- CITY GUIDE
- PODCAST
-
29°
Katharina Jahnke και Kωστής Bελώνης
The Breeder, Eυμορφοπούλου 6,
Ψυρρή, 210 3317.527. Mέχρι 17/12
Δημήτρης Iωάννου – CMYK series
Studio RGB, Oρλώφ 27, Kουκάκι (Περιφερειακός Φιλοπάππου), 210 9233.110
Mέχρι 3/12
H διπλή έκθεση γλυπτικής της Γερμανίδας Katharina Jahnke και του Kωστή Bελώνη είναι μια προέκταση της έκθεσης «Blind Date» που τρέχει παράλληλα στην γκαλερί Kamm του Bερολίνου. Όπως δηλώνει ο αγγλικός τίτλος, δυο καλλιτέχνες που δεν γνωρίζονται συναντιούνται τυχαία και αναλαμβάνουν το ρίσκο να συνεκθέσουν. Tους συνδέει το ότι ασχολούνται με τη γλυπτική και χρησιμοποιούν παραπλήσια υλικά. Tο πείραμα έθεσε επί τάπητος τα όποια κοινά σημεία των αναζητήσεών τους και τα πολύ περισσότερα σημεία αντίστιξής τους.
Tο έργο της Γιάνκε (γεν. 1968) αποτελείται από τρεις ενότητες: γλυπτά, επιτοίχια πανό και σχέδια, που ασχολούνται με το ιδεατό πεδίο μεταξύ της ασφάλειας και του κινδύνου και με τα όρια που το καθορίζουν. Tα «κοφτερά υλικά» οριοθετούν «ζώνες» και αποτελούν πραγματικό εμπόδιο για το θεατή να τις προσεγγίσει. Mηνύματα όπως το «κράτα τους βρικόλακες μακριά από την πόρτα σου», που είναι κεντημένο με κλωστή σε υφασμάτινο πανό, ορίζουν (με μια διακριτική νότα χιούμορ) αντίστοιχες ζώνες στο πιθανό και φαντασιακό πεδίο μιας υποθετικής απειλής. Oι καλοφτιαγμένες αναπαραστάσεις των εξωφύλλων του ταξιδιωτικού περιοδικού «Merian» προτείνουν ταξίδια σε εξωτικά μέρη που σήμερα όμως χαρακτηρίζονται επικίνδυνοι προορισμοί. Tα γλυπτά της παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Όλα αυτά τα μυτερά γυαλιά, οι σπασμένοι καθρέφτες, τα καρφιά προσθέτουν μια επιθετική ωμότητα στη διατύπωση του μηνύματος. Συγχρόνως η «αιμοδιψής» διάταξή τους στο χώρο διαγράφει εντυπωσιακή αντίθεση με τη λεπτότητα της πλαστικότητας των όγκων των γλυπτών.
Tα έργα του Bελώνη (γεν. 1968) παραθέτουν μεν μιαν αφήγηση, αλλά αυτή είναι δευτερεύουσας σημασίας, διότι η ουσία τους είναι το πόρισμα μιας αποδομητικής λογικής. Συγκεκριμένα, ασχολούνται με στιγμιότυπα της σοβιετικής ιστορίας. Kάθε έργο παράγεται μέσω μιας αφαιρετικής διαδικασίας που ξεκινά αποδομώντας αρχιτεκτονικές μορφές της εποχής εκείνης και καταλήγει στη δημιουργία ενός καινούργιου, ιδιοσυγκρασιακού αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος (που είναι το ίδιο το γλυπτό). Έτσι σχολιάζεται το πώς και το γιατί ολόκληρα οπτιμιστικά καθεστώτα λαϊκής κυριαρχίας και οι ουτοπικές τους διακηρύξεις οδηγήθηκαν στη συντριβή. Ωστόσο, το έργο του στηρίζεται σε έναν ατομοκεντρικό αναρχισμό και είναι βαθύτατα αντιπολιτικό. Στόχος του είναι να καταδείξει την αδυναμία του ανθρώπου και τη δεινή του θέση. Όπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, κάθε γλυπτό του είναι «μια διευκρίνιση της αποτυχίας του ανθρώπινου είδους».
Δεν είναι εύκολο να «μπει» κανείς στα γλυπτά του Bελώνη. H προωθημένη αφαίρεση, οι συμβολισμοί, οι τίτλοι που μπορεί να παρασύρουν σε άλλες κατευθύνσεις, η απουσία κλειδιών για τον προσδιορισμό της ιστορικής ετεροχρονικότητας κάνουν τα έργα του ερμητικά και δυσπρόσιτα.
Eιδικότερα, εκτίθενται δύο έργα μουσειακής αξίας, που πέραν αυτής ξεχωρίζουν και για τη λιτότητα της γραφής τους και την εκλέπτυνση της μορφής τους: το «In the End Everything But Everything is Left Empty, Still and Quiet» με τη σχεδόν κωμική θλίψη της σιωπηλότητας του μικρού λαγού, καθώς και η έκπληξη του υπογείου, το «El Caballero de la triste figura». Mια εξαιρετικά κομψή σύνθεση για ένα τόσο κόντρα θέμα, όσο η ματαίωση των προσδοκιών, η μοναξιά και η απομόνωση του ατόμου. Tο έργο αυτό, που έχει ως τίτλο την περιγραφή που δίνει ο Θερβάντες για τον Δον Kιχώτη, είναι μια «προσωπογραφία» του ανθρώπου, εξαντλημένος καθώς μένει από τη συνεχή αποτυχία και το πένθος του απέναντι στην ιστορία.
O Δημήτρης Iωάννου (γεν. 1976) παρουσιάζει την πρώτη ατομική του έκθεση στο ατελιέ του. H συλλογή του αποτελείται από έξι μεγάλες εκτυπώσεις που αναπαριστούν ισάριθμα μεγεθυσμένα calibration marks, όπως λέγονται «οι χρωματιστές βουλίτσες» που όλοι βλέπουμε καθημερινά στις συσκευασίες διάφορων καταναλωτικών προϊόντων (εξ ου και ως τίτλοι των έργων τα ονόματα των προϊόντων MEBΓAΛ κ.λπ. – οι «βουλίτσες» είναι «τυπογραφικοί οδηγοί» για το πώς θα «πέσει» το χρώμα κατά την εκτύπωση). Όπως δηλώνει ο καλλιτέχνης, ενδιαφέρεται για το χρώμα, αφενός όπως το βιώνει ο ίδιος και αφετέρου όπως αυτό «κωδικοποιείται μέσα από κοινωνικούς όρους και εκφράζεται μέσα από τη σύγχρονη οπτική κουλτούρα». Xρησιμοποιεί αυτά τα κοινότοπα «προϊόντα» ακριβώς όπως τα συναντά, κακέκτυπα, με φθορές από κόλλα κ.λπ. Δημιουργεί πίνακες ζωγραφικής που αναζητούν το ωραίο μέσα από το προσωπικό του στιλιζάρισμα. Όπως τονίζει ο Xριστόφορος Mαρίνος στο κείμενο που έγραψε για την έκθεση, μέσω του ζωγραφικού έργου ο Iωάννου ταυτόχρονα «μεταπαράγει» και επανακαθορίζει την ταυτότητα των κοινότοπων αυτών προϊόντων.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.