Δημήτρης Αναστασίου: Μπορείς να βρεις τον εαυτό σου στο Τάνγκραμ του;
19 σπονδυλωτά και πολύπτυχα έργα, όπου ο θεατής και το βλέμμα του (εγώ, εσύ, όλοι) είναι αυτός που θα τα ολοκληρώσει
![4754-202316.jpeg 4754-202316.jpeg](/images/120x120/3/jpeg/sites/default/files/contributor/4754-202316_0.jpeg)
![Δημήτρης Αναστασίου: Παρουσίαση της έκθεσης Τάνγκραμ που φιλοξενείται στην γκαλερί Citronne. Δημήτρης Αναστασίου: Παρουσίαση της έκθεσης Τάνγκραμ που φιλοξενείται στην γκαλερί Citronne.](/images/1074x600/1/jpg/files/2023-01-03/anastasiou-citronne.jpg)
Δημήτρης Αναστασίου: Παρουσίαση της έκθεσης Τάνγκραμ που φιλοξενείται στην γκαλερί Citronne.
Τάνγκραμ: κινέζικο παζλ στο περίγραμμα του οποίου ο παίκτης κατασκευάζει ένα σχήμα φτιαγμένο με εφτά (αυστηρώς) πλακίδια. Διαφορετικού σχήματος το κάθε ένα από αυτά τα πλακίδια, συνδυαστικά πάντα με τα υπόλοιπα έξι, μπορεί να συνθέσει αναρίθμητες μορφές συγγενικών ομολογιών, που μπορούν να αποτελέσουν και μια ξεχωριστή αφήγηση. Εσύ ξέρεις, εσύ πρώτος από όλους βλέπεις την εικόνα, εσύ που το συναρμολογείς, και εδώ παραπέμπει ο τίτλος της έκθεσης του Δημήτρη Αναστασίου στην γκαλερί Citronne: Τάνγκραμ, παιχνίδια ταυτότητας και εαυτού. Ή μήπως πολλαπλών εαυτών και πλείστων ταυτοτήτων; Όλα ρέουν.
Μέσω μιας πολύπλοκης, αινιγματικής και πολύπτυχης αφήγησης, όπου η πραγματικότητα υπονομεύεται συνειδητά από τον ζωγράφο και όπου κάθε είδους βεβαιότητα (ή ενσαρκωμένη ψευδαίσθησή της) καταργείται, ο δεινά αναπαραστατικός, ταχυδακτυλουργικά φωτορεαλιστικός, αυτοαναφορικός και βαθιά αυτοψυχαναλυόμενος Αναστασίου χρησιμοποιεί για άλλη μια φορά τον εαυτό του ως μοντέλο. Αναπαραστατική ζωγραφική εαυτού εν εξάρσει, αλλά και ο εαυτός ως κέντρο ενός κόσμου που καθημερινά γίνεται ολοένα και πιο ακατανόητος, αυθαίρετος, αμφιλεγόμενος, ανησυχητικός και ασαφής.
![Δημήτρης Αναστασίου, «Διασταυρούμενα Μονοπάτια» Δημήτρης Αναστασίου, «Διασταυρούμενα Μονοπάτια»](/images/w734/1/jpg/files/2023-01-03/2_%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%81%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B1_%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CF%80%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%B1.jpg)
Τι προτάσσει ο Αναστασίου; Μιαν ύψιστη φλαμανδική ακρίβεια εκ πρώτης, μια απίστευτη τεχνική, που μεταμορφώνει τις αυτοπρόσωπες απεικονίσεις-παρατηρήσεις του επί του κόσμου, σε μια συνεχή περιδίνηση εαυτού στο σύμπαν: ο εαυτός του ζωγράφου μέσα από μνήμες, όνειρα, καθρέφτες και επιθυμίες, συναντά το είδωλο του καλλιτέχνη στον αληθινό κόσμο καθώς περιπλανιέται στη βοή και τον αχό, καταδιωκόμενος την άνοιξη από αλλεργίες, το καλοκαίρι από ηλιακά εγκαύματα, το φθινόπωρο από ελαφριά συνάχια και τους χειμώνες από κρυάδες σοβαρές!
