Ergo collective: Μία πλατφόρμα που αψηφά τα όρια
Η Antonia Οικονόμου, η Έλλη Αντωνίου και ο Βασίλης Ζαριφόπουλος μας εξηγούν το έργο τους
![13346851_1078867098855025_2080007892907860574_n.jpg 13346851_1078867098855025_2080007892907860574_n.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/13346851_1078867098855025_2080007892907860574_n.jpg)
![Ergo collective Ergo collective](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/10/03/ergo-photo-1.jpg)
Η ERGO Collective είναι μία πολυδιάστατη πλατφόρμα καλλιτεχνών από διάφορα μέρη της Αθήνας και του εξωτερικού, καθένας από τους οποίους αντιπροσωπεύει διαφορετικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η ζωγραφική, η γλυπτική, ο χορός και η μουσική. Μέσω μιας συνεργατικής ιδεολογίας, η ERGO αποσκοπεί στο να συγχωνεύσει αυτούς τους καλλιτέχνες, ενώ ταυτόχρονα να διατηρεί την μοναδική τους ταυτότητα. Διεξάγει καλλιτεχνικά δρώμενα σε διάφορους χώρους στην Αθήνα.
Ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη του 2017 με βασική ομάδα τους Antonia Οικονόμου (Ιδρύτρια), Έλλη Αντωνίου (Συνιδρύτρια) και Βασίλης Ζαριφόπουλος (Curator).
Πώς εμπνευστήκατε να δημιουργήσετε την ERGO;
Antonia: Θα ήθελα τα έργα που δημιουργώ στο θέατρο να ενταχθούν σε ένα σύνολο που προωθεί μια λιγότερο αυστηρή προσέγγιση όσο αναφορά την εμπειρία του θεατή και την δημιουργία ενός έργου τέχνης.
Έλλη: Θέλαμε να δημιουργήσουμε μία πλατφόρμα που να αψηφά τα όρια ανάμεσα στις διαφορετικές τέχνες, αλλά και τα όρια ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τον θεατή.
Η Αθήνα σφύζει από καλλιτεχνική δραστηριότητα, αλλά οι τέχνες δεν συναντώνται, παραμένουν διαχωρισμένες και άκαμπτες. Η προσπάθεια της ERGO έγκειται στο να προσδώσει μία ρευστότητα στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Δεν θέλουμε στις εκθέσεις μας τα όρια ανάμεσα στα διαφορετικά έργα να είναι ευδιάκριτα. Τα γλυπτά να συνδυάζονται με τον χορό και να πλαισιώνονται διακριτικά από τη μουσική. Το θέατρο να συνδυάζεται με κάποια βιντεο-προβολή. Ο θεατής να μην μπορεί να ξεχωρίσει την αρχή και το τέλος του «νήματος» της έκθεσης, σημειώνει η Antonia.
![Here and Now: In Flux or Flex @ The Art Factory Ergo collective](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/ergo-photo-2.jpg)
Πώς θα χαρακτηρίζατε το αθηναϊκό art-scene και πώς τοποθετείται η ERGO μέσα σε αυτό;
Έλλη: Το καλλιτεχνικό πρόσωπο της Αθήνας μεταβάλλεται γρήγορα. Καλλιτέχνες από ολόκληρο τον κόσμο έρχονται στην Αθήνα, φέρνοντας μαζί τους διάφορες έννοιες και τεχνικές. Στην ίδια γραμμή Ergo, όντας μια νεαρή ανοιχτή πλατφόρμα καλλιτεχνών, προσκαλεί έλληνες και ξένους καλλιτέχνες να συνεργαστούν.
Antonia: Στην Ελλάδα υπάρχουν ανοιχτές ιδέες σε έναν κλειστό χώρο. Μέχρι τώρα το θέατρο αποτελεί μία κυρίαρχη τέχνη. Το θέατρο όμως διαχωρίζει τον καλλιτέχνη από τον θεατή, αφού ο τελευταίος, σχεδόν με τελετουργική αυστηρότητα, απλώς παρακολουθεί, δεν συμμετέχει. Προσπαθούμε με την ERGO να επαναπροσδιορίσουμε το τι εστί τέχνη και το πως συναναστρεφόμαστε με αυτήν, με έναν τρόπο πιο συμμετοχικό και άμεσο.
Δεν έχουμε πάντα ένα προκαθορισμένο όραμα στις εκθέσεις μας. Αφήνουμε, μέσω των συνεργατικών πρακτικών μας, να δημιουργηθούν νέες έννοιες και πολύπλοκες σχέσεις, με απρόβλεπτα αποτελέσματα. Αυτό εφαρμόσαμε και στο πρόσφατο The Workshop στο μπαρ Latraac στην Αθήνα και στο event μας στο Art factory here and now in flux or flex. Η ιδέα ήταν πως τα άτομα και τα αντικείμενα της έκθεσης αποκτούσαν σημασία μόνο μέσω της συνεργατικής τους φύσης και ο ένας καλλιτέχνης μαθαίνει από την τεχνοτροπία του άλλου, δημιουργώντας ένα καλύτερο συνολικό αποτέλεσμα.
