- CITY GUIDE
- PODCAST
-
28°
Ελεάννα Μαρτίνου, πώς ζωγραφίζεις τη λύπη;
Το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών στο Θησείο παρουσιάζει τη νέα ενότητα ζωγραφικών έργων Υάδες της Ελεάννας Μαρτίνου
![4754-202316.jpeg 4754-202316.jpeg](/images/120x120/3/jpeg/sites/default/files/contributor/4754-202316_0.jpeg)
![Ελεάννα Μαρτίνου Ελεάννα Μαρτίνου](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/04/02/galaxias_i_60ek_epi_120_ek_gouache_se_harti_bamboo_350_gr_2018_.jpg)
34 μικρογραφίες, όσα είναι αριθμητικά τα αστέρια που αποτελούν την ομάδα των Υάδων, που στην ελληνική μυθολογία σημαίνουν άστρα της βροχής. Η μεταμόρφωση των Υάδων σε αστερισμό αποδίδεται στη θλίψη τους για τον χαμό του αδελφού τους Ύαντα, πιθανότατα από τσίμπημα φιδιού. Μετά τον θάνατό του, άρχισαν να κλαίνε ασταμάτητα από τη λύπη τους. Τότε οι Θεοί τις λυπήθηκαν και τις μεταμόρφωσαν σε αστέρια.
Η ενότητα ζωγραφικών έργων Υάδες της Ελεάννας Μαρτίνου αποτελείται από σχέδια με μελάνι σε χαρτί μπαμπού. Της θέσαμε μία ερώτηση: Ελεάννα Μαρτίνου, χρειάζεται να είναι κανείς θλιμμένος για να απεικονίσει τη λύπη σε 34 ζωγραφικά μικρογραφικά καρέ ενσταντανέ; Κι εκείνη μας απαντά και γράφει όλα τα σχετικά με τη νέα της έκθεση Υάδες.
![nebula_i_170ek_epi_210ek_melani_se_harti_bamboo_300gr_2018.jpg nebula_i_170ek_epi_210ek_melani_se_harti_bamboo_300gr_2018.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/nebula_i_170ek_epi_210ek_melani_se_harti_bamboo_300gr_2018.jpg)
«Πολύ συνοπτικά: Όχι, δεν χρειάζεται να είναι κανείς θλιμμένος για να μπορέσει να ταξιδέψει στον κόσμο, είτε τον πραγματικό είτε του ονείρου. Ὀμως, είναι απολύτως απαραίτητο να έχει τη δύναμη να διαχειρίζεται κάθε συναίσθημα, είτε θετικό είτε αρνητικό, και να μην υποτιμά το ανθρώπινο πάθος.
»Αναλυτικά τώρα: Δεν υπάρχει λύπη χωρίς χαρά. Έχω βαρεθεί τον θόρυβο που προκαλούν οι δήθεν λυπημένοι και την κλάψα της ψευτοκουλτούρας, που φλερτάρει με τον θάνατο, όταν δεν υπάρχει δύναμη για ζωή. Είναι ωραίο στοίχημα να μπορείς να κοιτάς τον εαυτό σου στον καθρέφτη και να νιώθεις καλά με τα λάθη που σου ανήκουν. Με ενοχλεί πολύ η ανικανότητα εσωτερικής πειθαρχίας ως επιλογή. Με ενοχλούν οι τηνέητζερ με ρυτίδες, εσωτερικές ή εξωτερικές, που προσπαθούν να ταυτίσουν την ανευθυνότητα και την τεμπελιά με μια δήθεν καλλιτεχνική ή επαναστατική ταυτότητα. Πιστεύω ότι μόνο η πειθαρχία και η πολλή δουλειά οδηγούν στην αυτονομία και στην ανεξαρτησία από τα κόμματα και τους εκάστοτε αρχηγούς. Ιδιαίτερα για μια γυναίκα που έχει μεγαλώσει στην Ελλάδα, έχει πολλή σημασία, από μια ηλικία και μετά, να βλέπει κατάματα ποια είναι η θέση που η πλειοψηφία της κοινωνίας της ορίζει και να παίρνει θέση, συνειδητά.
![yades_viii_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg yades_viii_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/yades_viii_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg)
»Ο κόσμος της φαντασίας μου φαίνεται πολύ πιο αληθινός από τον πραγματικό. Εκεί, κάθε άνθρωπος είναι ισότιμος και έχει δικαίωμα να ονειρεύεται χρησιμοποιώντας το μυαλό του. Η κατασκευή εικόνων με τα εργαλεία της ζωγραφικής είναι μια διαδικασία που μου επιτρέπει να κάνω ζωντανό έναν δικό μου κόσμο και να έχω τη χαρά να τον μοιράζομαι, εκθέτοντάς τον.