![Δημήτρης Αναστασίου, «Η ανθρώπινη κατάσταση» Δημήτρης Αναστασίου, «Η ανθρώπινη κατάσταση»](/images/w734/1/jpg/files/2023-01-03/9_%CE%B7_%CE%B1%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%89%CF%80%CE%B9%CE%BD%CE%B7_%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7.jpg)
19 σπονδυλωτά και πολύπτυχα έργα, όπου ο θεατής και το βλέμμα του (εγώ, εσύ, όλοι) είναι αυτός που θα τα ολοκληρώσει: αφού αυτό είναι το παιχνίδι του καλλιτέχνη. Ο Αναστασίου προτάσσει και παραχωρεί εκδοχές του εαυτού του, συσσωρεύοντας γενναιόδωρα απέναντί μας ενδόμυχες καταγραφές της ύπαρξής του, όπως διαθλάται ανάμεσα από τα παιχνίδια ρόλων που επιφυλλάσει για το είναι του. Αυτός (αλλά και εμείς, επομένως) που βλέπει, αυτός που ψαρεύει, αυτός που κάτι κρατά, αυτός που τρώει, αυτός που μέσα από μαθήματα φιλοσοφίας για αρχάριους προσπαθεί να ξεδιαλύνει ποιος είναι και γιατί είναι και τελικά… ποιοι είμαστε και πόσος Νίτσε ή Ίψεν χρειάζεται για να φωτιστούν και να δοθούν συνεπείς απαντήσεις;
![Δημήτρης Αναστασίου, «Το Δώρο» Δημήτρης Αναστασίου, «Το Δώρο»](/images/w734/1/jpg/files/2023-01-03/6_%CF%84%CE%BF_%CE%B4%CF%89%CF%81%CE%BF.jpg)
«Όταν ήρθε η ώρα των προσώπων, ο Δημιουργός είχε ήδη κουραστεί. Ας μην έχει ο καθένας το δικό του, σκέφτηκε. Γι’ αυτό μονίμως κάποιος κάποιον μας θυμίζει. Αλλά παρότι λίγες οι μήτρες, αναρίθμητα τα αντίγραφα. Κι όπως συμβαίνει πάντοτε με τα αντίγραφα, κάπου διαφέρουν. Στο κάτω-κάτω ένα πρόσωπο με δυο ζωές ισοδυναμεί με δυο πρόσωπα. Κι έτσι κάθε πρόσωπο, άμα τη εμφανίσει, αφηγείται την ιστορία του. Γιατί χωρίς ιστορία, θα ήταν απελπιστικά ίδιο με τα άλλα»: στις Αφηγήσεις, στο Lupus est, στην Οπτική γωνία, στο Όνειρο Νο 1115, στο Δένδρο που ματώνει, στο Γράμμα, στο Δώρο, στα W.A.S.P, Παράθυρο, Ηδονοβλεψίες και στους Τρεις φόνους (ή μπορεί και κανένας), ο Δημήτρης Αναστασίου cartoonάρει τον εαυτό του και κομιξάρει το είναι του, σκηνοθετεί την ύπαρξή του και συνθέτει μια πραγματικότητα όπου μέσα από τα παιχνίδια των ρόλων (φαντασιακών ή αληθινών) συνεχώς αναιρεί και αυτοαναιρείται. Αναμειγνύει συναισθήματα βαριάς αποξένωσης με τρυφηλή στοργή· ειδικά στο ιψενικό του «Κουκλόσπιτο» η δύναμη της αφηγηματικής ζωγραφικής του αγγίζει ύψιστους βαθμούς ποιητικής συγκίνησης και ουμανισμού.
