντηρητικής εφημερίδας ABC, ζωγραφίζοντας μικρούς κόκκινους ταύρους και ταυρομάχους, συνθέτοντας ένα ιδιότυπο παιχνίδι που θυμίζει χαρτάκια Πανίνι ή Σούπερ Ατού! Επιζωγραφισμένες με σχέδια, αραβουργήματα και διακοσμητικές πινελιές με μαρκαδόρο, οι σελίδες της φιλομοναρχικής ισπανικής εφημερίδας – υμνωδού του Φράνκο μετατρέπονταν ως δια μαγείας σε αναρχικά μανιφέστα, καθώς το κόκκινο μαρκαδοράκι του Πάμπλο υποτροπίαζε ασύστολα. 

έργο του Πάμπλο Πικάσο

Κεφαλή ταύρου, στραμμένη προς τα αριστερά, Παρίσι, Νοέμβριος 1948, Λιθογραφία, Προέλευση: Casa Natal Picasso, Μάλαγα

Όμως, η έκθεση, δεν λειτουργεί μόνο σαν ημερολόγιο μιας φιλίας. Ο ταύρος είτε ως σύμβολο είτε ως τεχνούργημα από την πλευρά του πολιτικού και στρατευμένου ως και τον θάνατό του στο Κομμουνιστικό κόμμα της Γαλλίας Πικάσο, συμβόλιζε και το μαρτύριο του υπόδουλου ισπανικού λαού, όπως και τον αγώνα κατά του φασισμού. Επίσης, στο βάθος της εμμονής του με τους ταύρους, ψυχαναλυτικά κάνει εξώφθαλμο πάρτι η πικάσιος βαρβατίλα-αρρενωπότητα (ο μετρ ποτέ δεν έπαψε να την επιδεικνύει), για την οποία και του ασκήθηκε σφοδρή κριτική από το σύγχρονο φεμινιστικό κίνημα και συνεχίζει να κάνει ταύρους μαινόμενους εν υαλοπωλείο τους θιασώτες της Woke κουλτούρας. 

Πάμπλο Πικάσο

Στην έκθεση της Θεσσαλονίκης που αποτελεί συνδιοργάνωση με το Museo Casa Natal Picasso στη Μάλαγα, (επιμέλεια Carlos Ferrer Barrera, συντονισμός Μαρία Τσαντσάνογλου), παρουσιάζονται σχέδια, χαρακτικά και κεραμικά, προερχόμενα από τις συλλογές του Museo Casa Natal de Picasso στη Μάλαγα. Πολλά από αυτά εκτίθενται για πρώτη φορά εκτός Ισπανίας και, όπως δηλώνουν οι υπεύθυνοι: «Τα συγκεκριμένα έργα βρίσκονται σε διάλογο με έργα από τη συλλογή και το αρχείο Κωστάκη από την περίοδο της Ρωσικής Πρωτοπορίας που παρουσιάζονται παράλληλα στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, διευρύνοντας έτσι την οπτική για τον μοντερνισμό, αγγίζοντας και φέρνοντας κοντά τις ευρωπαϊκές ιστορικές πρωτοπορίες». 

Έκθεση «Pablo Picasso: Εξορία και Νοσταλγία»
MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη 
Μονή Λαζαριστών, Θεσσαλονίκη
12 Ιουλίου 10 Νοεμβρίου 2024

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Wow Pow! Bam! Κόμικ και ζωγραφική: Μια συνάντηση στα τέλη του 20ου αιώνα
Wow Pow! Bam! Κόμικ και ζωγραφική: Μια συνάντηση στα τέλη του 20ού αιώνα

Μια έκθεση για την επιρροή των κόμικς στη σύγχρονη ζωγραφική μέσα από δημιουργίες των Δ. Αϊδίνη, Σπ. Βερύκιου, St. Giannakos, Δ. Παπαϊωάννου, K. Haring, Roy Lichtenstein, R. Pettibon κ.ά. στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.