Εικαστικα

Τέχνη: 7 ραντεβού για τις 21-27 Μαρτίου

Νίκος Παπαδόπουλος στο Μέγαρο, Θοδωρής Μπαργιώτας στην Alma, αφηγηματική αρχαιολογία στην Ελευσίνα κ.ά.

woman_guest.jpg
Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 909
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
"Αφηγηματική αρχαιολογία" στην Ελευσίνα
"Αφηγηματική αρχαιολογία" στην Ελευσίνα

Eκθέσεις - εκδηλώσεις σε γκαλερί και αρχαιολογικούς χώρους (21-27/3/2024) σε: Μέγαρο, Citronne, αρχαιολογικό χώρο Ελευσίνας, Potential Project, Genesis, Γκαίτε

Eκθέσεις και εκδηλώσεις σε γκαλερί και αρχαιολογικούς χώρους (21-27 Μαρτίου)

Η σύγχρονη «Θεογονία» του Θοδωρή Μπαργιώτα
Ενα αίσθημα μυστηρίου, μια ατμόσφαιρα αλλόκοτη και ανησυχαστική έρχονται σταθερά να σε συναντήσουν όταν αντικρύζεις τους πίνακες του Θοδωρή Μπαργιώτα. Στην «Θεογονία» που ξετυλίγει στην γκαλερί Άλμα από τις 21 Μαρτίου, τα πρόσωπα των έργων πασχίζουν να απαλύνουν την τραγωδία της ανυπαρξίας του Θεού και να δώσουν νόημα στο υπαρξιακό τους κενό, επινοώντας τον δικό τους και κατασκευάζοντάς τον όπως μπορούν. Δυο ανταγωνιστικές φυλές που η μια αποδύεται σ’ έναν αγώνα να παράξει έναν διαχειριστή Θεόμε τα πιο ετερόκλητα υλικά (μερικά μπαλόνια, λίγα κούτσουρα, ένα θερμοκήπιο), για να απαλλαγεί των ευθυνών της, ενώ η άλλη τον αναζητά στην μορφή ενός άγριου θεριού-ζώου που θα αιχμαλωτίσει και θα τομετατρέψεισε τοτέμ.
Μια αλληγορία για τη δημιουργία, μέσα από την καθημερινότητα που καλείται να αντιμετωπίσει κάθε καλλιτέχνης, αυτό το σώμα δουλειάς βάζει στην «παλέτα» του Μπαργιώτα μια ακόμα συνισταμένη: την τεχνητή νοημοσύνη. Γιατί πέρα από τα οικεία του πρόσωπα που φωτογραφίζει και κατόπιν εντάσσει ζωγραφίζοντάς τα στις συνθέσεις του, εδώ φιγουράρουν ακόμα βλέμματα και κορμιά που δημιούργησε χρησιμοποιώντας εργαλεία ΑΙ. Όταν το ζητούμενο για έναν δημιουργό είναι το πώς κατ’ αρχάς θα εκπλήξει τον ίδιο του τον εαυτό, τον βοηθά ή τον υπονομεύει η σύγχρονη τεχνολογία; Και ο θεατής πώς θα σταθεί μπροστά σ’ αυτές τις «παρατυπίες», θα τις αντιληφθεί και πώς θα τις προσλάβει;
Γκαλερί ΑΛΜΑ, 21 Μαρτίου-13 Απριλίου (εγκαίνια στις 19:00-22:00)

Θοδωρής Μπαργιώτας, "Lake Pontchartrain Flappin' Fish Theatre"
Θοδωρής Μπαργιώτας, "Lake Pontchartrain Flappin' Fish Theatre"

Ο Νίκος Παπαδόπουλος στήνει έναν«Κήπο σωματιδίων»
Η έννοια του κήπου βρίσκεται στον πυρήνα της έρευνας του καλλιτέχνη ήδη από τα χρόνια των καλλιτεχνικών του δράσεων με την Ομάδα Φιλοπάππου. Στην Υπηρεσιακή Αυλή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, όμως, μας συστήνει μια ενότητα νέων έργων: μεγάλες γλυπτικές και εικαστικές εγκαταστάσεις και ενότητες σχεδίων σε χειροποίητο χαρτί Lokta, μια συμμετοχική περφόρμανς, έναν ηχότοπο και ένα βίντεο. Πρόκειται για παραγωγές που βασίζονται σε αρχειακό και βιωματικό υλικό που συνέλεξε το 2015 κατά τη διάρκεια residency στο πειραματικό κέντρο πυρηνικών ερευνών και σωματιδιακής φυσικής CERN της Γενεύης. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Άννα Καφέτση: «Ο Κήπος σωματιδίων, σαν άλλος μακρινός απόγονος του βοτανικού κήπου της Αναγέννησης, μεταφέρει, μεταφράζει, νοηματοδοτεί αλλιώς την ξένη, απροσπέλαστη στον κοινό νου φύση του BigBang του σύμπαντος και του μεγάλου επιταχυντή».
annexM, 21 Μαρτίου-30 Ιουνίου

Νίκος Παπαδόπουλος, "Κήπος σωματιδίων"
Νίκος Παπαδόπουλος, "Κήπος σωματιδίων"

