Εντοπίστηκε ο ναός του Ηρακλή των Γαδείρων στην Ισπανία;
Ερευνητές από τη Σεβίλλη υποστηρίζουν ότι το μνημειακό οικοδόμημα που εντόπισαν στον κόλπο του Κάδιθ μπορεί να λύνει ένα αίνιγμα αιώνων
Ναός Ηρακλή των Γαδείρων: Ισπανοί ερευνητές θεωρούν ότι τον εντόπισαν στον κόλπο του Κάδιθ
Σπουδαίο προσκύνημα στην αρχαιότητα, υπήρξε ο τόπος όπου σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Ιούλιος Καίσαρας έκλαψε πικρά μπροστά σε μια αναπαράσταση του Μεγάλου Αλεξάνδρου και όπου ο Καρχηδόνιος στρατηγός Αννίβας έκανε προσφορές μετά από νικηφόρα μάχη του. Ο λόγος για τον περίφημο ναό του Ηρακλή των Γαδείρων, τον οποίο ιστορικοί και αρχαιολόγοι αναζητούν επί αιώνες.
Σύμφωνα με την εφημερίδα El Pais, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Σεβίλλης και το Ανδαλουσιανό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Κληρονομιάς στην Ισπανία υποστηρίζουν ότι έχουν εντοπίσει την περιοχή όπου βρισκόταν ο περίφημος ναός στην Ανδαλουσία.
Όλα ξεκίνησαν από την έρευνα του υποψήφιου διδάκτορα Ρικάρντο Μπελιθόν για την διατριβή του, μέσα από την οποία επεδίωκε να ιχνηλατήσει το απώτερο παρελθόν του κόλπου του Κάδιθ με τις ελώδεις εκτάσεις και τη λαβυρινθώδη ακτογραμμή που σμίλεψαν καταιγίδες και παλιρροϊκά κύματα και να απαντήσει στο ερώτημα του ιστορικού και περιηγητή του 18ου αιώνα Αντόνιο Πονθ για τα όρια της θάλασσας και της στεριάς στην εν λόγω περιοχή.
Χρησιμοποιώντας για την έρευνά του ελεύθερο λογισμικό και τεχνολογία ψηφιακής μοντελοποίησης εδάφους εντόπισε ίχνη ενός μνημειώδους οικοδομήματος στο Κάνιο ντε Σάνκτι Πέτρι, ένα ρηχό κανάλι στον κόλπο του Κάδιθ μεταξύ των πόλεων Τσικλάνα ντε Φροντέρα και Σαν Φερνάντο.
Καθώς οι αρχαίες πηγές χωροθετούν το ιερό σε «ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, σε επαφή με τη θάλασσα, που υπόκειται στις παλίρροιες» και όπου πρέπει να υπήρχαν λιμενικές εγκαταστάσεις, οι ειδικοί θεωρούν πως το τεράστιο ελώδες κανάλι όπου δεσπόζει η νησίδα με το κάστρο του Σάνκτι Πέτρι θα πρέπει να θεωρείται μια προφανής περιοχή για να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους. Άλλωστε, εδώ και δύο αιώνες η περιοχή τροφοδοτεί την αρχαιολογική σκαπάνη με σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα - μεγάλα μαρμάρινα και χάλκινα γλυπτά Ρωμαίων αυτοκρατόρων και αγαλματίδια της φοινικικής περιόδου.
Το ορθογώνιο κτίσμα που εντοπίστηκε έχει διαστάσεις 300 επί 150 μέτρα, βρίσκεται τρία με πέντε μέτρα κάτω από το νερό και φαίνεται να ανταποκρίνεται στην εικόνα ενός σπουδαίου φοινικικού μνημείου. Σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, στο συγκρότημα υπήρχε βωμός όπου έκαιγε άσβεστη φλόγα και η πρόσβαση γινόταν από είσοδο που όριζαν δύο στήλες, στην προμετωπίδα της οποίας αναπαρίσταντο οι άθλοι του Ηρακλή. Ωστόσο, παρότι η σχετική έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δύο χρόνια, θα χρειαστεί πολύ δουλειά ακόμα για να επιβεβαιωθεί ή όχι η υπόθεση, με δεδομένες και τις δυσκολίες που συνεπάγεται το ενάλιο πεδίο.
