- CITY GUIDE
- PODCAST
-
36°
Ηλέκτρα Μάιπα: Η μαγεία της εικαστικής αλληγορίας
«Θέλω να έχω ειλικρίνεια και θάρρος στη δουλειά μου, να κάνω λάθη και να είμαι ο εαυτός μου»
![Η εικαστικός Ηλέκτρα Μάιπα Η εικαστικός Ηλέκτρα Μάιπα](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/05/25/ilektra-maipa.jpg)
Προτζέκτορας: Η Ηλέκτρα Μάιπα μιλάει στην Athens Voice για τη διαδρομή της στον εικαστικό χώρο, τα έργα της και τα μελλοντικά σχέδια της
Μνήμες, ιστορίες, συναισθήματα, βιωματικές αναφορές. Η εικαστικός Ηλέκτρα Μάιπα δεν τα αποτυπώνει απλώς στα έργα της. Μέσα από την αλληγορική αφήγηση και συνεχή πειραματισμό με τη ζωγραφική, το ψηφιακό κολάζ, τα installations, το βίντεο και το κείμενο, τα μεταπλάθει σε τέχνη.
«Γεννήθηκα το 1989 στη Θεσσαλονίκη, αλλά πάντα ένιωθα συνδεδεμένη με ένα τοπίο βουνών που το επισκεπτόμουν τακτικά από μικρή, ένα μέρος που δεν έχω μείνει ποτέ μόνιμα αλλά αποτελεί για μένα σημείο αναφοράς. Η αγριότητα και ταυτόχρονα η γαλήνη του ορεινού αυτού τοπίου εμφανίζεται συχνά στα έργα μου. Η επαφή μου με αυτό, είτε με τη φυσική μου παρουσία εκεί είτε ως μνήμη, είναι πάντα σημείο έμπνευσης. Με γοητεύει το γεγονός πως κάθε τοπίο έχει μια κρυμμένη αφήγηση».
Μεταπλάθονται οι μνήμες σε τέχνη;
Μέσα από τη δουλειά μου προσπαθώ να ανασύρω στην επιφάνεια παλαιότερες και ξεχασμένες αφηγήσεις/ιστορίες και μέσω της μνήμης, της παρατήρησης και της καταγραφής να τις φέρω στο τώρα. Αντλώ υλικό από προφορικές ιστορίες, από βιωματικές αναφορές, από τη μυθολογία και τη φύση, αφήνοντας τον εαυτό μου ελεύθερο και ανοιχτό να «απορροφήσει» και να «απορροφηθεί».
![“Land-Escape”. Installation, screening and text on the wall, 2018 Ηλέκτρα Μάιπα - “Land-Escape”. Installation, screening and text on the wall, 2018](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/1_459.jpg)
Η σχέση σου με τον πειραματισμό ποια είναι;
Είναι σημαντικό για μένα να αποδίδω την εκάστοτε θεματική των projects που καταπιάνομαι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και γι' αυτό πειραματίζομαι με αρκετά μέσα και υλικά. Η δουλειά μου στο σύνολο της χαρακτηρίζεται από τη χρήση διαφορετικών μέσων όπως η ζωγραφική, το ψηφιακό κολάζ, τα installations, το βίντεο και το κείμενο.
![“Living Room IV The loud sun”. Zoom performance, 2021 Ηλέκτρα Μάιπα - “Living Room IV The loud sun”. Zoom performance, 2021](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/2_441.jpg)
Και με τον «συναισθηματικό» πειραματισμό;
Στην τελευταία μου δουλειά διερευνώ τη σχέση του σώματος με το τοπίο και, με βασικό εργαλείο το κείμενο, επιχειρώ να συνδέσω συναισθήματα με φυσικό περιβάλλον. Ενεργοποιώ ερεθίσματα και τη μνήμη. Προσωποποιώ βουνά, ποτάμια, πλαγιές, ήλιους χρησιμοποιώντας αλληγορίες. Στόχος μου είναι να υπογραμμίσω την ποιητική σχέση του ανθρώπου με τη φύση, να δώσω "πάτημα" στο διάλογο του σώματος και του τοπίου, να κάνω αισθητές την παρουσία, την απουσία και τους αναπόφευκτους κύκλους μέσα στη ζωή.
