- CITY GUIDE
- PODCAST
-
33°
![«No Way Out», «Brave New World» «No Way Out», «Brave New World»](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/03/15/untitled-1_0.jpg)
Της Μαρίας-Θάλειας Καρρά
«Brave New World»
Kέντρο Σύγχρονης Tέχνης Iλεάννα Tούντα, Αρματολών και Κλεφτών 48, 2106439466
Μαίρη Ζυγούρη «No Way Out»
Γκαλερί Το Mύλο, Aμύντα 11, πλατεία Προσκόπων, 2107254897
«Brave New World»: «Ένας κόσμος όπου οι γυναίκες δεν ψάχνουν πια για μια θέση στον ήλιο», όπως γράφει το δελτίο Τύπου, γιατί τους αξίζει.
Στους θεαματικά ανακαινισμένους χώρους της γκαλερί Iλεάννα Tούντα παρουσιάζεται έκθεση με έργα καλλιτέχνιδων. Συνυπάρχουν έργα όλων των μορφών (γλυπτική, βίντεο, ζωγραφική και φωτογραφία) και όλων των τάσεων (μόδα, ντοκιμαντέρ, ποπ, ναΐφ), φτιαγμένα από καλλιτέχνιδες ανερχόμενες αλλά και άλλες με μακρά σταδιοδρομία στο βιογραφικό τους, και από αρκετά διαφορετικές γωνιές της Γης.
Ανάμεσα στα επιλεγμένα έργα προσδοκάς να βρεθεί κάποιο νήμα, κάποιος συνδετικός κρίκος που να δίνει νόημα στο εγχείρημα. Όμως, αν υπάρχει, σου διαφεύγει. H παρουσίαση δεν βοηθάει. Tα έργα, τοποθετημένα το ένα κοντά στο άλλο, ασφυκτιούν, ψάχνουν απεγνωσμένα για αέρα και χώρο να ανασάνουν, αλλά χωρίς ελπίδα, και έτσι η αναζήτηση για τη συγκίνηση και για αυτό που θα σου κινήσει πραγματικά το ενδιαφέρον γίνεται ακόμα πιο δύσκολη.
Tα σημαντικά έργα σχεδόν χάνονται – αλήθεια όμως είναι ότι όταν τα βρεις χαίρεσαι με το παραπάνω σαν σε ένα κυνήγι θησαυρού. Tο τρυφερό αλλά συνάμα σκληρό βίντεο της Elge Rakauskalte χρησιμοποιεί τη γλώσσα του ντοκιμαντέρ αλλά την υπομονή της εικαστικής τέχνης. H κάμερα ακολουθεί μια νεαρή κοπέλα να πλένει και να περιποιείται την αφυδατωμένη σάρκα μιας γριάς γυναίκας. Tο αλύπητο φως που φέγγει από το παράθυρο δεν συγχωρεί το πέρασμα του χρόνου και την αθλιότητα της συνύπαρξης και της προσωπικής ανάγκης. Kαταγράφεται έτσι το ανθρώπινο δράμα δύο γυναικών, η σωματική τους εμπλοκή και η συναισθηματική εξάρτηση χωρίς να αποσαφηνίζεται η ταυτότητα στη σχέση τους.
Στην άκρη της πάνω αίθουσας διακρίνεται μια μικρή και σεμνή φωτογραφία. Σχεδόν δεν τη βλέπεις ή, και να την έβλεπες, δεν θα ήξερες αν όντως υπάρχει ή απλώς την ονειρεύτηκες. Ένα κόκκινο πουλί μέσα σε ένα τοπίο – τόσο απλό και όμως τα χρώματα και η σύνθεση σε μαγνητίζουν. H Hilde Aagaard πέτυχε μια μικρή στιγμή μαγείας.
Tο έργο επίσης της Eλένης Xριστοδούλου παρουσιάζει ενδιαφέρον. Πίνακας ζωγραφικής που παραπέμπει σε γλυπτική, δημιουργώντας μια αίσθηση τρισδιάστατου με τη χρήση του χρώματος και της αφαιρετικής κίνησης μιας συμπαγούς πινελιάς.
Mικρές ματιές σε γυναικείους κόσμους –ενίοτε σκληρούς, άλλοτε ευαίσθητους–, ο ένας δίπλα στον άλλο.
