Ποιος γέμισε με τράγους το Κολωνάκι;
Ο Πάβλος Χαμπίδης είναι η απάντηση. Και τα «Τραγιά» του, που μετέτρεψαν τη Χάριτος σε στάνη
Τράγοι. Που βελάζουν, μασουλάνε, σε κοιτούν, πηδούν αλαφιασμένοι με σάουντρακ τον ήχο της κουδούνας τους: μοναχός σου χόρευε κι όσο θέλεις πήδα, σκέφτομαι καθώς τους έχω απέναντί μου. Ολόκληρο κοπάδι είναι εκεί στη Χάριτος στο Κολωνάκι. Αν κι έρχονται από πολύ μακριά, από τα προϊστορικά σπήλαια της Γαλλίας έως τη Νότια Ινδία, οι απεικονίσεις τους μοιάζει να σαγηνεύουν τους καλλιτέχνες. Κι όχι μόνο τον Πάβλο Χαμπίδη. Άλλον ένα που δείχνει να γοητεύεται χρόνια τώρα από αυτό το ζώο, μιας και σαν μια παγκόσμια σπουδή, απόδοση φόρου τιμής στο πρώτο οικόσιτο - εξημερωμένο πλάσμα στη γη, άπειροι είναι, ειδικά οι ζωγράφοι, που το αποτύπωσαν. Ή προσπάθησαν να πιάσουν στον καμβά κάτι από την εξυπνάδα, και την ευκινησία του. Την καλοσύνη και την ευγενή του αύρα. Μπορεί και για να αποκαταστήσουν την αδικία της άστοχης δαιμονοποίησής τους: από την έλευση του χριστιανισμού και πέρα, ο τράγος ταυτίστηκε με τον διάβολο, η πιο κοινή μεσαιωνική αναπαράστασή του ήταν με κέρατα και γένι. Μεγάλη παρεξήγηση. Σε αντίθεση με την νορβηγική μυθολογία, pagan poetry, όπου ο τράγος συμβολίζει τη δημιουργία σε επίπεδο τελειομανίας, η πεντάλφα - σύμβολο του σατανισμού προήλθε, λένε, από το σχήμα του κεφαλιού του. Τρέχα γύρευε με τις θρησκείες.
«Τραγιά» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Χαμπίδη. Που δεν είναι η πρώτη φορά που βρίσκει την έμπνευση στο βλέμμα, την κίνηση και τον ψυχισμό αλλά και τη μυθολογία ή τους συμβολισμούς των ζώων. Το έκανε και στο παρελθόν, με πουλιά, ζαρκάδια, ψάρια, λιτές συνθέσεις εξοχής και φύσης, κοντράστ στους πίνακες αποτυπώσεις αστικών κοσμοπολίτικων τοπίων, με τα οποία έγινε γνωστός. Μπορεί να είναι και η ανάμνηση της ρίζας ή του γενέθλιου τόπου. Μεγαλωμένος στη Θεσσαλονίκη αλλά με μνήμες από παλιότερα καλοκαίρια στην Αλμωπία, όπου το «είδος» ευδοκιμεί, ο Χαμπίδης εκεί μοιάζει να πρωτογοητεύτηκε. Πολλά χρόνια αργότερα, στη Σουηδία όπου σπούδασε Ιστορία της Τέχνης, να τοι πάλι οι τράγοι, στο βιβλίο που διδάχτηκε, «Η Τέχνη των Σπηλαίων».
Προσομοίωση υπαίθρου και ελευθερίας: η γκαλερί Genesis έτσι μου μοιάζει, καθώς οι Τράγοι του Χαμπίδη με κοιτούν. Και φυσικά είναι ολοφάνερος ο Μοσχοφόρος ως επιρροή (το ελληνικό γλυπτό της αρχαϊκής περιόδου με τον τρυφερό νέο άντρα που κουβαλά το ζώο στους ώμους του). Πολύ όμορφη δουλειά. Που αξίζει να δείτε από κοντά. Εμπεριέχει μέσα της και κάτι το εντελώς καταστασιακό αυτή η στάνη, η ιδέα δηλαδή του Γιώργου Τζανέρη να μετατρέψει την περιοχή του Κολωνακίου-Genesis σε στρούγκα με τα όλα της, φάση «Πάνω στα κατσικάδικα»: την αίσθηση δηλαδή, ακόμα κι αν δεν πήγες κάπου το Πάσχα, πως δεν πειράζει! Ο Χαμπίδης και το Κολωνάκι να είναι καλά που έφεραν την ύπαιθρο στην πόλη.
Πάβλος Χαμπίδης, «ΤΡΑΓΙΑ», έως 23 Απριλίου στην Gallery Genesis (Χάρητος 35, Κολωνάκι)
www.gallerygenesisathens.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ο καλλιτέχνης επιχειρεί μια τολμηρή και πρωτότυπη μεταγραφή του εικονογραφικού κόσμου του Dürer.
Το έργο απεικονίζει μια επικείμενη καταιγίδα πάνω από τη Βενετία
Ο σπουδαίος ζωγράφος, σκηνογράφος και ενδυματολόγος μιλάει για τη ζωή του, με αφορμή την έκθεση «Το βλέμμα» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Ανδρέας Πετρουλάκης, Ηλίας Μακρής και Στάθης Σταυρόπουλος θα εκθέσουν τα έργα τους στο Maliotis Cultural Center
Η έκθεση εξετάζει θέματα αλλαγής και μεταμόρφωσης, αναστοχαζόμενη την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη, η οποία συνδέεται άρρηκτα με το πλούσιο πολιτιστικό και μουσικό περιβάλλον του Βερολίνου
Στον Βόλο στήθηκε το Paddocks, μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης, που εμπνέεται από τα άλογα
Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Iamart
Η έκθεση «Cycladic Blues» ξεκινάει στις 5 Ιουνίου
Μια βόλτα στα μουσεία και τις γκαλερί του κέντρου
Στο MOMus Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λαμπυρίζουν αστέρια
Mε δυο σημαντικές εκθέσεις εγκαινιάζεται το έτος στην ΕΠΜΑΣ
Η εικαστικός μελετά την πόλη εδώ και χρόνια και την αποτυπώνει στις υδατογραφίες της
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα αφηρημένης ζωγραφικής (ακρυλικών σε καμβά), φωτογραφίες και το σύνολο των βιβλίων ποίησης και πεζογραφίας του καλλιτέχνη
Μία αναπάντεχη έκθεση με άγνωστες προσωπογραφίες γυναικών που είχαν χρήματα, αλλά οχι τίτλους
Ανακαινισμένα μουσεία, καινοτόμες Μπιενάλε κι επικές αναδρομικές εκθέσεις, σε μια χρονιά που υπόσχεται να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης
Το Εθνικό Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων αναμένεται να ανοίξει το 2026
Μετά την κλοπή του διάσημου πίνακα το 1969
Η έκθεση «Συλλογικά νήματα: Η Anna Andreeva στο εργοστάσιο μεταξιού "Κόκκινη Ρόζα"» παρουσιάζεται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.