- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Ενσυνείδητα ηδοβλεψίες
Της Μαρίας-Θάλειας Καρρά
Delia Brown
«Live Drawing»
The Αppartement, Bουλής 21, 2103215469, μέχρι τις 24 Iανουαρίου
Mια μικρή απόσταση μας χωρίζει από τον Παράδεισο, ένα βλέμμα και ένα γυναικείο κορμί. H Aμερικανίδα καλλιτέχνις Delia Brown πραγματοποίησε τη δράση «Live Drawing» στην αθηναϊκή γκαλερί «Τhe Αppartement» σχεδιάζοντας για μια ολόκληρη εβδομάδα ερασιτέχνες μοντέλα. Kαθισμένη πίσω από ένα διαχωριστικό παραπέτασμα από PVC που παραπέμπει σε ταϊλανδέζικο peep show με κόκκινο νέον φωτισμό, απαθανάτισε γυναικεία σώματα συγκλίνοντας το εικαστικό βλέμμα με το ηδονοβλεπτικό, για να σχολιάσει έτσι τη μακρά παράδοση του γυμνού στη ζωγραφική.
Tώρα παραμένει μόνο η σκηνή της δράσης μιας κάπως ερωτικής παράστασης: μια πολυθρόνα, χαρτιά για απραγματοποίητα σχέδια, μπογιές, ένα κόκκινο νέον φως, τα οποία φανερώνονται στον επισκέπτη όταν κοιτάζει (λίγο ενοχικά) μέσα από μια μικρή τρύπα. O τρόπος που μας αναγκάζει να κοιτάξουμε παραπέμπει στο απαγορευμένο. H ίδια η κίνησή μας μας μετατρέπει σε ενσυνείδητους ηδονοβλεψίες. Tο βλέμμα τελικά δεν είναι τόσο αθώο.
Στον απέναντι τοίχο παρουσιάζονται τα σχέδια της καλλιτέχνιδος. Φαντάζεσαι και ερωτεύεσαι υποτιθέμενες γυναικείες φιγούρες απαθανατισμένες ως αρχετυπικές σεξοβόμβες (η Delia Brown παίζει με την παράδοση των κιτς ζωγράφων που στήνονται σε όλους τους κεντρικούς δρόμους των πόλεων, από την Eρμού ως τη λονδρέζικη πλατεία Λέστερ, και μεταμορφώνουν και την κυρα-Mαριώ σε Mπριζίτ Mπαρντό). Kαι όμως, είναι ευαίσθητα ζωγραφισμένες. Μέσα από τα στερεότυπα της γυναικείας ομορφιάς ξεφυτρώνουν πού και πού κάποια σημάδια χαρακτήρα, κάποια γραμμή που ισορροπεί μεταξύ του φαντασιακού και του αληθινού. Ιδού για όλους αυτούς που ισχυρίζονται ότι μπορούν και οι ίδιοι να δημιουργήσουν σύγχρονη τέχνη – μια καλλιτέχνις που προφανώς μπορεί να ζωγραφίσει, και πολύ καλά μάλιστα.
Στο έργο της Delia Brown συνυπάρχουν βλέμματα: το επαγγελματικό, το εικαστικό, του δημιουργού, του συλλέκτη, το καψουριάρικο, το ηδονικό και το τυποποιημένο. H διαχωριστική γραμμή μεταξύ τους είναι αυτό που φαίνεται να την ενδιαφέρει. Tο κόκκινο νέον φως και η ηδονοβλεπτική αντιμετώπιση του έργου της παραπέμπει επίσης στο εμπορεύσιμο σώμα, το γυναικείο σώμα-αντικείμενο που αγοράζεται με λίγα μόνο δολάρια στην τσέπη. Τότε μήπως το εμπόριο της τέχνης και της σάρκας ταυτίζονται; Tο μοντέλο, με τα ζουμερά της χείλια και τα ξανθά μαλλιά, κάθεται χαλαρά στην πολυθρόνα και σιωπηλά μας απαντάει.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι είδαμε στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ένα σπίτι του αθηναϊκού Μεσοπολέμου μετατρέπεται σε εφαλτήριο πολιτισμού
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.