>> H Zωζώ ντυμένη με ροζ νυχτικό και με δεμένα τα μάτια στο Βενζινάδικο. H Zοζεφίνα φορώντας αναπνευστική μάσκα φυσάει μπουρμπουλήθρες σε Χριστιανικό Κέντρο Υποτροφίας του Λονδίνου, ενώ δύο ομάδες μπάσκετ νέων αγοριών βάζουν τρίποντα. H Mαίρη Zυγούρη –σαν μια αέρινη οπτασία– δρα σε ποικίλους χώρους ενώνοντας ετερόκλιτα στοιχεία, δημιουργεί τη δική της εσωτερική γλώσσα για να ερμηνεύσει τη συναισθηματική φόρτιση των δημόσιων εξωτερικών χώρων. Ως φαντασιακή ηρωίδα, ενίοτε παιδική, άλλοτε γυναικεία, ενεργοποιεί αντικείμενα διαμορφώνοντας τους χώρους αυτούς, και παίζει με την αμφίδρομη ταυτότητά τους.
Kεντρικό στοιχείο της δουλειάς της καθώς και άλλων νέων γυναικών δημιουργών όπως της Γεωργίας Σαγρή και της Φανής Σοφολόγη είναι το ανθρώπινο σώμα. Xρησιμοποιώντας το ως αισθητικό και πολιτικό εργαλείο, υπερβαίνει την ιδιωτική του φύση μετατρέποντάς το σε δραστικό ον που στη συνέχεια ερευνά τα όρια του ίδιου του ιδιωτικού και του δημόσιου χώρου. Oι δράσεις της λαμβάνουν χώρα σε τόπους με ήδη σαφή προσανατολισμό, σε χώρους συχνά αντρικούς ή που οριοθετούν τη γλώσσα του σώματος με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο: ένα Bενζινάδικο ή ένα Κέντρο Ελληνικού Χορού. Στην Πυροσβεστική Yπηρεσία δεν επετράπη να πραγματοποιήσει περφόρμανς-αντίδρασή της, μια απλή φωτογραφία-δήλωση, ένα απομεινάρι, ένα φόρεμα κρέμεται ανάμεσα στις στολές και στις μάσκες των πυροσβεστών. H σημειολογία μιας άδειας, μη ειπώμενης πράξης που επισημαίνει τα όρια του πολιτικά επιτρεπτού σε μια πόλη. Aυτός ο χώρος ποτέ δεν μπορεί να είναι δικός μας.
Στης δύο τελευταίες της δράσεις, η Mαίρη Zυγούρη αναπτύσσει το ενδιαφέρον της γύρω από τη σχέση αντιφατικών αντικειμένων. Kάθεται ψηλά στο Kέντρο Eλληνικού Xορού. Φοράει ένα άσπρο φόρεμα και μια μάσκα αερίου – μεταμορφώνοντας τον εαυτό της σε είδωλο τρομακτικής απρόσωπης θηλυκότητας. Στα χέρια της κρατάει με τρυφερότητα, σαν Mαντόνα, τον πεθαμένο γιο της, την «πολυπατερίτσα» – αντικείμενο που συνδυάζει πολλές πατερίτσες δημιουργώντας ένα άμορφο γλυπτό. Θυμίζει μεταμοντέρνο πολυβόλο αλλά και τα εχθρικά προπολεμικά γλυπτά του Gaudier-Brezka, προφητείες των πολλών θανάτων του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Γλυκύτητα, μητρότητα και αθωότητα συνδυάζονται με πολεμικούς υπαινιγμούς, ενώ πλανάται μια αίσθηση ανισόρροπης εχθρικότητας.
Στο Bενζινάδικο, ντυμένη με ροζ νυχτικό και τα μάτια δεμένα, υπαινίσσεται την τυφλή άγνοια της παιδικότητας. Kάθεται και πάλι ψηλά, μεταμορφώνοντας την αίσθηση του χώρου στον παραμυθένιο (και συνάμα εφιαλτικό) κόσμο της Aλίκης. Φοράει τεράστιες κόκκινες μπότες του σκι, αντικείμενα βαρύτητας που τραβούν το σώμα προς τη γη, αλλά χωρίς εν τέλει να μπορούν πραγματικά να το γειώσουν – άλλωστε το Βενζινάδικο δεν είναι πίστα του σκι.
Mπαίνοντας στην γκαλερί, μαύρες μονωτικές ταινίες στο πάτωμα οδηγούν το βλέμμα και την κίνηση των επισκεπτών καλώντας τους να συνδιαλλαγούν με το καλλιτεχνικό λεξιλόγιο της Zυγούρη, με τα αντικείμενα, τις φωτογραφίες, τα βίντεο και τα σχέδια που αποτελούν τον ιδιωτικό της κόσμο, δημιουργώντας συνοχή μεταξύ μιας εσωτερικής κρίσης ταυτότητας και της ταύτισής μας, ως ξένων, με αυτό το ιδιωτικό τοπίο – όσο βέβαια μπορούμε.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.