Η Κατερίνα Κατσιφαράκη κάνει τέχνη με τα «άχρηστα» υλικά της γης στον Κήπο του Μεγάρου
Τα έργα της μας προσκαλούν σε μια βιωματική σύνδεση με το φυσικό χώρο και σε μια αναστοχαστική εμπειρία του εαυτού
![62222-137653.jpg 62222-137653.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/62222-137653.jpg)
![Κατερίνα Κατσιφαράκη, Ακούμπισμα πάνω στην πέτρα Κατερίνα Κατσιφαράκη, Ακούμπισμα (πάνω στην πέτρα)](/images/1074x600/jpg/files/2022-07-13/%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B1__%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%89_%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CF%80%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%B1___2022_c_%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%B7_%CF%83%CE%B2%CE%BF%CF%81%CF%89%CE%BD%CE%BF%CF%85.jpg)
Η Κατερίνα Κατσιφαράκη στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με την έκθεση Songlines
Εφήμερες εγκαταστάσεις και δυσδιάκριτες γλυπτικές παρεμβάσεις από φυσικά υλικά απλωμένα στο γρασίδι και στην πέτρα, αυτόφωτες φωτογραφίες σαν ζωγραφικές τοπιογραφίες μέσα στη βλάστηση, στιγμιαία βίντεο και προβολές χωρίς ήχο: σε μια βιωματική σύνδεση με τον φυσικό χώρο και σε μια εσωτερική και αναστοχαστική εμπειρία του εαυτού επιδιώκει να μας εμπλέξει η νέα έκθεση της Κατερίνας Κατσιφαράκη που επιμελείται η Άννα Καφέτση. Με τίτλο Songlines έρχεται να συντροφεύσει τα βραδινά περάσματά μας από τον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής από τις 14 Ιουλίου έως 18 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για νέες in situ παραγωγές και αναπλαισιώσεις προηγούμενων έργων που διασπείρονται στο φυσικό εκθεσιακό περιβάλλον σε 19 σημεία του Κήπου.
Στην έκθεση θα παρουσιαστεί επίσης σε πρώτη προβολή το νέο ντοκιμαντέρ Do–Nothing Farming 2022 της Δήμητρας Κουζή, το οποίο πλαισιώνει την εγκατάσταση της καλλιτέχνιδας Σβόλοι. Στο βίντεο καταγράφεται η συμμετοχική διαδικασία παραγωγής των σβόλων με σπόρους κηπευτικών και σιτηρών στο εργαστήριο που οργάνωσε για το σκοπό αυτό ο φυσικός καλλιεργητής Παναγιώτης Μανίκης στην Αλαγονία του Ταΰγετου τον Μάιο του 2022.
![Κατερίνα Κατσιφαράκη, Σβόλοι Κατερίνα Κατσιφαράκη, Σβόλοι](/images/w734/jpg/files/2022-07-13/%CF%83%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B9__2022_c_%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%B7_%CF%83%CE%B2%CE%BF%CF%81%CF%89%CE%BD%CE%BF%CF%85.jpg)
Η Άννα Καφέτση για την έκθεση της Κατερίνας Κατσιφαράκη στον Κήπο του Μεγάρου
«Η έκθεση έχει σχεδιαστεί σαν μια ρευστή, χωρίς προκαθορισμένα όρια μεταφορική χαρτογραφία που συνδέει με ένα αόρατο νήμα κίνηση, στάση και τελετουργία. Την επιφάνεια της διασχίζουν σιωπηλές αμέτρητες γραμμικές πορείες, χωρίς ορατή την ανθρώπινη παρουσία, που επαναλαμβάνονται, μοναδικές, παράλληλες ή αενάως διασταυρούμενες, δίχως παύση.
Τα “Μονοπάτια των τραγουδιών” (“Songlines”) στην oνειρική κοσμολογία των Αβορίγινων της Αυστραλίας και οι ζωγραφικές τους χαρτογραφήσεις, που φέρνει στο νου ο δάνειος τίτλος της έκθεσης, διανοίγουν στην ανάγνωση των έργων έναν ευρύ ανθρωπολογικό, διαπολιτισμικό και κοινωνιολογικό ορίζοντα διακειμενικότητας και μαζί ατέρμονες δρόμους της γης και θαλάσσιες οδούς μετατοπίσεων και μετανάστευσης μέσα στον μακρύ χρόνο, που διασταυρώνονται με το σήμερα.
