- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Καταρίνα Φριτς: Ο Χρυσός Λέων της Μπιενάλε της Βενετίας στη Συλλογή Γ. Οικονόμου
Στην πρώτη της έκθεση στην Ελλάδα δείχνει πρόσφατα γλυπτά αλλά και πρώιμα έργα της από τις αρχές της δεκαετίας του 1980
Η Καταρίνα Φριτς εκθέτει στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου
Με τις ιδιαίτερες φόρμες που σφυρηλατεί και βάφει σε έντονα χρώματα, έχει αναπτύξει ένα συγκεκριμένο γλυπτικό λεξιλόγιο που περιλαμβάνει μια τυπολογία καθημερινών αντικειμένων, ζώα και ανθρώπους, αλλά και εγκαταστάσεις βασισμένες στο μυθολογικό και σουρεαλιστικό. Έχοντας διακριτή παρουσία στην εικαστική σκηνή από τις αρχές του 1980, η Καταρίνα Φριτς έλαβε πριν από λίγο καιρό την πλέον διάσημη καλλιτεχνική διάκριση διεθνώς, τον Χρυσό Λέοντα για το σύνολο του έργου της στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας (από κοινού με την Σεσίλια Βικούνια). Είναι, λοιπόν, τουλάχιστον ευτυχής συγκυρία που από τις 18 Ιουνίου θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε πρόσφατα αλλά και παλιότερα γλυπτά της καθώς και να την συναντήσουμε στον χώρο της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου στο Μαρούσι. Λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσής της, συγκεκριμένα στις 11:00, η Γερμανίδα καλλιτέχνιδα θα συνομιλήσει με την επιμελήτρια της έκθεσης Τζέσικα Μόργκαν και τη διευθύντρια της συλλογής, Σκάρλετ Σμάτανα (απαραίτητη η κράτηση θέσης στο info@economoucollection.com).
Η Καταρίνα Φριτς και το έργο της
Αυθεντία στην ανάπτυξη κλίμακας, η Φριτς είναι γνωστή για το στήσιμο της δουλειά της με τρόπους που απαιτούν την προσοχή μας, αφήνοντας συνήθως μια αίσθηση εσωτερικής οπτικής αντήχησης ή μιας μυστηριώδους αίσθησης (gestalt) που ο θεατής βρίσκει δύσκολο να απορρίψει ή να ξεχάσει. Για την πρώτη παρουσίαση της δουλειάς της στην Ελλάδα επίλεξε να δείξει πρόσφατα γλυπτά δίπλα σε μερικά από τα πρώτα της έργα που έκανε κατά τη διάρκεια και λίγο μετά το τέλος των σπουδών της στην Ακαδημία Τεχνών του Ντίσελντορφ στις αρχές της δεκαετίας του 1980.
Η ίδια έχει πει «Ποτέ δεν αντιμετωπίζω μια έκθεση απλώς ως μια ακολουθία έργων αλλά πάντα κοιτώ την μεγάλη εικόνα». Κάθε έργο της έκθεσης επιλέχθηκε για αυτό το συνολικό περιβάλλον. Στο ισόγειο βρίσκονται τρία έργα, τα Ei / Egg, Laterne / Lantern και Schädel / Skull, τα οποία έγιναν το 2017 και είναι προορισμένα να εκτίθενται μαζί με τον τρόπο που η καλλιτέχνιδα συνηθίζει να ομαδοποιεί τα έργα της, βάση ιδεών, χρωμάτων και μορφών, δημιουργώντας έτσι στην πράξη τους δικούς τους συσχετισμούς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έργα που είναι απατηλά απλά στη σύλληψή τους (μια φυσική μορφή, ένα φωτιστικό που μοιάζει εποχής και ένα οικείο σύμβολο της θνησιμότητας) περιπλέκουν το ένα το άλλο, δημιουργώντας μετατοπίσεις στα πιο οικεία νοήματα τους, ενώ παράλληλα εισάγουν εντελώς καινούριους συνειρμούς.
Στον δεύτερο όροφο, η Φριτς επιδιώκει να προκαλέσει συνειρμούς με αφετηρία την πλούσια ναυτική ιστορία του ελληνικού λαού αλλά και το προσωπικό της ενδιαφέρον για τις ιστορίες, τα όνειρα και τα πλάσματα του βυθού. Το έντονα πορτοκαλί Oktopus / Octopus (2008) στέκεται σαν δείγμα σε ένα τρίποδο λευκό τραπέζι, αλλά παρά το ότι βρίσκεται «έξω από τα νερά του» το μυθικό αλλά υπαρκτό πλάσμα συνεχίζει να συσφίγγει με το υψωμένο πλοκάμι το σώμα ενός μαυροντυμένου δύτη. Η θρυλική ευφυΐα του ζώου και ο χαμαιλεοντισμός του που το κάνει να προσαρμόζεται στο χρώμα του περιβάλλοντός του υποδηλώνουν το χταπόδι, και όχι τον άνθρωπο, ως πραγματικό νικητή στο πεδίο της θάλασσας. Αυτή η εντύπωση επιβεβαιώνεται και από την παρακείμενη μεγέθυνση ενός χαρακτικού του 19ου αιώνα που απεικονίζει έναν δύτη που βρήκε το σώμα μιας επιβάτιδας σε ένα ναυάγιο ατμόπλοιου. Ενώ τα χέρια της γυναίκας είναι διπλωμένα στο πάτωμα, τα χέρια του έκπληκτου δύτη είναι σηκωμένα σε ένδειξη σοκ, δημιουργώντας έτσι ένα κύμα χειρονομιών και δράσης κατά μήκος μιας σεξουαλικά φορτισμένης εικόνας.
