Εικαστικα

Athens Street Artists Festival 2013

Crisis [?] What Crisis [?]

Βαγγέλης Βαγιανός
ΤΕΥΧΟΣ 442
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Είκοσι κορυφαίοι «καλλιτέχνες του δρόμου» από όλη την Ευρώπη έρχονται για να αλλάξουν το μουντό «πρόσωπο» της Αθήνας.

Είκοσι κορυφαίοι «καλλιτέχνες του δρόμου» από όλη την Ευρώπη έρχονται (27/6 - 14/7) για να αλλάξουν το μουντό «πρόσωπο» της Αθήνας. Έντονα χρώματα και έξυπνα μηνύματα στους τοίχους της πόλης σ’ ένα interactive event κατά τη διάρκεια του οποίου θα εκτελέσουν μια σειρά από έργα stencil art, ζωγραφικής, εγκαταστάσεις και new media στην ΑΣΚΤ (Πειραιώς 256) και σε δημόσια κτίρια του Δήμου Νίκαιας-Ρέντη. Τίτλος; Crisis [?] What Crisis [?], που εκφράζει απόλυτα το νόημα και το μήνυμα του φεστιβάλ. Η A.V. χορηγός επικοινωνίας, μίλησε με τη διοργανώτρια Γωγώ Κολυβήρα.

n

Ποιοι είναι οι στόχοι του φεστιβάλ;
Να προβάλει ότι η Ελλάδα παρά την κρίση, η οποία και αποτελεί το θέμα της διοργάνωσης, Crisis [?] What Crisis [?], μπορεί να πρωτοπορεί στην τέχνη και να διοργανώνει ενδιαφέροντα καλλιτεχνικά γεγονότα και μάλιστα χωρίς καμία κρατική οικονομική συνδρομή, αλλά με προσφορά εθελοντικής συμμετοχής και με τη συνεργασία ιδιωτικών και δημόσιων φορέων. Να αναδείξει τη διαφορά μεταξύ των καλλιτεχνών Street Artists, οι οποίοι ασκούν κοινωνική κριτική με έργα τους που τα υπογράφουν, σε αντιπαράθεση με την αναρχία των ανώνυμων διαμαρτυριών των graffitis. Αλλά και να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες σήμερα ανταποκρίνονται στα μηνύματα και τα σύμβολα του αστικού περιβάλλοντος και να προβάλει την κοινωνική ευαισθητοποίηση και την κριτική στην εμπορευματοποίηση της τέχνης.
Ήρθαν όλοι οι καλλιτέχνες που περιμένατε; Δυσκολευτήκατε να τους πείσετε;
Όχι μόνο δεν αντιμετωπίσαμε δυσκολία να τους πείσουμε, το αντίθετο, είχαμε πρόβλημα ποιους να επιλέξουμε. Να υπογραμμίσουμε εδώ τη θετική και κυρίως αθόρυβη συμβολή των Gregos και Tarek στο εγχείρημά μας.Θέλαμε να συμπεριλάβουμε καλλιτέχνες με ιδιαίτερη προσωπική οπτική και προβληματισμό, με συγκροτημένη καλλιτεχνική προσωπικότητα και έργο, εκθέσεις, διεθνή αναγνώριση. Με δεδομένες τις συνθήκες, τις υποχρεώσεις των καλλιτεχνών και τις δικές μας δυνατότητες, είμαστε ικανοποιημένοι με την ανταπόκρισή τους. Νομίζω ότι συνηγόρησε ο συνδυασμός Αθήνα, πόλη της κρίσης, ταυτόχρονες δράσεις στους ίδιους χώρους, κάτι που δεν το συνηθίζουν, η πρόσκληση από την ΑΣΚΤ, η δράση σε νομιμοποιημένους τοίχους του Δήμου Νίκαιας- Άγ. Ι. Ρέντη και η έκθεση έργων τους στην CAMP. Αν και πολλοί μας είπαν ότι θα προτιμούσαν να κάνουν μόνοι τους δράση σε σημεία της πόλης που θα τα επέλεγαν οι ίδιοι.

