- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
«Symbols & Iconic Ruins» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Με μια χορταστική και πολυσυλλεκτική έκθεση, το ΕΜΣΤ επιστρέφει στην κανονικότητα
![Δημήτρης Παπαδόπουλος Δημήτρης Παπαδόπουλος](/images/120x120/3/jpg/files/2022-07-12/dimitris-papadopoulos.jpg)
![Μιχάλης Μανουσάκης, «Στο Μπλε της Κυρίας Γραμματικής» «Symbols & Iconic Ruins» στο ΕΜΣΤ - Μιχάλης Μανουσάκης, «Στο Μπλε της Κυρίας Γραμματικής»](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/06/03/manoysakis-mihalis-sto-mple-tis-kyrias-grammatikis.jpg)
ΕΜΣΤ: Αρχιτεκτονική, ιστορία και πολιτισμοί από 137 καλλιτέχνες στην έκθεση «Symbols & Iconic Ruins»
«Γιατί η Ομορφιά, δεν είναι παρά η αρχή του Τρομερού, που μόλις μπορούμε να υποφέρουμε, και τη θαυμάζουμε μόνο γιατί δεν στέργει να μας καταστρέψει». Το απόφθεγμα του Ράινερ Μαρίε Ρίλκε κοσμεί έναν από τους τοίχους της αίθουσας των περιοδικών εκθέσεων του ΕΜΣΤ. Εκεί που από τις 27 Μαΐου παρουσιάζεται η έκθεση «Symbols & Iconic Ruins» υπό την επιμέλεια του αρχιτέκτονα Δρ. Παναγιώτη Πάγκαλου. Οι 137 καλλιτέχνες που συμμετέχουν, άλλοι με παλιότερα έργα και άλλοι με έργα που δημιουργήθηκαν ειδικά για αυτή την έκθεση, μελετούν την αξία πολύ δυνατών πολιτιστικών και ιστορικών συμβόλων σε έναν ανοιχτό διάλογο με το σήμερα, με σύγχρονα έργα αρχιτεκτονικής και τέχνης. «Στόχος είναι να δομηθεί ένας ιδιόμορφος διάλογος μεταξύ διαφορετικών ερειπίων με επίκαιρη συμβολική αξία», θα πει ο επιμελητής της έκθεσης.
![Alberto Ferlenga «Migrations» © Julie Georgantidou «Symbols & Iconic Ruins» στο ΕΜΣΤ - Alberto Ferlenga «Migrations»](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/alberto-ferlenga-migrations_photo-by-julie-georgantidou.jpg)
Η έκθεση είναι ένα εγχείρημα σύνθεσης διαφορετικών εκδοχών της έννοιας του συμβόλου, μέσα από εκλεκτικές συγγένειες και κοινά χαρακτηριστικά, ανεξάρτητα από το εάν οι πηγές και οι διαδικασίες παραγωγής των συμβόλων διαφέρουν ριζικά μεταξύ τους. Πέρα από τα αυτόνομα έργα, τα οποία σχολιάζουν στοχαστικά τη σχέση της καλλιτεχνικής και αρχιτεκτονικής δημιουργίας με τα σύμβολα, στον κεντρικό κορμό της έκθεσης παρουσιάζονται τρία διακριτά και αλληλένδετα σύνολα: η Ακρόπολη των Αθηνών, η μεταπολεμική αρχιτεκτονική παραγωγή της Κεντρικής Ευρώπης και αναφορές στο Τείχος του Βερολίνου.
![Massimiliano & Doriana Fuksas «We have always dreamt of building something like a cloud» © Julie Georgantidou «Symbols & Iconic Ruins» στο ΕΜΣΤ - Massimiliano & Doriana Fuksas «We have always dreamt of building something like a cloud»](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/massimiliano-doriana-fuksas-we-have-always-dreamt-of-building-something-like-a-cloud_photo-by-julie-georgantidou.jpg)
![Κωνσταντίνος Κανελλόπουλος «Θραύσμα» «Symbols & Iconic Ruins» στο ΕΜΣΤ - Κωνσταντίνος Κανελλόπουλος «Θραύσμα»](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/konstantinos-kanellopoylos-thraysma.jpg)
Είναι συναρπαστική η διαδρομή της έκθεσης, ο τρόπος που περνάς ανάμεσα από τα έργα. Στήθηκε με μεράκι και μυαλό ανοιχτό. Μια άρπα με τη μορφή της Νίκης της Σαμοθράκης σε καλωσορίζει: είναι η «Άυλη νίκη» των Heimer & Alz, μια οπτικοακουστική εγκατάσταση που σου ζητά να την αγγίξεις κι από τις χορδές να παίξεις τη μελωδία που χωρά το πριν και το μετά. Μια ζωφόρος από ερείπια του τείχους του Βερολίνου, το έργο «Μετά το Βερολίνο» διατρέχει τη μια μεγάλη αίθουσα ως σύμβολο ενός πλανήτη που έμαθε να ζει χωριστά κι από τα τσιμεντένια του τμήματα προβάλουν συρματοπλέγματα και σίδερα οικοδομής, σφυριά, δρεπάνια και σφυροδρέπανα. Από πάνω του ίπταται το περιστέρι των Franco Perrotti και Fabio Marroni («Αποτρεπτικό»), φτιαγμένα από καρφιά και σύρμα, από το ίδιο σύρμα που χρησιμοποιούμε για να αποδιώξουμε τα αστικά πτηνά από το μπαλκόνι μας.