Η μοντελοποίηση της αρχαίας ακτογραμμής του Κάδιθ δεν αποκάλυψε μόνο τον πιθανό ναό του Ηρακλή / Μελκάρτ, αλλά και ένα εσωτερικό λιμάνι ή αποβάθρα νοτίως του ναού, που ήταν ζώνη πλημμύρας μέχρι πριν από περίπου δύο αιώνες, και μια σημαντική εγκατάσταση κατά μήκος της ακτής με διάφορα κτίρια κυρίως της ρωμαϊκής περιόδου. «Είναι μεγαλύτερο από την επιφάνεια του Gades και το μέγεθός του θα μπορούσε να αλλάξει την εικόνα που είχαμε μέχρι τώρα για το πώς ήταν ο κόλπος», ανάφερε ο Αντόνιο Σάεθ Ρομέρο, καθηγητής στο τμήμα Προϊστορίας και Αρχαιολογίας, ο οποίος επίσης συμμετείχε στην έρευνα.
Δεν συμμερίζονται, πάντως, όλοι την εκτίμηση ότι το περίφημο ιερό μπορεί να βρίσκεται στο συγκεκριμένο σημείο. Σε έρευνά του το 2020, ο Αντόνιο Μοντερόσο-Τσέκα, καθηγητής στο τμήμα Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Κόρδοβας, είχε απορρίψει την πιθανότητα να εντοπίζεται αυτό στο Σάνκτι Πέτρι λόγω ορογραφικών αλλαγών και έλλειψης νέων στοιχείων. Ο ίδιος θεωρεί πώς ο ναός θα είχε χτιστεί στον λόφο των Μαρτύρων του Σαν Φερνάντο που, επίσης, ήταν νησί στο παρελθόν.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ο καλλιτέχνης επιχειρεί μια τολμηρή και πρωτότυπη μεταγραφή του εικονογραφικού κόσμου του Dürer.
Το έργο απεικονίζει μια επικείμενη καταιγίδα πάνω από τη Βενετία
Ο σπουδαίος ζωγράφος, σκηνογράφος και ενδυματολόγος μιλάει για τη ζωή του, με αφορμή την έκθεση «Το βλέμμα» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Ανδρέας Πετρουλάκης, Ηλίας Μακρής και Στάθης Σταυρόπουλος θα εκθέσουν τα έργα τους στο Maliotis Cultural Center
Η έκθεση εξετάζει θέματα αλλαγής και μεταμόρφωσης, αναστοχαζόμενη την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη, η οποία συνδέεται άρρηκτα με το πλούσιο πολιτιστικό και μουσικό περιβάλλον του Βερολίνου
Στον Βόλο στήθηκε το Paddocks, μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης, που εμπνέεται από τα άλογα
Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Iamart
Η έκθεση «Cycladic Blues» ξεκινάει στις 5 Ιουνίου
Μια βόλτα στα μουσεία και τις γκαλερί του κέντρου
Στο MOMus Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λαμπυρίζουν αστέρια
Mε δυο σημαντικές εκθέσεις εγκαινιάζεται το έτος στην ΕΠΜΑΣ
Η εικαστικός μελετά την πόλη εδώ και χρόνια και την αποτυπώνει στις υδατογραφίες της
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα αφηρημένης ζωγραφικής (ακρυλικών σε καμβά), φωτογραφίες και το σύνολο των βιβλίων ποίησης και πεζογραφίας του καλλιτέχνη
Μία αναπάντεχη έκθεση με άγνωστες προσωπογραφίες γυναικών που είχαν χρήματα, αλλά οχι τίτλους
Ανακαινισμένα μουσεία, καινοτόμες Μπιενάλε κι επικές αναδρομικές εκθέσεις, σε μια χρονιά που υπόσχεται να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης
Το Εθνικό Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων αναμένεται να ανοίξει το 2026
Μετά την κλοπή του διάσημου πίνακα το 1969
Η έκθεση «Συλλογικά νήματα: Η Anna Andreeva στο εργοστάσιο μεταξιού "Κόκκινη Ρόζα"» παρουσιάζεται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.