n
Atle


Από πού έρχονται;
Έρχονται από Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Γερμανία. Ενδιαφέρον έχει να διευκρινίσουμε και από πού προέρχονται. Αν και είναι διακεκριμένοι καλλιτέχνες δεν προέρχονται όλοι από σχολές εικαστικών τεχνών, πολλοί έχουν κάνει σημαντικές κλασικές σπουδές σε άλλες ειδικότητες.
Μπορούν οι πιο συντηρητικοί άνθρωποι να γίνουν πιο δεκτικοί στα μηνύματα της τέχνης του δρόμου;
Η τέχνη του δρόμου έχει μπει στη ζωή μας λίγο άναρχα, αλλά αν το φεστιβάλ καταφέρει να πείσει στην πράξη ότι τα έργα έχουν καλλιτεχνική αξία, ακόμα και αν διαφωνούν θα προβληματιστούν θετικά. Όλοι οι άνθρωποι θέλουν τέχνη, η τέχνη είναι μια αναπνοή για όλους. Επιτρέψτε μου να θεωρώ λάθος εκτίμηση να πιστώνουμε την ευαισθησία σε κάποιους με βάση της κοινωνικές τους πεποιθήσεις. Η ιστορία της τέχνης είναι γεμάτη από ανθρώπους εγνωσμένης ευαισθησίας και συντηρητικών πεποιθήσεων. Εξάλλου η Street Art είναι μια βαθιά λαϊκή τέχνη, ποιος ο λόγος να αποκλεισθούν κάποιοι;
Ακούγοντας κάποιος τον τίτλο του φεστιβάλ, αναρωτιέται αν η street art «περνάει κρίση».
Θα ήταν μεγάλη πολυτέλεια στην εποχή της κρίσης να διερευνούμε αν το Graffiti περνάει κρίση. Σε κάθε περίπτωση, δεν θα μας ενδιέφερε να κάνουμε σε εθελοντική βάση ένα φεστιβάλ ομφαλοσκόπησης πάνω στο Graffiti ή ακόμη και τη Street Art. Ο τίτλος αφορά την κρίση στη χώρα μας και τις διάφορες παραμέτρους της και το φεστιβάλ είναι μια προσπάθεια που επιδιώκει εξωστρέφεια. Μας ενδιέφερε η άποψη των καλλιτεχνών που προσκλήθησαν σε σχέση με την κρίση και την Ελλάδα. Οι ξένοι καλλιτέχνες έρχονται με πρόθεση να κάνουν δράσεις στην ΑΣΤΚ, να εκφράσουν ελεύθερα τις απόψεις τους, στον δε δήμο να κάνουν έργα τους ως συμβολική συμμετοχή στην προσπάθεια όλων μας για ομορφότερους χώρους. Δεν έρχονται για να διδάξουν κάτι, αλλά για να δουν και να επικοινωνήσουν με τους Έλληνες καλλιτέχνες.
Πολλοί λένε πως τα γκράφιτι λερώνουν την πόλη. Πού τελειώνει η τέχνη και αρχίζει ο βανδαλισμός;
Eίναι σαφής η διάκριση ανάμεσα στην άναρχη και συνήθως άτεχνη προσωπική εκτόνωση και στην καλλιτεχνική προσπάθεια. Εναπόκειται στον καθένα να προσδιορίσει τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στα δύο. Αν η πόλη είναι βρώμικη ο καθένας μας έχει και αυτός ένα μερίδιο ευθύνης. Οι καθαρές και όμορφες πόλεις είναι εκείνες με τους ενεργούς πολίτες, οι οποίοι συνήθως διαμαρτύρονται λιγότερο και προσπαθούν για το καλύτερο καθημερινά. Ο Δήμος Νίκαιας - Άγ. Ι. Ρέντη είναι ένα παράδειγμα καθημερινής προσπάθειας ξεκινώντας από τον ίδιο το δήμαρχο, τα στελέχη του και όλους τους πολίτες, για κοινωνική προσφορά. Όλοι μαζί ενδιαφέρονται για το αποτέλεσμα.

