Το σπίτι/ατελιέ του Νίκου Νικολάου στην Αίγινα ανοικτό για το κοινό
Υπήρξε τόπος συνάντησης για καλλιτέχνες και διανοούμενους, όπως ο Γιάννης Μόραλης, ο Χρήστος Καπράλος και ο Οδυσσέας Ελύτης
Το σπίτι/ατελιέ του ζωγράφου Νίκου Νικολάου στην Αίγινα επισκέψιμο για το κοινό
Από τα δωμάτιά του και το κτήμα με τις φιστικιές, τις συκιές, τις ελιές και τα δενδρολίβανα περνούσαν ο Μόραλης, ο Καπράλος και ο Ελύτης για να δουν μαζί με τον οικοδεσπότη τους τη δουλειά του, να απολαύσουν τη δύση του ήλιου, να δειπνήσουν και να συζητήσουν. Και να που το σπίτι-ατελιέ του ζωγράφου Νίκου Νικολάου (1909-1986) στην Αίγινα, ανακαινίσθηκε και είναι πλέον επισκέψιμο για το κοινό. Χτισμένο στην περιοχή Πλακάκια, έγινε από το 1964 μόνιμη κατοικία για τον ζωγράφο και την σύζυγό του Αγγέλα και τακτικός τόπος συνάντησης φιλότεχνων και διανοούμενων.
«Από μικρή θυμάμαι τα καλοκαίρια μου σ’ αυτό το υπέροχο κτήμα στην Αίγινα με τους θείους μας Νίκο και Αγγέλα Νικολάου και τους εκλεκτούς φίλους τους που κάθε βράδυ μαζευόντουσαν στο πεζούλι για να χαρούν το ηλιοβασίλεμα. Ένα σπίτι χειροποίητο, που έχτισε ο Νικολάου σε δικά του σχέδια καθοδηγώντας τους μαστόρους πού να μπει κάθε πέτρα, ο χαρακτηριστικός τοπικός πωρόλιθος» μας λέει η γνωστή γκαλερίστα Δάφνη Ζουμπουλάκη.
Μου διηγείται πως κάθε πρωί από νωρίς κλεινόταν στο ατελιέ του και έκανε χιλιάδες σχέδια. «Όταν άφηνε τα πινέλα του, πήγαινε στην ψαραγορά για να φροντίσει όχι μόνο για το βραδινό τραπέζι αλλά και για τις λατρεμένες του γάτες – και υπήρχαν κάμποσες στο κτήμα! Από το απόγευμα και μετά το σπίτι ζωντάνευε και δεχόταν φίλους της Αίγινας, που ήταν πολλοί. Ποτέ δεν έλειπε ο επιστήθιος φίλος του Γιάννης Μόραλης, ο γείτονας γλύπτης Χρήστος Καπράλος, κάποιες φορές θα πετύχαινες τον μεγάλο μας ποιητή Οδυσσέα Ελύτη ή και τον καλλιτέχνη Ιάσονα Μολφέση και φυσικά, αγαπημένους μαθητές του από την ΑΣΚΤ (όπως οι ζωγράφοι Νεκτάριος Κοντοβράκης και Δημήτρης Κούκος). Νομίζω ότι όλοι τους ερχόντουσαν για την καταπληκτική μαγειρική της θείας μου, η οποία, ως κλασική Ελληνίδα, δεν μοιραζόταν ποτέ τις συνταγές της» εκμυστηρεύεται γελώντας.
Με τον αδερφό της Θοδωρή, στον οποίο ανήκει το σπίτι, και τα ξαδέρφια τους Χριστίνα και Φίλιππο με τα οποία έχουν τη συλλογή των έργων αποφάσισαν να ανοίξουν την κατοικία στο κοινό τιμώντας την επιθυμία της θείας τους να είναι προσβάσιμα αυτά τα έργα τέχνης. Πενήντα δύο δημιουργίες, που διατρέχουν όλη την εικαστική πορεία του ζωγράφου, πίνακες με θέμα τα γυναικεία πορτρέτα αλλά και οι πέτρες που μάζευε από κοίτες ποταμών και ζωγράφιζε. «Νομίζω, όμως, ότι πάνω απ’ όλα αυτό που είχε η θεία Αγγέλα και έχουμε κι εμείς σήμερα στο μυαλό μας ήταν να παραμείνει ο χώρος ανοικτός και φιλόξενος για όλους, όπως υπήρξε πάντα».
Η ανακαίνιση του σπιτιού και του περιβάλλοντος χώρου ξεκίνησε το 2019. Οι παλιοί ξενώνες που φιλοξενούσαν την οικογένεια έχουν πλέον μετατραπεί σε αυτόνομα διαμερίσματα, σύγχρονα εξοπλισμένα και φυσικά, κοσμημένα με έργα του ιστορικού ζωγράφου. Μάλιστα, συμπεριλήφθηκαν στη λίστα με τα 10 καλύτερα ξενοδοχεία της Ελλάδας για το 2020, σύμφωνα με το περιοδικό Conde Nast Traveler. Το πρότζεκτ επιμελήθηκε, φυσικά, το αρχιτεκτονικό γραφείο του Θοδωρή Ζουμπουλάκη, διατηρώντας το ζεστό κλίμα φιλοξενίας για το οποίο φημίζονταν οι ιδιοκτήτες του. Ξεκινώντας από το μπροστινό δωμάτιο του σπιτιού –πρώτο ατελιέ του ζωγράφου, που αργότερα χρησιμοποιούσε ως καθιστικό– και με οδηγό το φωτογραφικό αρχείο και τα προσωπικά βιώματα της οικογένειας, έγινε προσπάθεια να τοποθετηθούν στην αρχική τους θέση τα έργα και τα αντικείμενα που υπήρχαν στον χώρο, ανασυστήνοντας την ατμόσφαιρα στην οποία έζησε ο Νικολάου.
Απέναντι από το κτήμα, το γλυπτό «Αίγινα» του Γιάννη Μόραλη (δωρεά της Πέγκυς Ζουμπουλάκη) στέκει για να θυμίζει τη βαθιά φιλία που συνέδεε τους δύο καλλιτέχνες, αλλά και ως τοπόσημο μιας γειτονιάς με κατοικίες σημαντικών καλλιτεχνών.
INFO:
Οικία/ατελιέ Νίκου Νικολάου
Νίκου Καζαντζάκη 39, Αίγινα
Ανοικτά κάθε Τετ. & Σάβ. 18:30-20:30
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι είδαμε στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ένα σπίτι του αθηναϊκού Μεσοπολέμου μετατρέπεται σε εφαλτήριο πολιτισμού
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.