- CITY GUIDE
- PODCAST
-
21°
Η Θεσσαλονίκη σε ρυθμό Restart
Τα καλά νέα έρχονται από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τη Συλλογή Κωστάκη
![4754-202316.jpeg 4754-202316.jpeg](/images/120x120/3/jpeg/sites/default/files/contributor/4754-202316_0.jpeg)
![12.jpg 12.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/06/12/12.jpg)
Restart όπως επανεκκίνηση! Κι αυτή είναι μια καλή είδηση επιτέλους που έρχεται από τη Θεσσαλονίκη, την πόλη που τα λεωφορεία αγκομαχάνε και δεν έρχονται ποτέ στην ώρα τους, μιας και ο ΟΑΣΘ σκούριασε και θέλει ανανέωση, μα λεφτά γιοκ. Την πόλη που όποιος δεν συμφωνεί με τον Γιάννη Μπουτάρη, ή κάποιοι διαφωνούντες, για να το λειάνουμε, μετέχει βάρβαρων μέσων, προς συνετισμό.
Πού και πού, βέβαια, όλο και κάποιο γκουρμέ, μπέργκερ, μουσικό, ή φεστιβάλ νέων καινοτομιών, έρχεται με φόρα για να αποκαταστήσει το πληγωμένο πρόσωπό της, μα πόσο πια στριτ ντελικατέσεν ή «σαν τη Χαλκιδική δεν έχει» τσιτάτα, αρκούν για να της επαναφέρουν την αίγλη ή το αναβράζων, κόντρα στην κατά γενική παραδοχή δυσθυμία του βορρά να επανεφεύρει το νεωτερικό πρόσωπο του; Γι' αυτό και το Restart, όπως επανεκκίνηση, που τόσο περήφανα διοργανώνει από 29 Ιουνίου έως και 16 Σεπτεμβρίου το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης- Μονή Λαζαριστών, είναι επιτέλους, μια καλή είδηση. Γιατί ήδη συμβαίνει!
![7.jpg 7.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/7_39.jpg)
![9.jpg 9.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/9_18.jpg)
Αν περάσεις επίσκεψη εκεί στα δυτικά, μπορεί και να μην το γνωρίσεις το μέρος από την ανάπλαση που υπόκειται, έτσι όπως γκρεμίζονται τείχη και στη θέση τους ανοίγουν παράθυρα. Ναι, το μουσείο, παρά τα πενιχρά οικονομικά και τη δυστοκία των καιρών όπου όλα κάνουν κράτει και μετρούν τα ψιλά τους, κατάφερε να εξοικονομήσει πόρους και να αναδομήσει την εικόνα του.
Η διευθύντριά του, Μαρία Τσαντσάνογλου, υπόσχεται κυριολεκτικά μιαν άλλη νέα εποχή, που ήδη ξεκίνησε από το νέο κατασκευαστικό του χώρου, και συνεχίζει ακάθεκτη και ως προς το περιεχόμενο. Εξειδικευμένο στη Ρωσική Πρωτοπορία, όσο αφορά τη στέγαση αλλά και τη διαχείριση της Συλλογής Γιώργου Κωστάκη, το κτίριο της Μονής Λαζαριστών δεν αλλάζει πρόσωπο ένεκα καπρίτσιου. Ο χώρος αλλάζει, γιατί αλλάζουν και οι καιροί. Κι επειδή ήρθε η ώρα να διευρύνει το περιεχόμενό του. Και να φανερώσει θησαυρούς που έως τώρα απλά συντηρούνταν και επιτηρούνταν στην «κάβα» του. Όμως πλέον όλα στο φως και περισσότερος «Κωστάκης» στο φως!
![14.jpg 14.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/14_31.jpg)
![8.jpg 8.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/8_24.jpg)
Η συλλογή έργων που δημιούργησε ο Γ. Κωστάκης κατά τη διάρκεια του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα αποτελείται από έργα ρωσικής και σοβιετικής τέχνης των δεκαετιών 1900-1940, συμπεριλαμβανομένων και όλων των σταδίων του σχηματισμού και της εξέλιξης της Ρωσικής Πρωτοπορίας με όλα τα διαφορετικά στυλ, είδη και τεχνικές. Το 1977, μέρος της συλλογής δωρήθηκε στην Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ στη Μόσχα, ενώ ο ίδιος ο συλλέκτης έφυγε με έναν μεγάλο αριθμό έργων και εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Ελλάδα. Και τα δύο μέρη αυτής της σπουδαίας συλλογής παρουσιάζουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της εξέλιξης της Ρωσικής Πρωτοπορίας. Το ελληνικό δημόσιο απέκτησε τη συγκεκριμένη συλλογή το 2000 από την οικογένεια του συλλέκτη, και έκτοτε ανήκει στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη.
![13.jpg 13.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/13_31.jpg)
![10.jpg 10.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/10_39.jpg)
400 και πλέον έργα από τη συλλογή και το αρχείο του Γιώργου Κωστάκη θα αποτελέσουν το μέσο για αυτό το ιδιαίτερο ταξίδι στα κινήματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, αυτής της συγκλονιστικής περιόδου των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα, που μέσα από τα ιστορικά συμφραζόμενα του μεγάλου οράματος για την αλλαγή του κόσμου, έθεσε ουσιαστικά ζητήματα σχέσης της ζωγραφικής με την ποίηση, την αρχιτεκτονική, τη μουσική, το θέατρο, τις επιστήμες και συγκρότησε νέες θέσεις και μανιφέστα, καθώς και εν τέλει μια εντελώς καινοτόμα φιλοσοφία που απέβλεπε στον ρόλο που η τέχνη μπορεί να διαδραματίσει προκειμένου να καταργηθούν οι παγιωμένες αισθητικές συμβάσεις.
