Εικαστικα

Η Αλεξία Ψαραδέλη αποτίει φόρο τιμής σε όλες τις θηλυκότητες

Στην πρώτη ατομική έκθεσή της στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα με τίτλο Mīres

62222-137653.jpg
A.V. Team
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Η Αλεξία Ψαραδέλη αποτίει φόρο τιμής σε όλες τις θηλυκότητες
Αλεξία Ψαραδέλη, Mīres, πενάκι σε

Αλεξία Ψαραδέλη - Mīres: Οι θηλυκότητες στο επίκεντρο της πρώτης ατομικής έκθεσης στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα

Η πρώτη ατομική έκθεση της Αλεξίας Ψαραδέλη με τίτλο Mīres εγκαινιάζεται την Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου, από τις 19:00 έως τις 22:00 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα. Η εικαστικός παρουσιάζει μία σειρά έργων αποτελούμενη από γλυπτά, σχέδια, βίντεο και μία εγκατάσταση χώρου. Τα έργα της αφορούν τη μετατροπή της γυναικείας φύσης σε δομικό υλικό και την έννοια της γυναικείας θυσίας από τη Βαλκανική λαογραφία έως τη σύγχρονη κοινωνία.

Αλεξία Ψαραδέλη - Mīres: Οι θυλικότητες στο επίκεντρο της πρώτης ατομικής έκθεσης στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα
Αλεξία Ψαραδέλη, Mīres, 2023, εγκατάσταση, οικοδομικό πλέγμα κ κεραμικά

Όπως σημειώνει στο κείμενο που επιμελήθηκε για την έκθεση η Ιστορικός Τέχνης Βίκυ Τσίρου: «Οι Mīres της Αλεξίας Ψαραδέλη, αφηγούνται διαχρονικές ιστορίες από τις «Mοίρες των Μηρών», και αποτίουν έναν φόρο τιμής σε όλες τις θηλυκότητες που έχουν εντοιχιστεί διαχρονικά, κυριολεκτικά ή μεταφορικά. Στη Βαλκανική χερσόνησο θρύλοι και παραδόσεις που μεταφέρονται από γενιά σε γενιά κάνουν λόγο για θυσίες γυναικών με σκοπό να στεριώσει κάποιο οικοδόμημα. […]

Στους κεραμικούς μηρούς της Αλεξίας Ψαραδέλη η οργανική ύλη, το χώμα που μετατρέπεται σε εύπλαστη μορφή, γίνεται ένα μαλακό δοκίμιο ή δομικό υλικό. […] Οι μηροί, ως προσδιοριστικό σημείο του γυναικείου σώματος, από θεμέλια γίνονται επιστέγασμα ενός ολόκληρου οικοδομήματος.

Αλεξία Ψαραδέλη
Αλεξία Ψαραδέλη, Mīres, εμφυαλωμένα κεραμικά, μεταβλητές διαστάσεις

Οι Mīres παραπέμπουν σαφώς και τις αρχαίες Μοίρες. […] Στην κεντρική εγκατάσταση της έκθεσης γυναικείες «ταυτότητες» ή θραύσματά αυτών συντάσσονται, συστοιχίζονται, και «υφαίνουν» – όπως οι Μοίρες – ένα ενιαίο πλέγμα, αρθρώνοντας μία συλλογική αφήγηση. Ενδυναμωμένες οι «Μήρες των Μοιρών» καλούν στη διερεύνηση επίκαιρων θεμάτων, που κυμαίνονται από την πολιτική του φύλου και την επιθυμία έως τη σωματική μνήμη, την αντίσταση και τις συλλογικές ταυτότητες.

Τέλος οι μηροί στα σχέδια και τα γλυπτά της Ψαραδέλη, ως κατακερματισμένα μέρη του γυναικείου σώματος, απηχούν ταυτόχρονα τη σκέψη της ανθρωπολόγου-φεμινίστριας Emily Martin*:«είναι δύσκολο για τις γυναίκες να αισθάνονται «ολόκληροι άνθρωποι», παραγωγικοί και αναπαραγωγικοί συγχρόνως, όταν η τρέχουσα δομή των χώρων εργασίας δεν διευκολύνει καμία γυναίκα να ζήσει με τις σωματικές της λειτουργίες».

Το αίσθημα της συμπερίληψης μιας θηλυκότητας προκύπτει όταν το βιολογικό, το κοινωνικό και το πολιτικό της σώμα βρεθούν σε αρμονία Μέχρι αυτό να πραγματωθεί, οι Mires θα εξακολουθούν να γίνονται πομποί αφηγήσεων του ενσώματου εαυτού».

*Emily Martin, The Woman in the Body, 1989 σ.100-101, Boston: Beacon Press.

Αλεξία Ψαραδέλη - Mīres: Οι θυλικότητες στο επίκεντρο της πρώτης ατομικής έκθεσης στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα
Αλεξία Ψαραδέλη, Mīres, 2023

INFO
Αλεξία Ψαραδέλη, Mīres, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Αρματολών & Κλεφτών 48, Αθήνα, 2106439466.

Εγκαίνια: Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου, από τις 19:00 έως τις 22:00. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 18 Νοεμβρίου 2023.
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Πέμπτη 15:00 – 20:00, Τετάρτη – Παρασκευή 12:00 –20:00, Σάββατο 12:00 – 16:00

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.