Εικαστικα

Ταξιδεύοντας με τον φακό του Henri Cartier-Bresson

Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα

Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 922
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τέχνη: εγκαίνια σε Ίδρυμα Β.&Ε. Γουλανδρή, CAN Christina Androulidaki Gallery, Genesis, Συνοικισμό Χαλανδρίου, Χώρο Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου»

Ο κόσμος του Henri Cartier-Bresson
Έβλεπε τη Leica σαν το σημειωματάριό του, «ένα όργανο διαίσθησης και αυθορμητισμού», σαν «τον κυρίαρχο της στιγμής που, με οπτικούς όρους, αμφισβητεί και αποφασίζει ταυτόχρονα» και με ακαριαία κλικ απαθανάτιζε στιγμές αυθόρμητες. Επιλεγμένες εικόνες από τις διαδρομές του επιδραστικού συνιδρυτή του πρακτορείου Magnum προσγειώνονται στο Παγκράτι για να μας διακτινίσουν στον πλανήτη. Στη Γαλλία, την Αμερική, το Μαρόκο, την Κίνα κ.ά. μέσα από 74 φωτογραφίες του λευκώματος «Images à la sauvette (The Decisive Moment, αλλά και στην προπολεμική και μεταπολεμική Ελλάδα –από τις Κυκλάδες και την Πελοπόννησο ως την Ήπειρο.

Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, 3 Ιουλίου έως 27 Οκτωβρίου

Henri Cartier Bresson

Η CAN Gallery σε νέο χώρο
Με την έκθεση «Ψαλμικά» του Μανώλη Δασκαλάκη-Λεμού εγκαινιάζει τον νέο της χώρο στην Χαλκοκονδύλη 19 κοντά στην Ομόνοια η γνωστή γκαλερίστα Χριστίνα Ανδρουλιδάκη. Δέκα μονόχρωμοι αφηρημένοι πίνακες με γραμμές που θυμίζουν σχέδια με γδαρσίματα και σβησίματα, καθώς και πιο αναπαραστατικά έργα που απεικονίζουν αγγέλους, αγίους, πνεύματα, τοπία ή πρόσωπα εστιάζοντας σε θέματα υπέρβασης, μεταμόρφωσης και αλλοκοσμίας και, επίσης, μια γλυπτική εγκατάσταση με κείμενο από το ποίημα και την περφόρμανς του καλλιτέχνη Ashes from the Sea φιλοξενούνται σε μια αίθουσα 160 τ.μ. στο ισόγειο μιας παλιάς μεταπολεμικής πολυκατοικίας –έργο του γνωστού αρχιτέκτονα Σπύρου Στάικου. Χρησιμοποιώντας ήδη από το 2018, εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης δημιουργίας εικόνων, σχεδίων και κειμένων ως συναισθηματικά και προσωπικά μέσα έκφρασης, ο Δασκαλάκης-Λεμός μας καλεί με το νέο αυτό σώμα δουλειάς να επανεξετάσουμε την σχέση μεταξύ ανθρώπου και τεχνολογίας κατά την αναζήτηση της δημιουργικής καινοτομίας.
CAN Christina Androulidaki, 27 Ιουνίου έως 24 Αυγούστου (εγκαίνια στις 19:00)

Μανώλης Δασκαλάκης, "Ψαλμικά"

Από το βιβλίο στην γκαλερί
Φτιάχτηκαν για να ταξιδέψουν μέσα από τις σελίδες του βιβλίου «Γιατί κλαις, μαμά;» της Εύης Ανδριώτη, αλλά ήρθε η ώρα να συνεχίσουν και αυτόνομα την πορεία τους. Εικόνες περιγραφικές και συμβολικές, με γραφή λιτή και κυριολεκτική, τα έργα του Νίκου Κόνιαρη θέλουν να φανερώσουν συναισθήματα κι ενδόμυχες σκέψεις. Να μιλήσουν για τους πολλαπλούς ρόλους της γυναίκας, τη θηλυκή δύναμη, τη γυναικεία ευαισθησία, αλλά και τις στερεοτυπικές αντιλήψεις.

Genesis gallery, 27 Ιουνίου έως 13 Ιουλίου (εγκαίνια στις 20:00)

Έργο του Νίκου Κονιάρη

Η χαλκογραφία του Γιώργη Βαρλάμου
Τα πορτραίτα των ποιητών Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και Κώστα Καρυωτάκη, του γιατρού Γεώργιου Παπανικολάου που εφηύρε το τεστ Παπ, του στρατηγού Μακρυγιάννη, καθώς και άλλα άγνωστα στο πλατύ κοινό έργα του χαράκτη και ζωγράφου –τοπία, συνθέσεις κ.λπ. – παρουσιάζονται στον ατελιέ όπου εργάστηκε στην οδό Λεάγρου 23 στη Γούβα. Μια έκθεση που έρχεται να αναδείξει το εύρος των τεχνικών της βαθυτυπίας που εξασκούσε πάνω στον χαλκό. Παράλληλα, θα εκτεθούν και οι αντίστοιχες μήτρες των έργων, δίνοντάς μας την ευκαιρία να αντιληφθούμε πιο ολοκληρωμένα τη διαδικασία από την χάραξη στο τύπωμα. Εδώ, άλλωστε, βρίσκεται και η πρέσα χαλκογραφίας του σπουδαίου δάσκαλου, χαράκτη Γιάννη Κεφαλληνού, στην οποία ο Βαρλάμος τύπωνε αυτά τα έργα επί πέντε και πλέον δεκαετίες.
Χώρος Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου», 27 Ιουνίου έως 16 Νοεμβρίου (εγκαίνια στις 20:00)

Ένας «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στο Χαλάνδρι
Σε πάρκα και δρόμους, στο ρέμα και σε αυλές προσφυγικών κατοικιών στον Συνοικισμό Χαλανδρίου 46 εικαστικοί καλλιτέχνες και ομάδες εστιάζουν στις χωρο-ταξικές διαστάσεις της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και στη σχέση με το «ξένο». Μέσα από εφήμερες insitu εγκαταστάσεις, περφόρμανς, βίντεο και ομιλίες διερωτώνται ποιο και πόσο τρομακτικό είναι τελικά το «ξένο» στη νεωτερική και μετανεωτερική εποχή. Συμμετέχουν με έργα τους οι Σπύρος Αγγελόπουλος, Έλενα Ακύλα, Άγγελος Αντωνόπουλος, Βασίλης Βλασταράς, Απόλλων Γλύκας, Γιάννης Σινιόρογλου, Κώστας Χριστόπουλος κ.ά.
Στη Χρυσοστόμου Σμύρνης 10, Χαλάνδρι,και πέριξ,28 Ιουνίου έως 2 Ιουλίου