Εικαστικα

Jamie Reid: Πέθανε ο καλλιτέχνης πίσω από τα εξώφυλλα των Sex Pistols

Φιλοτέχνησε τα εμβληματικά punk artworks για τα «God Save the Queen», «Anarchy in the UK» και πολλά άλλα

Newsroom
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Jamie Reid: Πέθανε σε ηλικία 76 ετών ο καλλιτέχνης με τα πανκ κολλάζ που συνόδεψαν τη μουσική των Sex Pistols

Πέθανε σε ηλικία 76 ετών ο Jamie Reid (Τζέιμι Ριντ), ο καλλιτέχνης και graphic designer πίσω από τα πρωτότυπα εξώφυλλα των δίσκων των Sex Pistols.

Ο γκαλερίστας του, John Marchant, επιβεβαίωσε τον θάνατό του μαζί με την οικογένεια του Ριντ. Σε σχετική δήλωση, ο Τζέιμι Ριντ περιγράφεται ως «καλλιτέχνης, αναρχικός, πανκ, χίπης, επαναστάτης και ρομαντικός. Ο Τζέιμι αφήνει πίσω του μια αγαπημένη κόρη, τη Ρόουαν, μια εγγονή, τη Ρόουζ, και μια τεράστια κληρονομιά».

© EPA/JOHNNY GREEN

Εμβληματικά artworks

Γεννημένος στο Λονδίνο το 1947, ο Reid γράφτηκε στο Wimbledon Art School σε ηλικία 16 ετών, ενώ αργότερα φοίτησε στο Croydon Art School, όπου γνώρισε τον μελλοντικό μάνατζερ των Sex Pistols, Malcolm McLaren.

Τα κολλάζ του θυμίζουν σημείωμα για λύτρα, με κομμένα αποσπάσματα από εφημερίδες. Παρουσίασε αυτό το στυλ για πρώτη φορά το 1970 στο Suburban Press, μια ανατρεπτική φυλλάδα που κυκλοφόρησε ο Ριντ μαζί με τους Τζέρεμι Μπρουκ και Νάιτζελ Έντουαρντς.

Οι πιο γνωστές δουλειές του Reid ήταν για τα εξώφυλλα μιας σειράς κυκλοφοριών των Sex Pistols:

  • το ροζ και κίτρινο κείμενο του μοναδικού τους άλμπουμ «Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols»
  • το φωτογραφικό πορτραίτο της βασίλισσας Ελισάβετ Β' που παραμόρφωσε ο Reid για το «God Save the Queen», το σινγκλ που απαγορεύτηκε από το BBC
  • η σπασμένη άδεια κορνίζα για το «Pretty Vacant»
  • ένα πειραγμένο κόμικ για το «Holidays in the Sun».

Η αφίσα του για το σινγκλ «Anarchy in the UK», με μια σκισμένη βρετανική σημαία, ήταν μια άλλη εικόνα που καθόρισε την εποχή του πανκ.

Δημιούργησε επίσης πολυάριθμα εναλλακτικά σχέδια για τα σινγκλ των Sex Pistols. Ένα σχέδιο για το «God Save the Queen» εμφανίζει τα χείλη της βασίλισσας με σβάστικες για μάτια και πίρσινγκ με παραμάνα στα χείλη.

Ένα εναλλακτικό εξώφυλλο της γαλλικής αγοράς για το «Pretty Vacant» παρουσίαζε λεωφορεία που έδειχναν τους προορισμούς «Nowhere» (πουθενά) και «Boredom» (βαρεμάρα).

Ο Reid εργάστηκε, επίσης, στην ταινία «The Great Rock'n'Roll Swindle» των Sex Pistols.

Προβοκάτορας της αισθητικής

Εμπνεύστηκε από την εναλλακτική πολιτική των τελών της δεκαετίας του 1960. Έκανε το graphic design για το βιβλίο «Leaving the 20th Century του 1974:The Incomplete Work of the Situationist International», το οποίο συγκέντρωνε μεταφρασμένα κείμενα Γάλλων καταστασιακών συγγραφέων.

Συνεργάστηκε επίσης με τον ιστορικό του πανκ Jon Savage σε ένα βιβλίο με έργα του, το «Up They Rise: The Incomplete Works of Jamie Reid», που εκδόθηκε το 1987.

«Συνάντησα για πρώτη φορά τον Jamie στα τέλη του 1978. Θυμάμαι να ανεβαίνω σε ένα σπίτι, και υπήρχαν αυτά τα μπαούλα γεμάτα με έργα τέχνης των Sex Pistols. Ηταν σαν να βρήκα το δοχείο με το χρυσάφι στην άκρη του ουράνιου τόξου», είχε δηλώσει ο Savage.

Tα έργα του εκτίθενται σε σημαντικά ιδρύματα όπως η Tate Britain, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης και το Μουσείο Καλών Τεχνών του Χιούστον, ενώ εκτός από τα διάσημα κολάζ φιλοτέχνησε επίσης εκατοντάδες αφηρημένους πίνακες.

Από το «God Save the Queen» στο «God Save Us All»

Σε μεγαλύτερη ηλικία, συνεργάστηκε με τον Shepard Fairey - τον καλλιτέχνη του δρόμου που έγινε γνωστός για την εικόνα «Hope» του Ομπάμα - και υποστήριξε τα κινήματα Occupy και Pussy Riot.

«Η κουλτούρα μας είναι προσανατολισμένη προς την υποδούλωση - για να εκτελούν οι άνθρωποι προκαθορισμένες λειτουργίες, ιδίως στον εργασιακό χώρο. Πάντα προσπαθούσα να ενθαρρύνω τους ανθρώπους να το σκεφτούν αυτό και να κάνουν κάτι γι' αυτό», είχε δηλώσει ο ίδιος o Ried το 2015.

Το 2017, προκάλεσε αίσθηση με το έργο του «God Save Us All», όπου ο Ντόναλντ Τραμπ εμφανίζεται με σβάστικες στα μάτια.

Με πληροφορίες από Guardian