Γιώργος Καρτάλος, Γκαλερί Αγκάθι Κartάλος
Kάνουμε σχέδια ακόμα και για εκθέσεις σε εξωτερικούς χώρους ή σε κάποιο νησί.
Ο Γιώργος Καρτάλος της Γκαλερί Αγκάθι Κartάλος μιλάει για τις συνέπειες της πανδημίας και του λοκντάουν στον χώρο της τέχνης και οραματίζεται την επόμενη μέρα.
Δεν ξέρω πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να βρούμε τον σφυγμό και τον ρυθμό της νέας μας ζωής, μα, επειδή είμαι φύσει και θέσει αισιόδοξος άνθρωπος, θα ήθελα να ξεκινήσω από την πολυπόθητη επόμενη μέρα. Τότε που όλοι μας, καλλιτέχνες, γκαλερίστες, μουσεία και φιλοθεάμον κοινό θα ξεχυθούμε με φόρα, μαζί, ξανά, όλοι. Τον καιρό-σοκ της πρώτης καραντίνας, η αισιοδοξία μου αρνιόταν να συνθηκολογήσει με τον φόβο του θανάτου, γι’ αυτό και από αντίδραση, αν θέλεις, για να ξορκίσω τον τρόμο, ανέβαζα καθημερινά σχεδόν έργα και ζωγράφους που στα σίγουρα θα φτιάχναμε εκθέσεις και αφιερώματα. Ονειρευόμουν και σχεδίαζα το μέλλον για να μη μας πάρει από κάτω. Ήταν ψυχοθεραπευτικό και για μένα αλλά και για τους καλλιτέχνες όπως και για το κοινό, που μας παρακολουθούσε ψηφιακά να φανταζόμαστε το μέλλον! Θυμάμαι επίσης εκείνο το απόφθεγμα του Πικάσο: «Ο ρόλος της τέχνης είναι να ξεπλένει τη σκόνη της καθημερινής ζωής από τις ψυχές μας». Και με θυμάμαι ταπεινά να το πουσάρω, επηρεασμένος και από τα σποτάκια που μας παρότρυναν να πλένουμε τα χέρια μας. Υπενθυμίζοντας πρώτα στον εαυτό μου αλλά και σε όσους με παρακολουθούσαν: «Εκτός από το σώμα μας, ας ξεπλυθούν και οι ψυχές μας πολύ-πολύ προσεκτικά και σχολαστικά»!
Η αισιοδοξία μου κατά κάποιο τρόπο συμβάδισε με την αισιοδοξία και των συνεργαζόμενων καλλιτεχνών της γκαλερί μου. Και αυτοί συνέχιζαν να δουλεύουν αναπόσπαστοι παρά την αντίξοη συνθήκη, δουλειά για την επόμενη μέρα, που τώρα αχνοφέγγει πιο καθαρά. Γι’ αυτό κάνουμε σχέδια ακόμα και για εκθέσεις σε εξωτερικούς χώρους ή σε κάποιο νησί. Καινούργιους δηλαδή τρόπους για να υπάρξουμε, παρότι θεωρώ πως πλέον το διαδίκτυο και η θέαση μέσα από τις πλατφόρμες ήρθε για να μείνει. Και πάλι όμως, προσωπικά, δεν αλλάζω τον παλιό τρόπο επικοινωνίας της τέχνης. Η φυσική παρουσία όλων μας, γκαλερί, κόσμου, καλλιτέχνη και απαραίτητου «ξεναγού» (ιστορικός τέχνης) είναι αδύνατο να αντικατασταθεί από κάποιο Zoom! Παρ’ όλα αυτά χάρις στα δίκτυα αυτά καταφέραμε να κρατηθούμε. Το κατάλαβα από το πώς λειτουργήσαμε στην τελευταία ψηφιακή Art Athina. Ο κόσμος «πλημμύρισε» τον κόμβο, η περφόρμανς του Άγγελου Παπαδημητρίου και τα έργα του Λεωνίδα Γιαννακόπουλου, της Μαρίνας Κροντηρά, όπως τα εκπέμπαμε στο κεντρικό viewing room της Art Athina από την «αποστειρωμένη» άδεια γκαλερί μας, υπερ-λειτούργησε.
