Εικαστικα

Τέχνη: 13 εκθέσεις για τις 23-29 Μαΐου

Ίρις Τουλιάτου στο ΕΙΕ, Jonathan Meese στη Bernier/Eliades, Susan Daboll στον Παρνασσό, Robert McCabe στο Μουσείο Ακρόπολης, Yu Nishimura στο ARCH κ.ά.

woman_guest.jpg
Ιωάννα Γκομούζα
9’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
"And all our world is due" στην γκαλερί του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος
"And all our world is due" στην γκαλερί του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος

Τέχνη: εγκαίνια σε Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Bernier/Eliades, Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσό, Μουσείο Ακρόπολης, ARCH, MISC, Γκαλερί Κουρντ, 16 Φωκίωνος Νέγρη, Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, Απόλλωνος 25, Batagianni Gallery, P Gallery/Sculpture

ΝΕΟΝ έργο από την Ίριδα Τουλιάτου
Τέσσερα χρόνια μετά την εγκατάσταση του Διονύση Καβαλλιεράτου στο Ηρώδειο, το πρόγραμμα Έργο στην Πόλη του Οργανισμού ΝΕΟΝ επανακάμπτει. Στην έκθεση «Before and After Science», στον εξωτερικό χώρο, στην υποδοχή και στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ερευνών, τα έργα της Τουλιάτου –αντικείμενα, πρωτόκολλα, διευρυμένες υπηρεσίες, μεταδόσεις– εντάσσονται στις λειτουργίες του οργανισμού. Ο δε τίτλος, όπως σημειώνει η επιμελήτρια Γαλήνη Νόττι, «δάνειο από τον ομότιτλο δίσκο του Brian Eno, λειτουργεί ως χρονοδότης και αποτυπώνει τη ζωντανή – in vivo – και εργαστηριακή – in vitro – διαδικασία σύνθεσης των έργων μέσα από την ανάλυση, την αποδόμηση και την ανακατασκευή, συγχρονίζοντας λειτουργικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνθήκες».
Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 27 Μαΐου έως 7 Ιουλίου 

Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών
Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

O Jonathan Meese στο Θησείο
Ζωγραφίζει, κάνει γλυπτική και περφόρμανς, υπογράφει σκηνικά και σκηνοθεσίες και υποστηρίζει ότι «ο μόνος τρόπος για βιώσουμε το μέλλον είναι να παραμείνουμε μέσα μας παιδιά». Τα όνειρα, οι μύθοι και τα παραμύθια εμπνέουν, λοιπόν, τη νέα του εικαστική δουλειά. Στους καμβάδες του, ο Πήτερ Παν, η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, ο βασιλιάς Αρθούρος κι ο Flash Gordon μαζί με στίχους από τραγούδια των Beatles, Fleetwood Mac και Sisters of Mercy μάς προσκαλούν να μπούμε σε «μαγικά δωμάτια», απαλλαγμένα από πολιτικές ή θρησκευτικές ταυτότητες.
Γκαλερί Bernier/Eliades, 23 Μαΐου έως 10 Ιουλίου (εγκαίνια στις 19:00-21:00)

Έργο του Jonathan Meese

Μια «Άγνωστη νήσος» στον Πειραιά
Έναν ιδιοσυγκρασιακό διάλογο πάνω στις στερεοτυπικές μας αντιλήψεις γύρω από την περιήγηση στήνουν η Σοφία Κυριακού και η Λία Πέτρου. Έχοντας ως αφετηρία έμπνευσης το διήγημα «Η ιστορία της άγνωστης νήσου» του Πορτογάλου Νομπελίστα συγγραφέα Ζοζέ Σαραμάγκου, εξετάζουν τις προσδοκίες και αναμονές που προκαλεί το (θαλάσσιο) ταξίδι καθώς και το πώς διαμορφώνεται η σχέση μας με τον κόσμο, τη φύση, τον ωκεανό και το μέλλον, μέσα από αυτό.
Κεντημένα μαντήλια (τεκμήρια μιας «πηνελόπιας», γυναικείας χειρωναξίας), εύθραυστα κεραμικά, γραμματόσημα, καρτ ποστάλ, arte-povera κοσμήματα και μπιμπελό-νησιά από μικροπλαστικά φιγουράρουν ανάμεσα σε σπάνια βιβλία, παλιούς χάρτες, πυξίδες, οστέινα καράβια της εντυπωσιακής βιβλιοθήκης και ναυτικής συλλογής του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, επιδιώκοντας να πυροδοτήσουν έναν δαίδαλο υπαρξιακών και ιστορικών συνειρμών.
Σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης Γκέλυ Γρυντάκη: «Με τη δική τους ανάγνωση στην “Άγνωστη Νήσο” οι καλλιτέχνιδες ενεργοποιούν νέες χαρτογραφήσεις της επιθυμίας και της προσμονής, καλώντας μας να ονειρευτούμε το νησί όπως το θέτει ο Ντελέζ: ως δυνατότητα. Να διαλογιστούμε, δηλαδή, πάνω στον κόσμο που αλλάζει και τις επίφοβες κατευθύνσεις του και να τολμήσουμε να οραματιστούμε νέα ξεκινήματα και νέους άτλαντες».
Ιστορική Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 24 Μαΐου έως 7 Ιουνίου (εγκαίνια στις 18:30-21:00)

