- CITY GUIDE
- PODCAST
-
29°
Στην Ελληνική Κατοικία στο Λονδίνο εικαστικοί «συναντούν» τον Σεφέρη
Ο επιμελητής Άκης Κόκκινος μιλά για την έκθεση «Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι»
![woman_guest.jpg woman_guest.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/woman_guest_2.jpg)
!["Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" Άποψη της έκθεσης "Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" στην Ελληνική Κατοικία στο Λονδίνο](/images/1074x600/jpg/files/2022-11-10/5.jpg)
Έκθεση «Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι» του ΝΕΟΝ στην Ελληνική Κατοικία στο Λονδίνο. Συνέντευξη με τον επιμελητή Άκη Κόκκινο
Στις ψηλοτάβανες σάλες του με τις ξυλόγλυπτες μπουαζερί, τα μαρμάρινα τζάκια και τις περίτεχνες γύψινες διακοσμήσεις έζησε ο Γιώργος Σεφέρης, εκτυλίχθηκαν σημαντικές στιγμές της ελληνικής διπλωματικής παρουσίας στη Μεγάλη Βρετανία κι έδωσαν το παρών σπουδαίοι καλλιτέχνες (με τον Μίκη Θεοδωράκη να παίζει το 1961 στο πιάνο του μεγάλου σαλονιού). Από τις 7 Οκτωβρίου είναι ελληνόφωνοι δημιουργοί, κυρίως νεότερων γενιών αλλά όχι μόνο, που αφήνουν το δικό τους αποτύπωμα στην Ελληνική Κατοικία, το σπίτι του Έλληνα πρέσβη στο Λονδίνο στην καρδιά του αριστοκρατικού Mayfair μέσα από την έκθεση «Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι» που οργανώνει ο ΝΕΟΝ.
!["Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" Άποψη από την εγκατάσταση (tongue) remains protected του Γιώργου Πέτρου στην Ελληνική Κατοικία στο Λονδίνο](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/6.jpg)
Στο μικρό σαλόνι του ισογείου, ο Γιώργος Πέτρου έχει σπείρει μικρά γλυπτά, ευρεθέντα αντικείμενα και φωτογραφικές εκτυπώσεις, για να εξετάσει τις πολύπλοκες σχέσεις ανάμεσα στη γη, τη γλώσσα και την αξία του ανθρώπινου σώματος υπό την ανδρική και αποικιακή ματιά (tongue, remains protected). Στο γραφείο του Σεφέρη, που παραμένει ανέγγιχτο από τη δεκαετία του 1960 οπότε εργαζόταν και ζούσε εδώ ως πρέσβης με την σύζυγό του Μαρώ Ζάννου, η Καρολίνα Κρασούλη εναποθέτει τις δικές της επιστολές (Omitted Center).
!["Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" Το έργο της Καρολίνας Κρασούλη Omitted Center στο γραφείο του Σεφέρη στην Ελληνική Κατοικία στο Λονδίνο](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/9.jpg)
Στην τραπεζαρία, μια διαφορετική, μαντική «χειραψία» από την Μάρω Μιχαλακάκου στρέφει το βλέμμα στην επιφάνεια ενός ξύλινου καναπέ εποχής (The fortune teller), ενώ οι εγκιβωτισμένες σε μεταλλικές ράβδους μπάλες του μπάσκετ ανοίγουν το κουτί μνήμης του Αντρέα Τζούροβιτς (Rattle), ο οποίος λίγο αφότου η πατρίδα του, η πρώην Γιουγκοσλαβία, κέρδιζε το 1998 το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Μπάσκετ στην Αθήνα, βρίσκεται πρόσφυγας στην Ελλάδα μετά την έναρξη των αμερικανονατοϊκών βομβαρδισμών.
![Μάρω Μιχαλακάκου, "The fortune teller" Το γλυπτό της Μάρως Μιχαλακάκου "The fortune teller" στην Ελληνική Κατοικία στο Λονδίνο](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/3.jpg)
Κι όταν ανεβαίνεις στο μεγάλο σαλόνι του πρώτου ορόφου βρίσκεσαι, μεταξύ άλλων, μπροστά στη γλυπτική εγκατάσταση της Έλλης Αντωνίου, μια νέα ανάθεση που διερευνά την κατάσταση της συνύπαρξης ταυτοτήτων στο πλαίσιο της τεχνολογίας του 21ουαιώνα (glimmer in the absorbent; a desire for luminosity and the manipulation of night), στα σεντόνια-ημερολόγιο της πανδημίας της Έρικας Σκούρτη (Clean Sheets), στο πορσελάνινο γλυπτό (Αγαπούσε τη φύση) του Σάββα Χριστοδουλίδη, στις χαρτογραφήσεις της Στεφανίας Στρούζα (Anatolia) με αφετηρία τον μύθο της Μήδειας αλλά, στο παρόν πλαίσιο, και στη γεωγραφία της γενέτειρας του Σεφέρη.