n
Fred de Chevalier


Το πρόσωπο της Αθήνας έχει αλλάξει με την άνθιση του γκράφιτι. Είναι προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο;
Δεν θα έλεγα άνθηση, αλλά έξαρση. Ποτέ η απάντηση δεν είναι προς τη μία πλευρά μόνο. Μπορείς να δεις πολύ ενδιαφέροντα αισθητικά πράγματα αλλά και ποδοσφαιρικά συνθήματα γραμμένα παντού, που μόνο ρυπαίνουν. Οι νέοι εκφράζονται στους δημόσιους χώρους με αυτό τον τρόπο, άλλοι δημιουργικά και άλλοι με διαμαρτυρία. Είμαστε σε μια μεταβατική κατάσταση, έχουν γίνει σημαντικές παρεμβάσεις, π.χ. η ΑΣΚΤ έχει κάνει παρέμβαση στον αστικό ιστό της Αθήνας με 3 μεγάλα έργα εικαστικών καλλιτεχνών σε κεντρικά σημεία της πόλης, Ομόνοια, Κολωνάκι, Νέος Κόσμος. Επίσης φοιτητές της ΑΣΚΤ, με την καθοδήγηση του Γραφείου Διασύνδεσης της σχολής, έχουν κάνει μία μεγάλη κοινή δράση με παιδιά κρατούμενους σε χώρους στις φυλακές Αυλώνα. Ευελπιστούμε το φεστιβάλ να συμβάλει έστω και κατ’ ελάχιστο για να γίνονται δράσεις από οργανωμένες ομάδες καλλιτεχνών και επιλεγμένες παρεμβάσεις στους δημόσιους χώρους. Η Αθήνα ίσως μπορεί να γίνει μια ζωντανή gallery. Μήπως είμαι αθεράπευτα αισιόδοξη;

Πολλοί καταξιωμένοι street artists δουλεύουν πλέον αποκλειστικά σε γκαλερί. Αυτό είναι το μέλλον της «τέχνης του δρόμου»;
Μην ξεχνάμε ότι οι καλλιτέχνες είναι άνθρωποι με ανάγκες επιβίωσης. Οι εκθέσεις σε galleries τους δίνουν τη δυνατότητα να ζουν από τη δουλειά τους. Θα πάψουν να είναι street artists μόνον αν σταματήσουν να κάνουν δράσεις σους δρόμους. Αποτελεί για τους νεαρότερους Έλληνες μία διέξοδο στην κρίση; Αναμφισβήτητα ναι, κι όχι μόνο να εκφραστούν δημιουργικά, αλλά και να βγουν από την εσωστρέφεια, να κοινωνικοποιηθούν και να συνεργαστούν με άλλους καλλιτέχνες.