Σοφία Κυριακού, "Flaneuz", 2024
Σοφία Κυριακού, "Flaneuz", 2024

Με τον φακό της Susan Daboll
Αφετηρία της δημιουργίας της η προσωπική της βιογραφία, συναισθήματα βαθιά κρυμμένα. Και στόχος; Ένας στοχασμός για την πολυπλοκότητα της ζωής και των (δια)προσωπικών σχέσεων. Ασπρόμαυρες αργυροτυπίες, διάφορα είδη φιλμ, κολάζ, έγχρωμα polaroids, τυπωμένα υφάσματα καθώς και έπιπλα και άλλα ευρεθέντα αντικείμενα συνθέτουν την έκθεση «Whose history is it anyway?» της Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας, η οποία ζει και εργάζεται στην Πάρο και στη Νέα Υόρκη. Ένα σώμα δουλειάς που παρουσιάζεται σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου και φανερώνει τη διάθεσή της να διαχειρίζεται χρώματα, ποικίλα μέσα και τεχνικές.
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, 23 Μαΐου έως 15 Ιουνίου (εγκαίνια στις 18:00-21:00)

Susan Daboll

Η Ελλάδα του Robert McCabe
Στις μεταπολεμικές δεκαετίες «όργωσε» την Ελλάδα, από την Ήπειρο μέχρι την Κρήτη, απαθανατίζοντας τοπία και αρχαιολογικούς χώρους, τον καθημερινό μόχθο αλλά και την προσδοκία για ένα καλύτερο μέλλον. Επιλεγμένες εικόνες του γνωστού Αμερικανού φωτογράφου, που υπογραμμίζουν τη σημασία της διατήρησης της φυσικής ομορφιάς και της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας, παρουσιάζει η έκθεση με τίτλο «Χαίρε ξένε στη χώρα των ονείρων». Διοργάνωση: Υπουργείο Τουρισμού, Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού και Μουσείο Ακρόπολης.
Μουσείο Ακρόπολης, 28 Μαΐου έως 8 Σεπτεμβρίου

Φωτογραφία του Robert McCabe

Yu Nishimura και Elina Belou στην Πλάκα
Διπλά εγκαίνια στον χώρο της Αταλάντης Μαρτίνου. Ο 42χρονος Ιάπωνας Yu Nishimura συχνά αναφέρεται στη ζωγραφική του πρακτική μιλώντας για «πορτρέτα», ανεξάρτητα αν αποτυπώνει μια προσωπογραφία ή ένα τοπίο. Με αναφορές στο άνιμε και την φωτογραφία δρόμου, η δουλειά του στην ενότητα «Sleep walk» επιδιώκει να μεταγγίσει την αύρα της καθημερινότητας μέσα από εικόνες παραδομένες σε μια ποιητική, ονειρική αχλή. Η ζωγραφική του συνυπάρχει στον χώρο με τα κεραμικά της Belou, η οποία έχει τη βάση της στην Γαλλία και την Αθήνα. «Ντυμένες» με πορσελάνινα κοσμήματα, πέταλα και πέτρες, οι διαχρονικές της φόρμες είναι εμπνευσμένες από την παραδοσιακή κεραμική και τα παιδικά της χρόνια στα Πυρηναία.
ARCH, από 29 Μαΐου

Yu Nishimura, "Spring far behind"
Yu Nishimura, "Spring far behind"