!["Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" Άποψη της έκθεσης "Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" με έργα των Σάββα Χριστοδουλίδη και Στεφανίας Στρούζα](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/14.jpg)
Το εγχείρημα «προτείνει ένα εναλλακτικό μέλλον βασισμένο σε συλλογικότητες, αλληλεξάρτηση και αλληλεγγύη ενώ εξυμνεί την πολυφωνία της διασπορικής κουλτούρας», αναφέρει ο επιμελητής Άκης Κόκκινος, γνώριμός μας και από το Deo Projects που έχει ιδρύσει στην Χίο. Πέρα από καλλιτέχνες που στην πλειοψηφία τους έχουν λάβει υποτροφίες από τον οργανισμό ΝΕΟΝ για την εκπόνηση μεταπτυχιακών και διδακτορικών προγραμμάτων, ο ίδιος επίλεξε για τις ανάγκες της επιμελητικής πρότασης στον χώρο να εκτεθούν και δημιουργίες του Νίκου Κεσσανλή (Χειρονομία, 1961) και του Στάθη Λογοθέτη (Torso, 1981).
!["Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" "Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι": η "Χειρονομία" του Νίκου Κεσσανλή και στο βάθος το γλυπτό "Rattle" του Αντρέα Τζούροβιτς](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/21.jpg)
Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από το ποίημα Αλληλεγγύη του Σεφέρη. Γιατί; Πώς ανανοηματοδοτείται στο σημερινό πλαίσιο και υπό το φως των εξελίξεων της εποχής μας;, τον ρωτώ.
Ο Σεφέρης, μάρτυρας των συστημικών αποτυχιών της εποχής του ’40, γράφει την Αλληλεγγύη και την εντάσσει στα Ημερολόγια Καταστρώματος Α. Αβεβαιότητα και πεσιμισμός τον κατακλύζουν, με την πολεμική και μεταπολεμική εποχή να τον ωθούν σε μια υπαρξιακή αγωνία, σε μια αναζήτηση της ανθρωπιάς σε κάθε πράξη ή χειρονομία. Πορευόμενος σε αυτόν τον μοναχικό, για εκείνον, δρόμο αναρωτιέται για τους μοιραίους συντρόφους. Οι συνδέσεις και οι συσχετισμοί με το σήμερα είναι εμφανείς. Δεδομένου του ότι η έκθεση πραγματοποιείται στο Λονδίνο, με την πλειοψηφία των καλλιτεχνών και εμένα να εργαζόμαστε, να έχουμε σπουδάσει και ζήσει εδώ, η έκθεση καταγράφει αυτή την ιστορική στιγμή. Παρουσιάζει την τελευταία γενιά επαγγελματιών του πολιτισμού με αυτό το ευρωπαϊκό πλεονέκτημα. Στην τρέχουσα μετα-Brexit εποχή, η πόρτα έκλεισε πίσω μας, και εμείς, άθελα μας, γινόμαστε οι μοιραίοι σύντροφοι του Σεφέρη. Αναβιώνουμε τα συναισθήματα του ποιητή και καλούμαστε να λάβουμε δράση.
!["Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" Άποψη από την έκθεση "Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" με έργα των Αμάντας Κυριτσοπούλου και Έρικας Σκούρτη](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/19.jpg)
Πού συναντά ο Σεφέρης τη ματιά των καλλιτεχνών οι οποίοι συμμετέχουν στην έκθεση;
Οι στοιχειολογίες του Σεφέρη είναι βαθιά ενσωματωμένες στο εννοιολογικό πλαίσιο, στα έργα αλλά και στην εξελικτική διαδικασία χτισίματος του συγκεκριμένου εγχειρήματος. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες μοιράζονται μια κοινή γλώσσα και μεταναστευτικές εμπειρίες, απηχώντας την ιδεολογία του μεγάλου ποιητή γύρω από την εθνική ταυτότητα βασισμένη σε γλωσσικούς και πολιτιστικούς δεσμούς και όχι σε φυλετικές θεωρίες, ενώ αντιστέκονται σε κάθε μονολιθική και ομοιογενή αναπαράσταση. Ερωτήματα αναδύονται γύρω από τη μεταπολεμική εμπειρία, την αβεβαιότητα, το τραύμα και τη γεωπολιτική φαντασίωση. Η τυραννία του «διαιρεμένου εαυτού» του μεγάλου ποιητή, οι πολιτικές της γλώσσας και η ανάγκη της «μετάφρασης», η ποίηση, εξερευνώνται, επίσης, μέσα από τις σύνθετες γραμματικές του σύγχρονου πολιτισμού. Ο επισκέπτης βιώνει μια χορογραφία μπαίνοντας στον χώρο, με τα παρουσιαζόμενα έργα και την προϋπάρχουσα διακόσμηση να ανταλλάσσουν πνοές, πράξεις εμπιστοσύνης κατά τον Σεφέρη, επαναπροσδιορίζοντας νέους τρόπους του «ανήκειν».