n
Goin


Ποιο είναι το μήνυμα που φέρνουν οι ξένοι καλλιτέχνες στους Έλληνες γκραφιτάδες και στους φοιτητές της ΑΣΚΤ;
Δεν μας ενδιαφέρει να φέρουν κανένα μήνυμα... εκτός από αισιοδοξία. Θέλουμε εμείς να στείλουμε μηνύματα με αυτούς τους καλλιτέχνες στις χώρες τους για τις προσπάθειες της Ελλάδας στην εποχή της –σε πολλαπλά επίπεδα– κρίσης και να γίνουν πρεσβευτές για τη διόρθωση της εικόνας μας μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τα οποία επικοινωνούν καθημερινά με όλους τους Street Artists σε όλον τον κόσμο. Επίσης θεωρώ ότι η παρουσία τους θα κάνει σαφέστερη τη διαφορά μεταξύ υπογεγραμμένων έργων των street artists και ανώνυμων γκραφίτις. Θα είναι ουσιαστικό για τους Έλληνες καλλιτέχνες, τους φοιτητές (προσκαλεσμένοι είναι φοιτητές όχι μόνον της ΑΣΚΤ, αλλά και όσοι καλλιτέχνες ασχολούνται με το street art) να δημιουργηθεί ένας δίαυλος επικοινωνίας με τους ξένους καλλιτέχνες και να ανταλλάξουν απόψεις για την τέχνη τους.
Πείτε μας για την πρωτοβουλία του ΤΟΙΧΟΥ στον Δήμο της Νίκαιας - Άγ. Ι. Ρέντη.
Ο ΤΟΙΧΟΣ (Le Mur) είναι μια πρωτοβουλία του εικαστικού καλλιτέχνη Thom Thom στην Obercampf στο Παρίσι. Διατίθεται ελεύθερα σε καλλιτέχνες που εναλλάσσονται ανά 15ήμερο. Μέχρι σήμερα έχουν παρουσιασθεί περισσότεροι από 300 καλλιτέχνες, όπως Vhils, JR, Rero, Mosco, Kashink, Blek Le Rat, FKDL, Kouka Dtadi κ.λπ. Βρέθηκε ο κατάλληλος χώρος στον Δήμο Νίκαιας Ρέντη και ο Thom Thom συμμετέχοντας στο φεστιβάλ θα τον εγκαινιάσει με δράση του στο συγκεκριμένο χώρο. Ο ΤΟΙΧΟΣ θα αποτελεί την πρώτη συγκροτημένη προσπάθεια παρουσίασης της δουλειάς των Ελλήνων Street Artist. Ο προγραμματισμός προβλέπει να παρουσιάζονται δύο καλλιτέχνες το μήνα και ο χώρος θα διατίθεται ελεύθερα για δράση, στη βάση όμως αισθητικών κριτηρίων. Τέλος, ως διοργανώτρια του φεστιβάλ (χωρίς αμοιβή και εγώ, το τονίζω) και ως επικεφαλής των εθελοντικών ομάδων υποστήριξης, θα ήθελα να ευχαριστήσω δημόσια όλους τους εθελοντές για την άμεση έως και συγκινητική συμβολή τους. Επίσης να ευχαριστήσουμε, τα μέλη της Συγκλήτου της ΑΣΚΤ, τον πρύτανη κύριο Γιώργο Χαρβαλιά, τον υπεύθυνο του γραφείου διασύνδεσης της Σχολής κύριο Γιάννη Σκαλτσά, το δήμαρχο του Δήμου Νίκαιας - Άγ. Ι. Ρέντη κύριο Γιώργο Ιωακειμίδη, τα στελέχη και τους ανθρώπους του Δήμου, το χορηγό και όλες τις εταιρείες υποστήριξης που συνέβαλλαν ουσιαστικά και καταλυτικά στην πραγματοποίηση του Athens Street Artists Festival 2013. Θα θέλαμε ο κόσμος να έρθει στο φεστιβάλ, να δει τους καλλιτέχνες και να συμμετάσχει.

n
Btoy


Γιώργος Ιωακειμίδης
Ο δήμαρχος Νίκαιας - Άγ. Ι. Ρέντη στην A.V.
«Καλωσορίζουμε στον Δήμο Νίκαιας - Άγ. Ι. Ρέντη το Street Artists Festival 2013. Με δρώμενα και παρεμβάσεις μέσα στην πόλη, δίνοντας βήμα για έκφραση και στον κόσμο, εκτιμούμε ότι μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική μορφή έκφρασης και κοινωνικής παρέμβασης. Είναι μεγάλη χαρά για το δήμο μας να φιλοξενήσει έργα 18 κορυφαίων Ευρωπαίων street artists που συμμετέχουν για πρώτη φορά στη χώρα μας. Η σχέση μας με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών είναι διαχρονική και επιτυχημένη και αποτελεί για μας την καλύτερη εγγύηση για την επιτυχία του Φεστιβάλ».


INFO: Η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών σε συνεργασία με την GA Art+Events Mgmt, τον Δήμο Νίκαιας-Ρέντη και την Camp Gallery, διοργανώνουν το φεστιβάλ. Θα περιλαμβάνει συζητήσεις, ανταλλαγή απόψεων καλλιτεχνών με τους φοιτητές της ΑΣΚΤ πάνω στην αμφιλεγόμενη αξία της «τέχνης του δρόμου» σε περίοδο κρίσης. Περισσότερες πληροφορίες: www.athensaf.eu

n
Eime