![ergastirio_martios_2019.jpg ergastirio_martios_2019.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/ergastirio_martios_2019.jpg)
»Καθημερινά, ζούμε έναν βομβαρδισμό από πληροφορίες, μία υπερκατανάλωση εικόνων παντού, που οδηγεί σε επιφανειακότητα, έλλειψη συγκέντρωσης και αδυναμία επιλογής. Χωρίς να πιστεύω σε συνωμοσιολογίες, η απότομη αφθονία χρήματος που σημειώθηκε στην Ελλάδα πριν τα χρόνια της κρίσης, δημιούργησε πολύ σοβαρά προβλήματα. Το πιο σημαντικό πρόβλημα, μου φαίνεται η αφαίρεση κάθε δικαιώματος στο όνειρο. Όταν δεν σου λείπει τίποτα, τι σου μένει να ονειρευτείς;
»Η υπερβολική έλλειψη χρήματος, από την άλλη, οδηγεί σε υποβάθμιση του τρόπου ζωής με ρυθμούς εξαντλητικούς. Σε συνδυασμό με μια πληθώρα πληροφοριών και εικόνων που θέλουν χρόνο για να χωνευτούν, παράγονται εύκολα διαχειρίσιμοι κάτοικοι, ημιμαθείς, χωρίς πολιτική στάση, που ψάχνουν απεγνωσμένα για αρχηγούς, οι οποίοι θα παίρνουν όλες τις αποφάσεις, ολοκληρωτικά.
![yades_vi_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg yades_vi_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/yades_vi_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg)
»Νιώθω την ανάγκη για έναν τρόπο ζωής που μου επιτρέπει να ανασαίνω, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει πως βγάζω πολύ λιγότερα χρήματα από όσα θα μπορούσα, ακολουθώντας μια διαφορετική διαδρομή. Αυτό που με τρελαίνει στη ζωγραφική, είναι ότι πάντα υπάρχει επιλογή. Όσο περισσότερη είναι η δουλειά, τόσοι καινούριοι δρόμοι ανοίγονται. Σαν διαδικασία, βρίσκω πολύ σημαντικό τον συνδυασμό τύχης και απόφασης. Κυρίως απόφασης. Σε μια εικόνα, αν δεν υπάρχει σκέψη, τότε μιλάμε για διακόσμηση. Και όσα έργα δεν είναι τίποτε άλλο από μια διακοσμητική κατασκευή, μάλλον έχουν αποτύχει. Οι προθέσεις δεν έχουν και τόση σημασία, μόνο το αποτέλεσμα.
![yades_ii_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg yades_ii_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/yades_ii_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg)
»Πήξαμε στην επανάσταση. Πήξαμε στον θόρυβο που προκαλούν οι πιο φανατικοί οπαδοί του κατεστημένου, καμουφλαρισμένοι, ονομάζοντας επανάσταση τον πιο επικίνδυνο συντηρητισμό. Αμφιβάλλω για το αν θα πρέπει να μπερδεύονται στην καλλιτεχνική παραγωγή τα κόμματα ως προστάτες. Αυτού του είδους η προστασία είναι ο πιο σίγουρος μηχανισμός ελέγχου. Με λίγα λόγια, ό,τι δεν συντηρεί τα κόμματα ή όποιον δεν τους ανήκει, τον οδηγούν στην αφάνεια και στη σιωπή, και προβάλλουν μόνο ακίνδυνα, βαρετά και καθωσπρέπει κατασκευάσματα, για να γεμίζουν οι τσέπες των διοργανωτών με επιχορηγήσεις, στο όνομα της καλλιτεχνικής παραγωγής.
![yades_nebula_iii_30ek_epi_40ek_melani_se_harti_bamboo_300gr_2018.jpg yades_nebula_iii_30ek_epi_40ek_melani_se_harti_bamboo_300gr_2018.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/yades_nebula_iii_30ek_epi_40ek_melani_se_harti_bamboo_300gr_2018.jpg)
»Το τελευταίο διάστημα, μελετάω εντατικά το έργο σημαντικών ελλήνων καλλιτεχνών της διασποράς στη Νέα Υόρκη, από τη δεκαετία του 1950 και μετά. Σε κάποιες πολιτισμένες κοινωνίες, όπου η παροχή παιδείας και υγείας είναι δεδομένη στους πολίτες, σε συνδυασμό με μια ποιότητα ζωής, ίσως να μπορεί να υπάρξει αξιόλογη πολιτιστική πολιτική από επίσημους κρατικούς φορείς. Είναι εντυπωσιακό το έργο που έχουν αφήσει όσοι τυχεροί έζησαν σε κατάλληλες συνθήκες και πάλεψαν με πολλή δουλειά για να εξελιχθούν. Όλοι αυτοί είναι Δάσκαλοι και το έργο τους αποτελεί παγκόσμια κληρονομιά.