![«Άυλη νίκη» των Heimer & Alz «Symbols & Iconic Ruins» στο ΕΜΣΤ - «Άυλη νίκη» των Heimer & Alz](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/heimer-alz-ayli-niki.jpg)
![Ιωάννης Οικονόμου «Non Fiction» «Symbols & Iconic Ruins» στο ΕΜΣΤ - Ιωάννης Οικονόμου «Non Fiction»](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/ioannis-oikonomoy-non-fiction.jpg)
Ένας Παρθενώνας στο πιάτο μας, ένας άλλος πατά πάνω σε κουτιά του delivery, σύμβολα κι αυτά μιας εποχής που καταβροχθίζεται εύκολα αλλά χωνεύεται αργά και βασανιστικά. Κάπου εκεί και η γλυπτική εγκατάσταση του Μιχάλη Μανουσάκη «Στο Μπλε της Κυρίας Γραμματικής» να ορθώνει το ανάστημά της και το «Καταφύγιο της Αλίκης» του Παντελή Χανδρή, ένα οχυρωματικό έργο - νησί με αναφορές στην πολεμική αρχιτεκτονική και την αέναη γοητεία του τσιμέντου. Δίπλα στις σκάλες, «Μια ορθόδοξη εκκλησία», το εξομολογητήριο από τον Νίκο Τρανό φτιαγμένο από χαρτόκουτα υπογραμμίζοντας την υπόσχεση λύτρωσης κι ευτυχίας που εξασφαλίζει η εξομολόγηση: ο παράδεισος μπορεί να απέχει μόλις μερικές ευχές. Η «Corona muralis» του Κωστή Βελώνη σε προσκαλεί να ανατρέξεις στην ποίηση της χειροτεχνίας ως μέσο επιβίωσης, ενώ τα έργα του Ανδρέα Αγγελιδάκη και του διδύμου Kalos & Klio ξεχωρίζουν για το αιχμηρό τους σχόλιο.
![Renzo Piano «Buildind Workshop» - Stavros Niarchos Foundation Cultural Centre, 2008 - 2016, Athens, Greece «Symbols & Iconic Ruins» στο ΕΜΣΤ - Renzo Piano «Buildind Workshop»](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/renzo-piano-buildind-workshop-stavros-niarchos-foundation-cultural-centre-2008-2016-athens-greece.jpg)
Μας έχουν λείψει τα ταξίδια, πράγματι. Εδώ, στο -1 του απλόχωρου ΕΜΣΤ και ειδικά στο τελευταίο τμήμα της έκθεσης ταξιδεύουμε με το εκλεκτικό όχημα της αρχιτεκτονικής στην Τιφλίδα και το Arsenal Hill, στην Plaza de la Encarnacion στη Σεβίλλη, στις διαφορετικές προσεγγίσεις του Μουσείου της Ακρόπολης και στη μελέτη του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τη μεγαλύτερη μεμονωμένη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Καθώς βγαίνω από την έκθεση, ακούγεται από ένα ηχείο η πρόταση: «Έξοδος, διαβατήρια, παρακαλώ». Μια φωνή από μια άλλην εποχή μάς κατευόδωσε, αν και μέσα μου ήθελα να γυρίσω και να ξαναπεριηγηθώ.
![Δημήτρης Φατούρος «Αποτυπώματα Συμβόλων» «Symbols & Iconic Ruins» στο ΕΜΣΤ - Δημήτρης Φατούρος «Αποτυπώματα Συμβόλων»](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/dimitris-fatoyros-apotypomata-symvolon.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα αμοιβαίας επικοινωνίας μεταξύ της ελληνικής και κινεζικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Making of φωτογραφίες από τις πρόβες στην Μαλακάσα
«Τα πάντα είναι τέχνη» έλεγε και υπέγραφε ό,τι ήθελε - Η αντισυμβατική ζωή του
Μια έκθεση για την επιρροή των κόμικς στη σύγχρονη ζωγραφική μέσα από δημιουργίες των Δ. Αϊδίνη, Σπ. Βερύκιου, St. Giannakos, Δ. Παπαϊωάννου, K. Haring, Roy Lichtenstein, R. Pettibon κ.ά. στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.