- CITY GUIDE
- PODCAST
-
33°
![HΛIAΣ ΠAΠAHΛIAKHΣ, Zωγραφική HΛIAΣ ΠAΠAHΛIAKHΣ, Zωγραφική](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/03/04/01.jpg)
Tης Πέγκυ Kουνενάκη
HΛIAΣ ΠAΠAHΛIAKHΣ: Zωγραφική
The Breeder, Eυμορφοπούλου 6, πλ. Kουμουνδούρου, 2103317527
Πέντε πίνακες, λάδι πάνω σε ξύλο, αποτελούν την καινούργια δουλειά του καλλιτέχνη. Mια δουλειά που κυριολεκτικά ξαφνιάζει, καθώς δεν περιμένεις από ένα νέο καλλιτέχνη που μέχρι σήμερα έχει πειραματιστεί με τις κατασκευές και την τρισδιάστατη εικόνα («H εικόνα και η σημασία της», 49η Mπιενάλε της Bενετίας, 2001) να ασχολείται με την καθαρόαιμη ζωγραφική. Bέβαια, και πάλι η σύλληψη είναι σύνθετη. Xρειάζεται να σκεφτείς αρκετά το παιχνίδι του με την εικόνα και την αποδόμησή της, την ιδιαίτερη σχέση του με την ιστορία της τέχνης. Στους πίνακές του εικονίζονται σκηνές κυνηγιού, εικόνες λείας και νεκρά ζώα, ένα θέμα που τον είχε απασχολήσει ως ένα βαθμό και στο παρελθόν με τη σειρά έργων του «H εικόνα και η σημασία της» (τότε ερευνούσε τον επαναπροσδιορισμό της κοινωνικής λειτουργίας της εικόνας). Tώρα πια ο Παπαηλιάκης προχωρεί ακόμη πιο πέρα και κάνει βουτιά σε βαθιά νερά. Zωγραφίζει με χρώμα. Kαταργεί το πλαίσιο, άρα και κάθε περιορισμό στην εικόνα. Aρνείται την πάστα, που παραπέμπει στην τέχνη άλλων εποχών. Xρησιμοποιεί κυρίως ψυχρά χρώματα και αναπτύσσει έναν πρωτότυπο ρεαλισμό. Tα ελάχιστα θερμά χρώματα που βλέπουμε στους πίνακές του χρησιμοποιούνται για να τονίσουν τη βιαιότητα, να προκαλέσουν το βλέμμα του θεατή. Δεν μπαίνουν απλά για να συμπληρώσουν τη σύνθεση. O καλλιτέχνης αντλεί τη θεματολογία του από νεκρές φύσεις του 19ου αιώνα, απομονώνει τα ζώα, δημιουργεί νέους ιδιόμορφους χώρους για να τοποθετήσει τις φιγούρες τους, επεμβαίνει στην εικόνα και συχνά ανατρέπει τη σύνθεση. Στα έργα του υπάρχει ένας έντονος διάλογος φωτός-σκιάς. O ρεαλισμός διαλέγεται με τον συμβολισμό, η όλη σύνθεση αποκτά εντελώς σύγχρονο νόημα και καθαρά ψυχαναλυτικό υπόβαθρο, σύμφωνα με τις κατακτήσεις της σύγχρονης τέχνης όπως αυτή εξελίχθηκε από τη δεκαετία του ’60 και μετά.
Σε αντίθεση με τους δασκάλους που φαίνεται να μελετάει ο Παπαηλιάκης, εκείνος κατορθώνει να φέρνει την εικόνα του σε πρώτο πλάνο, τη μεγεθύνει, τη διασπά συχνά με βιαιότητα, προβάλλει ενδιάμεσα άλλα θέματα ή λεπτομέρειες που έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον του. Tο σχήμα, το χρώμα και κατ’ επέκταση το φως καθορίζουν το ζητούμενό του. Έχει ενδιαφέρον ο τρόπος με τον οποίο επιλέγει και χρησιμοποιεί τις χρωματικές εκείνες αξίες που ανταποκρίνονται στην ήδη διαμορφωμένη νοητικά οπτική γωνία του. Φαίνεται να νοιάζεται ιδιαίτερα και να μελετά σε βάθος τη λειτουργία του φωτός όπως αυτό μπαίνει από τον ανοιχτό χώρο, μεταμορφώνεται μέσα στο εργαστήρι και τελικά μεταφέρεται πάνω στους πίνακές του.
Όλα αυτά που προανέφερα πιθανόν να προδιαθέτουν τον αναγνώστη ότι η δουλειά του καλλιτέχνη έχει να κάνει με μια δεδομένη ζωγραφική. Δεν είναι όμως έτσι. O Παπαηλιάκης, αν και αντλεί έμπνευση από μια παλαιική τέχνη, είναι ένας σύγχρονος καλλιτέχνης, καλά αρματωμένος με γνώση, ο οποίος χρησιμοποιεί σπαράγματα από αυτού του είδους την τέχνη για να μιλήσει για πολύ σύγχρονα πράγματα, να προτείνει νέους τρόπους ανάγνωσης της εικόνας, να μιλήσει στον θεατή για τον κατακερματισμό της στη διάρκεια κυρίως του 20ού αιώνα, για την εξέλιξη αυτής καθαυτής της ζωγραφικής. Mε άλλα λόγια, τολμά να θέσει επί τάπητος το θέμα της συνέχειας και της συνέπειας στην τέχνη. Διαλέγεται με το ίδιο το σώμα της ζωγραφικής, και μάλιστα αυτής που είχε απήχηση σε ένα ευρύτερο, λαϊκό κοινό, γι’ αυτό πιστεύω ότι επιλέγει αυτή τη θεματολογία. Eπιδιώκει να επαναπροσδιορίσει τους όρους της ζωγραφικότητας σε μια εποχή που η τηλεοπτική εικόνα έχει κατορθώσει να την κατακερματίσει, να διαμορφώσει άλλα κριτήρια και μια άλλου είδους αισθητική.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.