Λίλα Παπούλα: Μια βιωματική τοιχογραφία
Η ζωγράφος γράφει στην A.V για την έκθεσή της «Ό,τι απέμεινε»
Τι φέρνει η νέα έκθεση της Λίλας Παπούλα.
«Η έκθεση “Ό,τι απέμεινε” είναι συνέχεια της προηγούμενης ενότητας δουλειάς μου με τίτλο “Τόποι”. Τόποι, με την έννοια που εγώ διαφοροποιώ, τον Τόπο από το τοπίο. Το τοπίο είναι κάτι που συνήθως παρατηρούμε, ενώ τον Τόπο κυρίως τον κατοικούμε… Τα ερείπια, ως ένας άλλος Τόπος, φέρουν τα ίχνη, τα σημάδια του χρόνου που πέρασε και ταυτόχρονα του σήμερα… Στο εξωτερικό αποτύπωμα της φθοράς πάνω στους τοίχους που απέμειναν όρθιοι μεν αλλά μόνοι, απογυμνωμένοι από αυτό που ήταν κάποτε η ζωή γύρω τους και πίσω απ’ αυτούς, στους τοίχους από τα ερείπια και τα ίχνη των γκρεμισμένων σπιτιών αυτής της λαβωμένης πόλης, της Αθήνας, είδα κάποια στιγμή κάτι σαν μια μεταφορά αυτού που μπορεί να συμβαίνει σήμερα στο εσωτερικό τοπίο του καθενός μας.»
«Και άρχισα να βγάζω φωτογραφίες. Φωτογραφίες που γίνονται προσωπικές τοιχογραφίες, συναίσθημα και μνήμη… Αυτή η ενότητα των έργων μου βγήκε μέσα από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που ζούμε όλοι μας τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Γιατί αυτή η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική και πολιτική, είναι και κοινωνική και πολιτιστική, και για πολλούς από μας καταλήγει να είναι ίσως και υπαρξιακή. Και όπως κάθε άλλη κρίση, έτσι κι αυτή μας υποχρεώνει να κοιτάξουμε λίγο μέσα μας, αλλά και αυτά που αφήσαμε πίσω μας να τα ξαναδούμε, καθένας για τον εαυτό του και με τον εαυτό του, να ανατρέξουμε ξανά στις προσωπικές μας φωτογραφίες και, κυρίως, να κάνουμε συγκρίσεις με το σημείο στο οποίο φτάσαμε.»
«Δουλεύοντας με εικόνες από το παρελθόν αναζητώ, και μερικές φορές ανακαλύπτω παράξενες διαδρομές που οδηγούν στο παρόν. Πάντα με ενδιέφερε και με γοήτευε άλλωστε αυτό το αναπάντεχο παιχνίδι με το χρόνο αλλά και τους τόπους, το παιχνίδι ανάμεσα στο άλλοτε, στο τώρα και στο μετά, στο εδώ και στο αλλού, στο μέσα και στο έξω, στο είναι και στο δεν είναι. Χρησιμοποιώ συχνά φωτογραφίες που κρατώ σαν ημερολόγιο, και αυτός είναι ένας τρόπος να θυμάμαι. Η φωτογραφία με βοηθάει, γιατί έχει την ιδιότητα να σταματά το χρόνο χωρίς να τον παγώνει. Ξαναβλέποντας αυτές τις φωτογραφίες μέσα σ’ έναν άλλο χώρο αλλά και σ’ έναν άλλο χρόνο, στο παρόν του πολύ προσωπικού χώρου του εργαστηρίου μου, ξαναβρίσκω σχετικά εύκολα και αρκετά νωπή τη συναισθηματική εγγραφή της πρώτης ματιάς τη στιγμή που τις τράβηξα. Παράδοξος κόσμος, συμβολικές αναφορές, φυλαγμένα ίσως μυστικά που καλούν το θεατή να τα αποκαλύψει, με το δικό του τρόπο. Γεγονότα, περιστατικά και διαδοχικά ερεθίσματα, σιγά-σιγά μορφοποιούνται και παίρνουν τη σημασία τους στο έργο, μέσα μου, αλλά και στον εξωτερικό κόσμο, στην πραγματικότητα και στους άλλους.»
