- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
O Andreas Siekmann και οι ιδιωτικοποιήσεις στην πρώην Ανατολική Γερμανία
Οι ιδιωτικοποιήσεις των επιχειρήσεων της πρώην ΛΔΓ με τη ματιά ενός καλλιτέχνη
Ο Andreas Siekmann και η έκθεση «Ενέχυρο, καταπίστευση και το αόρατο χέρι. Σελίδες από μια ιστορία της Treuhandanstalt» στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Το 2007, στη δεύτερη παρουσία του στην Ντοκουμέντα στο Κάσελ συμμετείχε με το έργο «Το αποκλειστικό - Η πολιτική του αποκλεισμένου τετάρτου», ενώ την ίδια χρονιά στο πλαίσιο του Munster Sculpture Project, τη διοργάνωση που κάθε δέκα χρόνια μετατρέπει τη γερμανική πόλη σε υπαίθρια γλυπτοθήκη, συνέθλιψε 13 φιγούρες Buddy bear και με τα υπολείμματα δημιούργησε μια μπάλα που τοποθέτησε, μαζί με την πρέσα, μπροστά στο μπαρόκ παλάτι Erbdrostenhof.
Ο δημόσιος χώρος και η εμπορευματοποίησή του βρίσκονται σταθερά στην πυξίδα των αναζητήσεων του Αντρέας Ζίκμαν. Στο πλαίσιο του εορτασμού των 70 χρόνων του Ινστιτούτου Γκαίτε στην Αθήνα, ο 61χρονος Γερμανός έρχεται στα μέρη μας με ένα από τα πιο γνωστά και πολυσυζητημένα του πρότζεκτ. Με όχημα το μέσο της χαρακτικής και την αισθητική του πολιτικού κονστρουκτιβισμού της δεκαετίας του 1920, στο έργο με τίτλο «Ενέχυρο, καταπίστευση και το αόρατο χέρι. Σελίδες από μια ιστορία της Treuhandanstalt» ασχολείται με τους μηχανισμούς της αγοράς και τις πολιτικές διεργασίες στις οποίες βασίστηκε η οικονομική αναδιάρθρωση της Ανατολικής Γερμανίας μετά τη γερμανική επανένωση, αναδεικνύοντας μια άλλη οπτική στη συζήτηση για τη δημόσια περιουσία.
Το έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2005 κερδίζοντας την προσοχή, περιγράφει τη διαδικασία μετατροπής των επιχειρήσεων λαϊκής ιδιοκτησίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας σε ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες της επανενωμένης Γερμανίας. Ως κέντρο συντονισμού αυτής της μεγάλης κλίμακας διαδικασίας ιδιωτικοποίησης ιδρύθηκε η λεγόμενη Treuhandanstalt και μέσα σε τρεισήμισι χρόνια ιδιωτικοποιήθηκαν ή έκλεισαν συνολικά 13.500 ανατολικογερμανικές επιχειρήσεις. Η μετατροπή τους σε κεφαλαιουχικές εταιρείες θεωρήθηκε στην ουσία ως ένα ενέχυρο, μια προϋπόθεση ώστε το αόρατο χέρι της οικονομίας της αγοράς να φέρει ένα νέο οικονομικό θαύμα.
Σε μια σειρά από ασπροκόκκινες φρίζες, που θα παρουσιαστούν στο μορφωτικό ίδρυμα της οδού Ομήρου σε μια ελαφρώς τροποποιημένη εκδοχή και με τα κειμενικά τους στοιχεία μεταφρασμένα στα ελληνικά, ο Βερολινέζος δημιουργός επιχειρεί να εκφράσει με καλλιτεχνικά μέσα πολιτικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων και οικονομικές δομές εξουσίας. Εξετάζει ένα σημαντικό γεγονός της πρόσφατης γερμανικής ιστορίας και, παράλληλα, καταθέτει τη δική του ματιά και ερωτήματα στη συζήτηση για τη δημόσια περιουσία – ένα θέμα και με ελληνικό ενδιαφέρον.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του συμποσίου New Old Properties, σε επιμέλεια της Μαρίνας Φωκίδη και σχεδιασμό της Ελένης Σπυριδάκη.
Λίγα λόγια για τον Αντρέας Ζίκμαν
Γεννημένος το 1961 στο Χαμμ, σπούδασε στην Ακαδημία Τέχνης του Ντύσελντορφ και ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Δουλεύει με διάφορα καλλιτεχνικά μέσα, όπως το σχέδιο, τη ζωγραφική, το φιλμ, αλλά και με παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο. Έργα του έχουν παρουσιαστεί στην 50ή Μπιενάλε της Βενετίας (2003), στις documenta 11 (2002) και documenta 12 (2007) και στη Διεθνή Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Νότιας Αμερικής (2017). Στις πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις του συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων οι: Potosí-Prinzip (2010/11) στο Μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη και το Εθνικό Μουσείο Τέχνης στη Λα Πας της Βολιβίας, Heads (2021) στην γκαλερί Barbara Weiss στο Βερολίνο και Potosí-Prinzip – Archiv (2021) στο Haus der Kulturen der Welt στο Βερολίνο.
INFO
Andreas Siekmann, Ενέχυρο, καταπίστευση και το αόρατο χέρι. Σελίδες από μια ιστορία της Treuhandanstalt
Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, 210 36 61 000
Εγκαίνια: Πέμπτη 5 Μαίου 2022, 16:00
Διάρκεια έκθεσης: έως 22 Μαίου
Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα-Πέμπτη 9:00-20:00, Παρασκευή 9:00-16:00, Σάββατο 9:00-14:00
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι θα δούμε στην ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στον IANO η παρουσίαση του δίγλωσσου λευκώματος AGGELIKA KOROVESSI Γλυπτική / Sculpture
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση
Η Αμερικανίδα επιμελήτρια έχει αναγνωριστεί για το έργο της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σικάγο
Διίστανται οι απόψεις για την ερμηνεία του - Tα σχόλια στα social media
Έργα τέχνης ζεσταίνουν τις καρδιές των επισκεπτών και γίνονται παράθυρα ελπίδας και χαμόγελα σε στιγμές αγωνίας
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.