Η Αμβρακία του Πάνου Χαραλάμπους
Μια εγκατάσταση μεηχητικά γλυπτά, επιτοίχια έργα και βίντεο παρουσιάζει ο γνωστός καλλιτέχνης. Ο τίτλος «ΑΜVRAKIA.MIA» παραπέμπει στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Ξηρόμερο Ακαρνανίας. Στοχεύοντας σε μια «επιτελεστική τοπιογραφία», συνθέτει σύμφωνα με την επιμελήτρια Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη«μία δίνη από υλικά τεκμήρια, αρχειακό υλικό, σχήματα, ήχους και συμβάντα - αναφορές στο υγρό στοιχείο, τα πανηγύρια και την αγροτική-ψυχαγωγική παραγωγή».
CITRONNE Gallery – Αθήνα, 21 Μαρτίου-11 Μαΐου (εγκαίνια στις 19:00-22:00) 

Πάνος Χαραλάμπους, "Amvrakia.mia"
Πάνος Χαραλάμπους, "Amvrakia.mia"

Στην (αρχαία) Ελευσίνα μια φορά
Μια διαφορετική περιήγηση στο περίφημο ιερό της Δήμητρας και της Κόρης, η δράση Αφηγηματική Αρχαιολογία που γνωρίσαμε στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης επιστρέφει στον χώρο. Ηπερφόρμανς που επιμελείται και σκηνοθετεί η Gemma Hansson Carbone επιδιώκει να συστήσει στο κοινό την ιστορία και το «μυστικό αφήγημά» του μέσα από την κίνηση, τον ήχο, τη μουσική και τα νέα μέσα.
Αρχαιολογικός χώρος της Ελευσίνας, 22, 23, 28 & 31 Μαρτίου 

Αναζητώντας την ισορροπία
Δεκαπέντε καλλιτέχνες από την Ευρώπη και την Αμερική εμπνέονται από τις διαφορετικές έννοιες της λέξης«Combined» -που έχει να κάνει με τη σύνθεση, τη συνεργασία, ακόμα και με τηνκομπίνα-, στην έκθεση που επιμελούνται η Βασιλική Βαγενού και ο Στρατής Πανταζής. Στο πρώτο μέρος της συμμετέχουν με ζωγραφικά έργα, φωτογραφίες και εγκαταστάσεις οι Blanka Amezkua, Collectif MASI, Έφη Φουρίκη, Marco Goldenstein, Claudia-MariaLuenig, Cornelia Mittendorfer, Γιάννης Παππάς.
Potential Project, 21 Μαρτίου-6 Απριλίου (εγκαίνια: 19:00-22:30) 

Γιάννης Παππάς, "Mechanics of debris" (2023), παρέμβαση στο Altes Museum Berlin
Γιάννης Παππάς, "Mechanics of debris" (2023), παρέμβαση στο Altes Museum Berlin

Οι «Διάφανοι κήποι» της Κωνσταντίνας Συλίκου
Λουλούδια και ολάνθιστα τοπία πρωταγωνιστούν στα 29 νέα έργα που παρουσιάζει η ζωγράφος. Πρόκειται για συνθέσεις σε καμβά, όπου το σχέδιο από κάρβουνο διακρίνεται μέσα από λεπτά υφάσματα και συνδιαλέγεται με τη γραφή της βελονιάς. Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης και της συνοδευτικής έκδοσης, Ελισάβετ Πλέσσα: «Πηγάζοντας από την παράδοση, αλλά μέσα από μια σύγχρονη προσέγγιση και εφαρμογή, τα νήματα υποδύονται την πένα ή το πινέλο, ανάλογα με τις αραιώσεις και τις πυκνώσεις τους, αποτελώντας ταυτόχρονα ρίζες μιας προσωπικής όσο και συλλογικής μνήμης. Παλλόμενα περιγράμματα και υπαινικτικά επίπεδα συνομιλούν με τις τονικότητες κεντημένων χρωμάτων και τη διαφάνεια των υφασμάτων, αποδίδοντας την αγάπη για τη φύση με πολύτιμες εικόνες της εφήμερης ζωής ολάνθιστων λουλουδιών και κήπων».
Genesis Gallery, 21 Μαρτίου-13 Απριλίου (εγκαίνια στις 19:30) 

Κωνσταντίνα Συλίκου, "Άρωμα γαρδένιας"
Κωνσταντίνα Συλίκου, "Άρωμα γαρδένιας"

Η ζωή του Κάφκα σε κόμικς
«Εγώ, κορίτσι μου, υπήρξα μεγάλο ταλέντο στο σχέδιο», έγραφε εν μέρει ειρωνικά αλλά και με κρυφή περηφάνια το 1913 ο Φραντς Κάφκα στην αιώνια αρραβωνιαστικιά του, τη Φελίτσε Μπάουερ, ενώ τα σχέδια που σκάρωνε του έδιναν κάποτε «μεγαλύτερη ικανοποίηση από κάθε τι άλλο», ανέφερε. Μέσα από μια σειρά κόμικς, λοιπόν, θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε να ξετυλίγεται η ζωή του διάσημου συγγραφέα φέτος που συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατό του. Στην έκθεση KOMPLETT KAFKA παρουσιάζονται αφίσες από το ομότιτλο βιβλίο του Nicolas Mahler. Μάλιστα, ο βραβευμένος σχεδιαστή κόμικς και εικονογράφος θα παρουσιάσει τη σταδιοδρομία του και θα μιλήσει για τη θέση των κόμικς στην αγορά του βιβλίου, τους διάφορους τρόπους επεξεργασίας λογοτεχνικών κειμένων, αλλά και για την Τεχνητή Νοημοσύνη, σ’ ένα δωρεάν masterclass στις 22/3 (απαραίτητη η κράτηση θέσης στο kultur.athen@goethe.de)
Goethe-Institut Athen, 21 Μαρτίου-15 Ιουνίου (εγκαίνια στις 19:30)

Nicolas Mahler, "Komplett Kafka"
Nicolas Mahler, "Komplett Kafka"

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.