»Έχω πάψει να ενδιαφέρομαι για το κυνήγι ανούσιων εκθέσεων ή δημοσίων σχέσεων. Σε μικρότερη ηλικία, πριν απομυθοποιήσω πρόσωπα και καταστάσεις, είχα την ψευδαίσθηση ότι η υπερέκθεση ήταν μέρος της δουλειάς. Στην πραγματικότητα, αν όλη αυτή την ενέργεια που σπαταλάμε στο ξεκίνημά μας, όσοι βρισκόμαστε μέσα σε ένα ξεχαρβαλωμένο σύστημα που θυμίζει κωμωδία, τη διαθέταμε σε ουσιαστική δουλειά στα εργαστήρια, θα βλέπαμε δουλειές πολύ πιο αξιόλογες.
»Έχω πάντα την αγωνία της μη στασιμότητας. Το στοιχείο που με τράβηξε στην ενότητα Υάδες σε βαθμό εμμονής, είναι η ροή του νερού. Κανένα από τα τέσσερα στοιχεία της Φύσης (νερό, φωτιά, αέρας, γη) δεν είναι στάσιμο. Η παρατήρηση της φύσης, στη βασική της δομή, οδηγεί σε πειραματισμούς, κάποιοι από τους οποίους γεννούν ερωτήματα. Όταν σκέφτομαι πόσα ουράνια σώματα υπάρχουν από αυτά που γνωρίζουμε, αλλά και πόσα άλλα που δεν γνωρίζουμε, τότε όλα παίρνουν το σωστό τους μέγεθος. Ακόμα και οι πλανήτες έχουν αρχή, μέση και τέλος στην ιστορία της ζωής τους, μέχρι να αλλάξουν μορφή. ´Οταν συνειδητοποιώ πως κάθε ζωή έχει αρχή και τέλος, τότε αισθάνομαι όλη την ελευθερία επιλογής, κάθε μέρα, της διαχείρισης του χρόνου που μου αντιστοιχεί.
![yades_i_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg yades_i_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/yades_i_20ek_epi_20ek_melani_se_harti_300gr.jpg)
»Οι 34 μικρογραφίες που παρουσιάζονται αυτή την περίοδο στο Αστεροσκοπείο είναι ένα μικρό δείγμα του συνόλου της δουλειάς των τριών τελευταίων χρόνων.
»Η βασική ιδέα αυτής της ενότητας (2015 έως 2018) είναι ο συνδυασμός τύχης και δομής, δίνοντας αρκετή σημασία στο χρώμα και στα σχήματα που παραπέμπουν υπαινικτικά σε συγκεκριμένες μορφές, με αφαιρετικό τρόπο, μέσα σε ένα περιβάλλον. Πειραματίζομαι με διαφορετικά υλικά, κάποιες φορές ασύμβατα, έχοντας πάντοτε ως κύριο εργαλείο τη ροή του νερού. Η δουλειά προς αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη.
»Το πρώτο ολοκληρωμένο έργο αυτής της ενότητας σε μεγάλες διαστάσεις, με τίτλο Γαλαξίας Ι (170εκ επί 210 εκ), καθώς και άλλα έργα από διαφορετικές ενότητες, βρίσκονται μόνιμα στο Ινστιτούτο Γαληνός – Ινστιτούτο Ψυχικής Υγεἰας & Προσωπικής Ανάπτυξης (Μεσογείων 260, Χολαργός). Ο Νίκος Σιδέρης, ψυχίατρος, ψυχαναλυτής, συγγραφέας και επιστημονικός διευθυντής του Γαληνού, έχει γράψει μεταξύ άλλων το βιβλίο Ο Ερωτισμός στην Τέχνη, Εικαστικές φαντασιώσεις, εκδ. Μεταίχμιο, 2010, το οποίο διαβάζω αυτή την περίοδο. Κλείνω με ένα απόσπασμα του βιβλίου που με εκφράζει σε μεγάλο βαθμό».
![leptomereia_ii.jpg leptomereia_ii.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/leptomereia_ii.jpg)
«Το θεμελιώδες ερώτημα για την Τέχνη σήμερα, ευρύτερα, αλλά και ειδικότερα στο πεδίο του ερωτισμού, έγκειται στο πώς θα αντεπεξέλθει στην πλημμυρίδα της εμπορευματικής απαξίωσης της εμπειρίας γενικά, της ερωτικής εμπειρίας ειδικότερα, και του αισθητικού ερωτισμού πολύ συγκεκριμένα. Ο δρόμος δεν είναι, μάλλον, η μετατροπή της τέχνης σε μια “αντίπαλη κυριολεκτική πραγματικότητα”, αλλά η ευφυής και επινοητική εμμονή της στο ειδοποιό της γνώρισμα, το οποίο έγκειται στην κατασκευή μεταφορικών κόσμων που μιλούν στην ψυχή των ανθρώπων, κατά τρόπο που να γεννά απόλαυση και αναβάθμιση, συναισθηματική και διανοητική».
![hyades.jpg hyades.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/hyades.jpg)
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.