![“Nymphs”. Performance for the camera, 2017 Ηλέκτρα Μάιπα - “Nymphs”. Performance for the camera, 2017](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/3_376.jpg)
Μίλησέ μου για τις σπουδές σου.
Σπούδασα στην Καλών Τεχνών της Φλώρινας, στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας. Αποφοίτησα το 2012 από το 1ο εργαστήριο ζωγραφικής, Integrated Master με καθηγητή τον κ. Γιάννη Ζιώγα. Σημαντική επιρροή στη δουλειά μου θεωρώ πως είχε το εφαρμοσμένο εργαστήριο - ψηφιακές τέχνες του Βασίλη Μπούζα. Ως φοιτήτρια κι από τα ερεθίσματα που μου έδωσε αυτό το εργαστήριο προέκυψε η συμμετοχή μου στην έκθεση 'Why Cinema Now?' του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, που ήταν και η πρώτη παρουσίαση του έργου μου στο κοινό.
Συνέχισα τις σπουδές μου στο Manchester Metropolitan University από όπου αποφοίτησα το 2018 από το Manchester School of Art με καθηγητή τον Ian Rawlinson. Η συνάντηση, επίσης, κατά τη διάρκεια του μεταπτυχιακού μου με την εικαστικό και video artist Sutapa Biswas υπήρξε σημαντική στην εξέλιξη του έργου μου.
![“If happiness was not a permanent goal”. Installation, Digital Collage and Flowers, 2016 Ηλέκτρα Μάιπα - “If happiness was not a permanent goal”. Installation, Digital Collage and Flowers, 2016](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/4_296.jpg)
Στο Manchester είχες συμμετάσχει και στην Art Fair.
Έχω συμμετάσχει σε αρκετές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως στη Manchester Art Fair που ανέφερες, το 2019, στην K‐Gold Gallery & NEON το 2016 στη Λέσβο, στην Beyond the Borders /Visual March to Prespes στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης το 2014, στην Physis, στο Greek Culture Foundation το 2013 στο Βερολίνο, στην Action Field Kodra, το 2012 στη Θεσσαλονίκη, στην Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες τον ίδιο χρόνο, στην Biennale of Νew Αrtists of Mediterranean, το 2011 στη Θεσσαλονίκη.
![Project Introspection, 2012 Ηλέκτρα Μάιπα - Project Introspection, 2012](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/5_252.jpg)
Από το σύνολο της δουλειάς σου ποιο έργο ξεχωρίζεις;
Το Munti Analtu (2018) που έχει εκτεθεί στην Holden Gallery στο Manchester. Πρόκειται για ένα installation που αποτελείται από ένα ποίημά μου εκτυπωμένο σε letterpress και δύο οθόνες. Το ποίημα αναφέρεται στα βουνά την ώρα του δειλινού, τη λεγόμενη blue hour, την ώρα δηλαδή που ο ήλιος πέφτει πίσω από τα βουνά και δημιουργείται μία μαγική στιγμή μεταξύ μέρας και νύχτας σηματοδοτώντας το σκοτάδι και το φως. Εκείνη τη στιγμή η απόχρωση του ουρανού είναι τόσο έντονα μπλε που κάνει τα βουνά να χάνουν τις τρεις διαστάσεις τους και φαίνονται σαν ένας τεράστιος μαύρος όγκος. Στις δύο οθόνες παρουσιάζονται δύο διαφορετικοί κόσμοι: το φυσικό τοπίο στην κάτω οθόνη και το τοπίο του νου - μνήμης στην πάνω οθόνη (performance for the camera). Για την performance for the camera δημιούργησα ένα βουνό από χαρτόνι (2.90 x 4.10m), έτσι ώστε να μορφοποιήσω την κατάσταση που περιγράφεται στο ποίημα «Κολάζ βουνών τραχύ, κομμένο με το χέρι. Μαύρα. Βαθύ φόντο μπλε». Άνθρωπος και τοπίο μέσα στη σκιά βουνού που υψώνεται, γίνονται ένα. Ο τίτλος του έργου είναι γραμμένος στη βλάχικη διάλεκτο, που μιλούν σε αυτόν τον τόπο που περιγράφω.