Τι σχεδιάζουν τα «φυντάνια» της ΑΣΚΤ;
Ποιες εικόνες, προβληματισμοί και τεχνικές κινητοποιούν την δημιουργία στις σάλες του A΄ Εργαστηρίου Ζωγραφικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών που διευθύνει ο καθηγητής Άγγελος Αντωνόπουλος; Ο χώρος του γνωστού συλλέκτη Σωτήρη Φέλιου φιλοξενεί για έβδομη χρονιά έργα (19 αυτή τη φορά) αποφοίτων της σχολής, τα περισσότερα από τα οποία φιλοτεχνήθηκαν κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2021, 2022, 2023 και αποτέλεσαν τον βασικό κορμό της διπλωματικής εργασίας τους.
16 Φωκίωνος Νέγρη, 29 Μαΐου έως 29 Ιουνίου (εγκαίνια στις 18:00-21:00)

Έργο του Κωνσταντνίνου Αναγνωστόπουλου
Α΄ Εργαστήριο Ζωγραφικής της ΑΣΚΤ: Έργο του Κωνσταντνίνου Αναγνωστόπουλου

Όταν η επιστήμη εμπνέει την τέχνη
«Στις αντιθέσεις και μεταβάσεις που βρίσκονται στον πυρήνα της ύπαρξης της τεχνολογίας στο καλλιτεχνικό έργο» επικεντρώνεται η έκθεση «And all our world is dew» στο Deree αναδεικνύοντας, όπως σημειώνει η επιμελήτρια Εύα Βασλαματζή, «νέες υλικότητες και πτυχές του χειροποίητου, αλλά και νέους κώδικες συμβίωσης των μηχανών με τις πιο πρωταρχικές ανθρώπινες ανάγκες». Παρουσιάζονται έργα 30 καλλιτεχνών και ομάδων από διαφορετικές γενιές, ανάμεσά τους των Δημήτρη Αντωνίτση, Πάνου Βαλσαμάκη, Μίλτου Μανέτα, Ναταλίας Μαντάς, Μιχάλη Λεκάκη, Frances Rich, Γιάννη Μπουτέα, HYPERCOMF & Gérard Haas, Liliane Lijn κ.ά. Στα εγκαίνια, περφόρμανς του Μάριου Σταμάτη (στις 20:00).
Γκαλερί Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, 23 Μαΐου έως 29 Ιουνίου (εγκαίνια στις 18:00-22:00)

Η Βένια Δημητρακοπούλου «Σμιλεύοντας τον έρωτα»
Σε μία από τις βόλτες της σ’ ένα μαρμαράδικο, το μάτι της έπεσε σε δύο μεγάλα μακρόστενα κομμάτια που κείτονταν το ένα δίπλα στο άλλο. «Έμοιαζε σαν να ήταν κάποτε ένας ενιαίος όγκος σκισμένος τώρα στα δύο. Η λέξη που μου ήρθε αμέσως στο νου ήταν έρωτας» δηλώνει η γνωστή γλύπτρια εξηγώντας την αφετηρία για το ομότιτλο υπερμέγεθες μαρμάρινο γλυπτό που παρουσιάζει στη νέα της έκθεση. Στους τέσσερις χώρους της γκαλερί, ωστόσο, η έλξη της για το μυστηριακό, το πνευματικό, το αρχέγονο αποτυπώνεται και σε σχέδια, ηχητικά έργα και βίντεο. Ανάμεσά τους το μεγάλο επιδαπέδιο ορειχάλκινο «Άλφα», που παραπέμπει στην Απουσία/Απόσταση , την Αγάπη/Αιωνιότητα, την Αρχή/Άπειρο, αλλά και το «Έρωτας Ξαφνικά», στο οποίο τα κείμενά της εικαστικού συναντούν τη φωνή της και τις μελωδίες του Παναγιώτη Καλαντζόπουλου. Την έκθεση επιμελείται η Ελένη Βαροπούλου.
Γκαλερί Κουρντ, 24 Μαϊου έως 28 Σεπτεμβρίου (εγκαίνια στις 20:00)

Βένια Δημητρακοπούλου, "Σμιλεύοντας τον έρωτα"