![Δημήτρης Αναστασίου, «Κουκλόσπιτο» Δημήτρης Αναστασίου, «Κουκλόσπιτο»](/images/w734/1/jpg/files/2023-01-03/5_%CE%BA%CE%BF%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CF%83%CF%80%CE%B9%CF%84%CE%BF.jpg)
![Δημήτρης Αναστασίου- Citronne Δημήτρης Αναστασίου- Citronne](/images/w734/1/jpeg/files/2023-01-03/anastasiou-citronne.jpeg)
Ένας ρομαντικός Φλαμανδός (επαναλαμβάνω) του τότε, στην πόλη του σήμερα. Και ένα έργο του, τα Νησιά, που μακράν είναι από τα πιο συγκλονιστικά εικαστικά θέματα που μπορεί να απολαύσει κάποιος στην Αθήνα των ημερών. Επιτρέψτε μου να παραμιλήσω: γιατί κι εγώ, κι εσύ, και όλοι μας έχουμε σταθεί στη νησίδα απέναντι από τη Βουλή, στο Σύνταγμα, εκεί που τέμνονται οι κόσμοι της Βασιλίσσης Αμαλίας με το ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία και καθημερινά χιλιάδες κόσμου περιμένουν να ανάψει το πράσινο φανάρι για να ξεχυθούν στη μεγάλη πλατεία· γιατί θα μπορούσαμε να είμαστε τα πρόσωπα των ηρώων αυτού του έργου.
![Δημήτρης Αναστασίου, «Νησιά» Δημήτρης Αναστασίου, «Νησιά»](/images/w734/1/jpg/files/2023-01-03/1_%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B9%CE%B1.jpg)
Η πλήρης μορφή των Νησιών αποτελείται από έναν κεντρικό πίνακα που περιστοιχίζεται από άλλους δεκαοκτώ πίνακες-δορυφόρους, με αποτέλεσμα το έργο να μπορεί να αλλάζει συνεχώς μορφή, εφόσον οι πίνακες δορυφόροι δεν έχουν σταθερή θέση. Ο κεντρικός βέβαια πίνακας (100 επί 190) θα μπορούσε να παρουσιαστεί και από μόνος του, διαθέτοντας και πλείστες άλλες παραπλανητικές ή αληθινές συντεταγμένες, πέραν του γνώριμου αστικού σημείου μηδέν(;) της πρωτεύουσας, όπως το απεικόνισε ο Αναστασίου: μια νησίδα, ας πούμε, στον ποταμό Έβρο, ή μια λωρίδα σωτήριας στεριάς ανάμεσα στα σύνορα της Ανατολής με τη Δύση, μια βραχονησίδα κάπου στο Αιγαίο, όπου παρατρίχα σώθηκαν οι άνθρωποι όταν τρύπησε ή εξώκειλλε η λέμβος σωτηρίας τους.
![Δημήτρης Αναστασίου, «Κινέζικα» Δημήτρης Αναστασίου, «Κινέζικα»](/images/w734/1/jpg/files/2023-01-03/3_%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B5%CE%B6%CE%B9%CE%BA%CE%B1.jpg)
![Δημήτρης Αναστασίου, «Μάθημα φιλοσοφίας» Δημήτρης Αναστασίου, «Μάθημα φιλοσοφίας»](/images/w734/1/jpg/files/2023-01-03/10_%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CE%BC%CE%B1_%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%83%CE%BF%CF%86%CE%B9%CE%B1%CF%82.jpg)
Όλα σε αυτήν την έκθεση είναι (εντέχνως) αμφιλεγόμενα, όλα πάσχουν από (συνειδητή) έλλειψη βεβαιότητας, τα πάντα στα έργα του Αναστασίου αντανακλούν ψευδαισθήσεις, θέτουν υπαρξιακά ερωτήματα, ανασύρουν θραύσματα και σπαράγματα ατομικού και ομαδικού βίου, περιπλανιούνται αναζητώντας όχι απαραίτητα τη μια και μοναδική αλήθεια, αλλά το τι κρύβεται ανάμεσα από τα άσπρα κενά και την άσπρη απόσταση που διαχωρίζει το έναν πίνακα από τον άλλο. Εγκάρδια παρότρυνση: επισκεφτείτε το Τανγκράμ, σας περιμένει στην γκαλερί Citronne (Πατριάρχου Ιωακείμ 19, 4ος όροφος, Κολωνάκι) έως και την 28η του Ιανουαρίου.
![Δημήτρης Αναστασίου Δημήτρης Αναστασίου](/images/w734/1/jpeg/files/2023-01-03/%CF%80%CE%BF%CF%81%CF%84%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%BF_%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%BF%CF%851.jpeg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.