- CITY GUIDE
- PODCAST
-
28°
Πολύτιμα εκθέματα από το «τελευταίο δείπνο» της Πομπηίας
Λίγο πριν την τρομακτική έκρηξη του ηφαιστείου - Τι είδαμε στο Μουσείο Ασμόλιαν της Οξφόρδης
Η έκθεση «Last Supper in Pompei» στο Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης παρουσιάζει εκθέματα από το τελευταίο δείπνο στην Πομπηία λίγο πριν την έκρηξη του ηφαιστείου.
Ένα φθινοπωρινό πρωινό του 79 μ.Χ. την ώρα που η γη άρχισε να σείεται και το βουνό να βρυχάται, τη στιγμή που ένα σκοτεινό σύννεφο ανέβαινε σιγά-σιγά από τον Βεζούβιο και σκέπαζε αργά τον ουρανό της πόλης, σε μια μικρή ταβέρνα στο μέσο ενός εύφορου αμπελώνα λίγο έξω από την κεντρική πλατεία της Πομπηίας, κάποιος έβραζε ένα κοτόπουλο στη χύτρα για να φτιάξει κοτόσουπα. Κανένας, ποτέ, δεν θα έτρωγε αυτή τη σούπα: η κατσαρόλα πυρακτώθηκε, ο ζωμός εξαερώθηκε και η πιο διάσημη ηφαιστειακή έκρηξη στην ιστορία κατέστρεφε τη ρωμαϊκή πόλη στα νότια της Ιταλίας. Η τραγωδία αυτού του ανθρώπου είναι το δώρο μας. Γιατί αν δεν συνέβαινε, θα ξέραμε ελάχιστα για αυτόν τον εκπληκτικό πολιτισμό που διεσώθη χάρη σε αυτή την καταστροφική έκρηξη.
Μέχρι σήμερα οι περισσότερες εκθέσεις για την Πομπηία έχουν επικεντρωθεί στον τρόμο του θανάτου των τελευταίων ωρών που έζησε η πόλη και οι κάτοικοί της.
Όμως τα εκθέματα που παρουσιάζονται αυτόν τον καιρό στο Μουσείο Ασμόλιαν της Οξφόρδης είναι ένας ύμνος στη ζωή: λίγο πριν την τρομακτική έκρηξη του ηφαιστείου, η Πομπηία χαιρόταν την ευδαιμονία και την αφθονία της εύφορης μεσογειακής γη - το κρασί, το λάδι, τα φρούτα και τα λαχανικά από τις εύφορες πλαγιές γύρω από την πόλη. Ο γάρος, το καρύκευμα/σάλτσα ψαριών που συνήθιζαν να προσθέτουν οι Ρωμαίοι και αργότερα οι Βυζαντινοί σε όλα τα αλμυρά πιάτα. Κουνέλια, ψάρια και θαλασσινά σε ολοζώντανες νωπογραφίες. Τα πλούσια τραπέζια και τα υπέροχα δείπνα που μοιράζονταν οι εκλεκτοί συνδαιτυμόνες των συμποσίων. Τα φαγητά-προσφορές στους θεούς αλλά και δημητριακά ανάμεικτα με ξηρά φρούτα, το τελευταίο κατευόδιο που συντρόφευε τον προσφιλή νεκρό στην αιωνιότητα.
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 300 αντικείμενα, με πολύτιμα εκθέματα που προέρχονται από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης και τους χώρους γύρω από το ηφαίστειο, πολλά από τα οποία ταξιδεύουν για πρώτη φορά έξω από την Ιταλία. Μεταξύ αυτών είναι εξαίσια γλυπτά, τοιχογραφίες και ψηφιδωτά, αλλά και καθημερινά αντικείμενα ή απομεινάρια του «Τελευταίου Δείπνου», όπως ένα κομμάτι καρβουνιασμένου ψωμιού που μόλις είχε βγει από το φούρνο εκείνο το μοιραίο πρωινό ή το γυάλινο βάζο του λαδιού, άθικτο μέχρι σήμερα.
Η συντηρήτρια του Μουσείου, Αλεξάνδρα Μπόλντουιν, μαζί με τον επιμελητή Πολ Ρόμπερτς ανέλαβαν το δύσκολο έργο του καθαρισμού και της συντήρησης πολλών εκθεμάτων που έφτασαν στην Οξφόρδη. Χύτρες, δοχεία, πιάτα και τηγάνια επισκευάστηκαν ενώ πολλά σκεύη καθαρίστηκαν από κηλίδες και στίγματα -χρησιμοποίησαν ακόμη και λεπτά νυστέρια- χωρίς βέβαια να λείπουν και οι εκπλήξεις: οι ατελείωτες ώρες που περνούσαν οι κάτοικοι της Πομπηίας, τρώγοντας και πίνοντας είχαν και τις αναπόφευκτες συνέπειες. Η ασυνήθιστη διάβρωση ενός δοχείου και η ειδική κατασκευή του χείλους που προφανώς σχεδιάστηκε για να αποφευχθούν τυχόν ατυχήματα... υπερχείλισης έχουν προκαλέσει υποψίες ότι το συγκεκριμένο δοχείο με την ωραία λαβή δεν ήταν κύπελλο κρασιού, αλλά ένα φορητό ουρητήριο που έφερνε κατά την διάρκεια των συμποσίων στους ξαπλωμένους σε ανάκλιντρα κυρίους του, ο υπηρέτης του σπιτιού.
Ωστόσο, τόσο οι κάτοικοι της Πομπηίας όπως και οι υπόλοιποι Ρωμαίοι είχαν επίγνωση ότι ο θάνατος ήταν η άλλη όψη της ζωής. Η ίδια η πράξη του φαγητού συνοδευόταν από υπενθυμίσεις της θνητότητας ενώ σύμβολα με ανθρώπινους σκελετούς χρησιμοποιήθηκαν μερικές φορές για να διακοσμήσουν τα σκεύη ή ακόμη και τα δάπεδα και τους τοίχους των ρωμαϊκών σπιτιών. Προς το τέλος της έκθεσης βρίσκεται ένα ψηφιδωτό που βρέθηκε στο δαπέδου μιας τραπεζαρίας στην Πομπηία: απεικονίζει έναν ανθρώπινο σκελετό που κρατά μια κανάτα κρασιού σε κάθε χέρι του.
«Ποτέ δεν ήταν μεγάλη η απόσταση που χώριζε τους δύο κόσμους, το συμπόσιο και τον θάνατο, το γιορτινό τραπέζι και τον τάφο», διαβάζουμε στο κείμενο που συνοδεύει το μωσαϊκό. Το μήνυμα είναι σαφές: Carpe diem - αδράξτε την ημέρα. «Όλοι θα πεθάνουμε. Αλλά μέχρι τότε ας απολαύσουμε ένα καλό φαγητό».
Info: Last Supper in Pompei, Μουσείο Ashmolean, Οξφόρδη, 25 Ιουλίου-12 Ιανουαρίου 2020
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.