Μετανάστες από τη Μικρά Ασία έφτιαξαν το Στόουνχεντζ
Βρετανοί ερευνητές ανατρέπουν όσα ξέραμε μέχρι στιγμής για το εμβληματικό μνημείο
Πώς το DNA αλλάζει την ιστορία για το ποιοι τελικά έστησαν το Στόουνχεντζ
Δεν φθάνει το χάος του Brexit, ένα νέο πλήγμα -επιστημονικό αυτήν τη φορά- έρχεται να κάνει τα πράγματα χειρότερα για την πατροπαράδοτη βρετανική υπερηφάνεια. Οι κατασκευαστές του διάσημου μνημείου του Στόουνχεντζ, που αποτελεί καμάρι κάθε καλού Άγγλου και γενικότερα Βρετανού, φαίνεται πως κατάγονταν από τα παράλια της Μικράς Ασίας και την Ανατολία, σύμφωνα με μια νέα γενετική έρευνα.
Οι πρόγονοι των κατασκευαστών του Στόουνχεντζ ήταν αγρότες που, ξεκινώντας το ταξίδι τους προς τα δυτικά από την περιοχή της σημερινής Τουρκίας και της ανατολικής ακτής του Αιγαίου, αφού διέσχισαν τη Μεσόγειο, έφθασαν στην Ιβηρική και από εκεί -μέσω Γαλλίας- κατέληξαν στη Βρετανία περίπου το 4.000 π.Χ. Γρήγορα, λόγω και του πολύ μεγαλύτερου αριθμού τους, αντικατέστησαν τους ντόπιους κυνηγούς-τροφοσυλλέκτες, με εξαίρεση τη Δυτική Σκωτία. Οι απόγονοί τους κάποια στιγμή, περί το 3.000 π.Χ., άρχισαν να χτίζουν το μνημείο του Στόουνχεντζ, για λόγους που δεν είναι απολύτως σαφείς μέχρι σήμερα.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ίαν Μπαρνς του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου και τον Μαρκ Τόμας του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL), που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Ecology & Evolution», σύμφωνα με το BBC και τη βρετανική «Independent», ανέλυσαν και συνέκριναν το DNA 47 νεολιθικών σκελετών (ηλικίας 4.500 έως 6.000 ετών) που έχουν βρεθεί στη Βρετανία, έξι σκελετών κυνηγών-τροφοσυλλεκτών της προηγούμενης μεσολιθικής περιόδου (ηλικίας 6.000 έως 11.600 ετών), καθώς και DNA από σύγχρονους Ευρωπαίους.
Η μετανάστευση στη Βρετανία ήταν απλώς ένα παρακλάδι μιας ευρύτερης μετανάστευσης πληθυσμών από την Ανατολία, που έφεραν μαζί τους στη Δύση τη γεωργία και άλλες καινοτομίες. Μέχρι τότε η Ευρώπη και βεβαίως η αποκομμένη Βρετανία κατοικείτο από μικρές διάσπαρτες ομάδες κυνηγών-τροφοσυλλεκτών. Η μαζική μετανάστευση είχε δύο βασικούς κλάδους: ο βόρειος ακολούθησε τους ποταμούς Δούναβη και Ρήνο έως την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, ενώ ο νότιος ή μεσογειακός έφθασε έως τη Δυτική Ευρώπη, είτε παραλιακά, είτε «πηδώντας» από νησί σε νησί με πλοιάρια, μέσω της σημερινής Ελλάδας, Ιταλίας και νότιας Γαλλίας.
Η νέα γενετική ανάλυση δείχνει ότι οι νεολιθικοί Βρετανοί, που εισήγαγαν τη μεγαλιθική αρχιτεκτονική και -μεταξύ άλλων- έχτισαν το Στόουνχεντζ, προέρχονταν κυρίως από το δεύτερο μεσογειακό κλάδο. Προς το τέλος της νεολιθικής περιόδου, περίπου το 2.450 π.Χ., οι απόγονοι των πρώτων γεωργών στη Βρετανία αντικαταστάθηκαν με τη σειρά τους σχεδόν ολοκληρωτικά από ένα άλλο πληθυσμό, γνωστό ως Bell Beaker, που είχε μεταναστεύσει επίσης από την ηπειρωτική Ευρώπη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πίνακες από την άκρη του κόσμου στην έκθεση που εγκαινιάζεται στο Plex
To έργο του διάσημου street artist ενδέχεται να πωληθεί έως και 300.000 αγγλικές λίρες
Από ερείπια ναών σε ιπτάμενο χαλί και από εκεί μέσα στον βυθό της θάλασσας
Η σύζυγός του έλεγε πως ήταν «φρικτός»
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για δύο σημαντικές επετείους
Ο νέος διευθυντής δηλώνει ότι ετοιμάζεται για τον «τον μεγαλύτερο μετασχηματισμό μουσείου στον κόσμο»
Μια συζήτηση με τον εικαστικό για τη θεματική των έργων του και τη νέα έκθεση στο Square root, μια συλλογή των τελευταίων οχτώ ετών
Δύο ξεχωριστές επαγγελματικές πορείες που διασταυρώθηκαν και σήμερα βρίσκονται πίσω από το brand New Art Decor και από το project «Geometric Pop»
Η πρώιμη Τέχνη του πλέον αγαπημένου Έλληνα καλλιτέχνη μέσα από τα ξεχωριστά, νεανικά σχέδιά του
Μεγάλη έκθεση με επίκεντρο τις μνήμες του πολέμου και της δικτατορίας και την αισιοδοξία για την αποκατάσταση της δημοκρατίας
Ποιες είναι οι εκθέσεις που είτε ξεκινούν αυτήν την εβδομάδα είτε έχουν πρόσφατα ξεκινήσει
O Bέλγος καλλιτέχνης παρουσιάζει την ατομική του έκθεση σε επιμέλεια της Κατερίνας Κοσκινά
H Stefanidou Tsoukala Gallery συμμετέχει για πρώτη φορά στην Art Athina με το επιβλητικό έργο του Κακανιά
Ένας οδηγός τέχνης με όλα όσα αξίζει να δεις αυτό το φθινόπωρο
Της ζητήσαμε να μας μιλήσει για την τέχνη της, το εξώφυλλο που σχεδίασε για την Athens Voice, την καθημερινότητά της και τον γάμο της με τον Τζακ Σαβορέτι
Ο θεσμός αποτελεί πρωτοβουλία του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης
Με τιμές εκκίνησης από €300 και έργα Τσαρούχη, Μόραλη, Φασιανού, Ψυχοπαίδη, Γαΐτη, κ.ά.
Η έκθεση Παρενθέσεις και Μύθοι αφηγείται με εικαστικό τρόπο τον ρωμαϊκό μύθο του Έρωτα και της Ψυχής
Έντεκα εικαστικοί αναμετριούνται με τις δυσκολίες απεικόνισης του υπαρξιακού βάθους, όταν η ύπαρξη ασθενεί
Αν και πολλοί εκτιμητές αναφέρουν πως πρόκειται για έργο του τεράστιου εικαστικού η προέλευσή του δεν έχει πιστοποιηθεί 100%
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.