Εννέα καλλιτέχνες για το σπίτι
Η έννοια της οικίας και ο κυκεώνας από εικόνες και αισθήματα που γεννά αυτός ο πλέον κοινός και ιδιωτικός χώρος της καθημερινότητας εμπνέει το «This Is Not My Beautiful House». Στο πλαίσιο της ενότητας «Ο Αθηναϊκός τρόπος» του Athens Intersection που συντονίζει ο Γιώργος Γεωργακόπουλος, οι Ηώ Αγγελή, Ελευθερία Αλεξανδρή, Γρηγορία Βρυττιά, Αντωνία Θωμοπούλου, Αθηνά Κανέλα, Φρύνη Μουζακίτου, Νίνα Κοταμανίδου, Μιχάλης Παρλαμάς και Βασίλης Φιορεντζάκης εξερευνούν με διαφορετικά μέσα και προσεγγίσεις το εύρος της οικιακής εμπειρίας.
Απόλλωνος 25, Πλάκα, 24 Μαΐου έως 2 Ιουνίου (εγκαίνια στις 19:00)

Μιχαήλ Παρλαμάς, "Selfie in the dorm"
Μιχαήλ Παρλαμάς, "Selfie in the dorm"

Η Ελεάννα Μαρτίνου και η «Μαρμαρυγή»
Κυματισμοί, χιονισμένα βουνά, παραλίες και λαμπυρίσματα στον ανοιχτό ορίζοντα: το μεγαλείο της φύσης, τα παιχνιδίσματα του φωτός, τα ζώα και τα φυτά κεντρίζουν τον χρωστήρα της 43χρονης εικαστικού στην ενδέκατη ατομική της. Οι κορμοί, τα κοχύλια, οι βράχοι, οι πέτρες γίνονται αντικείμενα μελέτης στα ζωγραφικά έργα, τις κυανοτυπίες και μικρά ανάγλυφα γλυπτά της. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ιστορικός τέχνης Νίκης Παπασπύρου, «σε αυτά τα έργα απουσιάζει η ανθρώπινη παρουσία και όταν ως εξαίρεση εμφανίζεται είναι μια μορφή πελώρια και απειλητική, υποδηλώνοντας την βαρβαρότητα, την ματαιοδοξία, την αλαζονεία και την απληστία της ανθρωπότητας στη σχέση της με τη φύση».
Batagianni Gallery, 25 Μαΐου έως 29 Ιουνίου (εγκαίνια στις 11:00-15:00)

Ελεάννα Μαρτίνου, "Ανεμογεννήτριες"
Ελεάννα Μαρτίνου, "Ανεμογεννήτριες"

Η Μαρίνα Βελησιώτη μισεί τα σφιχτά αυγά
Hμερολόγια με χειρόγραφες σκέψεις, αναλογικές φωτογραφίες από το χωριό και τις διακοπές, ένα βουνό mini dv κασέτες, ακαταλαβίστικες σημειώσεις: τις μέρες του εγκλεισμού και του απεριόριστου χρόνου άνοιξε από βαρεμάρα τα γεμάτα με πράγματα χαρτοκιβώτια που είχε μετακομίσει από τη Θεσσαλονίκη και κάπως έτσι γεννήθηκε το χειροποίητο artist book της «I hate hard boiled eggs». Για λίγες μέρες θα μπορούμε να το δούμε στο Κουκάκι, μαζί με μια εγκατάσταση με κολάζ, αφίσες, γλυπτά και βίντεο.
MISC, 24 Μαΐου έως 4 Ιουνίου (εγκαίνια στις 19:00-22:00)

Μαρίνα Βελησιώτη, "I hate hard boiled eggs"
Μαρίνα Βελησιώτη, "I hate hard boiled eggs"

Τα «Αναδυόμενα στοιχεία» στην τέχνη του Κυριάκου Ρόκου
Συνθέσεις με αφετηρία το προσωπικό του βίωμα και με την ονειρική διάσταση που χαρακτηρίζει την γραφή του παρουσιάζει ο γνωστός γλύπτης. Έργα σε υλικά όπως το μάρμαρο, το ξύλο, ο μπρούντζος, αλλά και μέσα από το λεξιλόγιο του σχεδίου και τη γραπτή αφήγηση. Γεννημένος στα Γιάννενα το 1945, ο Ρόκος σπούδασε γλυπτική στην ΑΣΚΤ στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά και γυψοτεχνία - χαλκοχυτική με τον Νίκο Κερλή. Το 1972 συνέχισε στην Ecole des Beaux Arts του Παρισιού, στο ατελιέ του Cesar, ενώ παράλληλα δούλευε κοντά στον Κώστα Κουλεντιανό. Είναι ομότιμος καθηγητής του τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και έχει τιμηθεί από την Ακαδημία Αθηνών με το βραβείο της τάξεως Γραμμάτων και Καλών Τεχνών.
P Gallery / Sculpture, εγκαίνια 23 Μαΐου, στις 19:00-22:00

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.