- CITY GUIDE
- PODCAST
-
31°
![115071-630725.jpg 115071-630725.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/115071-630725.jpg)
![© EPA/J.L.CEREJIDO mafalda](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2020/10/01/mafalda1.jpg)
Ο Βαγγέλης Περρής γράφει για τη «Μαφάλντα» με αφορμή τον θάνατο του δημιουργού της Joaquín Salvador Lavado Tejón, γνωστού ως Quino
Όταν πρωτογνώρισα τη Μαφάλντα ήταν ήδη σταρ. Η σινική του Joaquín Salvador Lavado Tejón, γνωστού ως Quino, την είχε δημιουργήσει στις 29 Σεπτεμβρίου του 1964 και αρκετά χρόνια αργότερα τη βρήκα στα εξώφυλλα του περιοδικού «Mago» να αναρωτιέται αν «είναι καλύτερο να χάνεις την ελπίδα ή τη μνήμη;», στις φεμινιστικές αφίσες να δηλώνει «περνώ τη δύσκολη περίοδο των κοριτσιών. Αυτή που αρχίζει στα 6 και τελειώνει στα 80», στις φοιτητικές συζητήσεις που προβληματίζονταν για τη φιλενάδα της, Ελευθερία-Libertad. Μήπως ο Quino την έφτιαξε επίτηδες τόσο εύθραυστη, διότι αναφέρεται στις πολιτικές συνθήκες της Αργεντινής που από τη μία δικτατορία πηδάει στην άλλη;
![Ο Joaquín Salvador Lavado Tejón, γνωστός ως Quino, στα εγκαίνια της έκθεσης «Quino by Mafalda» στην Αργεντινή (2014) © EPA/DAVID FERNANDEZ Ο Quino στα εγκαίνια της έκθεσης «Quino by Mafalda» στην Αργεντινή (2014)](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/mafalda-quino_0.jpg)
Πηγαίνοντας κόντρα στο ρεύμα που θέλει τις σταρ να σαλτάρουν, η Μαφάλντα παρέμεινε για όλα τα χρόνια αφοπλιστικά συμπαθής, χωρίς να φθείρει τη μαχητικότητα και τη διάθεσή της να αλλάξει τον κόσμο μέσα από τις απορίες της. Οι σελίδες των αθώων της ενθουσιασμών και απογοητεύσεων, λες και έβγαιναν από τα δικά μας ημερολόγια, εξέφραζαν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους που δεν μπορούσαν να καταλάβουν γιατί ο κόσμος δεν είναι τόσο όμορφος όσο τα τραγούδια των Beatles.
Το κόλλημά της με τα αγόρια του Λίβερπουλ την ανέδειξε σε ισχυρό κομμάτι της αόρατης παρέας των νεανικών μας χρόνων και η απέχθειά της −μπλιαχ− για τις σούπες έφερε στην επιφάνεια ένα από τα μεγάλα ερωτηματικά της ανθρωπότητας: Εφόσον υπάρχουν ζαχαρωτά και σοκολάτες, γιατί να τρώμε σούπες και τραχανά;
![Από την έκθεση «The world according to Mafalda» στο Μεξικό (2010) © EPA/TONATIUH FIGUEROA «The world according to Mafalda» στο Μεξικό](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/mafalda2.jpg)
Η Μαφάλντα το προχώρησε λίγο παραπάνω. Εφόσον υπάρχει η δημοκρατία γιατί να κυκλοφορούν τανκς, αφού οι γονείς είναι καλοί γιατί υπάρχουν παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο με μελανιές, εφόσον οι γυναίκες έχουν ίσες ευκαιρίες γιατί η μητέρα της δεν έγινε η πιανίστρια που ονειρευόταν;
Όλα αυτά τα αναρωτιόταν σε πολλές γλώσσες, αλλά άργησε να μάθει ελληνικά. Ήταν Μάιος 1978 όταν τη βρήκαμε να κυκλοφορεί στα περίπτερα της οδού Ακαδημίας. Τη φιλοξενούσε η θρυλική «Κολούμπρα», το πρώτο περιοδικό με «φαντασμαγορικά κόμικς» υψηλού επιπέδου και η Μαφάλντα δεν χρειάστηκε πολλά για να γίνει η βασίλισσα των 14 τευχών και εξώφυλλο του 15ου και τελευταίου. Σεπτέμβριος 1979. Η ηρωίδα, μαζί με τον φίλο της Φελίπε, γυρνούσε την πλάτη στους αναγνώστες και, κρατώντας ένα νεροπίστολο, φώναζε «Πάμε να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα».
![Κολούμπα - Μαφάλντα: «Πάμε να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα» Κολούμπρα - Μαφάλντα: «Πάμε να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα»](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/mafalda.jpg)
Η συνέχεια απέδειξε ότι τα νεροπίστολα είναι ισχυρά όπλα. Η Μαφάλντα συνέχισε να πολεμά από τη «Βαβέλ», τυπώθηκε σε μικρά βιβλιαράκια με διψήφιες αριθμήσεις, έγινε σκυτάλη για να παραδοθεί στις γενιές που έπαιζαν κρυφτό και αναρωτιόταν «Nα κοιτάξω; Πάνε καλύτερα τα πράγματα ή να περιμένω λίγο ακόμα;»
Μάλλον θα περιμένει άδικα. Ο δημιουργός της, Quino, δεν θα μπορέσει να περιορίσει τις φοβίες της γιατί στις 30 Σεπτεμβρίου, αφού προηγουμένως έσβησε τα 56 κεράκια για τα γενέθλια του δημιουργήματός του, άφησε τις σινικές του να γίνουν σκόνη.
Ο αποχαιρετισμός ήταν μια ευκαιρία να ξανασυναντήσω τη Μαφάλντα. Χάρηκα που συνεχίζουν να της αρέσουν οι Beatles και απόρησα που πλέον έχει αλλάξει άποψη για τις σούπες, αλλά τέτοια πράγματα συμβαίνουν με τις κόρες μας όταν μεγαλώνουν.
![Ο σκιτσογράφος Quino δίπλα στο άγαλμα της «Mafalda» στο πάρκο San Francisco στο Oviedo της Ισπανίας (2014) © EPA/JOSE LUIS CEREIJIDO Ο σκιτσογράφος Quino δίπλα στο άγαλμα της «Mafalda» στο πάρκο San Francisco στο Oviedo της Ισπανίας](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/mafalda-quino1.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα αμοιβαίας επικοινωνίας μεταξύ της ελληνικής και κινεζικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Making of φωτογραφίες από τις πρόβες στην Μαλακάσα
«Τα πάντα είναι τέχνη» έλεγε και υπέγραφε ό,τι ήθελε - Η αντισυμβατική ζωή του
Μια έκθεση για την επιρροή των κόμικς στη σύγχρονη ζωγραφική μέσα από δημιουργίες των Δ. Αϊδίνη, Σπ. Βερύκιου, St. Giannakos, Δ. Παπαϊωάννου, K. Haring, Roy Lichtenstein, R. Pettibon κ.ά. στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.