- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Υπερρεαλισμός: Το τελευταίο όπλο στα χέρια των γυναικών του Ιράν
Η «διπλή ζωή» στα έργα της ιρανής ζωγράφου Αργκαβάν Χοσραβί
Η Ιράνη ζωγράφος Αργκαβάν Χροσραβί, τα μαλλιά στα έργα της και τα «κρυφά» νοήματα
Για την Ιρανή καλλιτέχνιδα Αργκαβάν Χροσραβί η απεικόνιση των μαλλιών στους πίνακές της έχει λάβει ιδιαίτερη σημασία μετά την δολοφονία της Μαχσά Αμινί. Στις αρχές Οκτωβρίου, δημοσίευσε ένα βίντεο στο Instagram στο οποίο καθώς κρατούσε το πινέλο της στον καμβά έλεγε «Αυτές τις μέρες, όταν ζωγραφίζω μαλλιά, είμαι γεμάτη θυμό και ελπίδα. Περισσότερο από ποτέ».
Η φρικτή δολοφονία της Μάχσα Αμίνι ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τις γυναίκες του Ιράν που κάθε μέρα από τις 16 Σεπτεμβρίου δείχνουν ότι δεν μπορούν να μείνουν άλλο σιωπηλές. Παρά την αιματηρή καταστολή και τους δεκάδες διαδηλωτές – πολλοί μιλάνε για εκατοντάδες – που έχουν πέσει νεκροί, οι διαμαρτυρίες συνεχίζονται με αμείωτη ένταση, εμπνέοντας ολόκληρο τον κόσμο να σταθεί στο πλευρό των αγωνιζόμενων γυναικών.
«Οι γυναίκες που κόβουν τα μαλλιά τους είναι μια αρχαία περσική παράδοση... όταν η οργή είναι ισχυρότερη από τη δύναμη του καταπιεστή», έγραψε στο Twitter η συγγραφέας και μεταφράστρια Σάρα Ατάσι, με έδρα την Ουαλία, στα τέλη Σεπτεμβρίου. «Η στιγμή που περιμέναμε ήρθε. Η πολιτική τροφοδοτείται από την ποίηση».
Έτσι λοιπόν και η Χοσραβί χρησιμοποιεί τα μακριά, κυματιστά μαλλιά ως σύμβολο στα γεμάτα μεταφορές έργα της. «Σε πολύ νεαρή ηλικία συνειδητοποίησα ότι υπάρχει αυτή η αντίθεση μεταξύ των ιδιωτικών σας χώρων - του σπιτιού σας - και στη συνέχεια των δημόσιων χώρων. Στο σπίτι είσαι ελεύθερος να κάνεις ό,τι θέλεις», δήλωσε σε τηλεφωνική επικοινωνία με το CNN από το Stamford του Κονέκτικατ, όπου ζει πια.
Πριν ξεκινήσει η εξέγερση των γυναικών, τα πράγματα έδειχναν ότι το σκοτάδι της χώρας θα γινόταν όλο και πιο πυκνό. Την τελευταία τετραετία, η κυβέρνηση αύξησε τα μέλη της Αστυνομίας Ηθών, κατά 7.000 άτομα και τον Αύγουστο του 2022, ο πρόεδρος του Ιράν, Εμπραχίμ Ραϊσί υπέγραψε διάταγμα, με το οποίο αυστηροποιούνταν ακόμα περισσότερο ο νόμος για τη χιτζάμπ και την αγνότητα.
Η Χοσραβί είχε τη δική της συνάντηση με την αστυνομία ηθών το 2011 οπότε και κρατήθηκε προσωρινά. Το 2015 μετακόμισε στις ΗΠΑ για να σπουδάσει ζωγραφική.
Τα σουρεαλιστικά, ονειρικά πορτραίτα γυναικών της, τα οποία εμφανίζονται σε επιφάνειες που μοιάζουν με αρχιτεκτονικές προσόψεις, επηρεάστηκαν από τις πεπλατυσμένες προοπτικές και τις σχολαστικές λεπτομέρειες των περσικών μικρογραφιών. Οι γυναίκες στους πίνακες της απεικονίζονται συχνά δεμένες με σκοινιά ή κρυμμένες πίσω από τοίχους. Ωστόσο, διαθέτουν μια επιβλητική παρουσία. Αντιπαραβάλλει τα σχοινιά και τα δεσμά με εκφράσεις ελευθερίας, όπως τα περιστέρια.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι είδαμε στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ένα σπίτι του αθηναϊκού Μεσοπολέμου μετατρέπεται σε εφαλτήριο πολιτισμού
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.