- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
Ντένη Θεοχαράκη: «Η ματιά έχει ασύλληπτη δύναμη»
Μια έκθεση ζωγραφικής που αποτυπώνει τη Σιωπή της Ματιάς
![4754-202316.jpeg 4754-202316.jpeg](/images/120x120/3/jpeg/sites/default/files/contributor/4754-202316_0.jpeg)
![2020_ladi_se_xylini_epifaneia_86h130.jpg 2020_ladi_se_xylini_epifaneia_86h130.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/12/02/2020_ladi_se_xylini_epifaneia_86h130.jpg)
Συνέντευξη με την Ντένη Θεοχαράκη με αφορμή την έκθεσή της Η Σιωπή της Ματιάς, που παρουσιάζεται στην Evripides Art Gallery.
Ταξιδεύει σε προορισμούς και διαδρομές πέρα από τις συνηθισμένες που προτείνουν οι τουριστικοί οδηγοί. Περιπλάνηση και παρατήρηση, εμπειρία και βίωμα, συγχρωτισμός με τους ανθρώπους και τα τοπία και ύστερα επιστροφή στη βάση.
Οι φωτογραφίες που συλλέγει η Ντένη Θεοχαράκη κατά τη διάρκεια αυτών των διακτινισμών της, στην Ανατολή ως επί το πλείστον, δεν αποτελούν απλά πειστήρια ή τεκμήρια παρουσίας, όπως οι λήψεις που αποθηκεύουν οι ταξιδιώτες σε άλμπουμ ή στα screen saver των υπολογιστών τους, προκειμένου ανά πάσα στιγμή να ανακαλούν αναμνήσεις χιλιομέτρων.
Απεναντίας, η Θεοχαράκη επεκτείνει αυτού του είδους τις μνήμες, μεταλλάσσοντάς τες σε ζωγραφική που μέσα της εμπεριέχει θραυσματικά ενσταντανέ, που διαθέτουν ξεχωριστή αυτονομία. Στη Σιωπή της Ματιάς, την τελευταία της δουλειά που παρουσιάζεται στην Evripides Art Gallery, φωτογραφίες που έγιναν πίνακες και πίνακες που υποστηρίζονται από φωτογραφίες δίνουν την ευχέρεια στον θεατή αλλά και την εικαστικό να μην εγκλωβιστούν σε ένα συγκεκριμένο είδος θεάματος.
![2020_ladi_se_xylini_epifaneia_111h85.jpg 2020_ladi_se_xylini_epifaneia_111h85.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/2020_ladi_se_xylini_epifaneia_111h85.jpg)
![mpoytan_2020.jpg mpoytan_2020.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/mpoytan_2020.jpg)
Αποτελώντας μια άρρηκτη ενότητα εικόνων που είτε τραβήχτηκαν με μηχανή είτε πήραν μορφή μέσα από ιδέες που η Θεοχαράκη αποτύπωσε στον καμβά (λάδια, ακουαρέλες, τελάρα), οι «αναμνήσεις» της συνθέτουν ένα έργο που διαβάζεται αναπόσπαστα και ενιαία. Στο σύμπαν της Θεοχαράκη το ταξίδι και η γνωριμία με τον άλλο τόπο και τους ανθρώπους του, η καθημερινότητα της ζωής τους και η μεγαλοπρέπεια της φύσης εντός της οποίας διαβιούν, μετουσιώνονται σε συναίσθημα. Περισσότερα, για όλες αυτές τις πηγές ενέργειας που ξεχειλίζουν στη Σιωπή της Ματιάς, στη συνέντευξη που ακολουθεί με τη ζωγράφο.
![img_152.jpg img_152.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/img_152.jpg)
Φωτογραφίζετε το ταξίδι σας, τραβάτε πολλές εικόνες υποθέτω, έπειτα επιστρέφετε στη βάση σας και ξεδιαλύνετε το υλικό σας. Με ποια κριτήρια επιλέγετε τα πρόσωπα, που αργότερα θα τα μεταπλάσετε σε ζωγραφική; Ένα συναίσθημα που επανέρχεται, μια ανάμνηση που σας πυροδοτεί, τι είναι αυτό που σας κάνει να επιλέξετε τον/την από κάποιον/α άλλο/άλλη;
Είναι ενδιαφέρουσα η ερώτησή σας. Είναι αλήθεια ότι η επιλογή των θεμάτων αποτελεί μία πραγματικά δύσκολη διαδικασία. Η ζωγραφική δίνει στον καλλιτέχνη την ελευθερία να πλάσει τη δική του πραγματικότητα. Ενίοτε, πράγματι, για τη ζωγραφική μου εμπνέομαι και από το πλούσιο φωτογραφικό υλικό που διαθέτω. Όχι πάντα. Πολύ συχνά δημιουργώ έργα εξολοκλήρου από τη φαντασία μου. Αν επιλέξω να ζωγραφίσω μέσα από το φωτογραφικό μου υλικό, πάλι έχω την ελευθερία να ζωγραφίσω ένα μέρος της φωτογραφίας, να συγκεράσω δύο φωτογραφίες, να κάνω αφαίρεση ή και να αλλάξω εντελώς τη χρωματική γκάμα. Θα κεντρίσει το ζωγραφικό μου ενδιαφέρον η αύρα κάποιου ανθρώπου, το βλέμμα του, η ιστορία του.
Σε αντίθεση με την επιλογή των ζωγραφικών μου θεμάτων, η επιλογή των φωτογραφιών γίνεται με διαφορετικά κριτήρια. Η φωτογραφία μου θέλω να αποτυπώνει την πραγματικότητα, όπως ακριβώς τη βίωσα, χωρίς καμία εκ των υστέρων παρέμβαση.
