Art Athina 2020: Η γυναικεία ηγεσία στην έκθεση των Δύο Χωριών
Οι τέσσερις εικαστικοί με τις ξεχωριστές προσεγγίσεις τους, επαναχρησιμοποιούν ιστορικές πρακτικές του μινιμαλισμού.
Συνέντευξη με τις Μ. Βρανοπούλου, Η. Μαργέλλου και C. Larsen για την έκθεση «Εννοιες της Γυναικείας Ηγεσίας» στην ψηφιακή Art Athina
Tα όρια του μινιμαλισμού, της μετα-ζωγραφικής αφαίρεσης και της παραδοσιακής απεικόνισης εικόνων νεκρής φύσης, συνθέτουν τις θεματικές που διαπραγματεύονται τα έργα της έκθεσης «Notions of Female Leadership» («Εννοιες της Γυναικείας Ηγεσίας»), τα οποία παρουσιάζονται στην ψηφιακή Art Athina 2020. Η φετινή εκδοχή του μεγαλύτερου ελληνικού θεσμού εικαστικών της χώρας, παρουσιάζεται ως το τέλος Οκτωβρίου μέσα από την πλατφόρμα Art Athina Viewing Room, ενώ μέχρι και τις 20 Οκτωβρίου οι γκαλερί θα μπορέσουν να εκθέσουν σε φυσικούς χώρους, τα έργα που θα παρουσιάσουν διαδικτυακά.
Την έκθεση, η οποία αποτελείται από δέκα έργα, πίνακες και επιτοίχια γλυπτά, επιμελείται η γκαλερί Δύο Χωριά, με έδρα τη Μύκονο και έναν εκθεσιακό χώρο στην Αθήνα. Τα έργα – νέα ή πρόσφατα – είναι δημιουργίες των τεσσάρων καλλιτεχνών: Sunna Hansdottir, Caroline Larsen, Ηλιοδώρα Μαργέλλου και Selma Parlor. Πώς προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία της έκθεσης; «Γνωρίζοντας καλά το έργο των εικαστικών που συμμετέχουν στην έκθεση, ήξερα ότι μία κοινή παρουσίαση της δουλειάς τους θα δημιουργούσε ενδιαφέροντες διαλόγους ανάμεσα στα έργα», λέει στην Athens Voice η Μαρίνα Βρανοπούλου, ιδρύτρια της πλατφόρμας σύγχρονης τέχνης και πολιτισμού «Δυο Χωριά».
Οι τέσσερις εικαστικοί με τις ξεχωριστές προσεγγίσεις τους, επαναχρησιμοποιούν ιστορικές πρακτικές του μινιμαλισμού – ανάμεσά τους την επανάληψη και την γεωμετρία – με σύγχρονους τρόπους και διαφορετικές μεθόδους. Οι πίνακες μπορούν και επιτυγχάνουν διαφορετικούς στόχους, συνάμα: αναγνωρίζουν τη συμβολή των γυναικών καλλιτεχνών, βαδίζουν παράλληλα με την απλή φύση και αποπνέουν μια «ήσυχη» κομψότητα.
Όπως αναφέρεται και στην περιγραφή της έκθεσης, αφετηρία της «Notions of Female Leadership» αποτέλεσαν τα πρωτοσέλιδα των ΜΜΕ που κατέγραψαν τον δυσανάλογο αριθμό γυναικών ηγετών κρατών που αντιμετώπισαν επιτυχώς το πρώτο στάδιο της πανδημίας Covid-19. Τι ήταν λοιπόν εκείνο που εντυπωσίασε τις δημιουργούς κατά τη διάρκεια της έρευνας, ώστε να συμπεριληφθεί στην έκθεση; «Μαθαίνοντας παραπάνω για τα βασικά χαρακτηριστικά της γυναικείας ηγεσίας που είναι η πειθαρχία, οι αντοχές και η διαίσθηση και γνωρίζοντας ότι οι δημιουργοί των έργων που αναφέρουμε παραπάνω είναι γυναίκες-δημιουργοί που το έργο τους διέπεται από τα ίδια χαρακτηριστικά, αποφάσισα να ονομάσω έτσι την έκθεση», εξηγεί η Μαρίνα Βρανοπούλου.
Η γυναίκα και κυρίως η γυναικεία ηγεσία, βρίσκεται στο επίκεντρο των έργων τέχνης των συμμετεχόντων της έκθεσης, οι οποίες προσέγγισαν αυτή τη θεματική με πρωτοτυπία. «Η κάθε μία από τις καλλιτέχνες προσέγγισε τη θεματική πολύ οργανικά, μένοντας πιστή στο έργο της και στη πορεία της μέχρι τώρα. Ευτυχώς, καμία δεν θέλησε να προσεγγίσει τη θεματική με κάποιον ευθύ ή «κραυγαλέο» τρόπο», λέει η Μαρίνα Βρανοπούλου.