Η Φριτς αντιμετώπισε την έκθεση αυτή ως μια ευκαιρία να εξερευνήσει ένα θέμα που την ενδιαφέρει σταθερά, το λυκόφως, τις αμφίβολες, ευμετάβολες και ασταθείς διαθέσεις, τα οράματα και τις ψυχικές καταστάσεις που έρχονται τη στιγμή που η μέρα γίνεται νύχτα. Ανάμεσα στις επιρροές της είναι η δουλειά του Τζόρτζιο ντε Κίρικο (που γεννήθηκε, ίσως όχι τυχαία, στο Βόλο, στην Ελλάδα, το 1888). Ο δραματικός τρόπος με τον οποίο ο Ντε Κίρικο απομονώνει τα τοπία των μορφών ανακαλείται στην έκθεση της διάσημης γλύπτριας στον τρίτο όροφο, όπου κάθε ξεχωριστό αντικείμενο παίρνει τα χαρακτηριστικά ενός συμβόλου. Η ίδια έχει πει: «Σκέφτομαι με εικόνες». Η παρουσίαση της δουλειάς της στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου φέρνει μαζί εικόνες στις οποίες συναισθήματα, αναμνήσεις, ιστορίες και εμπειρίες ξεπερνούν το υποκειμενικό και παράγουν μία αφθονία κοινών συνειρμών και ερμηνειών.
Την έκθεση επιμελείται η Τζέσικα Μόργκαν σε στενή συνεργασία με την καλλιτέχνιδα και τη Σκάρλετ Σμάτανα και θα συνοδεύεται από έκδοση με κείμενα της Μόργκαν και της Ζακλίν Μπέρκχαρντ.
INFO:
Katharina Fritsch
Συλλογή Γιώργου Οικονόμου, λεωφόρος Κηφισίας 80, Μαρούσι
Εγκαίνια Σάββατο 18 Ιουνίου, 12-8μμ
Διάρκεια έκθεσης: μέχρι τον Μάρτιο 2023
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 10:00-18:00, Τετάρτη 10:00-20:00, Κυριακή 19 Ιουνίου, 12:00-20:00
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Ο καλλιτέχνης μάς μυεί στη βεξιλολογία μέσα από την έκθεση Waving Through Folklore
Μεταξύ άλλων, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με αφορμή την επέτειο των 100 ετών από την έκδοση του πρώτου «Μανιφέστου του Σουρεαλισμού
Η έκθεση φιλοξενείται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στην Αθήνα
Μιλήσαμε με την εικαστικό για το δαιδαλώδες ασπρόμαυρο installation που εγκαινιάζει αύριο
Ποιες εκθέσεις κάνουν εγκαίνια αυτές τις μέρες σε μεγάλα μουσεία και γκαλερί της Αθήνας
«Η αρχαία ελληνική τέχνη διδάσκει την αρμονία, που είναι το ζητούμενο στη ζωή και την τέχνη»
Oκτώ τουλάχιστον συντηρητές εργάζονται για χρόνια
Εκτίθενται έργα των Ηλία Μακρή, Ανδρέα Πετρουλάκη και Στάθη Σταυρόπουλου («Στάθης»)
Γνωστός για τα πορτρέτα του και για τις σκηνές από το Camden Town στο βόρειο Λονδίνο
Στην γκαλερί Donopoulos International Fine Arts, «ακούγονται» τραγούδια που κάποιοι τα χορεύουν ακόμα στο μπαρ Berlin
Παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα του δημιουργού που αγαπούσε τον σουρεαλισμό
Ο καλλιτέχνης που έχει χαρακτηριστεί ως το «Φάντασμα της Παλιάς Αμερικής»
Οι εκθέσεις που ξεχωρίσαμε σε 3 γκαλερί και ένα μεγάλο μουσείο της Αθήνας
Επιλεγμένοι ελληνικοί μύθοι, συναντούν τα ακραία ξεσπάσματα της φύσης
Η μόνιμη συλλογή εμπλουτίζεται, ενώ έχουν προγραμματιστεί σημαντικές περιοδικές εκθέσεις
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.