![11.jpg 11.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/11_32.jpg)
Στην ίδια έκθεση αναδεικνύεται επίσης και το πορτρέτο του εμπνευσμένου συλλέκτη Γιώργου Κωστάκη (1913-1990), ο οποίος έθεσε στόχο ζωής να διασώσει την τέχνη αυτή από τη λήθη και την αναπόφευκτη καταστροφή μέσα στο δυσμενές για την φορμαλιστική τέχνη της ρωσικής πρωτοπορίας περιβάλλον της σταλινικής και προ-περεστροϊκής ΕΣΣΔ.
![1.jpg 1.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/1_98.jpg)
![6.jpg 6.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/6_51.jpg)
Τα έργα της συλλογής του περιλαμβάνουν ένα μικρό αλλά απόλυτα αντιπροσωπευτικό αριθμό ζωγραφικών έργων και γραφιστικών από τον ιδρυτή του κινήματος του Σουπρεματισμού, Καζιμίρ Μαλέβιτς, δημιουργίες από τους πρωτοπόρους του Κονστρουκτιβισμού, Βλαντίμιρ Τάτλιν, Αλεξάντρ Ρότσενκο και Γκούσταβ Κλούτσις, πάνω από 200 έργα της Λιουμπόβ Ποπόβα, μια μεγάλη επιλογή έργων του Ιβάν Κλιούν, έργα καλλιτεχνών της λεγόμενης Σχολής της Οργανικής Παιδείας με πρωτοστάτες τον Μιχαήλ Ματιούσιν και τα αδέλφια Έντερ, έργα από τον εμπνευστή και θεωρητικό της Αναλυτικής τέχνης, Πάβελ Φιλόνοφ, έργα και αρχειακό υλικό των Σολομών Νικρίτιν, Αλεξάντρ Ντρέβιν, Ναντιέζντα Ουνταλτσόβα, Όλγα Ροζάνοβα, Ελ Λισίτσκι και Πάβελ Μανσούροφ. Η συλλογή περιλαμβάνει επίσης σερβίτσια από πορσελάνη και αντικείμενα βιομηχανικού σχεδιασμού. Παράλληλα με τη συλλογή, το ΚΜΣΤ κατέχει και το αρχείο της οικογένειας Κωστάκη, το οποίο παρέχει το καλύτερο δυνατό υπόβαθρο για τη μελέτη αυτής της εξαιρετικής συλλογής και περιόδου.
![2.jpg 2.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/2_102.jpg)
Η διευθύντρια του ΚΜΣΤ, Μαρία Τσαντσάνογλου αναφέρει για την έκθεση: «Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει με μεγάλη χαρά την συλλογή Κωστάκη σε μια νέα διευρυμένη έκθεση με ανανεωμένη επιμελητική, μουσειολογική και μουσειογραφική προσέγγιση. Ο Γιώργος Κωστάκης ήταν ένας εμπνευσμένος συλλέκτης που έσωσε αυτή την τόσο σημαντική περίοδο της ιστορίας της τέχνης από την λήθη και την καταστροφή. Μέσα από την έκθεση αυτή θέλουμε να τιμήσουμε και τον ίδιο αλλά και να αναδείξουμε την αισθητική περίοδο της Ρωσικής Πρωτοπορίας μέσα από τα κινήματα, τις ομάδες, τις σχολές και τους καλλιτέχνες της. Θεωρώ σημαντικό το γεγονός ότι η νέα αυτή έκθεση συμπίπτει χρονικά με την διεύρυνση του ίδιου του μουσείου μας και την ίδρυση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης – συλλογή Κωστάκη στο πλαίσιο του νέου μουσειακού οργανισμού MOMus, το οποίο θα διαχειρίζεται πιο εξειδικευμένα και με μεγαλύτερη εξωστρέφεια πλέον τις συλλογές και τα αρχεία της Ρωσικής Πρωτοπορίας μέσα από τις εκθέσεις και τα εκπαιδευτικά του προγράμματα. Η συμβολή του Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΜΣΤ, των συναδέλφων από τη Ρωσία και την Ελλάδα και, ασφαλώς, της επικεφαλής του Συλλόγου Υποστηρικτών του ΚΜΣΤ, κ. Κριστίνα Κρασνιάνσκαγια και του Heritage Foundation καθώς και του μεγάλου χορηγού της έκθεσης, κ. Αντρέι Τσεγκλιακόφ και της AVC Charity Foundation for the Support of Cultural Programs είναι μεγάλη και χρήζει ειδικής μνείας για τον καθένα και την καθεμία χωριστά. Χάρη στην κοινή μας προσπάθεια, η Θεσσαλονίκη γίνεται ένα διεθνές κέντρο για την μελέτη της Ρωσικής Πρωτοπορίας, ανοικτό σε μουσεία και ερευνητές από όλο τον κόσμο».
![3.jpg 3.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/3_82.jpg)
Επιμέλεια έκθεσης: Μαρία Τσαντσάνγολου, Νατάλια Αφτονόμοβα, Άλλα Λουκάνοβα
Συνεπιμέλεια: Αγγελική Χαριστού
Αρχιτεκτονικός-μουσειογραφικός σχεδιασμός: Κιριλ Ας, Νάντια Κόρμπουτ
Σχεδιασμός καταλόγου: ABCDesign
![4.jpg 4.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/4_72.jpg)
«Θεσσαλονίκη. Η Συλλογή Γιώργου Κωστάκη. Restart», 29 Ιουνίου – 16 Σεπτεμβρίου 2018, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Μονή Λαζαριστών
![5.jpg 5.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/5_66.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα αμοιβαίας επικοινωνίας μεταξύ της ελληνικής και κινεζικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Making of φωτογραφίες από τις πρόβες στην Μαλακάσα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.