![Προετοιμασία του The Workshop @ Latraac Ergo collective](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/ergo-photo-21.jpg)
Ποια είναι η κατεύθυνση της ERGO τώρα;
Antonia: Δύο βασικά άτομα που αποτελούν την ERGO τώρα φεύγουν για Λονδίνο και Νέα Υόρκη. Δημιουργείται ένα τρίγωνο και το 2018/19/20 η ERGO επεκτείνεται στο εξωτερικό. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να εξερευνήσουμε περεταίρω την ιδέα του «Here and Now», της ιδέας δηλαδή ότι ένα έργο μπορεί να εξελίσσεται ταυτόχρονα σε διαφορετικές τοποθεσίες, μέσω βίντεο προβολής και του διαδικτύου.
Στην παρούσα ελληνική πραγματικότητα πολλοί θα χαρακτηρίσουν την τέχνη ως άχρηστη πολυτέλεια. Πώς θα απαντούσατε σε αυτό;
Antonia: Για εμένα η τέχνη δεν έχει αναγκαστικά κάποια χρήση. Είναι αυτοτελής και ο σκοπός της τελεολογικός. Μέσα στην κρίση, τα πράγματα χωρίζονται σε αυτά που είναι άμεσα απαραίτητα για την επιβίωσή μας και σε αυτά που δεν έχουν άμεση χρηστική αξία, άρα θεωρούνται περιττές πολυτέλειες. Αυτό για εμένα είναι μια από τις χειρότερες εκφάνσεις της κρίσης. Η οικονομική κρίση μεταλλάσσεται σε ψυχολογική και επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής μας, δημιουργώντας μία πλαστή διχοτόμηση ανάμεσα στο «υλικό» και το «πνευματικό».
Έλλη: Η τέχνη υπάρχει από την αρχαιότητα και έχει επιμείνει σε κάθε πολιτισμό και υπό ακραία αντίξοες συνθήκες. Δεν έχει απλώς επιβιώσει, έχει καθορίσει ολόκληρες ιστορικές περιόδους. Αλλά ακόμα και να το αποδομήσουμε τελείως πρακτικά, η τέχνη στηρίζει και άμεσα την οικονομία, μέσω τουρισμού και άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης.
![Here and Now: In Flux or Flex @ The Art Factory Ergo collective](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/ergo-photo-3_0.jpg)
Συγκεκριμένα η ERGO, της οποίας οι εκθέσεις διεξάγονται με ελεύθερη είσοδο, προσφέρει επαγγελματικές ευκαιρίες και αναγνώριση σε πολλούς ανεξάρτητους και ανερχόμενους καλλιτέχνες στην Αθήνα.
Antonia: Οι εποχές της κρίσης καθορίζουν την τέχνη και αντίστροφα. Η τέχνη απαντά δυναμικά στην κρίση και την κοινωνική αναστάτωση. Ενεργεί ενάντια και συνδυαστικά με οτιδήποτε συμβαίνει. Η ERGO είναι μία ομάδα ανθρώπων που παίρνει μία θέση. Μόνοι μας δεν θα ακουγόμασταν, αλλά υπάρχει δύναμη σε μία συλλογικότητα
Open Call
Η ERGO ψάχνει ένα χώρο ώστε να δημιουργήσει μία μόνιμη έδρα, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται σε ένα συνεχές open call για καλλιτέχνες. Διοργανώνει μια σειρά εκθέσεων και παραστάσεων για την περίοδο 2018-19, επομένως όποιος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει ενεργά ή απλώς να τους παρακολουθήσει, το μόνο που έχει να κάνει είναι να επικοινωνήσει μαζί τους.
Σε μία χώρα που το ποσοστό ανεργίας των νέων αγγίζει το 44%, μέσω των πολλαπλών δράσεών της, της μοναδικής νοοτροπίας της, αλλά και της υποστήριξης και ανεξαρτησίας που προσφέρει στα μέλη της, η ERGO χαράζει μία νέα, ελπιδοφόρα πορεία για την αθηναϊκή καλλιτεχνική σκηνή.
Στοιχεία Επικοινωνίας
Facebook, Instagram, E-mail: info@ergocollective.org
Η ERGO εκφράζει θερμές ευχαριστίες για το Ίδρυμα NEON και την υποστήριξη που της παρέχει.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα μας είπαν οι δύο Λιθουανοί καλλιτέχνες για την έκθεση-«συνάντηση» με τον φίλο τους Klaus Pfeiffer
Διάσημοι και ιστορικοί καλλιτέχνες, σύγχρονες και γυναικείες φωνές δίνουν το παρών τον Αύγουστο σε μουσεία και γκαλερί
Ήταν ιδρυτής της Αίθουσας Τέχνης Καππάτος και διοργανωτής της σειράς εκθέσεων Rooms
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.