Η εικαστικός Ηλιοδώρα Μαργέλλου μιλάει για την εμπειρία συμμετοχής της στην έκθεση και αποκαλύπτει ότι η ολοκλήρωση των έργων της για την έκθεση έχει σχεδόν ταυτιστεί με τις αλλαγές στην καθημερινότητα που έφερε η καραντίνα. «Η αίσθηση του χρόνου αμβλύνθηκε και οι ευάλωτοι ρυθμοί προσαρμόστηκαν σε μια κυκλικότητα που ανέδειξε βαθιά επιθυμία για τη φύση», λέει. Και συμπληρώνει: «Η δουλειά μου από τη φύση της μπορεί να μεταφραστεί ως μια σιωπηλή αποτύπωση της σύγχρονης γυναικείας πραγματικότητας, όπου ο επαναλαμβανόμενος αγώνας για την εναρμόνιση πολλαπλών ρόλων και απαιτήσεων γίνεται τρόπος ζωής που μοιάζει να κυλάει αβίαστα. Η συνεχής δημιουργία μέσω του νήματος με καθοδηγεί με το δικό της ρυθμό, συλλέγοντας έτσι ψυχικές καταστάσεις που ενσωματώνονται σταδιακά στην πορεία ολοκλήρωσης ενός έργου μου».
Η Caroline Larsen, εικαστικός και μια εκ των τεσσάρων καλλιτεχνών που τα έργα τους φιλοξενούνται στην έκθεση τονίζει τα στοιχεία που θα διαμορφώσουν έναν ισχυρό ηγέτη, συνδέοντάς τα με τη συνεργασία της στο πρότζεκτ της γκαλερί. «Είναι τόσο μεγάλη τιμή που βρίσκομαι σε θέση να παρουσιάζω το έργο μου με μια ομάδα καλλιτεχνών που θαυμάζω και σέβομαι πολύ. Νομίζω ότι το κλειδί για να είσαι ένας δυναμικός ηγέτης στις τέχνες ή οπουδήποτε αλλού, είναι η δέσμευση για σκληρή δουλειά και ακεραιότητα κι αυτό είναι κάτι που αισθάνομαι ότι όλες οι εικαστικοί και η γκαλερί Δυο Χωριά έχουν».
Οι διοργανωτές της έκθεσης επιθυμούν να δημιουργήσουν μια ιδιαίτερη εμπειρία στο κοινό που θα παρακολουθήσει τα έργα. «Σκοπός της έκθεσης είναι να δημιουργηθεί μία προσωπική πορεία και αφήγηση του θεατή με κάθε έργο της έκθεσης. Παράλληλα στο σύνολο τους, επιθυμώ τα έργα να καταφέρουν να φωτίσουν το θέμα και ταυτόχρονα να προβληματίσουν τον θεατή», λέει η Μαρίνα Βρανοπούλου.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ο καλλιτέχνης επιχειρεί μια τολμηρή και πρωτότυπη μεταγραφή του εικονογραφικού κόσμου του Dürer.
Το έργο απεικονίζει μια επικείμενη καταιγίδα πάνω από τη Βενετία
Ο σπουδαίος ζωγράφος, σκηνογράφος και ενδυματολόγος μιλάει για τη ζωή του, με αφορμή την έκθεση «Το βλέμμα» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Ανδρέας Πετρουλάκης, Ηλίας Μακρής και Στάθης Σταυρόπουλος θα εκθέσουν τα έργα τους στο Maliotis Cultural Center
Η έκθεση εξετάζει θέματα αλλαγής και μεταμόρφωσης, αναστοχαζόμενη την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη, η οποία συνδέεται άρρηκτα με το πλούσιο πολιτιστικό και μουσικό περιβάλλον του Βερολίνου
Στον Βόλο στήθηκε το Paddocks, μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης, που εμπνέεται από τα άλογα
Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Iamart
Η έκθεση «Cycladic Blues» ξεκινάει στις 5 Ιουνίου
Μια βόλτα στα μουσεία και τις γκαλερί του κέντρου
Στο MOMus Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λαμπυρίζουν αστέρια
Mε δυο σημαντικές εκθέσεις εγκαινιάζεται το έτος στην ΕΠΜΑΣ
Η εικαστικός μελετά την πόλη εδώ και χρόνια και την αποτυπώνει στις υδατογραφίες της
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα αφηρημένης ζωγραφικής (ακρυλικών σε καμβά), φωτογραφίες και το σύνολο των βιβλίων ποίησης και πεζογραφίας του καλλιτέχνη
Μία αναπάντεχη έκθεση με άγνωστες προσωπογραφίες γυναικών που είχαν χρήματα, αλλά οχι τίτλους
Ανακαινισμένα μουσεία, καινοτόμες Μπιενάλε κι επικές αναδρομικές εκθέσεις, σε μια χρονιά που υπόσχεται να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης
Το Εθνικό Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων αναμένεται να ανοίξει το 2026
Μετά την κλοπή του διάσημου πίνακα το 1969
Η έκθεση «Συλλογικά νήματα: Η Anna Andreeva στο εργοστάσιο μεταξιού "Κόκκινη Ρόζα"» παρουσιάζεται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.