Κατά κάποιο τρόπο, έναν χρόνο μετά, έχουμε εκπαιδευτεί να βλέπουμε και να κρίνουμε ψηφιακά, αλλά θα επιμείνω πως, όταν τα εμβόλια τελειοποιηθούν και η ψυχολογία ανεβεί ώστε ο κόσμος να μη φοβάται τον συγχρωτισμό, η τέχνη θα ξαναπάρει μπροστά πιο δριμεία και πιο… λυσσαλέα.
E-shop δεν λειτούργησα, αν και θα ήθελα να παρατηρήσω το φαινόμενο κάποιων νέων καλλιτεχνών που σήκωσαν δικά τους καταστήματα-πωλητήρια. Δεν το λέω μνησίκακα ή με το άγχος του «έμπορου-μεσάζοντος» που καταργείται, κάθε άλλο. Με αγάπη το παρατηρώ και το καταγράφω, προπάντων γνωρίζοντας μετά από τόσες δεκαετίες στον χώρο πως το «σύστημα» είναι απαραίτητο να λειτουργεί ολιστικά και πάντα προς όφελος όλων μας/τους. Την αγάπη μου σε όλους και ραντεβού εκεί έξω το συντομότερο!
Αγκάθι Κartάλος, Μηθύμνης 12, www.agathi.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ο καλλιτέχνης επιχειρεί μια τολμηρή και πρωτότυπη μεταγραφή του εικονογραφικού κόσμου του Dürer.
Το έργο απεικονίζει μια επικείμενη καταιγίδα πάνω από τη Βενετία
Ο σπουδαίος ζωγράφος, σκηνογράφος και ενδυματολόγος μιλάει για τη ζωή του, με αφορμή την έκθεση «Το βλέμμα» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Ανδρέας Πετρουλάκης, Ηλίας Μακρής και Στάθης Σταυρόπουλος θα εκθέσουν τα έργα τους στο Maliotis Cultural Center
Η έκθεση εξετάζει θέματα αλλαγής και μεταμόρφωσης, αναστοχαζόμενη την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη, η οποία συνδέεται άρρηκτα με το πλούσιο πολιτιστικό και μουσικό περιβάλλον του Βερολίνου
Στον Βόλο στήθηκε το Paddocks, μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης, που εμπνέεται από τα άλογα
Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Iamart
Η έκθεση «Cycladic Blues» ξεκινάει στις 5 Ιουνίου
Μια βόλτα στα μουσεία και τις γκαλερί του κέντρου
Στο MOMus Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λαμπυρίζουν αστέρια
Mε δυο σημαντικές εκθέσεις εγκαινιάζεται το έτος στην ΕΠΜΑΣ
Η εικαστικός μελετά την πόλη εδώ και χρόνια και την αποτυπώνει στις υδατογραφίες της
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα αφηρημένης ζωγραφικής (ακρυλικών σε καμβά), φωτογραφίες και το σύνολο των βιβλίων ποίησης και πεζογραφίας του καλλιτέχνη
Μία αναπάντεχη έκθεση με άγνωστες προσωπογραφίες γυναικών που είχαν χρήματα, αλλά οχι τίτλους
Ανακαινισμένα μουσεία, καινοτόμες Μπιενάλε κι επικές αναδρομικές εκθέσεις, σε μια χρονιά που υπόσχεται να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης
Το Εθνικό Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων αναμένεται να ανοίξει το 2026
Μετά την κλοπή του διάσημου πίνακα το 1969
Η έκθεση «Συλλογικά νήματα: Η Anna Andreeva στο εργοστάσιο μεταξιού "Κόκκινη Ρόζα"» παρουσιάζεται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.