- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Επισκεφτήκαμε την έκθεση Αντι- Δομή στο ΔΕΣΤΕ
Takis, Fischer, Λάππας και 18 ακόμη καλλιτέχνες στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ της Νέας Ιωνίας


Η νέα έκθεση «Anti-Structure / Αντι-Δομή» σε επιμέλεια Ανδρέα Μελά πραγματοποιείται από το Ίδρυμα του ΔΕΣΤΕ στη Νέα Ιωνία με συμμετοχή 21 καλλιτεχνών.
Φτάνοντας με το ποδήλατο στη Νέα Ιωνία για να δω τη νέα έκθεση του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ «Anti-Structure/ Αντι-Δομή » σε επιμέλεια του Ανδρέα Μελά, ένιωθα σαν να είχα μπει σε μια χρονοκάψουλα. Σαν να είχα μεταφερθεί στο 2004 και στη μεγαλειώδη έκθεση «Monuments to Now». Άμαθοι στο κέφι της δημιουργικότητας και με την Αθήνα να πάλλεται στον ρυθμό των Αγώνων, καταναλώναμε Τζεφ Κουνς, Gilbert & George, Μαουρίτσιο Κατελάν, Μουρακάμι και δεκάδες ακόμη καλλιτέχνες από την συλλογή του Δάκη Ιωάννου.

Μας εκπαίδευσε το ΔΕΣΤΕ, μας έκανε να αναζητούμε το σύγχρονο σε εικόνες σινεμασκόπ, να αναρωτιόμαστε, να αναζητάμε την αλήθεια στην τρύπα του πατώματος. Καπνίζαμε άτσαλα στο κηπάκι κι αναλύαμε σημαίνοντα και σημαινόμενα. Θεατά και αθέατα. Από τότε, μια- δυο οικονομικές κρίσεις μετά και μια πανδημία που σταδιακά μας αποχαιρετά, φτάνω στο ΔΕΣΤΕ και η λαμπρή, κόκκινη είσοδος με υποδέχεται. Ανάμεσα στα έργα του Urs Fischer, τις μονοκοντυλιές από ρητίνη, σμάλτο, σύρμα και αλουμίνιο που σε προκαλούν να περάσεις ανάμεσά τους και τους τρεμάμενους καθρέπτες του (Death of a Moment, 2007), αναπνέουν τα έργα 21 Ελλήνων και Κύπριων καλλιτεχνών. Εκεί, ανάμεσα στις ραχοκοκκαλιές του Fischer, διερευνώνται τα λεπτά όρια μεταξύ «τάξης και χάους, στάσης και κίνησης, δομής και αναρχίας», όπως σημειώνεται στον κατάλογο.

Περπατώ, περπατώ εις το δάσος του Φίσερ και βλέπω τα εκθέματα σε μια ροή που με παρασύρει από μια φωτογραφία του Ανδρέα Εμπερίκου, το σακίδιο του Γιώρου Λάππα, τη «γειτονιά» του Γιαννούλη Χαλεπά: προσχέδια, προπλάσματα έργα του μεγάλου Τηνιακού που έσπασε το καλούπι που του είχε φορεθεί κι αξίωσε να γίνει γλύπτης σε μια κοινωνία μαρμαράδων. Στην επόμενη αίθουσα, με περιμένουν οι αργυροτυπίες του Γιώργου Τουρκοβασίλη, οι κιθάρες της Ντόρας Οικονόμου από πανί και η φωτιστική εγκατάσταση της Ίριδας Τουλιάτου από πλαφονιέρες οροφής από αδρανείς χώρους εργασίας σε κάνει και αναρωτιέσαι: ο καλλιτέχνης του μέλλοντος θα κάνει installations με ring lights κι όχι λάμπες φθορισμού.

Στη μεγάλη αίθουσα, το «Working the no work» ensemble εκτυπωμένο με το δέρμα κρέμεται δίπλα σε μια φωτογραφία του Τάκη Ζενέτου από το Θέατρο Λυκαβηττού. Ασπρόμαυρη αλλά το μυαλό μου γεμίζει χρώμα από τις στιγμές που ζήσαμε σ’ αυτό το μοναδικό θέατρο. Λίγο πιο κει, το γλυπτό του Takis «Spiral» στο κίτρινο της κερκίδας του Λυκαβηττού που πια θα ΄χει ξεφτίσει σε προσκαλεί να γυρίσεις γύρω του, να πιαστείς στη δίνη του. Τέλος, τα «Μαχαίρια» του Θανάση Τότσικα με τις πολύχρωμες λαβές και τις διαφορετικές απολήξεις, μοιάζουν με πειστήρια ενός εγκλήματος που δεν συνετελέσθη ποτέ.