![Έλλη Αντωνίου, "glimmer in the absorbent; a desire for luminosity and the manipulation of night" Η γλυπτική κατασκευή της Έλλης Αντωνίου "glimmer in the absorbent; a desire for luminosity and the manipulation of night"](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/16.jpg)
Πόσο «ορατή» είναι η έκθεση στον χώρο; Αναφέρομαι στο ίχνος της παρέμβασης που θεωρείς ότι πρέπει να αφήνουν εικαστικές εκθέσεις όταν αναπτύσσονται σε βιωμένους χώρους με διαφορετική χρήση απ’ ότι ο «λευκός κύβος» της γκαλερί ή τις σάλες ενός μουσείου.
Εξαρχής ο στόχος δεν ήταν να δημιουργήσουμε μια μουσειακή εμπειρία στην Κατοικία, αγνοώντας κάθε στοιχείο και χαρακτήρα αυτής, αντιθέτως, να τολμήσουμε τα έργα να ενταχθούν πλήρως στον χώρο, και να αποκτήσουν την οικειότητα μιας κατοικίας, ενός χώρου που μας ανήκει και μας αφορά.
Εισερχόμενοι οι επισκέπτες καλούνται να ακολουθήσουν μια διαδρομή, τέσσερα δωμάτια και διαδρόμους σε δύο ορόφους μιας κατοικίας εν λειτουργία. Στο πρώτο δωμάτιο, το μικρό σαλόνι ή, όπως άτυπα ονομάζεται, δωμάτιο αναμονής, παρουσιάζουμε μια νέα ανάθεση in-situ από τον καλλιτέχνη Γιώργο Πέτρου. Ο Πέτρου, δίνει γενναιόδωρα τα εργαλεία που χρειάζονται στους επισκέπτες και προτείνει μια σύμβαση που ανανεώνεται οργανικά σε κάθε δωμάτιο της έκθεσης. Μετατοπίζει το βλέμμα και τους ωθεί στο να αναρωτηθούν τι είναι σημαντικό, τι έχει αξία, απαλύνοντας την ιεραρχία μεταξύ έργου, διακόσμησης ή συμβόλων.
!["Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι" Το έργο της Καρολίνας Κρασούλη Omitted Center στο γραφείο του Σεφέρη στην Ελληνική Κατοικία στο Λονδίνο](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/10.jpg)
Βάλε μας στην Ελληνική Κατοικία. Ποια είναι τα στοιχεία, οι γωνιές της που κέντρισαν το ενδιαφέρον σου και πιστεύεις ότι αξίζει κάποιος να προσέξει;
Η Ελληνική Κατοικία είναι ένα ιστορικής σημασίας κτίριο που δώρισε η Έλενα Σκυλίτση στο ελληνικό κράτος, με την οποία μοιράζομαι κοινή καταγωγή από την Χίο, οπότε απέκτησα γρήγορα μια σύνδεση με το κτίριο και τις ιστορίες του. Αδιαμφισβήτητα το γραφείο του Σεφέρη είναι μια άμεση αναφορά, με το γραφείο να έχει μείνει ανέγγιχτο από την εποχή που διέμενε και εργαζόταν στην Κατοικία. Τα τζάκια της εποχής, τα ψηλά ταβάνια, η υλικότητα του χώρου, το ξύλινο πάτωμα με τον χαρακτηριστικό ήχο καθώς περπατάς, προσδίδουν επίπεδα νοήματος στη συνολική εμπειρία. Δεν είναι όμως μόνο αυτά, καθώς ο χώρος παραμένει ζωντανός στο σήμερα, ανανεώνεται και επηρεάζεται από την εκάστοτε αισθητική, τροποποιείται και οι επισκέπτες μπορούν να διακρίνουν αυτό το μωσαϊκό στην περιήγησή τους.
![Ελληνική Πρεσβευτική Κατοικία, Λονδίνο Η Ελληνική Πρεσβευτική Κατοικία στο Λονδίνο](/images/w734/jpg/files/2022-11-10/24.jpg)
INFO:
Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι
Ελληνική Πρεσβευτική Κατοικία, Λονδίνο
Διάρκεια μέχρι 12 Νοεμβρίου 2022
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα αμοιβαίας επικοινωνίας μεταξύ της ελληνικής και κινεζικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Making of φωτογραφίες από τις πρόβες στην Μαλακάσα
«Τα πάντα είναι τέχνη» έλεγε και υπέγραφε ό,τι ήθελε - Η αντισυμβατική ζωή του
Μια έκθεση για την επιρροή των κόμικς στη σύγχρονη ζωγραφική μέσα από δημιουργίες των Δ. Αϊδίνη, Σπ. Βερύκιου, St. Giannakos, Δ. Παπαϊωάννου, K. Haring, Roy Lichtenstein, R. Pettibon κ.ά. στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.