![Κατερίνα Κατσιφαράκη, Ανατομία του αεικίνητου Κατερίνα Κατσιφαράκη, Ανατομία του αεικίνητου](/images/w734/jpg/files/2022-07-13/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%B1_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%B1%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%85__2017_c_%CE%B5%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B7_%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%87%CF%89%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%B7_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%B4%CE%BF%CF%82.jpg)
Στον πραγματικό χώρο, η μετάβαση από τις σιωπηλές Διαδρομές που προβάλλονται στο κέντρο του Κήπου, στη Στάση, ένα αρχετυπικό νομαδικό ενδιαίτημα, στο ενδιάμεσο κίνησης και παύσης, μας μεταφέρει σε μια σειρά τελετουργικών έργων. Ανοίγει με τον κυκλικό εκστατικό Χορό, το μόνο έργο της έκθεσης με ήχο μπροστά στο όριο του φράχτη, προτού περάσουμε μέσα από την εξαγνιστική λευκότητα της Προσφοράς –και του θυμιάματος–, στην ιερή περιοχή του κομβικού έργου Σβόλοι. Στο ενδιάμεσο έργα-συμβάντα που υποβάλλουν τη “φωτεινή στιγμή”: μια έκπληξη, ένα παιχνίδισμα, έναν φεγγίτη προς τον ουρανό.
![Κατερίνα Κατσιφαράκη, Χορός Κατερίνα Κατσιφαράκη, Χορός](/images/w734/jpg/files/2022-07-13/%CF%87%CE%BF%CF%81%CE%BF%CF%82__2021_c_%CE%B5%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B7_%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%87%CF%89%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%B7_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%B4%CE%BF%CF%82.jpg)
Με την έκθεση στον Κήπο του Μεγάρου και την εφήμερη κατοίκηση στο δημόσιο χώρο, η καλλιτέχνις επιστρέφει εκεί όπου ανήκει, στο ύπαιθρο και στην κοινότητα. Παρατηρεί επί τόπου και συλλέγει τα υλικά και τις μεταφορές της. Συγκροτεί αρχείο κινούμενων σημειώσεων και εικόνων. Μεταφέρει σπόρους, ρίζες και “νεκρές φύσεις” από άλλους τόπους και χρόνους. “Μεταφυτεύει”, διασταυρώνει, προετοιμάζει υπομονετικά, με χειρωνακτικό μόχθο, τη δημιουργική μεταμόρφωση. Με ταπεινότητα και διακριτικές παρεμβάσεις στο τοπίο. Άλλοτε ως συναισθηματική παρατήρηση και σχόλιο και άλλοτε ως άμεση καλλιτεχνική χειρονομία υφαίνει μια οικο-ποιητική του ελάχιστου που ανακυκλώνει τα “άχρηστα” υλικά της γης (ξερά φύλλα και φλοιούς, κομμένους κορμούς και κλαδιά), καλλιεργεί τη διαφορετικότητα και τη συνύπαρξη με το αν-ανθρώπινο και άλλες μορφές ζωής, ενσωματώνει στην καλλιτεχνική διαδικασία την κοινοτική δράση και συμμετοχική εκμάθηση νέων στρατηγικών αναγεννητικής συν-δημιουργίας με τη φύση.
![Κατερίνα Κατσιφαράκη, Προσφορά Κατερίνα Κατσιφαράκη, Προσφορά](/images/w734/jpg/files/2022-07-13/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B1__2022_c_%CE%B5%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B7_%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%87%CF%89%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%B7_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%B4%CE%BF%CF%82.jpg)
Η φύση και η κίνηση/βάδιση παραμένουν πάντα στα έργα της Κατερίνας Κατσιφαράκη πηγή ποιητικής σκέψης και αυθεντικού αισθήματος».
Λίγα λόγια για την Κατερίνα Κατσιφαράκη
Γεννημένη στην Αθήνα το 1970, σπούδασε στην Α.Σ.Κ.Τ. και στο D.A.I. στην Ολλανδία. Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις, residencies και περφόρμανς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Διαμόρφωσε και πραγματοποίησε in situ εγκαταστάσεις σε διάφορους χώρους: Πρώτη Τελευταία και Παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη (Κρήτη), Μουσείο Μπενάκη/ΝΗ.Μ.Α. (Αθήνα), Rencontres Internationales Al Maken d’Art Actuel (Tυνησία), Libby Sacer Foundation, Μουσείο της Γιουγκοσλαβίας-Μουσείο της 25ης Μαΐου, Studentski Kulturni Centar, Outdoors Touring Balkan Project (Σερβία), Villa Weiner (Γερμανία), Nomadic/Topos/Athena, Akademietheater της Ουτρέχτης, Μουσείο της Κεντρικής Βοημίας στο Ροστόκυ της Τσεχίας, El Estudio Ammeba κ.ά. Έχει εργαστεί ως εκπαιδευτικός στην Αρχιτεκτονική του Πολυτεχνείου Κρήτης, στο Κολλέγιο Αθηνών και σε δημόσια σχολεία.
INFO:
Kατερίνα Κατσιφαράκη, Songlines
Επιμέλεια: Άννα Καφέτση
Κήπος Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη
Διάρκεια έκθεσης: 14.07.2022 – 18.09.2022
Εγκαίνια: 14.07.2022 | 20:00
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά μετά τη δύση του ήλιου έως 23:00
Είσοδος ελεύθερη
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.