Εικαστικα

Νέοι Ρεαλιστές στο Παγκράτι

Το χρωματιστό, εκρηκτικό σύμπαν του Nouveau Réalisme πρωταγωνιστεί στη νέα περιοδική έκθεση του Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή

Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 854
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Nouveau Réalisme στο Ίδρυμα Β.&Ε. Γουλανδρή: έργα των Κλάιν, Σεζάρ, Κρίστο, ντε Σεν Φαλ, Τινγκελί, Σπέρι, Αρμάν, Ντυφρέν, Χέινς, Ράις, Βιλεγκλέ, Ροτέλα, Ντεσάν.

H «Νίκη της Σαμοθράκης» του Ιβ Κλάιν, το «Περιτυλιγμένο καροτσάκι» του Κρίστο, «Το παγκάκι» της Νίκι ντε Σεν Φαλ, η «Μυθική Μέριλιν» του Μίμμο Ροτέλλα, η «Μείζων συγχορδία» του Αρμάν, η «Αθηνά Παλλάδα» του ζεύγους Τινγκελί-ντε Σεν Φαλ: πάνω από 50 δημιουργίες καταξιωμένων εικαστικών μας περιμένουν στην Ερατοσθένους στο αφιέρωμα για το Nouveau Réalisme που οργανώνει το Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή. Μια έκθεση που, όπως μας προϊδεάζουν οι επιμελήτριές της, Marion Meyer (πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Man Ray, η οποία γνώρισε προσωπικά πολλούς Νέους Ρεαλιστές) και Μαρία Κουτσομάλλη-Μορώ (υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή), δεν στοχεύει σε μια εξαντλητική ιστορική προσέγγιση, αλλά επιλέγει να αναδείξει «το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα των καλλιτεχνών, οι οποίοι άφησαν ισχυρό αποτύπωμα στην εποχή τους».

Ιβ Κλάιν, «Η Νίκη της Σαμοθράκης». Συλλογή Ιδρύματος Linda and Guy Pieters © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023

Από τα σημαντικά κεφάλαια στην ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα, ο Νέος Ρεαλισμός συνδέθηκε αρχικά με τη δημιουργία των Αρμάν, Φρανσουά Ντυφρέν, Ρέιμοντ Χέινς, Ιβ Κλάιν, Μαρσιάλ Ράις, Ντάνιελ Σπέρρι, Ζαν Τινγκελί και Ζακ Βιλεγκλέ, οι οποίοι στις 27 Οκτωβρίου του 1960 συνυπέγραψαν το μανιφέστο που είχε συντάξει ο περίφημος κριτικός τέχνης Πιερ Ρεστανύ ορίζοντας το συγκεκριμένο καλλιτεχνικό κίνημα ως τις «νέες αντιληπτικές προσεγγίσεις του πραγματικού». Στην πορεία στην παρέα προσκλήθηκαν και οι Σεζάρ, Μίμμο Ροτέλλα Νίκι ντε Σεν Φαλ, Σεράζ Ντεσάν και Κρίστο για να ξεδιπλώσουν τα περισσότερα από τα κοινά τους σχέδια μέσα σε μια τριετία (1960-63) και με πιο αραιούς ρυθμούς μέχρι το 1970.

"Nouveau Realisme" στο Μουσείο Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή: «Το παγκάκι» της Νίκι ντε Σεν Φαλ © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023

Διόλου τυχαίο το όνομα, αποτελεί αναφορά στο καλλιτεχνικό και λογοτεχνικό κίνημα του Ρεαλισμού του 19ου αιώνα που ο Κουρμπέ, ως βασικός εκπρόσωπός του, χαρακτήριζε ως «άρνηση του ιδεώδους». Με ανάλογη διάθεση, τα δεκατρία μέλη του Nouveau Réalisme ήρθαν να καταθέσουν, μέσω της δουλειάς τους, τη δική τους αντίληψη για τον κόσμο σε μια κοινωνία βιομηχανοποιημένη πλέον, στην οποία κυριαρχούν η διαφήμιση και η μαζική παραγωγή, αναδεικνύοντας σύγχρονους προβληματισμούς –όπως η αμφισημία του ρόλου της βιομηχανίας, η σπουδαιότητα της ανακύκλωσης, η αναγκαιότητα αναθεώρησης θεμάτων– που άπτονται της οικολογίας. 

"Nouveau realisme" στο Μουσείο Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή: O «Τριπλός πολλαπλασιαστής τέχνης» του Ντανιέλ Σπέρι. Συλλογή Sylvie και Stéphane Corréard, Παρίσι © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023

Η σκηνογραφία της έκθεσης μελετήθηκε από τον Ανδρέα Γεωργιάδη και την Παρασκευή Γερολυμάτου. Στο πλαίσιό της προγραμματίζονται ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και ενήλικες.

INFO
Nouveau Réalisme
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, Ερατοσθένους 13, Παγκράτι, 2107252895
11 Ιανουαρίου - 9 Απριλίου 2023, Δευτέρα & Τετάρτη-Κυριακή: 10.00-18.00, Παρασκευή: 10.00-20.00