Εικαστικα

Ο Γιώργος Τζινούδης στο Κτήμα Γεροβασιλείου: Ο ορίζοντας που ζωγράφισε σε κόκκινο και λευκό

Η έμπνευση του εικαστικού συνάντησε τη φιλοσοφία του οινοποιείου στην Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού

Δημήτρης Αθανασιάδης
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Ο εικαστικός Γιώργος Τζινούδης ζωγράφισε έναν ορίζοντα σε κόκκινο και λευκό στο café του Μουσείου Οίνου Γεροβασιλείου, που γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού 2023.

Η φιλοσοφία του οινοπαραγωγού Βαγγέλη Γεροβασιλείου για ένα οινοποιείο ανοιχτό σε όλους, το κάνει επισκέψιμο από την πρώτη στιγμή, στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Σήμερα, το Κτήμα Γεροβασιλείου υποδέχεται κάθε χρόνο περίπου 18.000 επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Ο αμπελώνας έκτασης 950 στρεμμάτων στην Επανομή Θεσσαλονίκης, το σύγχρονο οινοποιείο, το Μουσείο Οίνου με τα 3.500 αντικείμενα και το υπαίθριο μουσείο έργων τέχνης προσφέρουν στον οινόφιλο επισκέπτη μία ολοκληρωμένη εμπειρία. Όσοι έχουν βρεθεί, το γνωρίζουν και το μοιράζονται.

© Ελένη Λυκούδη

Το Κτήμα Γεροβασιλείου γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού – Η live ζωγραφική performance του Γιώργου Τζινούδη

Την Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2023, το Κτήμα Γεροβασιλείου γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού. Περισσότεροι από 2.000 οινόφιλοι επισκέφτηκαν το Κτήμα, ξεναγήθηκαν στον αμπελώνα, στο οινοποιείο και στο Μουσείο Οίνου και δοκίμασαν επιλογές κρασιών στον κήπο του Κτήματος. 

Κατά τη διάρκεια της μέρας, οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τον εικαστικό Γιώργο Τζινούδη να ζωγραφίζει ζωντανά έναν ορίζοντα σε κόκκινο και λευκό, στο café του Μουσείου Οίνου Γεροβασιλείου. Ένας ορίζοντας με διαστάσεις 16 x 3.859 εκ, μεταξύ θάλασσας και Ολύμπου, που ενισχύει τη θέαση προς τον αμπελώνα. Ο Ορίζοντας σε κόκκινο και λευκό είναι το δεύτερο έργο του Γιώργου Τζινούδη στο Κτήμα. Οι 336 -1 μικρές φωσφοριζέ ιστορίες βρίσκονται επίσης στο café του Μουσείου. 

© Ελένη Λυκούδη

«Αν θα έπρεπε να δώσουμε όνομα σε αυτήν την τεχνική, νομίζω ό όρος “ελεύθερο – αυτοσχεδιαστικό” θα μας κάλυπτε» σχολιάζει ο Γιώργος Τζινούδης. Το σχεδίασμα ξεκινά από μια ελεύθερη, σχεδόν τυχαία κίνηση του χεριού και όσο περνάει ο χρόνος εξελίσσεται λίγο πιο συνειδητά σε κάτι που επιδιώκεται να είναι ταυτόχρονα συγκεκριμένο και αφηρημένο, παραστατικό αλλά και μη αναπαραστατικό ώστε να αφήνεται στον θεατή η ελευθερία να συμμετέχει αναγνωρίζοντας μορφές και εικόνες.

«Ξεκίνησε όπως τα αμήχανα σχεδιάκια που κάνεις περιμένοντας κάποιον να σου σηκώσει το τηλέφωνο και σταδιακά εξελίχτηκε σε αυτό που βλέπεις… Το μόνο που ήταν προσχεδιασμένο ήταν το ύψος και η θέση αυτού του ημιδιάφανου σχεδίου ώστε να “κάτσει” στο ύψος του θεατή και να συμπέσει με τον ορίζοντα που βλέπουμε από το café του Κτήματος Γεροβασιλείου και να γίνει ένα “παιχνίδι” ανάμεσα στον ορίζοντα που δημιουργήσαμε και τον πραγματικό ορίζοντα που βλέπουμε από το κτήμα» εξηγεί ο εικαστικός.

Η έμπνευση του Γιώργου Τζινούδη δεν μοιάζει με την έμπνευση ενός ιμπρεσιονιστή ζωγράφου που κάθεται σε ένα τοπίο και προσπαθεί να ζωγραφίσει το φως και τον τρόπο που το φως επηρεάζει τα αντικείμενα. «Έμπνευση για εμένα μπορεί να είναι οτιδήποτε: το καζανάκι του γείτονα στις 3 το πρωί και τον θόρυβο που κάνει, το θρόισμα των φύλλων του αμπελώνα, καλή ώρα, και η κίνησή τους, ένας στίχος του Ρίτσαρντ Μπρόντιγκαν ή του Μίλτου Σαχτούρη ή ακόμα, ακόμα, ρε παιδί μου, όταν κάθεσαι το βράδυ και κοιτάς τον ουρανό γεμάτο αστέρια και μετά ξέρεις ότι όλα αυτά τα αστέρια είναι ήλιοι και γύρω από κάθε τέτοιο ήλιο υπάρχει ένα ηλιακό σύστημα σαν το δικό μας – και αισθάνεσαι δέος και απελπισία. Κι όλο αυτό που κάνεις με τη ζωγραφική και τη ζωή σου, μοιάζει με απελπισμένες γρατζουνιές σε χωμάτινα πατώματα την ώρα που βρέχει…» εξομολογείται.

41 έργα τέχνης στο Μουσείο Οίνου Γεροβασιλείου

Η ιδιωτική συλλογή έργων τέχνης Γεροβασιλείου περιλαμβάνει πλέον 41 έργα, τα οποία συναντά ο επισκέπτης στον χώρο υποδοχής, στο Μουσείο Οίνου και κυρίως διάσπαρτα στον αμπελώνα και στον κήπο του Κτήματος. Ανάμεσα στα έργα της συλλογής περιλαμβάνονται ορισμένα από τα πιο εμβληματικά ονόματα της εγχώριας σύγχρονης τέχνης με ισχυρή διεθνή παρουσία, όπως Ζογγολόπουλος, Μόραλης, Γαΐτης, Takis, Τσόκλης, Βαρώτσος. Από το 2013, οπότε τοποθετήθηκε στο Κτήμα το πρώτο έργο, ο Ορίζοντας του Κώστα Βαρώτσου, μέχρι και σήμερα η συλλογή έχει εμπλουτιστεί με έργα νεότερων καλλιτεχνών, όπως των Τσάρα, Γεωργίου, Renzogallo, Τόλη, Λάλα. 

© Ελένη Λυκούδη

Ο πολυδιάστατος χαρακτήρας του κρασιού εκφράζεται όχι μόνο μέσα από τις ξεναγήσεις και τις γευστικές δοκιμές, αλλά και μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα σε μαθητές σχολείων, τις εκδόσεις, τις πολιτιστικές δράσεις, όπως διαλέξεις, θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές, περιοδικές εκθέσεις.

© Ελένη Λυκούδη
© Ελένη Λυκούδη
© Ελένη Λυκούδη
© Ελένη Λυκούδη
© Ελένη Λυκούδη
© Ελένη Λυκούδη
© Ελένη Λυκούδη