Πάντα στη ζωγραφική μου παραμονεύει και εισχωρεί η ανθρώπινη παρουσία. Ακόμα και όταν δεν καταγράφεται ζωγραφικά, υπάρχει πάντα ως υπαινιγμός. Είναι κάτι σαν προσωπική ανάγκη. Δεν με ενδιαφέρει η καλλιέπεια. Αυτό που επιθυμώ, είναι να δείξω αυτό που βλέπω και αισθάνομαι. Πάντα μ’ ενδιέφερε η ιδιαιτερότητα της επιφάνειας των τοίχων, αλλά και ο σοβάς ως υλικό. Ένα υλικό που αφηγείται κι αυτό ιστορίες, με τη δική του γλώσσα, μαζί μ’ εμένα. Το έργο φέρνει επάνω του μεταμορφωμένα όλα τα ίχνη από κάτι που έπαψε μεν να υπάρχει, που κάποια στιγμή υπήρξε και έφυγε, αλλά από το άλλο μέρος, ταυτόχρονα, εξακολουθεί να είναι και πολύ υπαρκτό. Όλα αυτά, εντέλει, είναι κομμάτια, σπαράγματα, μιας βιωματικής θα έλεγα τοιχογραφίας. Η αφήγηση είναι το πρόσχημα. Δεν είναι μόνο η αναπαράσταση που μετράει: Η αναπαράσταση γίνεται το μέτρο της δυνατότητας να “μιλήσει” αυτό που δεν μπορούμε να συλλάβουμε».
Ιnfo: Εγκαίνια: 16/10, 19.30. Ως 10/11. Γκαλερί Σκουφά, Σκουφά 4, Κολωνάκι, 210 3643025, 210 3603541
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Ο καλλιτέχνης μάς μυεί στη βεξιλολογία μέσα από την έκθεση Waving Through Folklore
Μεταξύ άλλων, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με αφορμή την επέτειο των 100 ετών από την έκδοση του πρώτου «Μανιφέστου του Σουρεαλισμού
Η έκθεση φιλοξενείται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στην Αθήνα
Μιλήσαμε με την εικαστικό για το δαιδαλώδες ασπρόμαυρο installation που εγκαινιάζει αύριο
Ποιες εκθέσεις κάνουν εγκαίνια αυτές τις μέρες σε μεγάλα μουσεία και γκαλερί της Αθήνας
«Η αρχαία ελληνική τέχνη διδάσκει την αρμονία, που είναι το ζητούμενο στη ζωή και την τέχνη»
Oκτώ τουλάχιστον συντηρητές εργάζονται για χρόνια
Εκτίθενται έργα των Ηλία Μακρή, Ανδρέα Πετρουλάκη και Στάθη Σταυρόπουλου («Στάθης»)
Γνωστός για τα πορτρέτα του και για τις σκηνές από το Camden Town στο βόρειο Λονδίνο
Στην γκαλερί Donopoulos International Fine Arts, «ακούγονται» τραγούδια που κάποιοι τα χορεύουν ακόμα στο μπαρ Berlin
Παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα του δημιουργού που αγαπούσε τον σουρεαλισμό
Ο καλλιτέχνης που έχει χαρακτηριστεί ως το «Φάντασμα της Παλιάς Αμερικής»
Οι εκθέσεις που ξεχωρίσαμε σε 3 γκαλερί και ένα μεγάλο μουσείο της Αθήνας
Επιλεγμένοι ελληνικοί μύθοι, συναντούν τα ακραία ξεσπάσματα της φύσης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.