Apodyopsis θα πει να γδύνεις με τα μάτια
Ο Δήμος Τσορμπατζόγλου εκθέτει τα κολάζ του στο magaze
![51224-191786.jpg 51224-191786.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/51224-191786.jpg)
![66503-134132.jpg 66503-134132.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2014/04/25/66503-134132.jpg)
Ο Δήμος Τσορμπατζόγλου φτιάχνει κολάζ. Από σήμερα και για τον επόμενο μήνα μπορείς να τα δεις στο magaze, σε μια έκθεση με τίτλο «Apodyopsis», που σημαίνει να γδύνεις κάποιον με τα μάτια. Μιλήσαμε μαζί του για τα έργα του, την έκθεση και τον ευφάνταστο τίτλο της.
Το 2005 χρησιμοποιώντας προσχέδια από φωτογραφίες ξεκίνησα να κάνω ψηφιδωτά. Η πέτρα, σαν σκληρό υλικό, αργούσε να μου δώσει αποτέλεσμα. Δυο χρόνια αργότερα πειραματίστηκα πάνω σε καμβά με χαρτί, εφημερίδες, free press μέχρι και με χαρτιά περιτυλίγματος. Ο ένας πίνακας έφερε τον άλλο. Αρχικά δεν υπήρχε καν στο μυαλό μου η προοπτική έκθεσης, μέχρι που ένας φίλος με μαγαζί επίπλων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μου ζήτησε τρεις πίνακες. Μια βδομάδα μετά μου τηλεφώνησε λέγοντάς μου ότι πούλησε έναν από αυτούς και ότι ενδιαφέρθηκαν και για τους άλλους δύο. Μετά από παρότρυνση φίλων ήρθε η πρώτη έκθεση το 2010.
Το πιο όμορφο στο κολάζ είναι μια αίσθηση παιδικότητας που έχω κάθε φορά που ξεκινάω ένα έργο. Κάτι σαν τα παζλ που φτιάχναμε μικροί. Ξέρω από πριν την τελική εικόνα. Την έχω στο μυαλό μου από τη στιγμή που θα βάλω μπροστά μου τον λευκό καμβά.
Χρησιμοποιώ διάφορα υλικά για τα κολάζ μου. Περιοδικά, εφημερίδες, σχεδόν τα πάντα από χαρτί. Στα τελευταία έργα «θυσίασα» μια μικρή συλλογή από παλιές vintage ταπετσαρίες τοίχου και πραγματικά αναρωτήθηκα γιατί δεν το είχα κάνει τόσο καιρό.
Έχω δουλέψει και μικρά έργα, αλλά η μεγάλη επιφάνεια μου φαίνεται πάντα πολύ γοητευτική. Όλη η διαδικασία, η αποτύπωση του σχεδίου, η μεγέθυνση στο τελάρο. Είναι έργα «τόσο μακριά μα τόσο κοντά», θέλουν συνήθως απόσταση από το θεατή για να τα κατανοήσει χωρίς παρ’ όλ’ αυτα να τον απομακρύνουν.
Η έκθεση ήταν να γίνει νωρίτερα, αλλά λόγω ταξιδιού που προέκυψε ξαφνικά για δουλειά έπρεπε να αναβληθεί. Ο τίτλος της τότε ήταν διαφορετικός, ήταν «Shame», λόγω της «συστολής» που έχουν οι μορφές στους πίνακες. Τη λέξη Apodyopsis την ανέφερε ένα βράδυ ο σύντροφός μου. Αρχίσαμε να ψάχνουμε σαν τρελοί. Μια σύνθετη λέξη με ρίζες ελληνικές, που ωστόσο δεν υπάρχει στην ελληνική γλώσσα ως «αποδύοψη». Ήταν εξωφρενικό αλλά ήταν ακριβώς η ιδανική λέξη για τη σειρά έργων που είχα ετοιμάσει και τη χαρακτήριζε απόλυτα. Αυτή η αίσθηση του «γδύνω κάποιον με τα μάτια μου» μονολεκτικά.
Από την αρχή βάση μου ήταν οι ανθρώπινες μορφές και κυρίως πορτρέτα επικεντρωμένα στο βλέμμα. Στα περισσότερα φωτογραφικά κλικ που κάνω κυριαρχεί ο άνθρωπος. Υπάρχει δυναμική στο ανθρώπινο βλέμμα και το σώμα. Οι περισσότεροι πίνακες σε κοιτάζουν απευθείας στα μάτια. Στον καθένα λένε και κάτι διαφορετικό.
Ένα από τα ομορφότερα σχόλια που άκουσα και θυμάμαι από την πρώτη έκθεση ήταν κάποιου κυρίου, που πιστεύοντας ότι ήμουν απλά επισκέπτης στο χώρο, γύρισε και μου είπε πως αυτή η δουλειά θα μπορούσε να σταθεί σαν διπλωματική εργασία σε σχολή καλών τεχνών. Δεν ξέρω αν είναι όντως έτσι, αλλά αυτό το σχόλιο μαζί με κάποια άλλα έσβησαν κάποιες ανασφάλειες δικές μου, μιας και σπούδασα συντηρητής έργων τέχνης και όχι σε σχολή καλών τεχνών. Πίστευα πως δεν έχω το «δικαίωμα» να εκθέσω δουλειά χωρίς «πιστοποίηση».
Info: Η έκθεση Apodyopsis πραγματοποιείται στο Magaze (Αιόλου 33), από τις 25/04 ως τις 25/05.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.