- CITY GUIDE
- PODCAST
-
23°
Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο
Η arte povera της έκθεσης «Χειροτεχνήματα και Άλλα»
![4754-202316.jpeg 4754-202316.jpeg](/images/120x120/3/jpeg/sites/default/files/contributor/4754-202316_0.jpeg)
![Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο](/images/1074x600/1/jpg/files/2024-02-20/giorgos-tskiris-lola.jpg)
Γιώργος Τσακίρης, «Χειροτεχνήματα και Άλλα»: Παρουσίαση της έκθεσης που φιλοξενείται στην γκαλερί Λόλα Νικολάου στη Θεσσαλονίκη.
Το πώς έζησε και το πώς γαλουχήθηκε, μαζί με τα πρωταρχικά βιώματα του Γιώργου Τσακίρη, καθόρισαν και την ενήλικη συμπεριφορά του ως καλλιτέχνη και σηματοδότησαν όλη την πορεία του έργου του. «Στα Γιαννιτσά, ένιωθα ξένος. Κι ας ήταν μεγαλύτερη σε σύγκριση με το χωριό που μεγάλωσα μέχρι οι γονείς μου (σ.σ. δημόσιοι υπάλληλοι) να εγκατασταθούν στα Γιαννιτσά. Η καταγωγή μου με κυνηγούσε. Και στο χωριό δεν προτιμούσα την μπάλα, που έπαιζαν οι συνομήλικοί μου, ούτε να ασχολούμαι με τις γεωργοκτηνοτροφικές εργασίες. Και εκεί όλο με ένα μπλοκ ζωγραφικής ήμουν. Ανέκαθεν σε ένα μεταίχμιο. Να ’μαι μετά το σχολείο να σπουδάζω ηλεκτρονικά, ενώ το μυαλό μου ήταν στις μπογιές. Όλα αυτά σου τα λέω για να αντιληφθείς τους διχασμούς που βίωνα, είτε ζούσα στο χωριό είτε ζούσα στην πόλη. Πουθενά δεν ησύχαζα. Ακόμα και όταν τελικά βρέθηκα στην Ιταλία για σπουδές στις Καλές Τέχνες, πάλι η καταγωγή μου με κυνηγούσε, υπήρχαν λίγα τηλέφωνα για να επικοινωνούμε με την Ελλάδα, δίναμε το όνομά μας για να μας καλέσει το τηλεφωνικό κέντρο και, ε, όταν άκουγα να με καλούν ως τον "Γκιόργκος Απογκιαννιτσά", μαγκωνόμουν. Δεν μπορούσα να είμαι και εγώ από την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη; σκεφτόμουν. Μιλώντας με παιδιά από άλλες επαρχίες που επίσης σπούδαζαν στην Ιταλία, κατάλαβα πως και αυτοί κατατρύχονταν από τέτοιες σκέψεις. Και αυτά σ’ τα λέω, γιατί ευτυχώς που τον καιρό που σπούδασα εκεί, συντελούνταν η έκρηξη της Άρτε Πόβερα, της “Κακής Τέχνης”, που έβραζε παράγοντας με κάθε είδους υλικό. Έτσι το αγροτικό βίωμα πρώτιστα, και μετέπειτα κάθε τι που είχε να κάνει με τη φύση και τη γη με βάση τις αναμνήσεις που είχα, αναδύθηκαν ως μνήμη και καθόρισαν τη σκέψη και τις πρακτικές μου».
![Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο](/images/w734/1/jpeg/files/2024-02-20/tsakiris__1_.jpeg)
Με τον Γιώργο Τσακίρη, ομότιμο καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., ανταμώσαμε μια ήσυχη Παρασκευή στην γκαλερί της Λόλας Νικολάου. Χορτασμένος από δόξες (έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε περισσότερες από 40 ατομικές εκθέσεις, έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων εντός και εκτός Ελλάδας και τα έργα του αποτελούν κομμάτι πολλών συλλογών σε μουσεία του κόσμου και ιδιωτικές συλλογές), ο Τσακίρης συνεχίζει να παράγει και να δουλεύει ακάματα στο εργαστήριό του που σταθερά, δεκαετίες τώρα, βρίσκεται στο Πάικο.
![Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο](/images/w734/1/jpeg/files/2024-02-20/tsakiris-portrait.jpeg)
Αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της ελληνικής τέχνης, που για τυπικά ταξινομητικούς όρους αποκαλείται Τέχνη της Γενιάς του ’70. Δεν είναι υπερθετικός χαρακτηρισμός, αλλά τεκμηριωμένα έμπρακτη αλήθεια αυτό που θα πω, και εν μεγαλοπρέπεια το ζήσαμε το 2012, όταν το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης τον παρουσίασε/τίμησε με μια συγκινητική αναδρομική του. Ο Τσακίρης ανήκει από τα γεννοφάσκια του στην πρωτοπορία. Πολλά χρόνια πριν η οικολογία γίνει (και λόγω κατεπείγοντος) ένα από τα Νο1 καλλιτεχνικά τρεντ, ο καλλιτέχνης εντάσσει τον φυσικό - οργανικό κόσμο στον οντολογικό πυρήνα της δουλειάς του.
![Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο](/images/w734/1/jpeg/files/2024-02-20/tsakiris__3_.jpeg)
Ενορχηστρώνοντας από το ξεκίνημά του την πολυπλοκότητα της φύσης στην τέχνη του φλερτάρει με πολλαπλά πεδία μετατρέποντας τα έργα του σε ολοκληρωμένα νοητικά κέντρα- παρατηρητήρια. Ζωή και θάνατος, γέννηση και εξέλιξη, ζωντανά μέρη και νεκρές φύσεις, ένας πολιτισμός δηλαδή που ξεκινά από το χωριό αλλά υπόκειται σε μεταλλάξεις, ήταν και είναι η πάγια πρακτική εκκίνησης των προβληματισμών του. Η αγροτική και γεωργοκτηνοτροφική εμπειρία με εργαλεία, γεωπονίες, σιλό, δεξαμενές, γούρνες, σαράκια, σκώρους, άχυρα, ποντίκια, πελαργοφωλιές, περιστερεώνες και αργαλειούς, μέσω ζωγραφικής, χαρακτικών και εγκαταστάσεων μετατρέπεται από τον Τσακίρη σε τέχνη όπου η οικολογική, η βιολογική και η αγροτική διαδικασία παρουσιάζονται ως μια ολοκληρωμένμη εμπειρία.
![Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο](/images/w734/1/jpeg/files/2024-02-20/tsakiris-4.jpeg)
Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει έργα που εκκινώντας από την απόλυτη αυτάρκεια της φύσης, μετατρέπονται σε εικονοστάσια ιδιάζουσας θρησκευτικότητας, αλλά και τοτέμ φιλοσοφικού στοχασμού. Ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης, μεταξύ άλλων, γράφει για τη νέα δουλειά του Τσακίρη: «Η συνέπεια, η συνοχή και η ευρύτητα των αναζητήσεών του, ο συνεχής πειραματισμός, ο καίριος προβληματισμός και το έντονο βιωματικό στοιχείο είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν την πορεία του από τη δεκαετία του 1970 έως σήμερα, συνθέτοντας την εικόνα ενός ολοκληρωμένου δημιουργού ο οποίος αντιμετωπίζει την τέχνη ως στάση ζωή. Ή πιο σωστά στην περίπτωσή του η τέχνη ταυτίζεται με την ίδια τη ζωή: από τα γλυπτά, τα κολλάζ και τις κατασκευές του, τις ζωγραφικές και τις χαρακτικές του συνθέσεις μέχρι τις “νεκρές” φύσεις, τους γιούκους, τις βελέντζες και τις εγκαταστάσεις με τους κορμούς δέντρων και τα ξύλα, τα ενυδρεία, τα θερμοκήπια και τα εκτροφεία σαλιγκαριών, τα βατράχια και τις κλωσσομηχανές, έως τα έργα με τους σκώρους, τις σφήκες, τους σπόρους του σταριού, τα αυγά, τις κολοκύθες, τις κομπόστες, τον μούστο, το τσίπουρο και τα κρασιά...».
![Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο Γιώργος Τσακίρης: Τέχνη με φλοκάτες από το Πάικο και ρέγγες από τη Λήμνο](/images/w734/1/jpeg/files/2024-02-20/tsakiris-6.jpeg)
Από το Πάικο και τους αργαλειούς, τις φλοκάτες και τους σπόρους ή τα εντοιχισμένα καρύδια, στη νήσο Λήμνο. Εκεί υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία και διακρίνω «αναμνήσεις» της μέσα από τα ψάρια, τα πλοία, τη θάλασσα, τα αεροπλάνα και κουταλομαχαιροπήρουνα στις μπλε πουαντιγικές τεχνικές των ( και) ζωγραφικών πινάκων του. Συγκροτημένα, τα «Χειροτεχνήματα» του Τσακίρη δένουν με τα «και Άλλα» του τίτλου, όντας στην ουσία παραλλαγή στο ίδιο θέμα: το βίωμα που είτε σε στεριά είτε σε θάλασσα, είτε σε βουνό είτε σε βυθό, καθόρισε την ύπαρξη του παιδιού και συνεχίζει να εμπλουτίζει με σοφία τον βίο του ενήλικα.
Γιώργος Τσακίρης, Χειροτεχνήματα και Άλλα
Γκαλερί Λόλα Νικολάου, Τσιμισκή 52, Έως 15.03.2024
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα αμοιβαίας επικοινωνίας μεταξύ της ελληνικής και κινεζικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Making of φωτογραφίες από τις πρόβες στην Μαλακάσα
«Τα πάντα είναι τέχνη» έλεγε και υπέγραφε ό,τι ήθελε - Η αντισυμβατική ζωή του
Μια έκθεση για την επιρροή των κόμικς στη σύγχρονη ζωγραφική μέσα από δημιουργίες των Δ. Αϊδίνη, Σπ. Βερύκιου, St. Giannakos, Δ. Παπαϊωάννου, K. Haring, Roy Lichtenstein, R. Pettibon κ.ά. στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.