Η Ευρώπη στη νέα εποχή: Ένα έργο σε εξέλιξη
Σημείο αναφοράς του έργου της Έλλης Χρυσίδου υπήρξε το Τείχος του Βερολίνου με όλη τη σημειολογία του πριν και μετά την πτώση
![41535-93522.jpg 41535-93522.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/41535-93522_0.jpg)
![elli_hrysidoy_giorgos_kloyntzos-hrysidis.jpg elli_hrysidoy_giorgos_kloyntzos-hrysidis.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/12/13/elli_hrysidoy_giorgos_kloyntzos-hrysidis.jpg)
Post Europe, a work in progress: Η Έλλη Χρυσίδου σχεδίασε μια σειρά από εργαστήρια για την Ευρώπη των χωρών.
Θα μπορούσε να είναι και ο τίτλος του ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Η Ευρώπη που αναζητά τον εαυτό της, που αναζητά τη θέση της στη νέα εποχή. Ωστόσο δεν είναι τίτλος μιας πολιτικής ανάλυσης για την Ευρώπη, αλλά του καλλιτεχνικού έργου της Έλλης Χρυσίδου “Post Europe, a work in progress” που έχει ακριβώς αυτό το σκοπό. Να δημιουργήσει «το όραμα μιας Ευρώπης πολλά υποσχόμενης αλλά με αβέβαιο μέλλον» εξηγεί στην ATHENS VOICE η καλλιτέχνιδα. Η Έλλη Χρυσίδου συμμετέχει με αυτό το έργο στη δεύτερη φάση του προγράμματος FREIRAUM του Goethe –Institute, που ξεκίνησε πριν λίγο καιρό από τη Θεσσαλονίκη σε συνεργασία με το project LABattoir. «Το έργο Post Europe, a work in progress είναι αποτέλεσμα της πρόσκλησης του Χρήστου Σαββίδη και της Λυδίας Χατζηακώβου της ArtBOX που είναι και οι επιμελητές του προγράμματος FREIRAUM» θα μου πει η μειλίχια καλλιτέχνιδα.
![egkatastasi_post_europe.jpg egkatastasi_post_europe.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/egkatastasi_post_europe.jpg)
Το FREIRAUM (ελεύθερος χώρος) είναι ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Ινστιτούτου Γκαίτε που επιχειρεί να ζωντανέψει την Ευρώπη ανοίγοντας το διάλογο από κάτω. Σε αυτό το πλαίσιο σε 40 ευρωπαϊκές πόλεις, τα Ινστιτούτα Goethe συνεργάστηκαν με φορείς από το χώρο του πολιτισμού, την επιστημονική κοινότητα και την κοινωνία των πολιτών και σχημάτισαν δίκτυα, ώστε πάνω στην ανάλυση της έννοιας της ελευθερίας να δοκιμάσουν την αλλαγή της ευρωπαϊκής προοπτικής.
Η Έλλη Χρυσίδου αντιλαμβανόμενη τη σημασία της ευρωπαϊκής μνήμης για το μέλλον της Ευρώπης σχεδίασε μια σειρά από εργαστήρια για την Ευρώπη των χωρών, και τη σημασία της πολιτιστικής τους κληρονομιάς «ως ύπαρξη και ως κοινότητα και ελεύθερος χώρος, ως προσωπικός αλλά και συλλογικός, ως χώρος που καθορίζει και καθορίζεται από την ελευθερία της έκφρασης και της αλληλεπίδρασης» εξηγεί η Έλλη ενώ η Maud Qamar, η υπεύθυνη του Προγράμματος Freiraum από το Ινστιτούτο Γκαίτε των Βρυξελλών αναφέρει την έκφραση του πατέρα της Ευρώπης του Jean Monnet που περικλείει και την φιλοσοφία του FREIRAUM: «Αν έπρεπε να χτίσω την Ευρώπη απ’ την αρχή θα ξεκινούσα από τον πολιτισμό».
![maud_qamar_-_hristos_savvidis.jpg maud_qamar_-_hristos_savvidis.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/maud_qamar_-_hristos_savvidis.jpg)
Σημείο αναφοράς του έργου της Έλλης Χρυσίδου υπήρξε το Τείχος του Βερολίνου με όλη τη σημειολογία του πριν και μετά την πτώση. Έτσι το έργο συγκροτείται σε δυο επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο αφορά μια εικαστική εγκατάσταση που είναι αποτέλεσμα εργαστηρίων «μέσα από τα οποία δημιουργήθηκε ένας χώρος χωρίς όρια, νοητά μοιρασμένος, στο Πριν, την Ευρώπη που ζούμε, που γνωρίζουμε, ακούμε, από προσωπικές ή άλλων αφηγήσεις σαν το ‘μουσείο της Ευρώπης που ξέρω’ και στο Μετά, με την δημιουργία ενός καινούργιου λεξιλογίου, σαν ‘η Ευρώπη του δικού μου λόγου’» θα πει για το έργο η κ. Χρυσίδου.
Η εγκατάσταση αυτή του Πριν και του Μετά, των συλλογικών αφηγήσεων,επιθυμιών, και προτάσεων καταλήγει στο δεύτερο επίπεδο που είναι μια video-ηχητική performance όπου στο video που δημιούργησε η κυρία Χρυσίδου, παρεμβαίνει ηχητικά ο μουσικός Γιώργος Κλουντζός-Χρυσίδης, μέσω των ντραμς. «Αυτή η σύμπραξη ήταν μια παλαιότερη σκέψη μας με τον Γιώργο που βρήκε την ευκαιρία να πραγματοποιηθεί. Δημιουργήθηκε έτσι ένα παλίμψηστο, ανατροπής και μιας νέας ανάγνωσης, εμπειρίας τόπων, γεγονότων πράξεων, ήχων υπαρκτών και γνώριμων» θα μου πει η κ. Χρυσίδου.
Τα εργαστήρια ήταν ανοιχτά προς όλους ώστε να υπάρχουν ταυτόχρονα πολλές προσεγγίσεις από διαφορετικές οπτικές, εμπειρίες αλλά και γνωστικό αντικείμενο. Άλλωστε αυτό ήταν και το ζητούμενο του προγράμματος LABattoir.
«Η ηχητική/μουσική παρέμβαση του Γιώργου, με μια σημαντική προσωπική εμπειρία της Ευρώπης λόγω των μουσικών διαδρομών του σε διάφορα μέρη, δεν λειτούργησε συνοδευτικά αλλά ήταν ουσιαστική παρέμβαση στη δημιουργία μιας νέας εμπειρίας των πραγματικών στιγμών της Ευρώπης» εξηγεί η Έλλη Χρυσίδου. Οι πραγματικοί ήχοι του video, οι διαδηλώσεις, οι εκρήξεις και οι πυροβολισμοί βρισκόταν πραγματικά σ’ ένα διάλογο με τον μουσικό καθηλώνοντας το κοινό ενώ παράλληλα προκαλούσε νέες προσδοκίες σ’ αυτό που ήδη έχει συντελεστεί.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.