- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Στην ίδια πόλη: Η πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη στο Εβραϊκό Μουσείο
Η πρώτη από μια τριλογία εκθέσεων για τη Θεσσαλονίκη στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα εστιάζει στον πολιτισμό
Στην ίδια πόλη. Χριστιανοί και Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη: μια έκθεση για την πολιτιστική ζωή στη Θεσσαλονίκη στις αρχές του 20ου αιώνα
Κοντεύουν οκτώ δεκαετίες από την εποχή που η εικόνα της Θεσσαλονίκης θα άλλαζε για πάντα. Ήταν το 1943 όταν οι συρμοί από τον σιδηροδρομικό σταθμό θα έφευγαν γεμάτοι για το κέντρο εξόντωσης Άουσβιτς-Μπίρκεναου και οι περισσότεροι από τους 45.000 και πλέον Εβραίους απελαθέντες που επέβαιναν δεν θα επιζούσαν για να ξαναδούν τον αγαπημένο τους τόπο. Επιδιώκοντας να αναδείξει την ατμόσφαιρα της πόλης στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα, η έκθεση «Στην ίδια πόλη. Χριστιανοί και Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη», που μόλις εγκαινιάστηκε στο Εβραϊκό Μουσείο της συμπρωτεύουσας, αναζητά πρόσωπα και οικογένειες που μοιράστηκαν τον πολιτισμό της εποχής τους ανεξάρτητα από τη θρησκεία τους.
Είναι, μάλιστα, το ξεκίνημα μιας εκθεσιακής τριλογίας που μέσα από ανέκδοτες φωτογραφίες, έγγραφα και αντικείμενα θα προσεγγίσει την ιστορία της πόλης εστιάζοντας επιπλέον στην εκπαίδευση και τον αθλητισμό (με το σχετικό αφιέρωμα από τον Μάιο στη Φιλόπτωχο Αδελφότητα Ανδρών Θεσσαλονίκης) καθώς και στους θεσμούς και τη λειτουργία των κοινοτήτων, το εμπόριο, την επιχειρηματικότητα, τις εκδόσεις, τον Τύπο και τις προσωπικότητες της Θεσσαλονίκης (τον Οκτώβριο 2022 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης).
Την έκθεση συνδιοργανώνουν η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, το Αρχείο Γεωργίου Κωνσταντινίδη και το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και αφετηρία της υπήρξε η έρευνα της Έδρας Εβραϊκών Σπουδών στα αρχεία του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης για τους Εβραίους μαθητές του. Μέσα σε 28 χρόνια (1915-1943), από την ίδρυση του ωδείου έως τον εκτοπισμό των Εβραίων, έφηβοι και νέοι από εκατοντάδες εβραϊκές οικογένειες διάβηκαν την πόρτα του για να σπουδάσουν μουσική και να δώσουν ποιότητα στη ζωή τους. Κανείς τους δεν θα περίμενε το φρικτό τέλος στο Άουσβιτς.
Μέσα από φωτογραφίες, προγράμματα, αφίσες, εισιτήρια, διαφημίσεις, αντικείμενα, έγγραφα και εφημερίδες, που αφορούν σε μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, και εν γένει σε πολιτιστικές δραστηριότητες της περιόδου αναδύεται μια εικόνα για την πολιτιστική δραστηριότητα στην Θεσσαλονίκη του χθες και ειδικότερα η ζωή της αστικής τάξης της. «Ένας κόσμος στον οποίο τα κοινά κοινωνικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά δεν είχαν λιγότερη σημασία από τη θρησκευτική ταυτότητα», όπως σημειώνουν οι επιμελητές Γιώργος Αντωνίου (ΑΠΘ), Σταύρος Ζουμπουλάκης (Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων), Γιώργος Κωνσταντινίδης (Αρχείο Γ. Κωνσταντινίδη) και Ευάγγελος Χεκίμογλου (Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης). «Χριστιανοί, εβραίοι και μουσουλμάνοι, παρακολουθούσαν παραστάσεις, συναυλίες και σπούδαζαν μουσική. Ακόμη και για τους τρόφιμους των ορφανοτροφείων, η ενασχόληση με τη μουσική παιδεία εθεωρείτο πρωτεύουσα ανάγκη και οι αρμόδιοι αισθάνονταν την υποχρέωση να μετακαλούν μουσικούς διδασκάλους από το εξωτερικό».
Την έκθεση εγκαινίασε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη σημειώνοντας ότι «η έρευνα αναδεικνύει την πληθώρα των κοινών σημείων αναφοράς σε όλα τα επίπεδα και τις ποικίλες πτυχές της καθημερινότητας και της κοινωνικής ζωής, τα οποία υπερίσχυαν των όποιων διαφορών και επέτρεπαν την ομαλή συνύπαρξη και ευημερία των κατοίκων. Όλα αυτά αποκτούν ιδιαίτερο εννοιολογικό και συναισθηματικό βάρος και αξία υπό το πρίσμα των μετέπειτα ιστορικών εξελίξεων και ιδιαίτερα του δράματος των στρατοπέδων, που βίωσε ο εβραϊκός πληθυσμός της Θεσσαλονίκης. Ποιος μπορούσε να φανταστεί, όταν σπούδαζε τις παρτιτούρες στο Κρατικό Ωδείο ότι θα ακολουθούσε το Άουσβιτς και ότι η σπουδή της μουσικής θα λειτουργούσε σε κάποιες περιπτώσεις λυτρωτικά για τις φοβερές μέρες που έζησαν εκεί; Σήμερα, ανακαλούνται ισχυροί συνειρμοί σε αναφορά προς τα οδυνηρά γεγονότα που βλέπουμε δυστυχώς να εκτυλίσσονται, για μια ακόμη φορά, στην ευρύτερη γειτονιά μας. Η πολιτιστική κληρονομιά των λαών καταστρέφεται, μέσα στο παιχνίδι ενός ολέθριου πολέμου για να εξαφανιστούν ταυτότητες και μνήμες».
INFO:
«Στην Ίδια Πόλη. Χριστιανοί και Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη»
Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Αγίου Μηνά 11, 2310 250406
Διάρκεια έκθεσης: μέχρι 15 Απριλίου 2022
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στον IANO η παρουσίαση του δίγλωσσου λευκώματος AGGELIKA KOROVESSI Γλυπτική / Sculpture
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση
Η Αμερικανίδα επιμελήτρια έχει αναγνωριστεί για το έργο της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σικάγο
Διίστανται οι απόψεις για την ερμηνεία του - Tα σχόλια στα social media
Έργα τέχνης ζεσταίνουν τις καρδιές των επισκεπτών και γίνονται παράθυρα ελπίδας και χαμόγελα σε στιγμές αγωνίας
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.