![2020_ladi_se_kamva_90h150.jpg 2020_ladi_se_kamva_90h150.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/2020_ladi_se_kamva_90h150.jpg)
Περιπλανιέστε στη διαπολιτισμική φλανερί της Ανατολής ψάχνοντας τι ακριβώς; Εξωτισμό, αγνότητα, έναν άλλο τρόπο σκέψης, μια θρησκευτικότητα και μια εντελώς διαφορετική θεώρηση ζωής ή απλά το ταξίδι σας λειτουργεί σαν μια απλή ψυχική αποφόρτιση, που στη συνεχεία μεταπλάθεται σε αφήγηση, εν είδει αναμνηστικής καρτ ποστάλ;
Θα έλεγα ότι κάθε ταξίδι έχει τη δική του ξεχωριστή διαδρομή. Το πλαίσιό του διαμορφώνεται μέσα από τις διαφορετικές φιλοσοφίες ζωής του κάθε λαού, αλλά και μέσα από πολλές ομοιότητες στα ήθη και τα έθιμα των λαών. Η Ανατολή ενδεχομένως να με έχει επηρεάσει καλλιτεχνικά κατά τι παραπάνω, κυρίως λόγω κάποιας γαλήνιας θρησκευτικότητας που τη διακατέχει.
![2020_kentima_se_heiropoiito_harti_apo_to_mpoytan_-71h90.jpg 2020_kentima_se_heiropoiito_harti_apo_to_mpoytan_-71h90.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/2020_kentima_se_heiropoiito_harti_apo_to_mpoytan_-71h90.jpg)
Γιατί διαλέξατε για τίτλο τη Σιωπή της Ματιάς; Με δεδομένο πως το βλέμμα μεταφέρει συναισθήματα (χαρά, φόβος, αγωνία, αποτροπιασμός, μακαριότητα), τι είδους σημάνσεις και πόσο πολυκύμαντες δυνητικά, κρύβονται πίσω από τις σιωπές των πρωταγωνιστών σας;
Ας σταθούμε καλύτερα στην απλότητα της σιωπής της ματιάς. Η ματιά έχει ασύλληπτη δύναμη. Μέσα σε δευτερόλεπτα μπορεί να δημιουργήσει οικειότητα, να γοητεύσει, να απωθήσει. Να δημιουργήσει χιλιάδες συναισθήματα. Χωρίς λόγια.
![2020_ladi_se_xylini_epifaneia_111h85v.jpg 2020_ladi_se_xylini_epifaneia_111h85v.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/2020_ladi_se_xylini_epifaneia_111h85v.jpg)
Πόσος καιρός μεσολαβεί ή έχετε ανάγκη να μεσολαβήσει μετά το ταξίδι σας, ώστε να μπείτε σε δημιουργική διαδικασία;
Η ζωγραφική μου δεν εξαρτάται από τα ταξίδια μου. Τα ταξίδια μου μπορεί να εμπλουτίσουν το υλικό μου ή τις ιδέες μου, αλλά ασφαλώς δεν αποτελούν τη μόνη πηγή έμπνευσής μου.
![laos_2016.jpg laos_2016.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/laos_2016.jpg)
![ladi_melani_se_xylini_epifaneia_111h85_v.jpg ladi_melani_se_xylini_epifaneia_111h85_v.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/ladi_melani_se_xylini_epifaneia_111h85_v.jpg)
Ζωγραφική και φωτογραφία: για ποιο λόγο στη συγκεκριμένη έκθεση το ένα μπαίνει μέσα στο άλλο ή, καλύτερα, τα δυο μέσα αλληλεπιδρούν και αλληλοσυμπληρώνονται, ενώ κάλλιστα θα μπορούσατε να τα δείξετε ξεχωριστά;
Η πανδημία έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ενοποίηση του ζωγραφικού μου έργου με το φωτογραφικό. Η μετάθεση της έκθεσης λόγω των περιοριστικών μέτρων, μου έδωσε τον χρόνο να υλοποιήσω την ιδέα της ενίσχυσης του εικαστικού μου έργου με φωτογραφικό υλικό πάνω στην ίδια θεματική, της σιωπής της ματιάς. Εύλογο το ερώτημά σας αν θα μπορούσα να παρουσιάσω ξεχωριστά το ζωγραφικό με το φωτογραφικό μου έργο. Ωστόσο, ήταν τόσο άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους, που η ταυτόχρονη παρουσίασή τους ήταν μονόδρομος, αφού μόνο έτσι θα μπορούσα να δώσω μια ευρύτερη εικόνα της ιδέας μου.
![invitation_artwork.jpg invitation_artwork.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/invitation_artwork.jpg)
![nteni_theoharaki_2.jpg nteni_theoharaki_2.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/nteni_theoharaki_2.jpg)
Ντένη Θεοχαράκη, Η Σιωπή της Ματιάς, Evripides Art Gallery, Ηρακλείτου 10 και Σκουφά, Κολωνάκι
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα αμοιβαίας επικοινωνίας μεταξύ της ελληνικής και κινεζικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Making of φωτογραφίες από τις πρόβες στην Μαλακάσα
«Τα πάντα είναι τέχνη» έλεγε και υπέγραφε ό,τι ήθελε - Η αντισυμβατική ζωή του
Μια έκθεση για την επιρροή των κόμικς στη σύγχρονη ζωγραφική μέσα από δημιουργίες των Δ. Αϊδίνη, Σπ. Βερύκιου, St. Giannakos, Δ. Παπαϊωάννου, K. Haring, Roy Lichtenstein, R. Pettibon κ.ά. στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.