![“Munti analtu”. Installation, performance for camera, concrete poetry, 2018 Ηλέκτρα Μάιπα - “Munti analtu”. Installation, performance for camera, concrete poetry, 2018](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/6_197.jpg)
Υπάρχει, ωστόσο, ακόμα ένα αγαπημένο σου έργο.
Ναι, είναι μία πιο πρόσφατη δουλειά μου, μια καλλιτεχνική έκδοση που αναπτύσσεται τόσο ως online όσο και ως offline πρότζεκτ σε επιμέλεια των Miss Dialectic, με την υποστήριξη του Goethe Institut. Ο τίτλος της έκδοσης αυτής είναι “Be a trout” (2021) και πρόκειται για αλληγορία μεταξύ του ανθρώπινου σώματος και της αντίθετης κίνησης της πέστροφας στο ρεύμα του ποταμού. Μία πρόσκληση για στροφή (ή μήπως πρόκληση;). Οι πέστροφες -άλλα και άλλα είδη- ταξιδεύουν ενστικτωδώς αντίθετα στο ρεύμα προς το σημείο γέννησής τους σε ένα συγκεκριμένο στάδιο της ζωής τους. Ένα ταξίδι χαράς και θρήνου, μιας και πολύ σύντομα μετά τη γέννηση των γόνων τους πεθαίνουν, αφήνοντας πίσω τους ένα εύφορο πεδίο για την συνέχιση του είδους τους. Το παιχνίδι της επιβίωσης τελείωσε για αυτούς.
!["Be a trout”. Pixels project, online and printed publication, 2021 Ηλέκτρα Μάιπα - Be a trout”. Pixels project, online and printed publication, 2021](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/7_174.jpg)
Πώς βίωσες την περίοδο της πανδημίας;
Όπως για όλους, έτσι και για εμένα η πανδημία ήταν πολύ δύσκολη περίοδος. Θεωρώ όμως τον εαυτό μου ανάμεσα στους τυχερούς καθώς συνέχισα τη δουλειά μου χάρη στην υποστήριξη του καλλιτεχνικού προγράμματος της ARTWORKS, του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Θεωρώ πως το βραβείο αυτό με βοήθησε στο να αφιερώσω περισσότερο ποιοτικό χρόνο στη δουλειά μου χωρίς περισπασμούς για να μπορέσω να εξελίξω και να συνεχίσω κάποια projects. Επίσης είμαι πολύ χαρούμενη για τη πρόσφατη συνεργασία μου με την DOGMA ATHENS.
![“Mountain II”.Digital collage, 2015 Ηλέκτρα Μάιπα - “Mountain II”.Digital collage, 2015](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/8_122.jpg)
Αυτές τις μέρες συμμετέχεις σε ένα πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών.
Συμμετέχω στο 5ο Artists In Residence Program (ARP) by Eagles Palace - Photography Edition σε συνεργασία με την ARTWORKS στη Χαλκιδική, σε επιμέλεια της Αλίκη Τσιρλιάγκου.
Το αμέσως επόμενο βήμα σου;
Η ολοκλήρωση του κοινού μας έργου με τον performer artist και ποιητή Tim Brennan όπου εργαζόμαστε σε μία σειρά ποιημάτων-συνεργατικής ποίησης, multimedia format visual poems για εφαρμογή σε online platforms, με την υποστήριξη του Manchester Metropolitan University.
Ο τρόπος που «διαπραγματεύεσαι» με τη δημιουργία;
Θέλω να έχω ειλικρίνεια και θάρρος στη δουλειά μου, να κάνω λάθη και να είμαι ο εαυτός μου. Μία φράση που κρατώ από τον καθηγητή μου Ian Rawlinson είναι “never stop doing”, κάτι που προσπαθώ να έχω πάντα στο μυαλό μου και να ακολουθώ.
Δείτε τα έργα της Ηλέκτρας Μάιπα, εδώ: Website, Instagram, Facebook, athensdogma.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.