«Ο όρος "αντιδομή", που εισήγαγε το 1969 ο ανθρωπολόγος Victor Turner, μελετά την κατάσταση της ψυχικής και πνευματικής αμφιταλάντευσης που χαρακτηρίζει το μεταιχμιακό στάδιο κάθε τελετής μετάβασης, έναν χώρο κατακλυσμένο από δράμα, παραδοξότητα και αταξία όπου "οι δομικές ιεραρχίες ισοπεδώνονται ή αντιστρέφονται”. Ενώ η κυρίαρχη άποψη της εποχής ήταν ότι μια τέτοια είδους διάλυση οδηγεί σε σύγχυση και ανομία, ο Turner διέκρινε πως σε τέτοιες περιόδους αποδόμησης ο πολιτισμός στην πραγματικότητα επανεκκινεί και αναδύονται νέα σύμβολα και πρότυπα», σημειώνει ο επιμελητής.

Βγαίνοντας έξω, εκεί, στον κήπο του ΔΕΣΤΕ που θα μπορούσε να κάθεται η Λιβ Ούλμαν και να καπνίζει όπως στην ταινία «Περσόνα» στο νου μου άρχισε να πλέκεται μια μελωδία της Λένας Πλάτωνος, η οποία ολοένα δυνάμωνε στ’ αυτιά μου. «Του συστήματος η συστολή και η διαστολή συχνά μας έχει εγκαταλείψει σ’ ένα σταθμό με μια βαλίτσα».





Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ: Εμ. Παππά &Φιλελλήνων 11, Νέα Ιωνία
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η φτώχεια, ο πόλεμος, η απουσία του πατέρα της, η αρπαγή της από τους Τούρκους, ο τίτλος της πρώτης «κυρίας επί των τιμών» της βασιλικής αυλής, ο αταίριαστος γάμος και το ιστορικό πορτραίτο
Το έργο «Yes I can» προβλήθηκε στο γήπεδο, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσής του «Catch me»
Με αφορμή την αναδρομική του έκθεση στην ΑΣΚΤ μας μιλά για την τέχνη του, για όσα του έχει δώσει αλλά και για όσα λαχταρά να ανακαλύψει μέσα από αυτή.
Τα φιλμ της καλλιτέχνιδος αποτελούν ένα σημαντικό «ανεπίσημο» ντοκουμέντο για την ιστορία των εκθέσεων και της τέχνης στην Ελλάδα
Μια συζήτηση με τη visual artist με αφορμή την πρώτη της ατομική έκθεση στον χώρο Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα
Μπήκαμε στο εργαστήριο του εικαστικού λίγο πριν το στήσιμο της νέας του έκθεσης στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
5 εκθέσεις που προτείνουμε για αυτήν την εβδομάδα
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κρατήθηκαν κλεισμένα στο σπίτι της στο Μεξικό για 50 χρόνια - Δείτε εικόνες
Λίγες μέρες μετά τον βανδαλισμό από βουλευτή της Νίκης
Ένα πρωτόγνωρο πολιτιστικό γεγονός που ενώνει την τέχνη, την ιστορία και τη συμπερίληψη
Η ελληνικής καταγωγής εικαστικός μιλάει για τη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «I’ll be your mirror» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Ήταν γνωστός στους ειδικούς, όχι όμως και στο ευρύ κοινό
Μετά τις πράξεις βανδαλισμού σε τέσσερα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο
Τι θα δούμε στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας
Τιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για το καθεστώς των γυναικών
Με αφορμή την επίθεση στην Εθνική Πινακοθήκη, η ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης σε Ελλάδα και εξωτερικό
Συνέντευξη του Στέφανου Ζαννή για τη νέα του ατομική έκθεση «Ζωγραφική λαϊκή», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 13 Μαρτίου στην γκαλερί Alma
Ο ζωγράφος είναι διάσημος για την «Κραυγή»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.